Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kleding & schoeisel t.b.v. bug out en hiking


SHTF

Aanbevolen berichten

Aangezien mijn Bug Out Bag op wat tweaks na zijn voltooiing nadert is het zaak om in kleding en schoeisel te gaan verdiepen.

 

Ikzelf hou van low-profile kleding, dus ik zat te denken aan donkere/zwarte werkkleding, ik heb zelf jaren in de bouwwereld gewerkt, en als iets niet kapot te krijgen is dan is het een snickers werkbroek.. hier even een voorbeeld:

 

http://www.snickersshop.nl/nl/p/16518/snickers-aps-waterdichte-broek-3378/438/3/snickers-werkkleding-shop/werkbroeken/broeken

 

qua schoenen is de keuze ook reuze: ik heb zelf weinig hike ervaring, maar wil er binnenkort wel mee beginnen/oefenen.. en met een groep vrienden begin volgend jaar een paar dagen door de Belgische ardennen hiken, en daarop volgend een hike tocht door Noord Schotland staat hoog op de verlanglijst.

 

Ikzelf ben van de afdeling goedkoop is duurkoop, ik spaar liever een half jaar en koop het liefste schoenen waar ik 10 jaar zonder blaren en gedoe tevreden mee kan zijn als 3 paar goedkopere stappers verslijten in dezelfde periode.

 

Hiervan ook een paar voorbeelden:

 

http://www.leerentveldvrijetijd.nl/meindl-army-pro.html

http://www.benscore.com/Meindl-Island-Professional-zwart-p-27415.html

 

Graag ontvang ik kritiek op de voorbeelden (door mensen met ervaring) dat zou mij erg helpen aangezien ik deze aankopen in de periode voor de kerst wil gaan doen. (is een zwaardere werkbroek bijv. handig met een hike?)

Ook hoor ik graag wat voor keuzes mede-preppers hebben gemaakt qua kleding en schoeisel en daar het liefste ter inspiratie even een linkje bij willen krijgen :) alvast bedankt voor de genomen moeite.

 

Cheerz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb ook Meindl bergschoenen, het type is me even ontschoten. Een goede bergschoen is imo het beste model, de bekende merken zijn meestal wel duurzaam maar aangezien de prijsrange €150-€250 is zou ik zeker gaan passen in een outdoor zaak. En daarna inlopen voordat je lange hikes gaat lopen.

 

Qua kleding: zorg voor een laagjes systeem. Isoleert het beste en je kan beter kleden voor warm/koud. Sneldrogend spul en wat goed ademt is een must. De buitenlaag (jas, broek) waterdicht is ook wel prettig. Een regenhoes voor over je rugzak, en een poncho die daar weer overheen gedragen kan worden is wel lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey @SHTF

 

Ik heb een werkbroek van HAVEP bij de Welkoop in ons dorp gekocht. Was goedkoper dan de Snickersbroek maar net zo en misschien wel steviger ;)

 

Ik had zelfs toen nog een actiekorting. Maar zonder korting blijft de broek goedkoper dan der snickersbroek

havep-werkbroek-donkergrijs.jpg.69c2660963dcaca0fe151304b91b9d12.jpg

Ik moet alleen nog even de reflectiedelen weghalen

 

Zou dat soort kleding niet iets voor de prepshop zijn? @Simurgh Ik leende altijd de bouwjas van m'n pa als het regende (zo'n bruin-creme kleurig ding), zelfs na uren in de stromende regen was ik nog droog terwijl elk regenpak wat ik ooit gehad heb wel na een uur of twee begon te lekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey @SHTF

 

Ik heb een werkbroek van HAVEP bij de Welkoop in ons dorp gekocht. Was goedkoper dan de Snickersbroek maar net zo en misschien wel steviger ;)

 

Ik had zelfs toen nog een actiekorting. Maar zonder korting blijft de broek goedkoper dan der snickersbroek

 

Ik moet alleen nog even de reflectiedelen weghalen

 

tnx voor de tip... reflectie wegstiften met permanent marker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

BTW voor schoenen moet je bij @Raycoupe zijn. Hij heeft wereldschoenen maar die kosten ook wat ;)

 

Onderkleding is in de winter wel lekker. Thermo kleding kun je eigenlijk overal wel kopen, maar vermijd die van de action ;)

 

vorig jaar stiekem wel 1 gekocht bij de action dus al :p die gebruik ik voor hardlopen haha, ik zag bij de Hema prijstechnisch interessant thermo spul liggen, ski ondergoed enzo

 

wel benieuwd waar @Raycoupe mee rondloopt dan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook Meindl bergschoenen, het type is me even ontschoten. Een goede bergschoen is imo het beste model, de bekende merken zijn meestal wel duurzaam maar aangezien de prijsrange €150-€250 is zou ik zeker gaan passen in een outdoor zaak. En daarna inlopen voordat je lange hikes gaat lopen.

