Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hightech keuken zonder electriciteit


sunnysuzanna

Aanbevolen berichten

Het kan ook anders, zo bewijst het met de voet aangedreven keukeneiland van de Duitse ontwerper Christoph Thetard. Ontworpen om generaties lang mee te gaan, bespaart deze machine energie en grondstoffen en houdt ze elektrisch en plastic afval van de stortplaatsen weg. Bovendien kost het aandrijven van de keukenapparaten dankzij een ingenieus mechanisme nauwelijks inspanning.

 

Thetard's mechanische keukeneiland, de R2B2, combineert een oud concept met moderne kennis en materialen. Het resultaat is een keukenmachine die geen elektriciteit verbruikt en generaties lang kan meegaan.

 

De R2B2 bestaat uit een met de voet aangedreven vliegwiel dat voor kortstondige energieopslag zorgt. Daardoor kan de bediener van de machine (net zoals bij de Human Powered Flywheel Motor uit het artikel over mechanische energiefietsen) met een kleine krachtinspanning een relatief groot vermogen leveren: tot 350 watt mechanische energie. Het toerental van het vliegwiel kan oplopen tot 400 toeren per minuut. Dankzij drie mechanische versnellingen kan het toerental in de keukenapparaten zelf tot 10.000 toeren per minuut bedragen.

 

De R2B2 is helaas niet te koop, maar wel zelf te maken. Op deze website vind meer over en de bouwtekening. (en heel veel andere interessante informatie.)

http://www.lowtechmagazine.be/2011/05/een-hightech-keuken-zonder-elektriciteit.html

 

Misschien kan een handig iemand deze keukenmachines uitbreiden met een kookplaat die op dezelfde manier aangedreven kan worden? Ik ben geïnteresseerd in ideeën hierover.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Echt een heel leuk ding @sunnysuzanna, maar niet makkelijk te maken. Er bestaan wel simpelere trapper-aangedreven dingen. Gewoon doen.

Vergeet niet, dat je met een gewoon keukenmes ook een heel eind komt. Bedenk andere manieren van voedsel bereiden. Scheelt machines. Koffie kan je ook met de hand malen.

Als je zoiets bouwt, maak het dan universeel. Boormachine. Naaimachine. Wasmachine. Accu's laden. Enz.

 

Kookplaat heeft hoog vermogen. Trappen geeft klein vermogen. Maar als je flink wilt trainen, is er wel wat mogelijk.

Zelfde verhaal als in dit draadje:

 

http://preppers.nl/forum/threads/7056-Water-koken-als-de-stroom-is-uitgevallen-(zonder-vuur)/page5

 

post #43.

 

Als je dus een pan zou maken, die supergoed geïsoleerd is en daar een dompelaar in hangt, is je water snel aan de kook, want je verliest dan geen hitte, zoals bij gewoon koken. Dat zijn de oplossingen waaraan je moet denken. Wat je niet verliest, dat win je.

Zelfde als met je huis. Als je dat beregoed isoleert, hoef je het niet eens te verwarmen. Al doe je dat maar met 1 kamer (scheelt ook weer materiaal).

Link naar reactie
Delen op andere sites

350 Watt met pedalen trappen, dan ben je een goed getrainde wielrenner! :)

In de Tour de France wordt iedere wielrenner die meer dan 420 watt trapt als dopingverdachte gekenmerkt.

 

Een kookplaat wordt erg lastig met (maximaal!) 350 watt. Electrische enkelpits platen zijn eerder 1500 watt. Een kleine Coleman benzine brander zit al snel op 2200 watt (kost het ongeveer 4 minuten op een liter water aan de kook te krijgen). Als je dan de verliezen meetelt voor het omzetten van het trappen in warmte, heb je kans dat je veel langer dan een half uur moet trappen voor 1 liter water.

