Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Ik heb eigenlijk nog geen topic gevonden voor WD-40. als bekende tegenhanger van de welbekende ducktape is dit natuurlijk een MUST-HAVE voor elke prepper. Of het nu gaat om een bus in de BOB, schuur of een pen in je EDC.

 

thum_44fca7effa32da.jpg.cd103a3c87f9d0ddd298db322d4ba3d0.jpg

 

Voor opvallende situaties zoals iemand met een tong vastgevroren aan een brug of een naakte inbreker die vastzit in een luchtkoker tot handige toepassingen als het tegengaan van maden en vliegen in je vuilcontainer en het hergebruiken van je opgedroogde verfkwasten.

 

Kortom WD-40 is in mijn ogen een MUST-HAVE voor je prepper-uitrusting. Met meer dan 2000 mogelijke toepassingen ben ik benieuwd of jullie nog bijzondere of handige toepassingen weten of toevallig hebben toegepast :)...

 

 

[uPDATE]

Tot mijn verbazing is er zelfs nog geen topic over ductape! Ik neem daarom bij deze de gelegenheid om dat gelijk erbij te pakken in dit topic (scheelt later weer:)).

 

We all know that MacGyver, come hell or high water, had a small, flattened roll of duct tape in his back pocket at all times. We also know that MacGyver could "fix a computer with a hairpin and a piece of duct tape." And of course, the final thing we all know, is that we wanna be MacGyver. Man, child, senior citizen—we want to be able to diffuse a bomb with a nail clipping, a letter opener and five pennies. So play MacGyver for a day (or every day!) and stick a flattened roll of duct tape in your back pocket; you'll be glad that you did when you need to cross the river and all you have are your bare hands and more wood than a woodchuck could chuck if a woodchuck could chuck wood!

 

Even MacGyver admits&58; "For the past seven years I have done nothing but travel around the world getting shot up, locked up, blown up ... and all I have to show for it are a couple of empty rolls of duct tape." That and a healthy sense of self-satisfaction..[link]

 

Dus naast WD-40 wat zijn jullie tips & tricks met betrekking tot ducktape? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb duct tape laatst nog gebruikt om een spiegel aan een kastdeur te bevestigen :) Stijlvol, nee, praktisch, ja!

Ik heb meerdere rollen duct tapen verspreid in het huis, gereedschapskist en in de auto (en natuurlijk de BOB)

Voor WD40 geldt hetzelfde, dat heb ik alleen niet in de BOB, dan liever een olie waarmee ik ook kan koken, messen beschermen enz. Olijflolie bijvoorbeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb duct tape laatst nog gebruikt om een spiegel aan een kastdeur te bevestigen :) Stijlvol, nee, praktisch, ja!

Ik heb meerdere rollen duct tapen verspreid in het huis, gereedschapskist en in de auto (en natuurlijk de BOB)

Voor WD40 geldt hetzelfde, dat heb ik alleen niet in de BOB, dan liever een olie waarmee ik ook kan koken, messen beschermen enz. Olijflolie bijvoorbeeld.

 

Eentje waarmee je volgens mij niet kunt koken maar wat verder wel natuurlijk is en weer gebruikt kan worden voor bv schrammen of desinfectie is Ballistol Voor diegenen die een soort 'natuurlijke' wd-40 zoeken. Voordeel ten aanzien van olijfolie is dat je deze weer in spuitbus en andere varianten kan kopen. Koken is echter geen aan te raden toepassing volgens mij.

 

http://www.ballistol-shop.nl/Ballistol_Spray.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eentje waarmee je volgens mij niet kunt koken maar wat verder wel natuurlijk is en weer gebruikt kan worden voor bv schrammen of desinfectie is Ballistol Voor diegenen die een soort 'natuurlijke' wd-40 zoeken. Voordeel ten aanzien van olijfolie is dat je deze weer in spuitbus en andere varianten kan kopen. Koken is echter geen aan te raden toepassing volgens mij.

 

http://www.ballistol-shop.nl/Ballistol_Spray.html

 

Yep Ballistol heb ik ook in huis, zowel vloeibaar als spray en gebruik ik om vouwmessen te smeren, leer en hout te conserveren enz. Ook zo'n olie met 1000 toepassingen. Alhoewel het volkomen onschadelijk is voor mens en dier toch niet geschikt om mee te koken. De geur verraad het al een beetje :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry mensen, maar WD40 is een zwaar overdreven product!

