Ga naar inhoud
GENEGEERD

En als we zelf voor brandstof zouden zorgen ?


lewieke

Aanbevolen berichten

Er bestaan mogelijkheden om zelf biobrandstof te maken. Er bestaat apparatuur die gemakkelijk te kopen is in het UK. Ik heb voldoende technische interesse om het procédé te leren en er zijn vast ook wel scheikundigen op het forum die het proces kunnen bestuderen. We zouden in groep kunnen frituurolie verzamelen, de verzamelde olie verwerken in een gezamelijke veresteringsinstallatie en die dan weer mengen met gewone diesel.

 

Aangezien er geen kleurstoffen in biodiesel zitten en de biodiesel ook al toegevoegd wordt aan gewone diesel lijkt het me wel een haalbare kaart. De achilespees van een dergelijk plan is het verkrijgen van de frituurolie.

 

Daarvoor zouden we een netwerk kunnen opbouwen door deze op te halen bij rusthuizen, scholen, ziekenhuizen, bedrijven met keuken, frituren, ... in ruil voor een kleine vergoeding voor degene die ons helpt.

 

Op die manier nemen we ons eigen lot in handen, zorgen we voor onafhankelijkheid, dragen bij aan het milieu, ... . Als we de productie scheiden van het verbruik en eventueel de installatie mobiel maken kunnen we op diverse plekken de processing doen en de brandstof maken waar we ze gebruiken.

 

Aangezien frituurolie wordt gebruikt en dit geen gevaarlijk afval is, kan die gewoon vervoerd worden zonder bijzondere veiligheidsmaatregelen.

 

Wie ziet hier iets in ?

 

Volgens mij kan dat al met een bescheiden budget. Een goede en automatische installatie waarmee we per keer een paar honderd liter kunnen maken kost volgens mij niet meer dan een paar duizend euro. Als we een soort vereniging maken zouden we de diesel onder de leden kunnen verdelen tegen kostprijs.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik ben er mee aan het testen geweest biodiesel maken.

Probleem was om aan voldoende ethanol te komen voor het veresterings proces. Dat wil men niet leveren. Dit omdat men bang is dat je amfetamine of extacy lab runt....

dat was de reden dat ik niet verder ben gegaan. Vet van de visboer is nog het meest geschikt, van de chinees het mist. Dat laatste is zo ranzig goor dat lijkt wel gebonden soep.

je kan het ook niet gratis krijgen. In NL wordt oud vet namelijk opgekocht door handelaren

 

veel practische info over biodiesel en rijden op zonnebloem olie op http://www.ppo.nl

een heel actief forum voor plantaardige dieselaars.

En de zonnebloem olie is bij de aldi en liedel weer 1,25 dus net ff goedkoper dan diesel bij de goedkope pomp.

maar pas op meng niet zo maar zonnebloem olie, lees je goed in, het wordt al weer kouder dus eigelijk alleen met voorverwarmen en 2 tanksystemen.

een kapotte dieselpomp is zeer kostbaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaan mogelijkheden om zelf biobrandstof te maken. Er bestaat apparatuur die gemakkelijk te kopen is in het UK. Ik heb voldoende technische interesse om het procédé te leren en er zijn vast ook wel scheikundigen op het forum die het proces kunnen bestuderen. We zouden in groep kunnen frituurolie verzamelen, de verzamelde olie verwerken in een gezamelijke veresteringsinstallatie en die dan weer mengen met gewone diesel.

 

Aangezien er geen kleurstoffen in biodiesel zitten en de biodiesel ook al toegevoegd wordt aan gewone diesel lijkt het me wel een haalbare kaart. De achilespees van een dergelijk plan is het verkrijgen van de frituurolie.

 

Daarvoor zouden we een netwerk kunnen opbouwen door deze op te halen bij rusthuizen, scholen, ziekenhuizen, bedrijven met keuken, frituren, ... in ruil voor een kleine vergoeding voor degene die ons helpt.