 

'k Denk dat je het zelf eerder warm krijgt dan je soep! :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

@sunnysuzanna Wat @Heksenboot hierboven zegt erg moeilijk te maken want de materialen die men gebruikt zijn nu niet bepaald low tech

en wat @Raycoupe zegt , ik geloof niet dat u weet wat 350 watt trappen inhoud en ik geloof ook niet dat je het lang volhoud wel dat je het warm zult krijgen ;)

wel niet zo warm als een kookplaat maar wel warm genoeg ;) Op zich is pedal power mooi en zeker van toepassing voor bepaalde dingen

maar deze keuken zie ik toch niet zitten zeker niet als zelfbouw project .Je moet daar erg goed gereedschap voor hebben en toegang tot goede materialen

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed gelezen heb, heeft de uitvinder een vernuftig "trap- rader-systeem" gemaakt, waardoor je met één beweging meer rendement haalt dan bijvoorbeeld met normaal fietsen.

 

Nog iets wat ik gevonden heb:

 

BLENDER ZONDER ELECTRICITEIT:

Deze blender werkt zonder elektriciteit, maar wordt met de hand aangedraaid.

 

Plaatsbesparing

Wat ik een voordeel vind, is dat dit simpele apparaat geen 21 verschillende opties heeft, waardoor er niet allemaal verschillende attributen in je keukenkastje liggen die je eigenlijk toch nooit gebruikt.

En deze blender is eigenlijk bedoeld voor kamperen, dus het voetstuk past in de kom om zo plaats in je rugzak te besparen. Maar natuurlijk ook in je keukenkastje. Waardoor er weer meer plaats is voor grootverpakkingen.

Omdat deze kampeer-blender lichtgewicht is, moet je het voetstuk tijdens gebruik wel met de bijgeleverde C-klem vastzetten om zo voldoende kracht uit te kunnen oefenen.

 

Snelheden:

Hij heeft twee verschillende snelheden. Als je het handvat bovenin plaatst draait hij gemiddeld, maar als je hem onderin plaatst, gaat hij supersnel!

 

In dit filmpje zie je de blender in werking:

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1107761#0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het moeilijk wordt om te koken op welke mechanische wijze dan ook of je moet een peloton wielrenners hebben. Om te koken is veel hitte nodig dus de simpelste manier blijft een vuurtje stoken op de één of andere manier. Ik heb ook wel eens een stuk of 10 theelichtjes onder een warmhoudplaat gezet, het was bedoeld om het eten warm te houden. Echter na verloop van tijd begon het eten weer te koken.

 

In landen waar veel zon is kun je denk ik het beste een zonnekoker nemen. En ook met de wind kun je wel iets verzinnen, mits genoeg wind aanwezig.

 

Een paar jaar gelden kocht ik een paar slowcookers om een klein buffetje warm te houden. Deze keramische pannetjes op elektra gebruiken slechts 300 watt in de piek. En je hebt 3 standen; warmhouden, medium verwarmen en high verwarmen. Bij deze laatste stand begint het voedsel ook te koken, Het is dus mogelijk om met een eenvoudige 300 watt te koken en eten te bereiden. Een niet al te grote accu met een omvormertje erop kan dit al leveren. Dus via wind, zon , water of andere manier de accu laden en je kunt koken.

 

http://shanxi88.en.made-in-china.com/product/lMImsRqbEehV/China-Buffet-Slow-Cooker.html

 

Dit is een voorbeeld van een slowcooker met twee pannetjes waar ik er ook een paar van heb. Werkt voor mij perfect.

 

Verder zie in ik Spanje hele eenvoudige keukentjes van een metertje breed. Hierin zit alles, dus kookplaats, wasbak, kraantje en plek voor wat potten en pannen. Daarnaast wordt er veel in de open haard gekookt. Dus wat kooltjes onder een rooster en je pannetje erop.:confused:

 

Korte aanvulling, ik zat net te googlen en heb wat specificaties bekeken van verschillende slowcookers en ze zijn er al die 120 watt verbruiken wat erg energiezuinig is. Dan kun je zelfs onderweg in je auto aan de kook. Misschien dat ik er een keer een nieuwe post voor maak, dan koop ik er 1 voor een reviewtje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...