Ga naar inhoud
GENEGEERD

Water koken als de stroom is uitgevallen (zonder vuur)


darius

Aanbevolen berichten

jullie hebben inderdaat gelijk ik moet meerdere manieren hebben bedankt voor alle goede tips hoeveel gas zou ik moeten hebbe als ik elke dag 8 liter wil koken?

 

Hangt er vanaf hoe lang je dit wilt doen. 1 dag, 1 maand, 1 jaar?

 

Toen ik in een caravan woonde, deed ik ongeveer 3/4 jaar met 1 gasfles van 11,5 kg (de bekende oude dikke potten). Bijna dagelijks koken op meerdere pitten.

'k Schat dat je met twee keer 11,5 kg gasflessen wel een jaartje verder komt. (Propaan kost ongeveer 30 euro aan vulling voor zo'n pot)

 

Maar wil je water gaan koken om het veilig te maken om te drinken? Zonde van de brandstof, een filter levert je veel meer liters op voor minder geld en water steriliseren met dunne bleek kost helemaal weinig.

Bovendien is gekookt water verre van smakelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 61
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hangt er vanaf hoe lang je dit wilt doen. 1 dag, 1 maand, 1 jaar?

 

Toen ik in een caravan woonde, deed ik ongeveer 3/4 jaar met 1 gasfles van 11,5 kg (de bekende oude dikke potten). Bijna dagelijks koken op meerdere pitten.

'k Schat dat je met twee keer 11,5 kg gasflessen wel een jaartje verder komt. (Propaan kost ongeveer 30 euro aan vulling voor zo'n pot)

 

Maar wil je water gaan koken om het veilig te maken om te drinken? Zonde van de brandstof, een filter levert je veel meer liters op voor minder geld en water steriliseren met dunne bleek kost helemaal weinig.

Bovendien is gekookt water verre van smakelijk.

 

 

oke bedankt voor de info ik wil het kraag koken zodat ik mijn mountainhouse (gedroogt eten) kan opwarmen alleen het probleem is dat ik mijn preps niet in huis heb maar in een 24/7 storige box een soort grab and go ik heb alleen wel een probleem als ik propaan in die box zet en ik kan het ook niet thuis zetten

( niemand weet dat ik prep)

 

gr

darius

Link naar reactie
Delen op andere sites

@darius

Heb je ook geen schuurtje?

Dan kun je de gasfles hier bewaren en zeggen (als iemand er om vraagt) dat je gaat kamperen en alvast de gasfles hebt gekocht:)

Ook kun je een camouflage truuk uitvoeren door een gaskachel voor gasfles te kopen en zeggen dat je het altijd erg koud hebt op je kamer.

De gaskachel hoef je dan niet te gebruiken en je hebt een legale manier om de gasfles te bewaren (zit in de kachel)

En als de SHTF gebeurt heb je ook een kachel.

 

De laatste truuk is om zeggen dat je oud ijzer spaart dus ook gasflessen en deze eventueel leeg bewaart en als je denkt dat het nodig is, kun je deze vullen met een vulgasnippel, let op de voorschriften (80% vullen) wel effe goed doornemen. Dit is in principe hetzelfde als de LPG gasflessen voor campers, maar een beetje illegaal:p

Nou meer truuks zeg ik niet, kijk eerst maar eens of dit wat is:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tom

Bijvulbare gasflessen bestaan en die heten dan gasdamptank. Ze zijn aanmerkelijk duurder dan de gewone propaanflessen. Toch zou ik je afraden om flessen te vullen en al helemaal als de noodzaak niet bestaat. Voor een statiegeld van 20€ koop je namelijk een propaanfles die je kan ruilen zodra ze leeg is. Het veiligheidsprobleem is eenvoudigweg te groot. En als je een fout maakt waardoor schade ontstaat, dan is er geen verzekering die je dekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt er vanaf hoe lang je dit wilt doen. 1 dag, 1 maand, 1 jaar?

 

Toen ik in een caravan woonde, deed ik ongeveer 3/4 jaar met 1 gasfles van 11,5 kg (de bekende oude dikke potten). Bijna dagelijks koken op meerdere pitten.

'k Schat dat je met twee keer 11,5 kg gasflessen wel een jaartje verder komt. (Propaan kost ongeveer 30 euro aan vulling voor zo'n pot)

 

Maar wil je water gaan koken om het veilig te maken om te drinken? Zonde van de brandstof, een filter levert je veel meer liters op voor minder geld en water steriliseren met dunne bleek kost helemaal weinig.

Bovendien is gekookt water verre van smakelijk.

