Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe een grotwoning maken? Tips gevraagd


FincaInSpanje

Aanbevolen berichten

Nog even een nabrander van moi. Ik kocht een vandaag een leuk partijtje handel en erbij zaten ook 360 stratenmakershamers. Zelfde als bij onderstaande advertentie. Hier kan ik ook wel kleine stukjes hakwerk mee verrichten volgens mij.

:cool:

 

http://partijhandel.aanbodpagina.nl/stratenmakershamer

 

Ik wil er best wel een paar beschikbaar stellen aan preppers, maar ik denk dat de verzendkosten duurder zijn dan het hele ding. Zal eens uitvogelen wat het weegt en wet het verzenden kost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • 2 maanden later...

Net terug van twee weken werken in Spanje en met een lokale archeoloog gesproken. Technisch is het mogelijk een grot uit onze berg te graven, maar er zitten wat risico's aan omdat de rots niet heel massief is. Dus meer dan een jagers hutje kan het zonder verdere maatregelen niet worden.

 

Dus hebben we besloten dat we een soort moderne variant van een earthship gaan bedenken elders op het land.:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Net terug van twee weken werken in Spanje en met een lokale archeoloog gesproken. Technisch is het mogelijk een grot uit onze berg te graven, maar er zitten wat risico's aan omdat de rots niet heel massief is. Dus meer dan een jagers hutje kan het zonder verdere maatregelen niet worden.

 

Dus hebben we besloten dat we een soort moderne variant van een earthship gaan bedenken elders op het land.:D

 

Goed dat je je even er in verdiept hebt (pun ja :p ).

 

Gaatje boren, dynamiet erin en je hebt een hoop bouwmateriaal. :D

 

(extreem veel veiligheidsmaatregelen en vergunningen nodig natuurlijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mee eens, maar er is over het bouwen nauwelijks iets te vinden. Ik denk dat ik de volgende trip gewoon een stukje moet proberen, dan weet ik de samenstelling van de rots en of het mogelijk is.

 

Ik zou een paar centen uitrekken voor een bodem onderzoek. Ff kijken of er niet net een paar scheurtjes lopen waar je graven wil. Tegenwoordig kunnen ze dat met echolokatie uitzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bezit een groot stuk met verschillende bergen en loop erover na te denken hier een survival grot in te maken. De grond is uiteraard rotsgrond, veelal massief maar er zitten ook stukken in met losse stenen. In de berg zitten al meerdere gaten\hollen ooit door dieren gemaakt. Ik meen een geschikt plekje te hebben gevonden gericht op het zuiden (handig, warm etc.) net onder de top van de berg. Voordeel is dat wanneer er iets instort, dan niet de halve berg naar beneden komt. Nadeel is dat deze locatie beter zichtbaar is.

 

Ik zou het niet doen. Grotten zijn leuk om wijn of kaas in te laten rijpen, niet om zelf in de tocht en vochtigheid te gaan zitten. Maar ik zou dan eerder de berg gebruiken om bovenop een ommuurde blokhuis (een kleine donjon) te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben afgelopen week goed de berg wezen bekijken en bovenop de berg is een heel breed stuk grond met bomen van meer dan 25 meter breed. Hier zou ik een jagershut kunnen bouwen oid. De berg is zelf veel te gevaarlijk zonder professionele hulp.

 

Echter heb ik ook geschikte stukken voor een earthship. En daar loop ik nu over te denken. Ik heb tijd zat om na te denken, want ik ga eerst de boerderij verbouwen en dan het volgende project aanpakken.:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Als voorbeeld kun je hier in Noorwegen kijken:

 

De 19-jarige Ida Beate Løken zit op de biologische landbouwschool in de Noorse gemeente Aurland en leeft in een grot in de bergen. Ze heeft tot haar beschikking: een geïmproviseerd bed van wol, een hangmat, een oude stoel en een olielamp.

 

http://www.firda.no/video/article7270534.ece

 

Translate van noors naar NL

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Fotoserie: zelfvoorzienende berghutbewoners

 

Franse fotograaf die zelfvoorzienende berghutbewoners vastlegde voor de nog te voltooien serie ‘Scrublands’. Als vrijwilliger op een organische boerderij raakte Bruy gefascineerd door het idee van zelfvoorzienend leven, in het bijzonder als het mensen betrof die de overstap maakten na jarenlang in de stad gewoond te hebben. De in Lille gevestigde fotograaf bezocht verschillende berggebieden in Europa, waaronder de Pyreneeën en het Carpathische gebergte, om zulke mensen vast te leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een zacht stuk uitzoeken?

Nee joh, dat stort gegarandeerd in. Elke wijnkelder (ik heb er ook een) is in de rotsen uitgehouwen hier. In mijn wijnkelder in Eger is het zomer en winter 12 graden. Op zich lijkt het me ook interessant er een huis omheen te ontwikkelen. Dat de zon die 12 graden opwarmt naar een comfortabele temperatuur in de winter, Dat de grot je huis koelt in de zomer. Maar eenvoudig lijkt me dat helemaal niet.

