Ga naar inhoud
GENEGEERD

Beste Weckpot is dat met rubbers en klemdeksel of draaideksel?


FincaInSpanje

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik ben van plan te gaan oefenen met wecken van voedsel en me nog een beetje aan het inlezen. Ik zie verschillende weckpotten en methodes. Nu vraag ik me af als ik bijv. een lekkere wildschotel voor meerdere jaren wil bewaren, wat vinden jullie dan de beste Weckpot?

 

Van de traditionele met rubbers en beugels weten we dat het werkt, maar die hebben ook zijn problemen, zoals uitgedroogde rubbers of klemmen die niet meer goed afsluiten. Dus lijkt mij het een goed idee potten met een draaideksel te gebruiken (gemak).

 

Beide methodes lijken me in principe hetzelfde werken. Je verhit de potten met inhoud, hierdoor zet het voedsel iets uit en wordt de lucht eruit geperst. Bij het afkoelen wordt de pot weer vacuum gezogen en heb je een houdbaar product.

 

Wie heeft ervaring met beide potten en wat vindt je de beste?:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb al beide soort gebruik bij wijze van test . Ik lees wel eens dat die met schroef deksel beter zijn voor vlees . Daarom heb ik een twee tal weken terug stoofvlees gewekt in potten met rubbers en klemmen . Ik controleer ze nog elke en tot nu toe zijn ze nog alle 6 dicht . Ook heb ik jonge wortels (peentjes)

Gewekt in potjes met dubbel deksel met schroef kop . Ook die geven geen proberen . En zijn gemakkelijk te stapelen . Er bestaan ook wek potten met rubberen ringen die gemakkelijk stapelbaar zijn . Die heb ik ook maar de klemmen nog niet .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de traditionele met rubbers en beugels weten we dat het werkt, maar die hebben ook zijn problemen, zoals uitgedroogde rubbers of klemmen die niet meer goed afsluiten. Dus lijkt mij het een goed idee potten met een draaideksel te gebruiken (gema

 

@FincalnSpanje Ik neem aan dat je de klemmen wel van de weckpotten afhaalt, nadat ze afgekoelt zijn? Dit is absoluut noodzakelijk namelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weckpotten blijven gesealed door het vacuuum dat je creëert tijdens het wecken. Als de potten afgekoeld zijn mag het deksel niet meer geklemd worden met beugels of iets dergelijks. Mocht het wecken misgaan dan gaat de inhoud bederven en de gassen die hierbij vrijkomen zorgen ervoor dat het deksel los komt te liggen. Daardoor kun je er redelijk veilig vanuit gaan dat een weckpot waar de deksel goed vast zit en sist als je hem losmaakt goed bewaard is gebleven. Potten met een schroefdeksel kun je niet zo makkelijk op deze manier controleren. Neem dus potten met losse klemmetjes en haal deze eraf als de potten afgekoeld zijn.

 

Als je vlees weckt het je ook het risico op een schijnvacuuum. Doordat er tijdens het wecken wat vet tussen het rubber kan komen plak je het deksel als het ware aan de pot. Het is daarom belangrijk dat het deksel echt sist als je de pot open maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weckpotten blijven gesealed door het vacuuum dat je creëert tijdens het wecken. Als de potten afgekoeld zijn mag het deksel niet meer geklemd worden met beugels of iets dergelijks. Mocht het wecken misgaan dan gaat de inhoud bederven en de gassen die hierbij vrijkomen zorgen ervoor dat het deksel los komt te liggen. Daardoor kun je er redelijk veilig vanuit gaan dat een weckpot waar de deksel goed vast zit en sist als je hem losmaakt goed bewaard is gebleven. Potten met een schroefdeksel kun je niet zo makkelijk op deze manier controleren. Neem dus potten met losse klemmetjes en haal deze eraf als de potten afgekoeld zijn.

 

Als je vlees weckt het je ook het risico op een schijnvacuuum. Doordat er tijdens het wecken wat vet tussen het rubber kan komen plak je het deksel als het ware aan de pot. Het is daarom belangrijk dat het deksel echt sist als je de pot open maakt.

