Ga naar inhoud
GENEGEERD

Super simpele schedes voor kleine messen


Raycoupe

Aanbevolen berichten

Vandaag maar eens aan het knutselen geweest om een paar schedes te maken voor m'n kleine keuken messen. Niet alleen handig als ik ze meeneem, maar ook blijven ze zo scherp in de keukenla.

 

Hiervoor simpele PVC buis gebruikt, voor het kleinste mes de standaard 15mm buis, voor de iets grotere een 20mm PVC buis.

Simpelweg verwarmen boven het fornuis, mes erin steken en plat duwen met een vlak stuk metaal.

 

Als het niet helemaal goed zit, mes klemt bv niet vast genoeg, opnieuw verwarmen en verder plat duwen.

Dan een beetje de ruwe randjes bijschuren, twe gaatjes boren en met een zwarte stift de bovenkant markeren, anders weet je niet meer hoe ze erin moeten.

 

Al met al een kwartiertje werk.

 

BILD0042.jpg.c712486ce4a9aedfb397c9a8309252e3.jpg BILD0043.jpg.1729cc082b74afef83724eb36af71165.jpg

 

De messen moet je met redelijke kracht uit de schede trekken, zitten behoorlijk vast!

 

Daarna heb ik voor m'n Boker Plus Bushcraft een binnenschede gemaakt, want hij begon door het leer heen te prikken.

Zelfde methode, bij de punt voldoende materiaal wegzagen, warm maken en in de originele schede rammen. Toen de binnenschede goed in de lederen pastte, heb ik de opening verwarmd en open gedrukt met een tangetje, zodat je niet hoef te zoeken naar het gleufje. Daarna de PVC binnenschede met lijm ingesmeerd en stevig aangedrukt, zodat hij vast zit in de originele schede.

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Nice mooi gedaan, tijdje geleden zelf een schede gemakt voor mijn bijl op dezelfde manier maar dan met een dvd hoesje.

 

Daar was ik mee begonnen vanmiddag, DVD hoesjes. Maar eerst breken er een stel bij het verwarmen en buigen en dan gaat degene die ik klaar had ook zo stuk. :(

 

Toen ben ik een rondje door 't huis gaan rennen en kwam die PVC buizen tegen... Die blijven langer warm, heb je meer tijd om het in vorm te krijgen.

Ook kun je ze steeds opnieuw opwarmen, net zolang tot het mes op de juiste manier klemt.

 

Misschien had ik wel hele slechte DVD hoesjes, maar dit PVC lijkt me een stuk sterker. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarna heb ik voor m'n Boker Plus Bushcraft een binnenschede gemaakt, want hij begon door het leer heen te prikken.

Zelfde methode, bij de punt voldoende materiaal wegzagen, warm maken en in de originele schede rammen. Toen de binnenschede goed in de lederen pastte, heb ik de opening verwarmd en open gedrukt met een tangetje, zodat je niet hoef te zoeken naar het gleufje. Daarna de PVC binnenschede met lijm ingesmeerd en stevig aangedrukt, zodat hij vast zit in de originele schede.

 

Blij te lezen dat het toch gelukt is met je schede voor je Böker, gelukkig had je in die bestaande schede voldoende ruimte om dit erin te maken.

 

p.s. Ook mooi dat je eindelijk wat hebt voor je keukenmessen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blij te lezen dat het toch gelukt is met je schede voor je Böker, gelukkig had je in die bestaande schede voldoende ruimte om dit erin te maken.

 

p.s. Ook mooi dat je eindelijk wat hebt voor je keukenmessen

 

Die schede was inderdaad een behoorlijk ramp, op alle fronten. Nu valt het mes er iig ook niet meer uit, kan dat lastige borgtouwtje er ook af.

Eigenlijk moet ik er een hele nieuwe voor laten maken, dat is het mes wel waard.

 

Ik heb die PVC schedes behoorlijk strak gemaakt, eens kijken hoelang het meegaat en of de messen los gaan zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar was ik mee begonnen vanmiddag, DVD hoesjes. Maar eerst breken er een stel bij het verwarmen en buigen en dan gaat degene die ik klaar had ook zo stuk. :(

 

Misschien had ik wel hele slechte DVD hoesjes, maar dit PVC lijkt me een stuk sterker. :)

 

dvd hoesjes niet warmer verhitten dan 130° en eens in model (tussen 2 opgevouwen handdoeken) in koud water steken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...