Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Uittreksel] Werking van ons spijsverteringsstelsel


sunnysuzanna

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Het is een voordeel om te weten hoe je optimaal je nutriënten uit je voedsel haalt, want dan hoef je minder volume te preppen!

Daarom een korte uittreksel van hoe ons spijsverteringsstelsel werkt en daaruitvloeiend hoe je je voedselgroepen optimaal combineert om maximaal rendament te hebben.

 

Aanvullingen en correcties van mensen die echt verstand hebben van spijsvertering en nutriënten opname zijn zeer welkom! (samen weet je meer)...

 

Nah wat een gedoe, het lukt me niet een pdf toe te voegen...(als bijlage) ik klik op icoontje bijlage en ik krijg alleen grijs scherm... paste from word-icoontje doet ook niks...

 

GELUKT!

 

Vanaf nu zet ik de pdf's die ik maak in een mapje op één van mijn websites.

 

Dit is de link:

 

http://keeponshopping.nl/informatie/Werking_van_het_verterinsstelsel.pdf

 

(In het file staan ook voorbeelden van wat je in welke combinatie kunt eten.)

 

Neem ook een kijkje in de map: http://keeponshopping.nl/informatie/

Daar zal ik de komende tijd meer artikelen over voeding plaatsen.

 

Bijvoorbeeld over het zuur-base evenwicht. Een gebalanceerde voeding bestaat voor 75% uit alkalische en voor 25% uit verzurende producten. Wanneer dit niet in evenwicht is in je lichaam wordt je ziek. gevolgen kunnen zijn: jicht, reuma, nieraandoeningen, allergieën, eczeem, beroertes, hartinfarct, huidaandoeningen, de meeste soorten kanker, diabetes, spataders, nier- en galstenen, artrose en maag- en darmaandoeningen, dit zijn slechts enkele ziektes. De pH waardes (zuurwaardes) in ons lichaam kunnen redelijk gemakkelijk gemeten worden. Bij waardes onder de 4,5 (ook kortstondig) kunnen de niercellen al onherstelbaar beschadigd worden!

Hier vind je een pdf over zuur-base evenwicht en een complete lijst van voedingsmiddelen en leefgewoonten met hun ontzurende of verzurende werking. Van sterk alkalisch (base) tot sterk verzurend. http://keeponshopping.nl/informatie/zuur-base_evenwicht_in_je_menu.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik ga niet beweren dat ik er echt verstand van heb , maar ik ben wel op de hoogte van enkele mogelijke negatieve reacties van het lichaam op voedingsmiddelen.die voor de meeste mensen tot het dagelijkse menu horen.

Die eigenlijk beperkt tot uitgesloten moeten worden op het dieet bij sommige klachten. die het functioneren kunnen beïnvloeden.

Dit is voor mij iets wat ik over de jaren heen heb geleerd en voor mij het verschil tussen rolstoel met constante pijn tot gewoon uren kunnen wandelen betekenen.

Tolerantie drempel voor sommige voedingsmiddelen is een aspect van de gezondheid die vaak door artsen word gemist bij bepaalde klachten omdat ze niet als de standaard symptomen voor intolerantie worden herkend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij is altijd geleerd dat je moeilijker verteerbare etenswaar, zoals eiwitten (de diverse vleessoorten, vis, kaas, eieren) beter niet kunt combineren.

Het lichaam scheidt de juiste enzymen af om bv rundvlees te verteren, wat lastiger wordt voor het systeem als er meerdere soorten vlees, vis, kaas of eieren moeten worden afgebroken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lindaja,

 

Mijn zoeken naar kennis over het verteringsstelsel is (ook) uit nood geboren. Altijd pijn na het eten, van jongs af aan.