 

Ok thanx, dus voor de veiligheid kan ik beter weckpotten met rubbers en klemmetjes aanschaffen. Hoeveel jaar kan ik en stoofpotje dan ongeveer bewaren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok thanx, dus voor de veiligheid kan ik beter weckpotten met rubbers en klemmetjes aanschaffen. Hoeveel jaar kan ik en stoofpotje dan ongeveer bewaren?

 

ja, en niet vergten de klemmen eraf te halen na het wecken.

 

Ik heb laatst een stoofpotje gegeten die mijn oma toen ze pas getrouwd was, dus zo'n 70 jaar geleden, had ingemaakt. Oma bewaart alles, en we waren weer eens de kelder op aan het ruimen, en vonden dus weer een verstopte voorraad... Ik vroeg haar hoe ze eraan kwam en zei dat ze die voorraad daar had verstopt toen de duitsers alle deuren in het dorp waren aan het langs gaan. De tweede werledoorlog dus...

Ik durfde eerst eigenlijk niet, maar het was erg lekker. En ik leef nog. Houdbaarheid is dus waarschijnlijk zo ongeveer onbeperkt.

 

Zelf bewaar ik wat ik inmaak eigenlijk maximaal 2 jaar, daarna is het wel op. Met 8 hard werkende personen verbruik je best veel eten, dus wat we dit jaar inmaken is meestal volgend jaar op tegen de tijd dat er weer ingmaakt moet worden. Ik, probeer steeds wat voorraad op te bouwen, maar dat is nog best lastig. En tijdrovend!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, en niet vergten de klemmen eraf te halen na het wecken.

 

Ik heb laatst een stoofpotje gegeten die mijn oma toen ze pas getrouwd was, dus zo'n 70 jaar geleden, had ingemaakt. Oma bewaart alles, en we waren weer eens de kelder op aan het ruimen, en vonden dus weer een verstopte voorraad... Ik vroeg haar hoe ze eraan kwam en zei dat ze die voorraad daar had verstopt toen de duitsers alle deuren in het dorp waren aan het langs gaan. De tweede werledoorlog dus...

Ik durfde eerst eigenlijk niet, maar het was erg lekker. En ik leef nog. Houdbaarheid is dus waarschijnlijk zo ongeveer onbeperkt.

 

Zelf bewaar ik wat ik inmaak eigenlijk maximaal 2 jaar, daarna is het wel op. Met 8 hard werkende personen verbruik je best veel eten, dus wat we dit jaar inmaken is meestal volgend jaar op tegen de tijd dat er weer ingmaakt moet worden. Ik, probeer steeds wat voorraad op te bouwen, maar dat is nog best lastig. En tijdrovend!

 

wat een gaaf verhaal zeg! heb je misschien nog een foto genomen van de inhoud? ben erg benieuwd....

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat een gaaf verhaal zeg! heb je misschien nog een foto genomen van de inhoud? ben erg benieuwd....

 

Nee helaas geen foto, ik zal als ik weer in NL bij oma op bezoek ben nog een pot open maken en fotograferen. Het ziet er totaal niet vreemd uit hoor, alleen een beetje verkleurd, maar stoofpot is toch al bruin dus het valt wel mee. Het ingemaakte fruit wat ik zo gauw niet kon herkennen was ook bruin. Alles wat eigenlijk bruin. Ik moet er wel even bij vermelden dat de potten dus in de kelder op een donkere en koele plaats bewaard zijn geworden, dat zal de houdbaarheid zeker verbeten, maar ik weet niet of dat op die 70 jaar zo heel veel had uitgemaakt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha 70 jaar, helemaal top maar zo oud wordt ik waarschijnlijk niet.:rolleyes: Enkele 10-15 jaar bewaren zou al mooi zijn dus dat werkt helemaal goed.