Het is vlees noch vis.

Koop OF een goed smeermiddel, geschikt voor die toepassing OF een goede kruipolie.

 

En er is wel degelijk over getypt:

Vervang het woord WD40 eens met thinner of terpentine en lees je zin dan nog eens.

 

"WD-40 can be a good substance to start with — it can help clean up rust or other grime. But depending on what you're working with, you should probably follow up WD-40 with use of a true lubricant such as one based on silicone, grease, Teflon, or graphite"

 

Bron: http://lifehacker.com/5891936/when-s...-not-use-wd+40

(of Google zelf maar op WD40)

 

WD40 meer een los maker die water verdrijvende eigenschappen heeft, niet echt een smerende werking, al helemaal niet op lange termijn. Voel het maar eens op je vingers, het is zo "weg".

Meer dan helft van wat je er opspuit is Thinner of terpentine (51%) Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/WD-40 wat je normaal niet gebruikt om iets te conserveren.

 

Ik ben geen fan WD40, het is nml vlees nog vis. Koop of een goede roestoplosser of een goed smeermiddel.

Topic is hier: http://preppers.nl/forum/threads/6491-Mes-opbergen-IN-of-BUITEN-de-schede/page4?highlight=wd40

 

Ducttape.

Ook wel over getypt: http://preppers.nl/forum/threads/3807-Vraag-Duct-tape-waar-the-real-stuff-te-koop

 

Over Ducktape valt ook oneindig veel over te typen. Er zijn zoveel soorten en kwaliteiten. Als het grijze tape is met touwtjes maakt het niet gelijk een super tape.

Er zijn vele kwaliteiten en soorten, alleen de lijm al.

Je hebt lijmen die snel hechten en plakken maar weer niet een lange plak-duur hebben. Of juist een tape met een lijm die minder aanhechting in het begin heeft mer wel weer een erg lange tijd goed blijft plakken.

En de linnenrug verschilt ook enorm, hoe sterk en hoeveel. En dan nog het materiaal waar de tape zelf van is gemaakt, hoe duurzaam is dat?

Allemaal variabelen die de wens/gebruik of de prijs van de tape bepalen.

 

http://preppers.nl/forum/threads/3807-Vraag-Duct-tape-waar-the-real-stuff-te-koop?p=81771#post81771

http://preppers.nl/forum/threads/3807-Vraag-Duct-tape-waar-the-real-stuff-te-koop?p=81515#post81515

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

WD-40 (water displacement, attempt number 40) heeft inderdaad vele toepassingen (ik gebruik het voornamelijk als schoonmaakmiddel voor messen en om stickerresten te verwijderen), maar het heeft op zijn best een matige en vooral kortdurende smerende werking.

Puur voor het langdurig smeren van allerlei constructies (van messen tot vuurwapens, van Playstationknoppen tot modelhelicopters, van staafmixers tot ligfietsen) heb ik tot nu toe geen beter middel gevonden dan Nano-Oil.

En omdat dit in Nederland nergens verkocht werd heb ik het zelf maar hier naartoe gehaald: http://preppers.nl/forum/threads/3309-Nano-Oil

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lekker

 

Bedankt dat je ook ff de andere kant belicht dat zorgt weer voor een wat objectiever beeld, die was in mijn ogen wel weer plus-waardig ;).

 

Overigens gaat het ducktape draadje over waar je goede ducktape kunt kopen, dit draadje is meer bedoelt voor de diverse toepassingen & tricks van gebruikers. Vandaar dat ik ze niet samenvoeg. Heb je zelf verder wellicht nog een bepaalde voorkeur voor een specifiek type ducktape?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een opmerking: Duck(t) tape benaming is een verzamelnaam geworden, mijn raad is als je kwaliteit wil, koop er dan een van een echt merk zoals 3M, Scotch,

de echte Duck Tape (in Europa nog nooit gezien, geel eendje logo), Gorilla Tape (ook nog nooit gezien) of zo, de merkloze zijn aanmerkelijk minder goed en toch nog vrij prijzig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een opmerking: Duck(t) tape benaming is een verzamelnaam geworden, mijn raad is als je kwaliteit wil, koop er dan een van een echt merk zoals 3M, Scotch,

de echte Duck Tape (in Europa nog nooit gezien, geel eendje logo), Gorilla Tape (ook nog nooit gezien) of zo, de merkloze zijn aanmerkelijk minder goed en toch nog vrij prijzig.

