Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bevolkingsdichtheden vanuit preppersoogpunt

Rodin
 Share

Recommended Posts

Bevolkingsdichtheden vanuit preppersoogpunt

Vrijwel iedereen weet denk ik wel dat we hier in Nederland met bijna 500 inwoners op een vierkante kilometer leven. Nu is dat een gemiddelde, dus dat zegt niet zoveel. Zeker niet als je wel eens door Oost-Groningen hebt gereden en dit enorm lege gebied hebt mogen aanschouwen. (Volgens mij donder je daar ergens van de wereld af, maar dat weet ik niet zeker. :p ) Dus heb ik eens wat cijfers van Wikipedia op een rij gezet en de provincie Noord-Holland met Amsterdam vergeleken met de provincie Groningen met Groningen stad. De vergelijking zal ongetwijfeld op diverse terreinen mank gaan, maar het laat je wel zien wat het betekent als er een ernstige crisis uitbreekt en waar je dan beter kunt zijn. Natuurlijk voelde iedereen dat al op z'n klompen aan, maar de cijfers zijn veelzeggend. Denk bijvoorbeeld eens na over het aantal inwoners per km² in de stad Amsterdam: 6.255. Gemiddeld. Wat dat inhoudt voor de dichtsbevolkte gedeeltes, daar wil ik niet eens aan denken.

Nederland: 41.528 km2 landoppervlakte (incl. binnenwater)

Nederland: 33.883 km2 landoppervlakte

Aantal inwoners: 16.736.736 inwoners

Bevolkingsdichtheid: 493 inwoners per km²

Noord-Holland (totaal): 2.706.044 inwoners op 2.671,03 km²

Noord-Holland (minus Amsterdam): 2.544,74 km² landoppervlakte

Aantal inwoners: 1.916.000

Bevolkingsdichtheid: 752 inwoners per km²

Amsterdam: 126,29 km² landoppervlakte

Aantal inwoners: 790.044

Bevolkingsdichtheid: 6.255 inwoners per km²

Groningen (totaal): 581.192 inwoners op 2.333,28 km2

Groningen (provincie minus stad): 2.333,28 km² landoppervlakte

Aantal inwoners: 388.457

Bevolkingsdichtheid: 249 inwoners per km²

Groningen (alleen stad): 78,28 km² landoppervlakte

Aantal inwoners: 192.735

Bevolkingsdichtheid: 2.462 inwoners per km²

NB. Qua inwoners per km2 is gerekend exclusief binnenwater.

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Er zijn veel mensen in de stad, maar per persoon gebruiken ze minder resources. Dat is de reden waarom steden ontstaan.

Durf jij een gooi te doen naar hoeveel mensen er op een vierkante kilometer in bijvoorbeeld de Bijlmer leven?

Toch zit ook ik liever in een dorp dan in een stad.

Dat is dan ook precies waar ik zit - en niet voor niets. :)

Link naar reactie

ik woon gelukkig ook in een dorp, en heb een bloed hekel aan grote steden dus je zult mij er geluk niet snel vinden.

maar wat mij wel opvalt is dat er steeds meer mensen uit de steden vertrekken naar het platteland, zou de reden wel is willen weten.. dat zullen ze vast niet doen omdat het lekker ruikt vooral nadat er net bemest is lol..

Link naar reactie

maar wat mij wel opvalt is dat er steeds meer mensen uit de steden vertrekken naar het platteland, zou de reden wel is willen weten.. dat zullen ze vast niet doen omdat het lekker ruikt vooral nadat er net bemest is lol..

Kan zijn, maar ik geloof dat deze trend aan het keren is.

Ik zoek naar een huis in een dorp, en de keuze is groot. Vele staan al leeg, en de makelaars vertellen soms dat het van iemand was die "naar het westen is teruggekeerd".

Link naar reactie

Wij wonen nu in een stad en zijn ook op zoek naar een hoofd in een dorp. Ik kom uit een dorp en ben voor m'n studie naar de stad verhuisd. Nu is het tijd om er weer weg te gaan. Dus onze reden om te verhuizen... Ook omdat we het hier niet geweldig vinden voor onze kinderen om op te groeien, omdat we ruimte om ons heen willen en voor mijn man omdat hij zich vanuit preppers oogpunt niet veilig voelt in de stad.

Misschien treffen we elkaar als nieuwe dorp bewoners eens OBLRien... ;-)

Link naar reactie

Zou leuk zijn.

Op zich is er wel wat voor te zeggen om als preppers een bepaald dorp uit te zoeken om te proberen daar te wonen. Niet in spanje of zo, maar gewoon ergens in NL.

Helaas is het nooit mogelijk om een concensus te bereiken, en er is nog het probleem met de "geheimhouding".

Het beste is nog om in de nieuwe omgeving aansluiting te zoeken met alternatieve organisaties. Zo kun je bv naar permacultuur gebaseerde organisaties zoeken of transitiontowns initiatieven. De kans dat je dan (deels)gelijkgezinden treft stijgt dan behoorlijk.

Link naar reactie

OBLRien, goed idee! Maar inderdaad de vraag of dat in de praktijk haalbaar blijkt. Ieder betreft eigen woon wensen wat het huis betreft, maar ook omgeving, plaats in Nederland en dan is het de vraag of er inderdaad consensus kan ontstaan. En nee, we gaan niet op internet zetten in welk dorp preppers (gaan) wonen.

Wat die organisaties betreft, daar zal ik eens naar kijken. Al heb ik wel een extreem beeld van de mensen die zich bij zo'n organisatie hebben aangesloten, maar dat is vooral gebaseerd op Amerikaanse filmpjes, dus grote kans dat de realiteit echt anders is.