De manier van eten die past bij de spijsvertering van de mens is geen must, want mensen die normaal geen echte problemen ervan ondervinden kunnen redelijk ongestraft de verkeerde voedselcombinaties eten. Het enige wat ze ondervinden is hooguit dat opgeblazen, volle gevoel na een maaltijd. (ff uitbuiken) Maar ook voor degenen die nergens last van hebben geldt dat ze minder uit het voedsel halen, en óók dat ze vet opslaan (vaak rond de organen) of zelfs overgewicht krijgen.

 

Eet volgens de juiste combinaties en je haalt optimaal energie uit je maaltijd, wordt niet te dik, en geeft het lichaam de kans om de nutriënten en antioxidanten optimaal uit het voedsel te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanvullingen en correcties van mensen die echt verstand hebben van spijsvertering en nutriënten opname zijn zeer welkom! (samen weet je meer)...

 

En vooral goed kauwen, dat je eten gelijkmatig in je bloed kompt. Goed kauwen is je halve eten.

 

Beste Sunnysuzanna,

 

Excuses voor mijn flauwe opmerking hierboven, en mijn gezeur is nog niet klaar helaas. De tekst die je zo mooi hebt gelinkt, staat vol met foute beweringen over de enzymen bijvoorbeeld (tik ze voor het gemak maar eens in op WIKI), de adviezen ten aanzien van voeding die gegeven worden, zijn zonder verwijzingen naar wetenschappelijk onderzoek hiernaar en je gebruikt diverse termen om voedingsstoffen te omschrijven wat verwarrend werkt. Er zijn dikke boeken en honderdduizenden artikelen geschreven over voeding en werking van het spijsverteringskanaal, het is begrijpelijk dat dat niet samen te vatten is in enkele pagina's. Het is aan eenieder om de informatie die je ter beschikking stelt zelf te controleren en te interpreteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tekst die je zo mooi hebt gelinkt, staat vol met foute beweringen over de enzymen bijvoorbeeld (tik ze voor het gemak maar eens in op WIKI), de adviezen ten aanzien van voeding die gegeven worden, zijn zonder verwijzingen naar wetenschappelijk onderzoek hiernaar en je gebruikt diverse termen om voedingsstoffen te omschrijven wat verwarrend werkt. Er zijn dikke boeken en honderdduizenden artikelen geschreven over voeding en werking van het spijsverteringskanaal, het is begrijpelijk dat dat niet samen te vatten is in enkele pagina's. Het is aan eenieder om de informatie die je ter beschikking stelt zelf te controleren en te interpreteren.

 

Je hebt helemaal gelijk:

Wat er gepost wordt, maar ook wat je aan informatie gaat lezen controleer en interpreteer je zelf.

Het klopt dat ik geen links heb naar wetenschappelijke onderzoek die de beweringen ondersteunen. Voor de volledigheid ga ik daar naar op zoek.

Ook om die reden heb ik gevraagd om reacties van mensen die er echt verstand van hebben. Dan kan ik mijn beeld bijstellen en heb ik weer meer geleerd.

 

Voor mijzelf (wat betreft de keuze om volgens deze methode te eten) heb ik het niet nodig om het wetenschappelijk bewijs ervan te vinden omdat ik vooral "ervaringsdeskundig" ben. Ik weet zeker dat mensen met problemen zoals wat in het algemeen spastische darm wordt genoemd, baat hebben bij een voedingswijze als deze. Maar ook als je geen noemenswaardige klachten hebt, merk je dat geen opgeblazen gevoel meer hebt na het eten, geen last van maagzuur en dergelijke kleine kwaaltjes.

 

Uiteindelijk bepaald ieder natuurlijk zelf of je vegetarisch, veganistisch, rawfood eter of alles eter of alleen maar vlees wilt eten omdat je groente vreselijk vies vindt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam

@sunnysuzanna en KS kan het weten want hij heeft er een studieschuld voor over gehad om tot die kennis te komen ;)

 

Ik ben het met KS eens, zonder wetenschappelijk onderbouwd onderzoek blijft het een moeilijk verhaal. Ik heb me zelf ernstig verdiept in voeding, voedingsstoffen, nutriënten, supplementen en de (wissel)werking met/van ons lichaam. Ons lichaam is een gecompliceerde chemische fabriek waarvan we de volledige werking nog niet geheel doorzien, hoewel fabrikanten ons vaak laten denken dat ze de waarheid over de juiste werking van ons lichaam in pacht hebben.