 

Op die manier nemen we ons eigen lot in handen, zorgen we voor onafhankelijkheid [knip]

 

Huh? Je wordt juist afhankelijk van frituurolie (donaties). Zelfs als je ervoor betaald ben je nog steeds afhankelijk van je adressen, of van die olie zelf. Ik snap de economische reden en dacht dat spul redelijk makkelijk te gebruiken is, maar tijdens/na SHTF heb je niets meer aan dat netwerk. Misschien kun je het nu wel gebruiken om goedkoop voorraden aan te leggen, zodat je nog een tijdje kunt doorrijden als de diesel op is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begin niet alleen aan zo een avontuur. Als er nog mensen zijn, dan is dat veel haalbaarder.

 

Ik ben zelf geen autorijder, maar is dat niet waardevolle kennis zeker voor een autorijder? Leren kan tegenwoordig vaak gratis. Er staat me iets van bij dat het vooral filteren is, dure apparatuur is wellicht niet nodig. Net als wat zonnebloemolie (is al vrij schoon) in je dieseltank gooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jobs, pas een beetje op

want....

Niet te veel bijmengen, afhankelijk van de temperatuur, je wil kunnen starten smorgens

Niet geschikt voor High pressure pompen (TDI, HDI etc)

Minder geschikt voor (franse) auto's die zijn uitgerust met een rotatie dieselpomp van bv lucas , daar gaan de pakkingen van stuk

 

dus als je een mercedes hebt met een lijnpomp doen wat jobs schrijft, alle andere moeten zich eerst verdiepen in de materie.

http://www.ppo.nu is een goede start

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert

De olie van de frietboer bevat veel rommel van de snacks, de olie van de visboer is veel zuiverder.

Dus het filteren gaat makkelijker. De filter lopen veel minder snel vol.

Maar zo simpel is het ook weer niet. De visboer olie bevat vaak meer zout. En die zou je er ook weer uit moeten wassen als je van je motor houd.

 

meng alleen zuivere zonnebloemolie bij. alle gebruikte olie moet je bewerken (filteren, wassen en als je echt biodiesel wild veresteren in een biodiesel reactor)

Link naar reactie
Delen op andere sites

en zonnebloem olie waar friet en snacks in worden gemaakt.?

Steeds meer mensen gebruiken thuis nu zonebloem olie ervoor

 

Alle plantaardige olie komt in aanmerking.

Je kan ook auto's laten rijden op PPO (puur plantaardige olie). Vraag maar aan @jobs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jobs kan je dat eens duidelijk uitleggen ?

Bedoel je dat olie waar frieten in gebakken zijn niet goed is .

En olie waar vis in gebakken wel goed is .

Olie moet vloeibaar zijn bij de buitentemperatuur die op dat moment geldt.

Dunnere olie is beter dan dikkere.

Schonere olie is beter dan minder schone olie.

Dus een toko die regelmatig olie wisselt, er niet teveel zout en kruiden ingooit, en de juiste olie gebruikt (dun...) is te vinden.

Dan nog filteren, etc.

 

Denk ook aan aanpassen van de auto! (warmtewisselaar, langer voorgloeien, verwarming, misschien vervroeging)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaan mogelijkheden om zelf biobrandstof te maken. Er bestaat apparatuur die gemakkelijk te kopen is in het UK. Ik heb voldoende technische interesse om het procédé te leren en er zijn vast ook wel scheikundigen op het forum die het proces kunnen bestuderen. We zouden in groep kunnen frituurolie verzamelen, de verzamelde olie verwerken in een gezamelijke veresteringsinstallatie en die dan weer mengen met gewone diesel.

 

Aangezien er geen kleurstoffen in biodiesel zitten en de biodiesel ook al toegevoegd wordt aan gewone diesel lijkt het me wel een haalbare kaart. De achilespees van een dergelijk plan is het verkrijgen van de frituurolie.

 

Daarvoor zouden we een netwerk kunnen opbouwen door deze op te halen bij rusthuizen, scholen, ziekenhuizen, bedrijven met keuken, frituren, ... in ruil voor een kleine vergoeding voor degene die ons helpt.

 

Op die manier nemen we ons eigen lot in handen, zorgen we voor onafhankelijkheid, dragen bij aan het milieu, ... . Als we de productie scheiden van het verbruik en eventueel de installatie mobiel maken kunnen we op diverse plekken de processing doen en de brandstof maken waar we ze gebruiken.

