Ga naar inhoud
GENEGEERD

Willem Middelkoop: Economische crisis is permanent...

Rodin
 Share

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Sandokan

Goed verhaal van Middelkoop, alleen aan het einde wordt het ranzig.

Hij betoogt in feite dat het financiele systeem een leugen is en onhoudbaar,

en zegt vervolgens "ik zou precies hetzelfde doen als JC de Jager"

om nog maar even te zwijgen over dat hij een grote handelaar in goud is;

is dus op zn minste een gekleurde en merkwaardige opstelling van hem iMHO

Link naar reactie

Yep. Af en toe komt hij wat betweterig en arrogant over, maar ik denk dat we het moeten waarderen dat hij zijn nek uitsteekt en dit nieuws blijft brengen. Als miljonair had hij ook voor de luwte kunnen kiezen.

zo kom ik vast ook over(als ik af en toe de reacties lees), hij bedoeld het niet zo denk ik.;)

je bent enthousiast aan het vertellen, en spuit heel veel informatie met semi grappige bedoelde teksten tussendoor.

meer haal ik er dan ook niet uit behalve de pure informatie.

Link naar reactie

Goed verhaal van Middelkoop, alleen aan het einde wordt het ranzig.

Hij betoogt in feite dat het financiele systeem een leugen is en onhoudbaar,

en zegt vervolgens "ik zou precies hetzelfde doen als JC de Jager"

om nog maar even te zwijgen over dat hij een grote handelaar in goud is;

is dus op zn minste een gekleurde en merkwaardige opstelling van hem iMHO

je moet luisteren wat hij zegt en in wat voor verband.

ik zou precies hetzelfde doen als jan kees vervolgt hij met de zin: hij zou dan ook niet anders kunnen aangezien hij gedwongen wordt in de massa mee te lopen(de andere ministers van andere landen, de ecb,de wereldbank etc etc.)

gestaag druppelend gif mist zelden zijn werking, zo ook als je je mengt in politieke drijfzand, een tijdje kun je er op springen maar op gegeven moment word je erin gezogen.

verders: dat hij handel drijft in goud is volkomen logisch, het is namelijk het ruilmiddel van zijn kapitaal.

hij gelooft in goud dus hij drijft handel daarin.

wij geloven nu nog in papiergeld dus wij drijven handel daarin.

Link naar reactie

• 3 months later...
Ik heb hem wel vaker horen zeggen dat het hele systeem in elkaar gaat storten. Maar hier zegt hij eigenlijk dat, zolang wereldwijd de centrale banken hun boekhoudkundige truukjes blijven doen, de schuldeconomie in stand kan blijven.

Je moet goed naar Middelkoop luisteren....in feite geeft hij meerdere malen aan, dat je tussen de regels door moet lezen/luisteren.....hij wil zijn boodschap niet meer de wereld insturen zoals we dat van hem gewend waren.....en geloof je nu werkelijk dat die truckendoos echt heel lang zal blijven werken?????...wake up and smell the coffee.....Middelkoop geeft juist heel duidelijk aan waar het verkeerd gaat......VERTROUWEN.....en hoe is het daarmee gesteld?????

Link naar reactie

Bij burgers niet heel veel vertrouwen. Bij de financiele markten is het vertrouwen er zolang er genoeg garanties zijn (ook al is dat allemaal virtueel ongedekt geld).

Wat ik begrijp van middelkoop is dat als alle centrale banken maar steeds die truuk (de nucleaire optie: Land kan de schuld niet aan dus vraagt het de centrale bank van dat land om nieuw geld te maken en de slechte staatobligaties bij de balans van de centrale bank bij te zetten. ) blijven doen, dat dit systeem door kan blijven gaan zolang er consumentenvertrouwen is.

Dus denk ik, dat als die centrale bank genoeg geld schept, en de regeringen niet zo idioot de burgers lastig vallen met die bezuinigingen, herstelt het consumenten vertrouwen, en kan dit nog wel eens een hele tijd duren. Tja, de grondstofprijzen blijven natuurlijk stijgen, dus alles zal de komende tijd alleen maar duurder worden en de koopkracht zal af blijven nemen. Maar dat betekent misschien nog niet dat de consumenten het vertrouwen in een munt opgeven, hoe logies dat voor veel preppers ook nu al is. Ik vermoed dat ook als mensen straatarm zijn, ze nog steeds geld als waardevol zullen zien, vertrouwen hebben in dat dat geld een waarde vertegenwoordigt. Maar als het geld zelf door (hyper)inflatie waarde vermindert is het natuurlijk zo gedaan.

Link naar reactie

Het gaat mis zodra de inflatie toe slaat en de reëele economie klappen gaat krijgen. Wat denk je dat er gaat gebeuren als spaargelden verdampen, pensioenen verdampen etc etc.

Het volk verliest het vertrouwen. Zoals je in Griekenland en Spanje en Portugal al ziet; daar gaan complete dorpen buiten de valuta om handelen. Bartering, en I.O.U.'s hebben de Euro vervangen en dat gaat goed. De markt bepaald weer wat een brood waard is. Namelijk 1 ons druiven, of 3 eieren, of een fles melk, of een half uur de ramen lappen.

Ik zeg niet dat dat het is, maar het is iig beter dan de verwaterde Euro.

Link naar reactie

@Harkonen

Helemaal mee eens.

Maar hoe komt die inflatie er? Ik zou denken als de ECB geld bij gaat maken, dat dan de inflatie oploopt. Maar in de VS staan de geldpersen dag en nacht aan en daar in de inflatie ook niet echt groot. Zou dat komen omdat dat geld meteen in schulden gaat zitten en niet in de echte economie in omloop komt? Weet iemand hoe dat zit?

