Ga naar inhoud
GENEGEERD

Duitsland vrijwillig uit de euro?

prepper053
 Share

Recommended Posts

Duitsland vrijwillig uit de euro.... dat zou de euro kunnen redden. Tenminste dat lees ik net in dit artikel:

http://www.vpro.nl/grenzeloos/nieuws/2013/09/het-duitse-alternatief.html

schijnbaar was er vanavond een aflevering op tv van tegenlicht waarin dat werd besproken. Lees het even en kijk even naar de aflevering. Is het volgens jullie wat? Niet dat ik Merkel zie opgeven hoor, tenslotte heeft ze een leuke machtspositie en zal ze genoeg eraan verdienen.

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Het gaat sowieso (veel) geld kosten, maar ik ben voorstander van een gecontroleerde exit samen met Duitsland i.p.v. een ongecontroleerde exit/implosie van de Eurozone.

Ik niet (meer), imho zijn dat tijdelijke oplossingen. 'Het systeem' is hetgeen we moeten aanpakken, niet de minuscule onderdeeltjes of verhoudingen tussen onderdeeltjes.

Link naar reactie

Ik niet (meer), imho zijn dat tijdelijke oplossingen. 'Het systeem' is hetgeen we moeten aanpakken, niet de minuscule onderdeeltjes of verhoudingen tussen onderdeeltjes.

Ik begrijp wat je zegt en deel je mening dat er een nieuw systeem moet komen, maar dat gaat pas gebeuren als dit systeem in elkaar stort en tot die tijd ben ik voorstander van een gecontroleerde exit uit de Euro en meer beschikkingsbevoegdheid terug naar Nederland i.p.v. Europa.

Link naar reactie

Duitsland vrijwillig uit de euro.... dat zou de euro kunnen redden. Tenminste dat lees ik net in dit artikel:

http://www.vpro.nl/grenzeloos/nieuws/2013/09/het-duitse-alternatief.html

schijnbaar was er vanavond een aflevering op tv van tegenlicht waarin dat werd besproken. Lees het even en kijk even naar de aflevering. Is het volgens jullie wat? Niet dat ik Merkel zie opgeven hoor, tenslotte heeft ze een leuke machtspositie en zal ze genoeg eraan verdienen.

Een goede documentaire.

Vooral de voorspelling wat er gebeurd als Duitsland er niet uit stapt schok ik van.

Wat ze eigenlijk zeggen is dat wij dan de tot in de eeuwigheid voor de zuidelijke landen gaan betalen.

En eigenlijk weten we dat allemaal,tenzij je denkt dat Griekenland 280 miljard kan terug betalen.

Link naar reactie

Een goede documentaire.

Vooral de voorspelling wat er gebeurd als Duitsland er niet uit stapt schok ik van.

Wat ze eigenlijk zeggen is dat wij dan de tot in de eeuwigheid voor de zuidelijke landen gaan betalen.

En eigenlijk weten we dat allemaal,tenzij je denkt dat Griekenland 280 miljard kan terug betalen.

Ja tuurlijk die zitten voor altijd op de bagagedrager van Duitsland. Dat is jaren bekend. Oud nieuws.

Link naar reactie

Een goede documentaire.

Ik heb geen idee van de staatsschuld van Griekenland, maar wij (Nederland) heeft al 430 miljard euro schuld uitstaan aan de banken. Of de Grieken het nou aan Duitsland, de EU of aan de banken verschuldigd zijn, what the heck? Elke lening (lees: staatsschuld) hangt als een molensteen om de diverse overheden hun nek. Plus: om mee te mogen doen in de wereld economie moeten wij petro-dollars kopen en financieren zo ook nog de Amerikanen (die zich een bult lachen want die zetten gewoon de geld machine van Bernanke aan).

Link naar reactie

Ik denk dat we allemaal wel willen dat er een oplossing zou zijn.

En dus gaan we nog maar even door op de zelfde weg....

Een gokverslaafde weet donders goed dat het fout moet gaan, maar heeft vaak geen keuze ( laat het er toch op aankomen) dan door te gaan tot het fout gaat.

Het dringt alleen bij zo verdomd weinig mensen door wat de gevolgen gaan zijn als eea instort.

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

Ik denk dat we allemaal wel willen dat er een oplossing zou zijn.

En dus gaan we nog maar even door op de zelfde weg....

Een gokverslaafde weet donders goed dat het fout moet gaan, maar heeft vaak geen keuze ( laat het er toch op aankomen) dan door te gaan tot het fout gaat.

Het dringt alleen bij zo verdomd weinig mensen door wat de gevolgen gaan zijn als eea instort.

Prep ze,

K a n s

Ik zou bijna zeggen wanneer...
Link naar reactie

Oh, waaruit concludeer je dat? Volgens mij snapt alleen Ron Paul dat dit misgaat. De rest is 'in denial'....

Sorry voor de late reactie. De geldcreatie wordt toch wel afgestemd op de mate van groei. En zonder het te idealiseren is de recovery in Amerika beter gegaan dan in de EU. Die blijft immers tot op de dag van vandaag uit.