 

Leg eens uit? Heb ik dan geen smaak? In alle jaren buitenspelen heb ik vele liters rivierwater, bronwater, en andere onbetrouwbaar vocht gekookt (na filteren door een handdoek). En eerlijk gezegd heb ik er nooit iets van gemerkt. Ja, water wat nog veel sediment had en haast niet gefilterd was smaakte niet altijd even best. Zelfs blubber water een keertje gekookt voor nood......maarja voor nood is alles goed....:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tom

Bijvulbare gasflessen bestaan en die heten dan gasdamptank. Ze zijn aanmerkelijk duurder dan de gewone propaanflessen. Toch zou ik je afraden om flessen te vullen en al helemaal als de noodzaak niet bestaat. Voor een statiegeld van 20€ koop je namelijk een propaanfles die je kan ruilen zodra ze leeg is. Het veiligheidsprobleem is eenvoudigweg te groot. En als je een fout maakt waardoor schade ontstaat, dan is er geen verzekering die je dekt.

 

Ben ik geheel met je eens!

 

Ik heb heel lang op LPG(mix propaan/butaan) gestookt in een caravan, maar dat geeft een aantal problemen:

 

- In de winter vergast de propaan wel, de butaan niet. Resultaat, de helft van de fles blijft vol, oplossing waxinelichtjes onder gastank zetten (klinkt onveiliger dan het is)

 

- CV ketels houden niet van LPG, butaan verbrand namelijk minder volledig, CV wordt vuil en gaat 'zingen'.

 

- Als LPG lang stilstaat (bv in opslag, of camper in de winterstalling), scheidt het propaan en butaan. Resultaat, steekvlam. Oplossing, schudden voor gebruik.

 

- Er zit geen vulbeveiliging op een normale gasfles, afhankelijk van temperatuur (zomer/winter) is het gokken of je onder de 80% zit.

 

- Als de nippel aan de tank geschroefd is en hij rolt bijvoorbeeld om in de auto, heb je snel een lek! Dat is met een gastank van mij gebeurt, die vrienden van me aan het vullen waren. Gasfles maar snel in 't kanaal gepleurd, volgende dag voor de oudijzer boer opgehaald.

 

- Als je LPG aan het bijvullen bent, kunnen zowel jij als de pomphouder een boete van 1500 euro tegemoet zien, vandaar dat de pomphouder hier ook niet op zitten te wachten.

 

Propaan is wel duurder, maar ik kon er langer mee doen, effectief gezien was ik maximaal 10% duurder uit met propaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leg eens uit? Heb ik dan geen smaak? In alle jaren buitenspelen heb ik vele liters rivierwater, bronwater, en andere onbetrouwbaar vocht gekookt (na filteren door een handdoek). En eerlijk gezegd heb ik er nooit iets van gemerkt. Ja, water wat nog veel sediment had en haast niet gefilterd was smaakte niet altijd even best. Zelfs blubber water een keertje gekookt voor nood......maarja voor nood is alles goed....:D

 

Over jouw smaak kan ik niets zeggen. :p

 

Ik heb liever het water uit een filter (squeeze nu) dan gekookt. Het smaakt muf en dood in mijn beleving.

Iedereen kan het simpel thuis uittesten... gewoon pannetje water een paar minuten koken en laten afkoelen.

 

Voor nood zuip je alles, zolang het maar veilig is uiteraard. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over het vullen van de orginele LPG Gasflessen gaan veel verhalen de ronde, echter de verkopers zijn ook goed bij de les zeggen het volgende over de LPG Gasdamptank.

 

LPG gasfles kopen?

 

Al onze gasdamptanks zijn CE en TUV gekeurd en voorzien van

TPED "TT 0045" keurmerk.

5 JAAR GARANTIE

10 jaar TÜV Keuring certificaat

http://www.gaswinkel.com/lpggasfles/default.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Water koken op energie van batterijen vreet energie en kost je een veelvoud van gas of brandhout.

 

dat weet ik daar heb ik de zonnepaneele voor

 

(toevoeging):

ik ga voor zonnepanelen (tergtote van 1laptop (opgevouwen) wegen ruimtegebrek ipv een gastank of houdstapel ook wil ik geen rook dat m'n positie weg geeft

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom dan niet een klein campingbrandertje die je gas voorverwarmt (spiraal loopt door de gasvlam heen) waardoor je dus je gasbusje omgekeerd kan gebruiken (butaan/propaan verhaal) en gebruik dit icm een ETA pan. Ik verbruik minder dan 10g gas per liter koud water aan de kook brengen. 10 dagen hiken met 2 personen, 2of3 x2 warme drankjes van 250ml stuk 2x noudle soup~300ml/stuk) en een avondeten ~700ml en dat konden we af met een 250g busje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En daarmee ga je water warmen ? Ik wens je alvast veel succes. Enig idee hoeveel vermogen een kookplaat nodig heeft ?