 

Ik ben al eens 2 uur wezen passen bij de Zwerfkei inderdaad, maar het aanbod is zo groot dat ik eerst rustig wou struinen/googlen en overleggen op fora's :p de klasse schoen blijf ik ook nog lastig vinden.. een B of B/C schoen.. B is praktischer voor Nederlandse begrippen, maar B/C is weer beter met zwaardere bepakkingen heb ik als uitleg gekregen, dus ik neig naar B/C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf in bezit van de meindl army pro, fijne schoen, maar heb ook n paar lage schoenen, ik pas mij dus aan de situatie aan wat er aan de hand is en kan daarop anticiperen, in principe heb je in NL niet veel aan de Meindl's maar eerder aan goede wandelschoenen, in arctische gebieden en waar veel rotsen zijn en onherbergzaam gebied zijn de Mindls ideaal, ik zou zeggen kijk ook op TV naar survival en defensie programma's en laat je inspireren.

1 tip - als je eruit bent en je hebt je schoenen binnen, inlopen is zo ontzettend belangrijk!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ongeveer 2á3 jaar geleden heb ik mijzelf eens getrakteerd op wat outdoorkleding..

Broeken van fjallraven G1000 en voor het echt slechte weer heb ik fjallraven G1000 hydratic

Schoenen van lowa a/b voor warmere dagen en van meindl b/c voor koudere dagen

Thermo kleding van odlo.. Ik heb jaren in de bouw gewerkt en heel wat thermokleding versleten maar toen ik odlo aandeed voelde ik meteen dat het beter was dan alles wat ik gehad had.

Graag zou ik nog de fjallraven mont 3 jas willen kopen maar is op het moment wat te duur;)

 

Mvg Dakhaas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam

Ik kan uren struinen door bos, heide en veengebieden op mijn leger/dump kistjes. Kosten weinig (ook nieuw), kan ze stevig vastsnoeren en zijn waterdicht en dummyproof. Hiken met rugzak is geen probleem en ik heb ze gedurende de werkweek ook de gehele dag aan.

 

Ik zat/zit met hetzelfde dilemma, heb besloten eerst te gaan voor het nieuwe(re) armytype omdat ik aanneem dat defensie heeft nagedacht over het schoeisel van zijn mensen.

Nu ik "loopervaring" heb en weet waaraan een schoen voor mij moet voldoen kan ik een veel bewustere keuze maken tussen al de duurdere (en betere?) merken.

Ondertussen bekijk ik wat mijn mede hikers dragen en vraag hen waarom. Als mijn huidige paar aan vervanging toe is ben ik een veel bewustere en voorbereidde koper dan voordat ik mijn kisten kocht.

 

Voorbeeld: een super paar wandelschoenen, geweldig om dagen achtereen op te lopen zolang je op de gebaande paden blijft. ga je lopen in dauw of regen door oa grasland dan vallen al verschillende merken/typen wandelschoenen af omdat je er drijfnatte voeten in krijgt. Waterafstotend is dan net weer iets anders dan waterdicht ;) (dus reservesokken bij je hebben op lange tochten is een must)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben al eens 2 uur wezen passen bij de Zwerfkei inderdaad, maar het aanbod is zo groot dat ik eerst rustig wou struinen/googlen en overleggen op fora's :p de klasse schoen blijf ik ook nog lastig vinden.. een B of B/C schoen.. B is praktischer voor Nederlandse begrippen, maar B/C is weer beter met zwaardere bepakkingen heb ik als uitleg gekregen, dus ik neig naar B/C

 

Ik zou gaan voor B/C of C, met die categorie kun je desnoods hetzelfde doen als met een A of B maar andersom werkt dat niet zo goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vorig jaar stiekem wel 1 gekocht bij de action dus al :p die gebruik ik voor hardlopen haha, ik zag bij de Hema prijstechnisch interessant thermo spul liggen, ski ondergoed enzo

 

wel benieuwd waar @Raycoupe mee rondloopt dan..