 

Gorrilla Tape is te koop bij de Prepshop!

Link naar reactie
Delen op andere sites

'Gaffer' tape vragen,dan krijg je altijd de goeie duct tape... als de verkoper tenminste deskundig is :rolleyes: kost rond de 20 euro per rol meende ik.

WD40 is inderdaad super spul voor vele spontane kleine nood situatie's ;)

 

Gaffer of gaffa tape is inderdaad superspul, veeeeeel beter dan die gewone cheap ducttape. Als @Simurgh dat spul nu eens goedkoop in de prepshop weet te leggen (een euro per 10 meter ofzo) dan koop ik een stapel rollen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wd40 water nog vis?

Wacht maar tot één van je kids met de vingers gevaarlijk klem komt te zitten.

Wd40 staat hier overal in huis!

 

Greener

 

Gewoon afwaszeep als je vinger knel zit? Lubriceerd nog meer.

En als mijn kinderen met de vingers ergens klem komen te zitten laat ik ze eerst een uurtje-of-twee zitten, er moet wel een goed leermoment voor ze in zitten!;)

 

Als ik het hier zo lees ben ik een roepende in de woestijn aangaande WD40...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lekker

 

Bedankt dat je ook ff de andere kant belicht dat zorgt weer voor een wat objectiever beeld, die was in mijn ogen wel weer plus-waardig ;).

 

Overigens gaat het ducktape draadje over waar je goede ducktape kunt kopen, dit draadje is meer bedoelt voor de diverse toepassingen & tricks van gebruikers. Vandaar dat ik ze niet samenvoeg. Heb je zelf verder wellicht nog een bepaalde voorkeur voor een specifiek type ducktape?

 

Ik heb thuis wel meerdere types en merken. Hier is de originele Duckttape te koop, die heb ik in een prachtig knal roze kleur!

Het afhankelijk van de toepassing welke rol ik gebruik. De goedkope om snel tijdelijk iets te plakken, de goeie dure voor meer belangrijke zaken.

 

Het is een beetje zoals @wodan zegt, koop de betere merken en de kans is groot dat je goede hebt.

Echter weet ik dat je bij 3m of Scott ook gewoon goedkope shit kan kopen.

De bouwmarkt/supermarkt tapes zijn 9 van de 10x rotzooi.

Bij technische groothandels willen ze nog wel meerdere kwaliteiten hebben, maar dan moet je daarom vragen en een kundige verkoper hebben.

 

Rule of thumb, goedkoop is vaak niet super goed spul.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaffer of gaffa tape is inderdaad superspul, veeeeeel beter dan die gewone cheap ducttape. Als @Simurgh dat spul nu eens goedkoop in de prepshop weet te leggen (een euro per 10 meter ofzo) dan koop ik een stapel rollen.

 

Haha, wie niet. We doen ons best leuke acties te doen, maar het moet wel realistisch blijven. Daarnaast hebben we gorilla tape, dit laat ook niets achter op kabels etc dus ik zie ook de meerwaarde er niet echt van. Ben dus nog niet overtuigd. @dR3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ikzelf vind het grootste nadeel van Ballistol is de geur, ik kan er echt niet tegen...

 

Watje........:D

 

WD40 is inderdaad ideaal voor vele kleine "probleempjes". Een Jack of all trades but a master of none................ Maar niet voor smering wanneer er flinke/zware belasting is. Dus een ritsje smeren, of een piepend scharnier OK maar aandrijfkettingen/wapens/messen/motorische zaken zijn geen zaken waar je WD40 voor gaat gebruiken......

 

Wat @Lekker en @kwakster aangeven is geheel correct! :D

Ik heb ooit eens gelezen of gehoord dat WD40 niet meer is dan diesel met een "lekker" geurtje.......:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...