Ga naar inhoud
GENEGEERD

Introductie radioactiviteit/fallout


Kans

Aanbevolen berichten

Hieronder een link naar een mooie inleiding over radioactiviteit/fallout.

Het is in het engels en bevat de basis.

Ik heb het zelf nog niet helemaal doorgewerkt maar heb nog geen echte fouten kunnen ontdekken en dat is al heel wat:

http://www.survivalblog.com/2013/09/protection-from-radioactive-fallout-by-tennessean.html

 

 

Prepze,

K a n s

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 4 weken later...

Vandaag is de Nukalert binnen gekomen: de 'always on' geigerteller aan je sleutelbos die gamma en x-rays van 20 keV tot meer dan 2 MeV signaleert, en de dosis via een simpel akoestisch signaal kenbaar maakt.

Het apparaatje is getest door het Naval Air Warfare Center en voorzien van een goed gedocumenteerd rapport voor militaire standaarden. Op basis van de documentatie (dus niet door mijzelf met empirisch onderzoek gecontroleerd) valt er het volgende over te melden.

 

[ATTACH=CONFIG]5686[/ATTACH]

 

Wat is de NukAlert en wat doet het?

De NukAlert is een geijkte stralingsmeter die je alarmeert als je blootgesteld wordt aan gevaarlijke levels van nucleaire straling. Het apparaat reageert niet op relatief veilige, lage straling. Zijn primaire nut is om te helpen bij de locatie en evaluatie van onderdak tijdens een bestraling noodsituatie. Het kan ook worden gebruikt voor het controleren van stralingsniveaus tijdens een evacuatie.

Als de NukAlert straling signaleert hoor je een akoestisch alarm. Aan de hand van het aantal piepjes per tijdseenheid, krijg je een vrij nauwkeurig beeld van de stralingsintensiteit.

Het laagste aangegeven niveau van straling (0,1 Röntgen per uur) geeft elke 35 seconden een piep. Bij elke verdubbeling van de stralingsintensiteit zal een extra piep worden gegeven. Op 0.2R/uur zal de Nukalert dubbel piepen binnen elke 30 seconden. Bij 0.4R/uur drie keer per 25 seconden, etcetera. Op het hoogste niveau (boven 50R/uur) hoor je ononderbroken sirene, en dat mag ook wel want de kans is zeer groot dan je binnen 1-2 uur stralingsziekte op doet.

 

Wat is een Röntgen?

Een Röntgen ® is een hoeveelheid straling. Het is ongeveer 1% van de drempel voor stralingsziekte. Met andere woorden, als een gezonde volwassene niet meer dan een dosis van 100 röntgen ontvangen in een korte tijd, zal die waarschijnlijk acute stralingsziekte ervaren.

Overheidsinstellingen adviseren beperking van de blootstelling aan 5R per jaar en 25R

voor de levensduur (ondergrenzen voor kinderen en foetussen), en 50R voor

hulpverleners, maar in een wijdverbreide nucleaire noodsituatie is een dosis van 100R voor gezonde volwassenen zeker te overleven en vereist normaliter geen acute hulp.

 

[ATTACH=CONFIG]5685[/ATTACH]

 

Als je meer dan 500R ontvangt binnen een paar dagen is dat waarschijnlijk fataal.

De grafiek op de achterzijde van de NukAlert toont de stralingsdosis tarief en het corresponderende aantal piepjes.

De meest rechtse kolom toont de hoeveelheid tijd (d-dagen, h-uren) voordat de 100R zich ‘opgestapeld’ heeft.

 

Het belangrijkste om te onthouden is dat wanneer je wordt blootgesteld aan straling absorbeert, je lichaam een dosis straling heeft ontvangen en dat stralingsdosis cumulatief is! Dus als je bent blootgesteld aan een straling gebied van 3.2R/hr loop je in 10 uur 32R op.

 

Hoe kom je eraan in Nederland?

Ik heb de Nukalert besteld via Ebay. Niet de allergoedkoopste, maar voor een paar dollar meer een seller met veel positieve reviews.