Link naar reactie

• 2 months later...
Wij wonen nu in een stad en zijn ook op zoek naar een hoofd in een dorp. Ik kom uit een dorp en ben voor m'n studie naar de stad verhuisd. Nu is het tijd om er weer weg te gaan. Dus onze reden om te verhuizen... Ook omdat we het hier niet geweldig vinden voor onze kinderen om op te groeien, omdat we ruimte om ons heen willen en voor mijn man omdat hij zich vanuit preppers oogpunt niet veilig voelt in de stad.

maak je pm box s leeg ;)

Link naar reactie

wij wonen in een klein dorp in limburg ong. 2 km van de maas je zou zeggen dat dat een nadeel is i.v.m. overstromingen maar dit valt best mee het ligt op een heuveltje waar eerst een oude boerderij lag en het was volgens mijn vader tijdens de watersnoodramp van 93 net een klein eiland er is genoeg bos in de buurt en je bent zo in duitsland als het moet.

dus ik zou zeggen limburg de ideale preppers provincie.

Link naar reactie

Jolanda, heb op de lokatie die je opgeeft al vaker gekeken, maaqr ik vind de omgeving erg saai en de prijzen zijn ook niet echt laag wel lager dan in de rest van NL.

Heb je nog meer lokatie's die goedkoper zijn?

Jawel ..............maar dan heb echt te maken met heel veel ruimte :cool:

Dit is een koopje http://www.funda.nl/koop/godlinze/huis-48402902-provincialeweg-1/omschrijving/

Er gaat niks boven Groningen http://www.funda.nl/koop/groningen/+15km/0-250000/2500+perceelopp/

Groet Jolanda

Link naar reactie

Dank jullie wel voor de info, er zitten mooie lokaties bij. Maar ik denk dat ik lokatie als BOL moet gebruiken en/of vakantie huis i.v.m werk in onze woonomgeving.

Nu heb ik een kennis die voor een schijntje een dorpshuis met lap grond heeft gekocht ze noemen het zelf een boerderij, maam ik vind het meer een groot huis met schuren. De schuren zaten vol met oude boeren machines en het huis was ook niet meer up to date, aangpast aan een oude man dus muur van de WC eruit enz.

Voor meen ik slechts 15000 euro is hij de eigenaar geworden, zoiets zoek ik eigelijk maar dan meer voor 2e huis.

Wie weet trouwens of je in Duitsland belast wordt als je een 2e huis bezit. Ik wil dus niet te veel kosten krijgen.

Ga binnekort na het thüringer wald op vakantie en zal dan eens goed rond spieden, is dar ook niet zo duur maar wel weer 600 km rijden. Moeilijk, moeilijk.

Link naar reactie

• 4 months later...
Als het ook Duitsland mag zijn.

http://www.huis-eifel.de/2.html

Wegens echtscheiding ging eind 2011 mijn aankoop van een huis in Berescheid (gem. Schleiden) niet door.

Zie ook, bijvoorbeeld:

http://www.nestoria.de/haus/kaufen/eifel/sortierung-preis_aufsteigend

en

http://immobilien.trovit.de/index.php/cod.search_homes/type.1/what_d.haus%20eifel/orderby.price/

Link naar reactie

Begrijp niet goed waarom niemand over de grenzen kijkt.....in grote delen van Europa vind je opknaphuizen met een lap grond voor minder dan 10% tov de prijs in Nederland....het wordt onprettig in de grote steden in de toekomst, Nederland is in feite een grote stad waar weinig ruimte is om echt vrij te kunnen leven....iedereen met zelfs een beperkt denkvermogen kan op twee vingers natellen , dat wanneer het straks een stuk slechter gaat, de "onprettiger elementen in de samenleving" die nu al voor erg veel ellende zorgen en nauwelijks een strobreed in de weg gelegd worden, helemaal "los gaan" .....

Link naar reactie

Begrijp niet goed waarom niemand over de grenzen kijkt.....in grote delen van Europa vind je opknaphuizen met een lap grond voor minder dan 10% tov de prijs in Nederland....het wordt onprettig in de grote steden in de toekomst, Nederland is in feite een grote stad waar weinig ruimte is om echt vrij te kunnen leven....iedereen met zelfs een beperkt denkvermogen kan op twee vingers natellen , dat wanneer het straks een stuk slechter gaat, de "onprettiger elementen in de samenleving" die nu al voor erg veel ellende zorgen en nauwelijks een strobreed in de weg gelegd worden, helemaal "los gaan" .....

Heb je hier voorbeelden van? Het nadeel van bijvoorbeeld Tjechië of Hongarije is dat het toch nog ver rijden is van hier. Mijn voorkeur gaat uit naar NL of D want we moeten daar vanaf ons huidige huis makkelijk naar toe kunnen rijden. Echt verhuizen is nog geen optie ivm stiefkind en co-ouderschap in NL.

Link naar reactie

Gast gebruikersnaam

Wat dacht je van wonen in een drukke(re) omgeving omdat je daar je werk/inkomen hebt? Wil best wel op een afgelegen plaats in het buitenland wonen, zal dan waarschijnlijk resulteren in een leven in een hotel door de week en de weekenden thuis klussen om de boel woonbaar te houden. Redelijke woon-werk rijtijden en zeer ruimtelijk wonen gaat voor mijn beurs in ieder geval niet samen. Daarvoor is de prijs van de grond mij in NL te duur

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...