Niet ver hier vandaan zijn huizen die op die manier werken.

arch1.jpg.5d10ce18305f6a22a7d00861ddcfd9c6.jpg

Dit is een hele oude foto van een dergelijk huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb zelf ook her en der rond de middelandse zee grotwoningen gezien/bezocht .... zijn al heel wat jaartjes geleden uitgehakt en er hebben al wat generaties in gewoond.

En dan lees ik hier opmerkingen dat het niet kan, niet veilig is, er dynamiet nodig is en dat er niet in te wonen is ...... 's best amusant zo :D

 

'k zou zeggen, kijk eerst eens wat voor gesteente je om je heen hebt en ga dan eens met zo'n grotwoningbewoner babbelen.

't lijkt me wel een fantastisch project.... zéker als het lukt...... succes :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfs een zacht stuk is in Spanje vaak al knetter hard geloof ik. Maar het lijkt me inderdaad geweldig iets , om te realiseren. .. waar een wil is is een weg toch. Zal gewoon is een pick hamer. Proberen. Of een asfalt pneumatische drill daarmee rammen ze asfalt kapot. En beton. Ik zag ze hier gister nog in antwerpen op een terminal een. Betonnen steiger voor zee schepen. Finaal tot poeder pulveren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfs een zacht stuk is in Spanje vaak al knetter hard geloof ik. Maar het lijkt me inderdaad geweldig iets , om te realiseren. .. waar een wil is is een weg toch. Zal gewoon is een pick hamer. Proberen. Of een asfalt pneumatische drill daarmee rammen ze asfalt kapot. En beton. Ik zag ze hier gister nog in antwerpen op een terminal een. Betonnen steiger voor zee schepen. Finaal tot poeder pulveren

 

Ja ik wil op termijn wel iets proberen, mocht het lukken dan plaats ik een oproep op preppers.nl om met een groep mensen een weekje te gaan hakken en boren. Ik weet een stukje aan één kant van de berg waar min of meer al een stuk rots is uitgegraven, waarschijnlijk door dieren en\of door jagers in het verleden.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ja ik wil op termijn wel iets proberen, mocht het lukken dan plaats ik een oproep op preppers.nl om met een groep mensen een weekje te gaan hakken en boren. Ik weet een stukje aan één kant van de berg waar min of meer al een stuk rots is uitgegraven, waarschijnlijk door dieren en\of door jagers in het verleden.;)

 

Om even jezelf te citeren:

 

http://preppers.nl/forum/threads/7061-Hoe-een-grotwoning-maken-Tips-gevraagd?p=194228&viewfull=1#post194228

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Earthship variant heb ik een ander plekje voor op het land gereserveerd. Hoef ik niets voor te graven en achterwand staat er dan al.

 

Grot kan niet overal maar ik heb al een plekje waar de rots een stukje is uitgehouwen. Zou een mooi jagers hutje kunnen komen in de berg. Weet nu ook hoe ik de bestaande rots kan verstevigen indien nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Earthship variant heb ik een ander plekje voor op het land gereserveerd. Hoef ik niets voor te graven en achterwand staat er dan al.

 

Grot kan niet overal maar ik heb al een plekje waar de rots een stukje is uitgehouwen. Zou een mooi jagers hutje kunnen komen in de berg. Weet nu ook hoe ik de bestaande rots kan verstevigen indien nodig.

 

Cool. Met beton en wapening?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cool. Met beton en wapening?

 

Ja afhankelijk van de massiefheid van dat deel van de berg wil ik het uitgehakte stuk verstevigen en waterproofen. In het ergste geval wordt het een ruimte in een ruimte (box in rots) met gemetselde wanden en dragers (ijzer en beton) die het plafond verstevigen. Als zie je bij dat laatste in principe niets meer van de oorspronkelijke grot\rots. Daarnaast op een wat hoger gelegen deel, zodat het gewicht van de berg wat er nog bovenop ligt minder zwaar zal zijn.

 

Vanaf de buitenkant zal het er dan gewoon uitzien als een uitgehakte rots alleen binnen is het een soort bunker geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ja afhankelijk van de massiefheid van dat deel van de berg wil ik het uitgehakte stuk verstevigen en waterproofen. In het ergste geval wordt het een ruimte in een ruimte (box in rots) met gemetselde wanden en dragers (ijzer en beton) die het plafond verstevigen. Als zie je bij dat laatste in principe niets meer van de oorspronkelijke grot\rots. Daarnaast op een wat hoger gelegen deel, zodat het gewicht van de berg wat er nog bovenop ligt minder zwaar zal zijn.

 

Vanaf de buitenkant zal het er dan gewoon uitzien als een uitgehakte rots alleen binnen is het een soort bunker geworden.

 

Hoop werk en materiaal.

Wat is het doel van die bunker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...