 

Liep net even langs bij de Hema speciaal om te kijken naar Weckpotten, maar ze hebben daar niet veel. Weet iemand een winkel in de buurt van R,dam waar ze Weckpotten verkopen zodat ik eens kan gaan kijken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruikte lege glazen potten van Hak of van Jam potten, zonder problemen o.a. mijn stoofpeertjes meer dan 2 jaar bewaard en lekker van gegeten. Ik weet dat mijn moeder op deze manier jam wel langer heeft bewaard zonder problemen.

Goed, goedkoop en altijd wel voorhanden.

 

Glazen + deksels eerst "gewoon" afwassen.

Glazen + deksels in kokendheet water + soda onderdompelen en afwassen (ja, je gaat je vingers branden).

Goed afspoelen.

Alles op een SCHONE doek laten uitlekken + drogen.

Even op de kachel helemaal droog laten worden.

 

Happy Wecken!

 

p.s. pot helemaal afvullen, zo weinig mogelijk lucht in de pot, liever geen lucht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruikte lege glazen potten van Hak of van Jam potten, zonder problemen o.a. mijn stoofpeertjes meer dan 2 jaar bewaard en lekker van gegeten. Ik weet dat mijn moeder op deze manier jam wel langer heeft bewaard zonder problemen.

Goed, goedkoop en altijd wel voorhanden.

 

Glazen + deksels eerst "gewoon" afwassen.

Glazen + deksels in kokendheet water + soda onderdompelen en afwassen (ja, je gaat je vingers branden).

Goed afspoelen.

Alles op een SCHONE doek laten uitlekken + drogen.

Even op de kachel helemaal droog laten worden.

 

Happy Wecken!

 

p.s. pot helemaal afvullen, zo weinig mogelijk lucht in de pot, liever geen lucht.

 

En vergeet niet dat er absoluut geen vocht (lekkende jam, vleesvocht of iets dergelijks) op de rand van de pot mag zitten. Altijd goed schoonvegen in dat geval (met schone doek).

Doe je dat niet dan krijg je geen goed vacuum met als gevolg dat je gewekte goed kapot gaat en je al die moeite voor niets hebt gedaan.

Eeuwig zonde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels besloten om voor originele potten van Weck te gaan (met rubbers en klemmetjes) en ga ook zo'n ketel aanschaffen (Weck 15 automatisch). Dit omdat ik vlees (stoofschotels) wil inmaken en deze moeten 110 minuten op 100 graden worden ingemaakt. Dat doe je dus niet even in een vaatwasser. Ook ik ben op zoek naar een voordelige leverancier van Weck potten met de inhoud van 1\2 liter en groter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 jaren later...

Wij zouden heel graag starten met Wecken en er VEEL over leren, aangezien we  binnenkort off Grid gaan wonen in Portugal en volledig zelf voorzienden gaan zijn. grote groentetuin, jagen, ... 

We kennen en kunnen al zeer veel, vacumeren, opleggen, ... maar Wecken willen we zeer graag leren.

 

Waar kunnen we een cursusje vinden? Beste site's aankoop materiaal.

 

Ik heb al verstaan dat de glazen potten met rubbers en klemmen die je nadien verwijdert de beste zijn. Maar, ik ben van mening dan kwaliteit een grote rol speelt. Dan zeker voor de rubbers. Glas is glas.

Dus, waar haal je de beste potten?

 

Dank jullie voor de hulp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volledig zelfvoorzienend? Geen medische hulp nodig? Geen bank? Geen baan en inkomen? Belasting? Pensioen? Internet?

 

Niet lullig bedoeld, maar het idee om volledig zelfvoorzienend te willen zijn is compleet onrealistisch en waanzinnig. Er is een reden dat mensen al zolang we bestaan in groepen leven, dorpen en steden bouwen enzo.

 

Gratis tip: Doe waar je goed in bent en wat je leuk vindt, maar weet ook wat je beter kunt uitbesteden. Sluit je niet af van de maatschappij, dat werkt gewoon niet.

 

Op youtube is verder een hoop te vinden, ook over wecken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...