 

Aangezien frituurolie wordt gebruikt en dit geen gevaarlijk afval is, kan die gewoon vervoerd worden zonder bijzondere veiligheidsmaatregelen.

 

Wie ziet hier iets in ?

 

Volgens mij kan dat al met een bescheiden budget. Een goede en automatische installatie waarmee we per keer een paar honderd liter kunnen maken kost volgens mij niet meer dan een paar duizend euro. Als we een soort vereniging maken zouden we de diesel onder de leden kunnen verdelen tegen kostprijs.

 

Prima, biodiesel maken. Maar wat ga je doen met het afvalproduct? Namelijk glycerol gemengd met loog..... Dat is behoorlijk giftig zie je, en je hebt een giga installatie nodig om dat te scheiden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor Nederland is er eén groot probleem.

 

Het mag niet. :(

 

Je mag in NL alleen rijden op brandstoffen waar netjes belasting voor is betaald.

Officieel ben je strafbaar als je op frituurolie al dan niet verwerkt tot biobrandstof rijdt, of een houtvergasser.

 

Volgens mij is de kans op controle niet zo heel groot, maar bij die combi controles, belastingdienst, verkeerspolitie en doane, wordt wel een monster van je brandstof getrokken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe

 

Je hebt vast helemaal gelijk. Je mag er wél op rijden maar je moet er de accijns op betalen in België en dat is zo oninteressant dat niemand het doet. Je kan zelf afwegen of het de moeite en het risico waard is. Anderzijds kan je er ook een aggregaat mee aandrijven en zo zelf stroom opwekken. Je zou de olie ook kunnen gebruiken om te verbranden in een oliekachel en aangezien het een natuurproduct betreft is er weinig risico op milieuschade als je er van opslaat. Maar ook het fiscale aspect is van belang.

 

Het is duidelijk dat de oliemaffia en de onbekwame overheid niet echt geïnteresseerd is in een groener milieu maar wel in onze centen. Als je in België met een personenwagen gevat wordt met niet conforme brandstof in een personenwagen met een tank van minder dan 100l (zonder dat je een frauduleus systeem als dubbele tank of zo) bedraagt de eerste boete voor een particulier (dus niet bedrijf) 500€. Dat vind ik persoonlijk een schappelijke prijs. Het is wel zaak je geen tweede keer te laten vatten. Een tijd geleden heb ik de vraag gesteld aan het hoofd van de douane op een grenspost hier. Hij vond de vraag niet vermakelijk maar heeft wel naar de letter van de wet geantwoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook daarover moet nagedacht worden. Hoeveel glycerol wordt er geproduceerd per liter biodiesel ? Is glycerol brandbaar ?

 

Hoeveel glycerol wordt er geproduceerd per liter biodiesel ? 10%, dus een productie van 100 L biodiesel geeft 10 L pure glycerol (maar het volume is groter want er zitten restanten methanol in, en de volledige hoeveelheid loog want die fungeerd als een katalysator en blijft dus ongewijzigd)

Is glycerol brandbaar ? Ja het vlampunt is 160 o C (maar met die andere stoffen gemengd ga je het toch niet in de fik steken he Lewieke? Dat doe je het milieu toch niet aan?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Op zich vind ik dit nog niet zo'n gek onderwerp. Kennis is het belangrijkste om te preppen, niet waar?

 

De eerste vraag die bij me opkomt is: 'Voor welk scenario wil ik mijn eigen brandstof (biodiesel in dit geval) maken?"

Een aantal logische voorwaarden voor dit scenario zijn:

 

- Er is geen makkelijkere manier om aan brandstof (diesel/biodiesel) te komen

- Ik heb een voertuig (nodig) die op deze brandstof kan rijden

- Ik heb tijd/ruimte/benodigdheden om brandstof te maken

 

Een scenario die aan deze voorwaarden voldoet is vrij ernstig. Zodra er geen brandstoffen meer voorradig zijn en de winkels niet meer bevoorraad worden, de mensen niet meer naar hun werk kunnen (oftewel, de hele maatschappij ligt plat) is het goed mis.