 

Mijn motto is dat je nooit moet besparen op schoenen, slapen en eten. Als dat goed geregeld is, kun je heel veel aan. :)

 

Ikzelf loop op Hanwag Tatra GTX. Daarvoor 20 jaar op Meindl's gelopen.

 

GTX staat voor GoreTex, dus 100% waterdicht, in de zomer heb je net zo lief zonder GoreTex, maar in voorjaar/herfst en winter is het perfect.

 

Of je nu Hanwag, Meindl of Lowa koopt, maakt weinig uit in kwaliteit en prijs. Je moet simpelweg die schoenen passen en degene kiezen die het beste bij de vorm van jouw voet past.

Het beste doe je dat in een winkel waar de verkopers echt verstand van die schoenen hebben. Allen kosten zo'n 220 euro.

 

Hoe zwaarder type schoen je neemt, hoe meer energie het kost om te lopen. Echter met een rugzak op moet je wel een stevige schoen hebben, een A/B schoen is dan veel te licht (wel lekker voor het lopen zonder rugzak).

'k Zou voor B/C gaan, die gaan ook langer mee dan A/B klasse.

 

Mocht je de poen hebben, dan zijn twee setjes handig als je ze vaak gebruikt, door het wisselen gaan ze veel langer mee.

 

Kleding ben ik niet echt goed van voorzien, heb veel plezier van de commando smock ribstop broeken van http://www.deveteraan.nl. Goedkoop en superdegelijk.

In de zomer heb je liever veel lichtere broeken, dan zo'n commando of werkbroek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals gezegd is het laagjessysteem key!!... Vrij onbekend geintje is dat bijvoorbeeld alle scandinavische strijdkrachten als ALLEREERSTE laag (nog voor het thermo ondergoed) een grofmazig net-shirt dragen met mazen van pakweg een centimeter (beetje gothic achtig spul) met daarover het thermo hemd... Resultaat is een laag met honderden kleine 'pockets' stilstaande warme lucht, afgedekt met een vochtafvoerende laag...

Hieroverheen gaan alle andere laagjes, maar dat fenomeen snappen we allemaal zo langzamerhand wel...

 

Wat broeken betreft is persoonlijke smaak natuurlijk leidend. Maar mijn ervaring is dat je bewegingsvrijheid in een spijkerbroek nog steeds vele malen groter is dan met een outdoor- of werkbroek... Met name in het kruis. Ik heb jaren lang aan boord allebei gedragen en merk toch dat bij over een railing (of een hek) klimmen, een luik in, een ladder af rennen of van boot naar boot overstappen het lage kruis van een werkbroek vaak hinderd... Bijna een paar keer te water gegaan omdat ik de grote stap die ik wou maken niet haalde zonder m'n kruis op te hijsen in die werkbroek en met een goed passende spijkerbroek heb ik daar nog nooit last van gehad...

Nu zijn cordura werkbroeken wellicht nog iets slijtvaster dan spijkerbroeken, maar ook die laatste zijn bijzonder stevig hoor... Bovendien is het nog onopvallender dan een outdoorbroek en als je een simpele pakt ipv een trendie 'white wash' waar de slijtplekken alvast voor je gemaakt zijn, gaan ze heel lang mee...

 

Schoeisel is nog veel lastiger en persoonlijker... Ikzelf loop al bijna 20 jaar alleen maar op stevige laarzen, kisten, wandelschoenen en bijna nooit op iets dat onder m'n enkel komt en dat werkt prima... Als outdoor schoen raad ik dan ook bijna standaard een B/C schoen aan...

De kisten van de KL zijn in de afgelopen 20 jaar in kwaliteit erg sterk achteruit gegaan, zo erg dat ik uitstapjes ben gaan maken en testen of er goeie alternatieven zijn (het blijven voor mij EDC producten)... Magnums zijn waardeloos en loop ik in 3 maanden doorheen. Ik heb met veel plezier Meindle Armypro's gehad die aan alle eisen voldoen behalve dat ik voor een bergschoen de zool ongelovelijk glad vindt... Ik heb op gladde ondergronden (aan boord) met de Armypro's vele gevaarlijke gleiers gemaakt die ik in 20 jaar met M90 kisten nooit gemaakt heb... Darentegen zijn ze zo waterdicht als kaplaarzen!.. Een half uur in het water staan of uren door het natte gras sjokken levert geen natte voeten op!!... Echter ik heb binnen 3 jaar (bijna) dagelijks gebruik de hele zool weggelopen en de achterkant van de hiel aan de binnenkant aan gort gelopen en dan is het einde waterdichte schoen!... Reparatie kosten en verzolen €130,- terwijl ze nieuw €245,- kosten...