De kosten waren:

$ 130 voor de Nukalert

$ 37,05 import heffing voor onze vrienden in Apeldoorn

$ 22,31 voor de verzending

 

[ATTACH=CONFIG]5688[/ATTACH]

 

Ongetwijfeld is het een stuk goedkoper als je een bulk inkoopt, maar ik heb er momenteel aan 1 genoeg. De batterij gaat voorlopig 10 jaar mee!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam

Waarom is een keychane apparaat beter geschikt dan een "echte' geigenteller of zit er in zo'n geigenteller niet meer apparatuur?

 

En wat doe je nu als blijkt dat hij heel vaak om de 35 seconden piept (omdat er hoe dan ook radioactive straling om ons heen is en het apparaat wellicht wat aan de "krappe" kant staat afgesteld)?

 

Het lijkt me een gadget dat je of schijnzekerheid of slapeloze nachten bezorgd namelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom is een keychane apparaat beter geschikt dan een "echte' geigenteller of zit er in zo'n geigenteller niet meer apparatuur?

Een normale geigerteller heeft (normaal gesproken) geen continue monitoring, en je hebt niet 7x24 bij je. Het grootste voordeel van een geigerteller is de exacte aflezing van de radiatie, maar in de praktijk doe je weinig met een 'exact' niveau en gaat het vooral om de combinatie van intensiteit x tijdsduur: dat bepaalt de fysieke schade.

Feitelijk is de nukalert geen geigerteller maar een photosensor die gevoelig is voor gamma/roentgen straling. Dat zorgt ook voor de lange levensduur van 10 jaar op een batterij, en maakt het apparaat ongevoelig voor electromagnetische puls, die ook in enorme hoeveelheden vrijkomen bij een nucleaire explosie.

 

En wat doe je nu als blijkt dat hij heel vaak om de 35 seconden piept (omdat er hoe dan ook radioactive straling om ons heen is en het apparaat wellicht wat aan de "krappe" kant staat afgesteld)?

Als het apparaat 1x per 35 seconden piept, hoef je je zeker niet direct zorgen te maken. Maar de meest radioactieve natuurlijke plek op aarde (strand van Guarapari) levert 175 mSv per jaar. Dat is bijna 8x zoveel als de mensen die in een kerncentrale mogen oplopen per jaar.

Als de nukalert start met piepen, is dat 0,1 rad/uur = 8760 mSv per jaar. Dat is heel veel meer dan de meest radioactieve plek op aarde, en alhoewel je niet direct een groot risico loopt, zou ik toch erg benieuwd zijn naar de bron en deze - indien mogelijk - vermijden.

 

Het lijkt me een gadget dat je of schijnzekerheid of slapeloze nachten bezorgd namelijk.

Ja, als je geen actie (kunt) ondernemen bij hoge stralingsniveaus, biedt het alleen schijnzekerheid. In zoverre, dat je dan weet waar je aan toe bent. De grootste waarde van het apparaat zit in de prompte alert bij het signaleren van straling (dat kan ook een korrel plutonium zijn die iemand in de trein bij zich heeft), waarmee je - aan de hand van de toe- of afname van de piepfrequentie, de stralingsbron kunt mijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom is een keychane apparaat beter geschikt dan een "echte' geigenteller of zit er in zo'n geigenteller niet meer apparatuur?

 

Als je meer real time inzage wilt in de dosis, kan ik je deze RAD watch aanbevelen:

http://www.specialopswatch.com/products-page/rads/black-rad/

 

[ATTACH=CONFIG]5689[/ATTACH]

Kost minimaal $1.500 maar dan heb je wel wat.

 

The MTM Black RAD:

• Detects Gamma-Radiation With A Geiger-Muller Tube.

• Measures Dose Equivalent Rate (DER).

• Measures Dose Equivalents (DE) Of Gamma-Radiation.

• Shows Graphical And Digital Indications For DER And DE

• Allows User Presets For DER And DE Audible Alarms.

• Has A DER Indication Range: 0.1 to 4000mSv/h (0.01;0.1;1.0;10.0;100).

• Has A DE Indication Range: 0.0001 to 9999mSv.