 

als je de post had gelezen die ik heb gemaakt ik ga geen kookplaat gebruiken maar een dompelaar die gebruikt 12volt een gas brander neem ik idd voor de dagen dat er geen zon is

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je de post had gelezen die ik heb gemaakt ik ga geen kookplaat gebruiken maar een dompelaar die gebruikt 12volt een gas brander neem ik idd voor de dagen dat er geen zon is

 

Dompelaar 12v vraagt 200 Watt.

Opvouwbaar zonnepaneel geeft? Maximaal 20 W effectief vermogen? Dus dan heb je 10 van die panelen nodig....

 

Gasbrander of benzine/multi-fuel brander.

Koken met hooikist-methode of thermosfles.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dompelaar 12v vraagt 200 Watt.

Opvouwbaar zonnepaneel geeft? Maximaal 20 W effectief vermogen? Dus dan heb je 10 van die panelen nodig....

 

Gasbrander of benzine/multi-fuel brander.

Koken met hooikist-methode of thermosfles.

 

Dat bedoelde ik ook. Laat maar eens weten of het lukt. Thuis hebben wij 4.2KW zonnepanelen liggen en als we onze kookplaat en oven aanleggen gebruiken we zelfs meer dan we produceren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat bedoelde ik ook. Laat maar eens weten of het lukt. Thuis hebben wij 4.2KW zonnepanelen liggen en als we onze kookplaat en oven aanleggen gebruiken we zelfs meer dan we produceren.

 

oke jullie hebben inderdaat gelijk ik heb ook even door proffs (niet dat jullie geen goede info geven) een offerte laten aanmaken die geven aan dat ik

 

http://www.goalzero.com/shop/p/167/Goal-Zero-Yeti-400-Solar-Generator-Kit/1:4/

nodig zou hebben of zelfs 1 groter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
bedankt voor alle idee ik denk dat ik toch voor lewieke's idee ga ik wil namelijk geen rook

 

En hoe doe je het dan als het bewolkt is en/of tijdens de winter? In NL/W Europa kun je slechts een kleine periode gebruik maken van solarcooking.

 

Trouwens MH is ook te eten met koud water, niet zo lekker wel net zo voedzaam. Gewoon een kwestie van eraan wennen. En als je het in de winter 's nachts meeneemt in je slaapzak is 's morgens de ergste kou ervan af en smaakt het alweer iets beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou ook het systeem van Barocook kunnen gebruiken. eten opwarmen of koffie maken.

Ik heb zelf onlangs een bakje van 500ml en een drinkbeker. en genoeg heatpacks gekocht om een aantal maaltijden of bakken koffie te zetten :)

Combineer dit met afgemeten hoeveelheden koffie/suiker/melk, en iets om mee te roeren, en je bent verzekert van warmte in je auto zonder de kostbare Co2 te verstoken :D en je warmte binnen te houden.

Als je dan eenmaal je prakkie of je bakkie hebt opgewarmd, kan je daarna de heatpacks prima gebruiken (opgerold in een washandje bijvoorbeeld), om je handen te warmen.

 

Nadeel is wel dat deze zeer moeilijk te krijgen is in Nederland. Bever verkocht ze, maar is met de levering gestopt ivm weinig animo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou ook het systeem van Barocook kunnen gebruiken. eten opwarmen of koffie maken.

Ik heb zelf onlangs een bakje van 500ml en een drinkbeker. en genoeg heatpacks gekocht om een aantal maaltijden of bakken koffie te zetten :)

Combineer dit met afgemeten hoeveelheden koffie/suiker/melk, en iets om mee te roeren, en je bent verzekert van warmte in je auto zonder de kostbare Co2 te verstoken :D en je warmte binnen te houden.

Als je dan eenmaal je prakkie of je bakkie hebt opgewarmd, kan je daarna de heatpacks prima gebruiken (opgerold in een washandje bijvoorbeeld), om je handen te warmen.

 

Nadeel is wel dat deze zeer moeilijk te krijgen is in Nederland. Bever verkocht ze, maar is met de levering gestopt ivm weinig animo.

 

Ah, 2e draadje met barocook. Chemisch toch? Misschien heeft @vheeswijk een recept hiervoor?

 

Klein foutje in je post. Iets met CO2.... :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...