 

Wat voor de ene persoon werkt hoeft niet voor de andere persoon niet ook te werken en what about het placebo effect? Gedegen wetenschappelijk onderzoek (liefst meerdere/verschillenden) kan werking scheiden met placeboeffect/kwkazalverij/gokwerk/mazzel/winstbejag.

 

Het is erg eenvoudig om via het net met wat knip- en plakwerk wat "leuks' bij elkaar te vinden, controleer wel ff de bron en de informatie op een aantal plekken, want er staan meer onwaarheden dan waarheden op het internet en iedereen die iets plaatst is dé expert.

 

Ben je het medische Engels machtig dan is Pubmed wellicht iets voor jou, een databank met oa gepubliceerde wetenschappelijke onderzoeken.

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?otool=inlradulib

Link naar reactie
Delen op andere sites

@sunnysuzanna en KS kan het weten want hij heeft er een studieschuld voor over gehad om tot die kennis te komen ;)

 

Wat voor de ene persoon werkt hoeft niet voor de andere persoon niet ook te werken en what about het placebo effect? Gedegen wetenschappelijk onderzoek (liefst meerdere/verschillenden) kan werking scheiden met placeboeffect/kwkazalverij/gokwerk/mazzel/winstbejag.

 

Het is erg eenvoudig om via het net met wat knip- en plakwerk wat "leuks' bij elkaar te vinden

 

Ik heb een uittreksel gemaakt van een boek over spijsvertering en dieet. Geen knip en plakwerk van internet...

Het is wel een gedateerd boek.

De reden dat ik desondanks deze informatie wel doorgeef is mijn ervaring ermee.

 

Zeker weten geen placebo effect.

Mijn hele leven al pijn na het eten.

2 jaar geleden 3 maanden achter elkaar pijn, zo erg dat ik ook 3 maanden nauwelijks sliep (de hele nacht door even wegvallen en snel daarna weer wakker van de pijn!)

ik was het boek vergeten, ook nooit veel mee gedaan, want de pijn was altijd na 1 tot 3 uur weer weg. Pilletjes van de dokter hielpen ook nooit, dus je went wel aan het pijnlijk ongemak.

Maar na 3 maanden zoveel pijn, heb ik het boek opgeduikeld en ben volgens die methode gaan eten. Na 6-7 dagen was alles weer normaal (helemaal geen pijn meer).

Eet ik niet volgens deze methode altijd opgezwollen buik en pijn.

Nu "geloof" ik in deze manier van eten, uit ervaring.

Destijds had ik het boek weggelegd en begon er sceptisch aan, maar ik moest toch wát.

Het is een vrij bekende methode, allerlei diëten zijn er op gebaseerd. Veel mensen uit mijn omgeving met "spastische darm problemen" en mensen met last van maagzuur hebben er baat bij gehad.

Lijkt mij sterk dat het voor iedereen alleen suggestie is.

 

Bedankt voor de link naar Pubmed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zie zo snel niet echt iets staan over de allergrootste sluipmoordenaar waar bijna iedereen aan is verslaafd: suiker? Het zou eigenlijk de reclameslogan "het zou verboden moeten worden" moeten krijgen imho.

 

Helemaal mee eens! Suiker is een mineralensloper.

Dacht trouwens dat het er wel bij stond, maar misschien wel in een ander uittreksel van me, dat (geraffineerde) suiker mineralen uit het lichaam onttrekt om verwerkt te worden. (Dit geldt niet voor zoet fruit.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...