Link naar reactie

Weet iemand hoe dat zit?

Nee, maar waar een enorm zwart gat zit is in de derivatenmarkt, die buiten de reguliere beurzen om werkt. Deze OTC (Over The Counter) schaduw markt is zo ongelooflijk groot, daar valt alle landen met hun tekorten nog bij in het niet. Men spreekt over getallen van 650-700 trillion dollar. (1 triljoen is 1000 miljard) Dit is vele malen de GDP van alle landen ter wereld bij elkaar opgeteld. De Bank for International Settlements in Bazel houdt dit soort zaken "in de gaten", zie hier. Daarom koopt de Fed nu met QE3 oftewel QE to Infinity maandelijks voor 40 miljard dollar van dit soort derivaten op, om wat rust (?) op deze markt te brengen.

Link naar reactie

De inflatie komt pas als de economie weer tot rust komt. Eerst deflatie, dan inflatie. Al zijn economen het hier niet geheel over eens omdat dit de eerste keer is dat het wereldwijd slecht gaat (zie ook betoog Middelkoop) en de betere informatie voorziening. In de jaren '30 hadden de mensen alleen de overheid als informatievoorziening. Stel je voor dat we dat nu ook hadden, dan hadden mensen waarschijnlijk eerder en meer vertrouwen gehad. Nu gaat dat niet echt meer lukken, hoe erg de publieke omroep de propaganda ook de ether in pleurt.

Link naar reactie

De Fed koop mortgage backed securities.

Deze worden gekocht van marktpartijen. Het ligt voor de hand dat de fed dit doet om de liquiditeits positie van de banken te verbeteren. Net zolang tot de banken weer kunnen gaan uitlenen.

Een van de redenen waarom banken traag zijn met het verstrekken van nieuwe leningen is dat hun cash reserves te laag zijn. Met dit programma wil de fed deze positie verbeteren.

De fed gaat dus geen overheids obligaties kopen! (met die 40 miljard per maand)

Dit betekend dat die 40 miljard pm niet direct in de economie vloeit, maar vooral in de financiele beerput. Een directe (pull) inflatie is daarmee niet te verwachten. Uiteraard gaat dit geld wel zijn weg vinden via de financiele instanties naar de commodities markt. Dus er zal wel een indirecte (push) inflatie komen.

Een hyperinflatie is onder zulke omstandigheden zeer onwaarschijnlijk.

De ECB wil wel "certificates to tax" (i.e. regerings obligaties) kopen. Maar enkel onder zware voorwaarden. Die voorwaarden neutraliseren voor een flink deel de inflatie die door het opkopen optreden. Ook hier is een hyperflatie dus onwaarschijnlijk.

Zeker is maar 1 ding: het zal ons allen een stuk slechter gaan. In de US zo wel als in de EU.

Link naar reactie

Klinkt heel bekend. Net als de ECB die slechte leningen kopen?

Niet geheel hetzelfde. Zowel de Fed als de ECB kopen staatsobligaties op, resp. voor 45 miljard dollar en wat de ECB doet - gedaan heeft is niet precies bekend. Naast die bonds, doet de Fed er nog "even" 40 miljard bij voor aankoop van giftige derivaten. Het kan niet op...

Link naar reactie

Waarom leidt dat niet tot inflatie? Komt dat omdat die waarde in schuldpapieren vast komt te zitten?

Het geld land op een bank balans en komt niet in de economie terecht.

De banken moeten een zekere reserve aanhouden. Enkel omdat hun MBS tegen een model waarde op de boeken staan (ipv een markt-waarde) zijn ze nog niet failliet.

Ik vermoed dat de Fed deze MBS tegen de model waarde van de banken gaat kopen. Zodoende kunnen de banken hun twijvelachtige papier inruilen tegen cold hard cash. En deze cash gaat naar de reserves.

Vergeet de populaire praat dat het kopen van MBS bedoeld is om de woningmarkt op gang te helpen. In werkelijkheid gaat het er om de banken te herkapitaliseren zodat deze weer normale leningen gaan verstrekken.

Link naar reactie

Waarom leidt dat niet tot inflatie? Komt dat omdat die waarde in schuldpapieren vast komt te zitten?

Het blijft allemaal binnenshuis, de Fed bouwt een enorme portefueuille op, die intrinsiek waardeloos is (niemand wil het nog kopen), en de banken potten het op om aan Basel III te voldoen of betalen er andere bankschulden mee. Het komt eenvoudig niet in omloop, althans voorlopig niet.

Als je goed in het Engels bent raad ik je aan dagelijks ZeroHedge te lezen.

Link naar reactie

Inflatie heeft ook alles te maken met omloopsnelheid. Nu is die enorm traag, omdat mensen als ze geld hebben, het direct gebruiken om schulden dan wel rente te betalen. Je moet je een hyperinflatie voorstellen waarbij je beter zo snel mogelijk je geld kan lozen voor spullen, want de volgende dag is het nog maar 50% waard van vandaag. Dit heeft alles te maken met vertrouwen. Als ik bij mijn baas bijv. 1000 euro (= 1500 liter melk) kan verdienen en ik kan het over 2 maanden nog steeds inruilen voor ongeveer 1500 liter melk (ik noem maar iets), dan hou ik vertrouwen. Vertrouw ik de boel niet meer, dan probeer ik mijn net ontvangen salaris direct om te zetten in iets tastbaars.

Dit is eigenlijk wat dhr. Middelkoop probeert uit te leggen. Hyperinflatie gebeurt alleen wanneer de vertrouwen wegvalt. De omloopsnelheid stijgt snel en inflatie slaat om zich heen. Bij hoge inflatie zoals te zien is in de VS is de kans hoger dan in bijv. Nederland dat er hyperinflatie ontstaat.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...