 

Op dit moment ben ik de 'nieuwe' kisten van de KL aan het testen en die doen het tot nu toe goed...

 

Algemene tips voor kisten, laarzen, bergschoenen die ik door de loop van de jaren heb opgedaan zijn dat de combi leer met stof (kevlar, balistisch nylon, curdura) zoals de Magnum tactical schoenen toch te zwak zijn om het langer dan een jaar uit te houden (leuk als je regelmatig nieuwe van de baas krijgt)... Als je een brede voet hebt ben je eigenlijk in je keuze beperkt tot kisten met een B-maat of Meindle... Hanwag en Lowa zijn eigenlijk alleen voor smalle voeten...

De tip van @Raycoupe om meerdere paren af te wisselen is top! Zo gaan ze bijna 3x langer mee. Een schoen moet ook de tijd krijgen om te drogen en bij te trekken... Tevens voorkom je zo het nestelen van allerlei voetschimmels en eczemen...

Kisten en ook bergschoenen lenen zich er prima voor om er zo in te stappen zonder je veters dicht te rijgen... Broekspijpen erover en gaan. DOE DIT NIET!!

In geval van nood kan het prima, maar het nadeel is dat je veel meer speling hebt bij de hiel... Bij elke stap sleept je hiel omhoog langs de binnenkant van de schoen en zo slijt dit stuk veel sneller door! Bij kisten loop je er uiteindelijk blaren door omdat je losse stukken binnenschoen om de hiel hebt en uiteindelijk trek je het hele achterdeel van de binnenschoen mee, elke keer dat je ze uittrekt! Bij m'n Meindle's scheurde dit ook de Gortex liner in de hiel en waren ze niet langer waterdicht... Dure grap!!

Nooit geforceert drogen (natte schoenen bij de kachel zetten) halveert domweg de levensduur... Dan ddurt het maar 2 dagen langer!

Goed onderhoud verdubbeld of verdrievoudigd de levensduur (van bijna al je gear)... Dus ook poetsspullen preppen!

 

Jezus kan wel door blijven gaan maar het wijst eigenlijk zichzelf als je ff nadenkt

 

Buitenkleding en jassen valt ook veel over te zeggen maar m'n batterij is bijna leeg...

Doe er je voordeel mee!

 

Anvil

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht je de poen hebben, dan zijn twee setjes handig als je ze vaak gebruikt, door het wisselen gaan ze veel langer mee.

 

Nu barst ik niet van de poen maar ben wel even nieuwsgierig naar de gedachte achter het wisselen.. klinkt nu net alsof je zeg dat schoenen moeten rusten o.i.d.?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring met GTX (Gore Tex) dat ze gelijk helemaal goed moeten zitten, inlopen is ook overbodig.

Zit er een plekje niet helemaal lekker, heb je pech want uitlopen doen ze echt niet!!

 

Dat Gore Tex is maar een heel dun en soepel laagje materiaal. Dat zal de reden niet zijn.

 

Wel moeten je schoenen meteen goed zitten, echt inlopen zoals vroeger is tegenwoordig niet meer aan de orde.

Als je in de winkel bij een bepaald merk/model hebt van 'Yes, dit zijn ze', zit je goed. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vrij onbekend geintje is dat bijvoorbeeld alle scandinavische strijdkrachten als ALLEREERSTE laag (nog voor het thermo ondergoed) een grofmazig net-shirt dragen met mazen van pakweg een centimeter (beetje gothic achtig spul) met daarover het thermo hemd... Resultaat is een laag met honderden kleine 'pockets' stilstaande warme lucht, afgedekt met een vochtafvoerende laag...

 

Dat is vrij bekend hoor:

 

[ATTACH=CONFIG]5377[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 tip - als je eruit bent en je hebt je schoenen binnen, inlopen is zo ontzettend belangrijk!!!!

 

Niet helemaal mee eens, schoenen moeten vanaf de eerste minuut goed zitten!

Kisten, Meindels en andere schoenen moeten gewoon goed zijn zonder dat je blaren krijgt.

 

Mijn kisten die kreeg liepen vanaf dag #1 goed, zo ook mijn Meindel b/c schoenen, en gelijk tochten mee gelopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...