• Has A DE Threshold Range (step): 0.001 to 9999 mSv (0.001; 0.01; 0.1;1.0;10.0;100).

• Has A DE Accumulation Time Range: 1 to 9999 h.

• Has An Accuracy Of Indication Ff DE:+/- 25%.

• Has An Energy Range: 0.06 to 1.5 MeV.

• Measurement time decreases automatically in the range: 300 to 2 s.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kocht laatst deze set pendosismeters:

 

http://www.baco-army-goods.nl/meetapparaten/total-pendosis-meetset.html

 

Voor die prijs verwachte ik er al weinig van maar nu merk ik dat er iets vreemds aan de hand is ermee.

Ik heb alle meters op 0 (NUL) gezet en bijna allemaal staan ze na een weekje op 10 en dat loopt ongeveer 1 streepje per dag op. De enige 2 pennen die iets anders aangeven, blijven op 20 staan en kan ik ook niet op nul zetten

dus vermoedelijk zijn deze 2 pennen defect.

 

De vraag is nu, geven de pennen nu wel of niet de juiste meetgegevens aan. Ik hoop overigens dat ze niet de juiste waarden aangeven ;-)

 

Groet,

Theo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kocht laatst deze set pendosismeters:

 

http://www.baco-army-goods.nl/meetapparaten/total-pendosis-meetset.html

 

Voor die prijs verwachte ik er al weinig van maar nu merk ik dat er iets vreemds aan de hand is ermee.

Ik heb alle meters op 0 (NUL) gezet en bijna allemaal staan ze na een weekje op 10 en dat loopt ongeveer 1 streepje per dag op. De enige 2 pennen die iets anders aangeven, blijven op 20 staan en kan ik ook niet op nul zetten

dus vermoedelijk zijn deze 2 pennen defect.

 

De vraag is nu, geven de pennen nu wel of niet de juiste meetgegevens aan. Ik hoop overigens dat ze niet de juiste waarden aangeven ;-)

 

Groet,

Theo

 

Pendosis meters voor €0,75 per stuk;) Dat is 20-200x goedkoper dan gemiddeld, wat niet perse hoeft te zeggen dat ze niet werken natuurlijk. Zit er in de handleiding geen referentie naar een keurmerk/ijking/test? Het lijkt erop dat de aanwijzer alleen 'omhoog' kan. Is het spul van de dump?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
Ja, als je geen actie (kunt) ondernemen bij hoge stralingsniveaus, biedt het alleen schijnzekerheid. In zoverre, dat je dan weet waar je aan toe bent. De grootste waarde van het apparaat zit in de prompte alert bij het signaleren van straling (dat kan ook een korrel plutonium zijn die iemand in de trein bij zich heeft), waarmee je - aan de hand van de toe- of afname van de piepfrequentie, de stralingsbron kunt mijden.

 

Ik snap je beweegreden om er een aan te schaffen. Ik ben er zelf nog niet uit of ik wel wil voorbereiden op nucleaire straling, zeker gezien het grote aantal kerncentrales in mijn woon- én werkgebied.

 

Als ik ze ergens tegen zou komen in een amerikaanse winkel zou ik waarschijnlijk toch overgaan tot aankoop. Impulsaankoop, want een rationeel besluit is het dan niet. Je hoopt alleen dat je wat angst/onbestendig onderbuikgevoel kunt wegnemen.

 

Waar leg je de grens tussen voorbereiden op ........ en onwetend blijven waardoor je in de tussentijd wellicht een relaxter leven leidt. NBC is zo'n grens voor mij/ons. Dan maar je vrienden en familie uitnodigen en gezamenlijk middels je voorraad in een eet en drinkfestijn het einde van een tijdperk vieren.

 

Met een RAD watch zitten de meeste eigenaren waarschijnlijk alleen maar naar het stralingsnivo te kijken ipv de tijd. En daar krijg je volgens mij pas stress van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pendosis meters voor €0,75 per stuk;) Dat is 20-200x goedkoper dan gemiddeld, wat niet perse hoeft te zeggen dat ze niet werken natuurlijk. Zit er in de handleiding geen referentie naar een keurmerk/ijking/test? Het lijkt erop dat de aanwijzer alleen 'omhoog' kan. Is het spul van de dump?

