Ga naar inhoud
GENEGEERD

Het preppen van uien, hoe & waarom


Gast

Aanbevolen berichten

Hierbij wil ik de UI even onder de aandacht brengen als belangrijk voedsel voor ons preppers!

 

Even wat feiten op een rijtje:

- Het is klinisch en experimenteel bewezen dat uien bijdragen aan het verlagen kan de bloedsuikerspiegel, dankzij de stof allyl propyl disulfide.

- Regelmatig gebruik van uien veroorzaakt lage bloeddruk en cholesterol gehalte. Dit komt met name door zwavel, chroom en vitamine B6. Dankzij deze stoffen wordt de kans op hart- en vaatziektes, diabetes verkleint. Daarnaast helpen deze stoffen ook bij de verlaging van de homocysteïne. Dit is een risicofactor voor hartaanvallen en beroertes

- Uien bevatten flavonoïden die een tumorgroei remmende werking hebben en een beschermende functie van de cel hebben. Dit geldt met name voor darmkanker.

- Bij het sterk houden van onze botten kunnen uien ons zeer behulpzaam zijn. Dit komt namelijk door de stoffen kalium, calcium en ijzer die ook in grote mate voorkomen in uien.

- Vanwege de flavonoïden in de ui is het ook een sterk middel tegen virale infecties en vermindert de kans op de virale ziektes en virussen, dankzij de antibacteriën en antivirale in de flavonoïden.

- en daarnaast zijn uien natuurlijk heerlijk om te eten. Uien kun je in vrijwel iedere maaltijd wel toepassen. Ook lekker als toevoeging in je noodrantsoen maaltijd bijvoorbeeld.

 

Uien zijn dus duidelijk erg gezond, makkelijk te telen/bewaren en dus uitermate geschikt om te preppen. En bovendien zijn ze erg goedkoop!!!

 

Je kunt verse uien langere tijd (koel en droog) bewaren. Daarnaast zijn er legio mogelijkheden om uien vrijwel onbeperkt goed te houden zoals bijvoorbeeld:

 

- wecken

- inleggen op zout

- inmaken met azijn

- invriezen

enz enz....

 

Koop verse uien het liefst rechtstreeks bij de boer. Zo ben je er verzekerd van dat de uien vers zijn. Uien uit de supermarkt zijn vaak oud en daardoor minder geschikt om te bewaren.

 

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben!

 

Groet,

Theo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Mooi stukje @phtvs! Ben een grote liefhebber van uien: rauwe rode uit door salades en pasta's, in groentesoep en bij stoofvlees e.d., sjalotjes gesmoord met balsamicoazijn honing en larierblad, lenteuitjes gooi ik overal wel over, en ook heerlijk zilveruitjes of Amsterdamse uitjes op zuur. Maar - nu komt de vraag - als het gekookt, gebakken en gesudderd e.d. is, blijft er dan ook nog wel iets van de goeie stoffen over, of is het dan uiteindelijk min of meer enkel voor de smaak?

 

Ook aan te raden btw: http://www.theonion.com :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

als het gekookt, gebakken en gesudderd e.d. is, blijft er dan ook nog wel iets van de goeie stoffen over, of is het dan uiteindelijk min of meer enkel voor de smaak?

 

kort verhitten is beter, stoven is prima maar voeg de meeste hoeveelheid de laatste minuten toe als je ook meer voedingswaarde wil hebben... ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Look al geprobeerd ? Het schijnt ook bijzonder heilzaam te zijn maar getver wat stinkt ze uit haar bek als ze dat gevreten heeft.

 

Eet het zelf ook dan... :p

Voor de wat socialere mensen: takje peterselie kauwen vermindert de knoflookgeur.

 

Of had je het over je hond?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eet het zelf ook dan... :p

Voor de wat socialere mensen: takje peterselie kauwen vermindert de knoflookgeur.

 

Of had je het over je hond?

 

Nu weet ik niet hoe jij met je hond omgaat maar ik krijg er toch maar een rare voorstelling van. Vergelijkingen met geiten en bergbewoners uit de Atlas of kamelen en woestijnnomaden flitsen aan mijn netvlies voorbij. Overigens, als je aan de juiste zijde van het beest staat heb je volgens mij geen last van de geur uit z'n bek. Nee, ik had het dus niet over mijn hond die ik niet heb. Grapjas.

@Heksenboot

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het niet zo dat als je uien invriest, inmaakt of iets anders om ze langer goed te houden, dat deze dan al die geweldige stoffen minder sterk worden?

 

Invriezen en bijvoorbeeld inmaken met een zuur (azijn) doet niets met de gezonde stoffen. Verhitten daarin tegen wel, al blijven er altijd wel gezonde stoffen aanwezig.

 

nog even ter aanvulling:

 

was net in de Lidl en zag daar mooie verse uien liggen. 5 kilo voor 1,79 euro.

Dus kun je niet bij de boer kopen, dan is dit een goed alternatief. Let bij het kopen van uien op dat ze niet te droog zijn. Dit kun je voelen en ook zien aan de kleur van de schil. Hoe bleker de schil, hoe verser ze zijn.

De gelige/oranje kleur krijgen de uien als ze wat langer gedroogd zijn, en dus minder vers.

 

100 gram verse (rauwe) uien:

Energetische waarde 197 kJ

Koolhydraten 10 gram

Eiwit 1 gram

Vet 0,3 gram

Vitamine C 10 mg

Vitamine B1 0,03 mg

Vitamine B2 0,02 mg

Calcium 30 mg

IJzer 0,5 mg

 

BELANGRIJK: Mensen die overgevoelig zijn voor sulfiet kunnen lichamelijke klachten ondervinden door het nuttigen van uien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

't zal lekker ruiken in jullie shelter. Je weet toch dat uien zorgen voor extra veel en geurige gasproductie in je dikke darm ?

 

Ach, allemaal even diep adem halen en de lucht is zo weer weg hahahaha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn er die een recept kennen om uien te wekken ? Of in te maken op azijn .

 

Geert

 

Haal mijn recpeten vaak hier vandaan:

 

http://www.weckenonline.eu/Uitleg_werkwijze/In_azijn_wecken/Uien_inmaken/uien_inmaken.html

http://www.smulweb.nl/recepten/1145706/Uien-inmaken

http://www.volrecepten.nl/z/uien-inmaken-op-olie.html

 

Ook nog een tip....

 

ik heb een klein potje knoflookpasta in mijn BOB zitten. Niet zo lekker als verse knoflook maar een goed alternatief als je geen verse bij je hebt. Is ook vrij goed langer houdbaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...