Er van uit gaande dat je genoeg brandstof kan opslaan om naar een eventuele BOL te kunnen komen, je hebt geen hogere prio's zoals zorgen voor onderdak/eten/drinken/bescherming tegen kou, het mogelijk/nodig om een voertuig te gebruiken die deze brandstof nodig heeft.

 

Waarschijnlijk zijn we dan op kleine schaal weer bezig de wereld op te bouwen en hebben we onze zaakjes al dusdanig goed voor elkaar dat we hier tijd voor hebben. Geen gek idee om het er eens over te hebben op dit forum. Hier kunnen we het per slot van rekening hebben over alle mogelijke manieren om ons voor te bereiden op alle mogelijke scenario's?

 

En wat dat beetje glycerol betreft wat we mee verbranden, Dat geeft wat koolmonoxide en waterdamp af. Niet meer dan dat we nu de verwarming aan hebben. (C3H5(OH)3 + 2O2 > 3CO + 4H2O)

Link naar reactie
Delen op andere sites

lekker op diesel blijven rijden en als het moet kun je altijd andere troep in je tank gooien om nog met een paar tankjes 2.000km naar bol te rijden....

De kosten haal je er niet uit.... wel een leuke hobby.

Als je -afhankelijk van het voertuig- vanaf een euro of 500 in business kunt zijn haal je de kosten er wel uit.

Maar kosten zijn niet alles natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@RaycoupeHet is wel zaak je geen tweede keer te laten vatten. Een tijd geleden heb ik de vraag gesteld aan het hoofd van de douane op een grenspost hier. Hij vond de vraag niet vermakelijk maar heeft wel naar de letter van de wet geantwoord.

Euhm...

Ik heb toch niet in Belgie getankt? Was vast elders.

Dus waarom dan een boete als ik legaal getankt heb? Ik ben onschuldig tot het tegendeel bewezen is en hoef dus zelf niets te bewijzen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

van wiki:

 

[h=2]Proces om biodiesel te maken[bewerken][/h]Productie van biodiesel op basis van plantaardige olie (bestaande uit triglyceride moleculen) vindt in twee stappen plaats. In de eerste stap worden de esterverbindingen verbroken door bijvoeging van een base (veelal KOH en soms NaOH). Hierbij ontstaan glycerol en vrije vetzuren. De vetzuren worden vervolgens veresterd met de alcohol. Dit gehele proces wordt ook wel transesterificatie, of omestering, genoemd. Omdat de-esterificatie met base ook de verzeping bevordert wordt de transesterificatie in moderne installaties in 1 stap gedaan met ethanol of methanol en het kaliumzout ervan als katalysator.

Beide reacties zijn evenwichtsreacties. De reacties zijn dus niet volledig.

De olie wordt hierdoor minder visceus en geeft tevens minder roet bij verbranding. Glycerol kan als bijproduct worden afgescheiden en doorverkocht aan de voedingsindustrie of andere bedrijfstakken.

De base doet mee aan de reactie, maar wordt niet verbruikt en werkt dus als katalysator. Vaak wordt een loog eerst opgelost in de methanol alvorens deze twee componenten toegevoegd worden aan de olie. Bij de oplossingensreactie ontstaat methoxide, natrium-ionen en water. De methoxide is de reactieve stof die ervoor zorgt dat het vetzuur loslaat van de glycerol. Ook is hier sprake van een evenwicht. Het is daarom ook belangrijk dat watervrije loog gebruikt wordt om het evenwicht zo veel mogelijk naar rechts te laten lopen.

Na het produceren van de biodiesel zijn 2 lagen ontstaan. De polaire laag en de apolaire laag. De apolaire laag bestaat uit biodiesel en eventueel niet weggereageerde olie. De polaire laag bestaat uit glycerol, de katalysator en het overgebleven methanol. Deze lagen moeten van elkaar gescheiden worden.

Vervolgens is het belangrijk dat de biodiesel gewassen wordt. De reden hiervoor is dat de laatste verontreinigingen verwijderd moeten worden. Het nadeel bij deze stap is dat er een klein deel water oplost in de biodiesel.

Als laatste stap moet de biodiesel worden gedroogd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...