Wanneer de reële economie in Amerika robuust aanzet zal men QE vermindering/stoppen. Dat moet ook wel want dan ligt immers het inflatiegevaar op de loer.

Link naar reactie

Sorry voor de late reactie. De geldcreatie wordt toch wel afgestemd op de mate van groei. En zonder het te idealiseren is de recovery in Amerika beter gegaan dan in de EU. Die blijft immers tot op de dag van vandaag uit.

Wanneer de reële economie in Amerika robuust aanzet zal men QE vermindering/stoppen. Dat moet ook wel want dan ligt immers het inflatiegevaar op de loer.

Tja hoe daarop te reageren?

Het klopt.... in theorie.

En ja als ze maar lang genoeg doorgaan met bijdrukken komt er ongetwijfeld groei,..... opeen voorwaarde dat er geen negatieve gevolgen zijn van onbeperkt bijdrukken.

Maar goed de theorie klopt, nu de praktijk, zomaar een van de aspecten kan er zoveel pakken zoals bv de groei van he BBP of wat ever, dit is het aantal jobs uitgezet tegenover de QE:

image.jpg.8815be7b81f30c432e26af08c932d992.jpg

En dus zal er nog heeeeeeeeeel veeeeeeel meeeer geld bij moeten....?

En dan het andere aspect, die mogelijke negatieve gevolgen....

Of denk je echt dat we echt met zijn alle rijk en gelukkig kunnen zijn door maar gewoon geld te drukken ( sorie is cynisch)?

MEER !

dan genoeg QE..........

Prep ze

K a n s

Link naar reactie

Hoe je het wendt of keert, hmmm...

Ik ben het daar niet helemal mee eens.

Helaas heeft bijna de gehele ontwikkelde wereld voor het keynesiaanse model gekozen.

Maar of dat goed / zinnig is daar wordt nogal aan getwijfeld.

Ik denk ook niet dat er "een enorme depressie mee voorkomen" is.

Ik denk dat we uitstel hebben gekregen, en dat dat uitstel gecompenseerd zal worden door een grotere omvang/impact.

Ik denk dat to big to fail voorkomen had moeten worden en dat een bank die wanpresteerd gewoon moet omvallen.

De huidige gedachtegang dat tbtf dus gered moet worden maakt het risicovol handelen bijna een verplichting:

Gaat het goed, dat gokken, dan zit je goed, maximaal redament, gaat het fout ach dan is er al dat overheidsgeld dat je red..

En dus zal een gedegen bankbeleid afgestraft worden, je presteerd immers slechter dan gemiddeld...

En zo kunnen we heel lang door gaan.

Het is ondertussen wel duidelijk dat QE niet de effecten geeft die we wilden.

Helaas is de markt nu zo verslaaft aan gratis geld dat zelfs praten over mindering al als gevaarlijk wordt gezien.

En ook de overheden kunnen niet meer zonder gratis geld, afbouwen, overheid verkleinen enz? No way dan valt de beperkte groei ( als die er al is) terplekke om.

Nou ja je snapt wel hoe ik het dus zie?

Het probleem is nu dus dat we niet de effecten zien die we hoopte, maar ook niet echt meer kunnen stoppen met de ingeslagen weg zonder dat er echt herstel is.

En dus begint her en der de vraag te borrelen " wat als het systeem ( fiat geld, standaard inflatie, welvaart gefinancieerd met schulden, altijd groei, enz.) niet houdbaar was vanaf de start" ?

Tja dan zou gelden hoe eerder het was geklapt hoe beter.

Het groter het systeem, de bubble, de schulden enz hoe groter de klap zal worden als het fout gaat.

En we zijn nu dus op de niet omkeerbare 4 baans snelweg van het geldbijdrukken en schulden maken gekomen.

Ik ben overtuigd dat het niet meer goed gaat komen .

Wanneer en hoe het fout zal gaan kan ik ook niet voorspellen.

Maar als ik naar de geschiedenis kijk en dan zie wat er gebeurt is tijdens de veel kleinere geld en mometaire problemen die we gehad hebben dan maak ik me toch wel wat zorgen.

Prep ze,

K a n s

@Kans we worden niet z'n allen blij van het bijdrukken maar hoe je het wendt of keert er is een enorme depressie mee voorkomen. Daarmee is niet de kous af, je kunt immers stellen dat wanneer die depressie in de pijplijn zit die alsnog komt en heviger?! Het is echter niet gezegd dat het zo gaat.
Link naar reactie

@Jacob ik ben blij dat ze een enorme implosie hebben weten te voorkomen in 2008 want het geeft ons meer tijd om beter voor te bereiden.

Inhoudelijk ben ik het met @Kans eens dat het uitstel van executie is, dit monetaire systeem is onhoudbaar en zal imploderen.

Onderschat niet hoe lang zoiets kan duren, kijkend naar Japan met een staatsschuld van ver boven de 300% en een snel verouderende bevolking dat het tientallen jaren heeft weten vol te houden.

Alles heeft met vertrouwen te maken in fiat geld, dus het kan ook morgen gebeuren.

Hopelijk komt er hierna een menselijker, socialer en lokaal systeem voor terug

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...