 

Nope, geen handleiding, geen keurmerk maar inderdaad wel (voormalig) rijkseigendom volgens het plaatje wat erop zit. (gekocht bij de dump)

Op de pennen staan 2 nummers. Een serienummer en een IM nummer (IM-4125) Geen idee verder wat dat IM nummer betekend.

 

Nu verwachte ik vooraf al niet zo heel veel van deze set, en aangezien ik nog geen licht geef in het donker ga ik ervan uit dat de meetwaarden dus niet kloppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een RAD watch zitten de meeste eigenaren waarschijnlijk alleen maar naar het stralingsnivo te kijken ipv de tijd. En daar krijg je volgens mij pas stress van.

Dat hangt er vanaf hoe je in het leven staat. Bij mij staat ook niet alles in het teken van 'longevity'. Dan kan ik beter vanaf nu stoppen met motor rijden, want door ca. 25.000 km/jr door weer en wind met te hoge snelheiden te rijden, 'nihileer' ik statistisch gezien al mijn prepactiviteiten (weet je nog: impact * risico).

En ik heb het gevoel dat je te pessimistisch bent t.a.v. radioactiviteit. Het vergroten van de afstand tussen de besmettingsbron - ook als deze een enorm oppervlakte beslaat - zal de stralingsintensiteit snel doen afnemen. Er is geen enkele reden om direct defaitistisch of fatalistisch te zijn als er een of meerdere hoog radioactieve besmettingshaarden. De meeste radioactieve isotopen vervallen relatief snel.

Neem anders toch nog de moeite om het aangerade boek te lezen (http://www.nukepills.com/docs/nuclear_war_survival_skills.pdf), al was het maar pagina 28-37 met de myths en facts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ik maar beginnen met wat frustratie eruit te gooien.

 

Radio activiteit, ioniserende straling en hun effecten op levend materiaal is geen makkelijk onderwerp.

Stop alstublieft met het posten van verkoop folders, als je er geld aan verdient kan ik het nog wel begrijpen maar als voorlichting? Sorrie niet dus.

Ik denk dat F150 het goed bedoeld...

 

( zo frustratie eruit gegooid, ik heb na het schrijven bovenstaand maar iets ingekort :cool:)

 

Ik ben geen expert op het gebied van radioactiviteit, ioniserende straling enz.

Ik heb alleen technische natuurkunde gestudeerd (dus ik zou er wel iets van moeten weten).

Doe er in het dagelijks leven niet veel mee behalve de als prepper gezonde belangstelling voor potentiel gevaren.

Over deze onderwerpen is zelfs onder de wel experts best veel onenigheid, jammer genoeg....

 

De info die ik spui is enkel een copie of mijn interpretatie van de materie, ik heb er zelf geen wetenschappelijk onderzoek naar verricht!

 

Daar gaat ie dan:

 

"De NukAlert is een geijkte stralingsmeter die je alarmeert als je blootgesteld wordt aan gevaarlijke levels van nucleaire straling. Het apparaat reageert niet op relatief veilige, lage straling. "

 

Even voorop gesteld deze meter heeft een zinnige functie, ik weet niet of ik een mening moet geven over de mate van zinnigheid ( op dit moment).

Het aspect dat je gewaarschuwd wordt klopt.

 

Natuurlijke achtergrondstraling wordt als niet schadelijk beschouwd.

We hebben straling niet nodig om te leven, het kan mischien helpen bij de evolutie door mutaties te vooroorzaken maar dat is wetenschapelijk ook maar een theorie.

Verder heeft elke vorm en intensiteit van straling op elk bekend levend materiaal enkel negatieve invloed.

(Laatste inzichten: er zijn in radio actief materiaal dat ligt opgeslagen op meerdere plekken zwarte substanties aangetroffen die mischien tot een 'levend' mechanisme zullen worden bestempeld. Dit zou dan iets zijn dat zelfs radioactiviteit nodig heeft om te kunnen bestaan,, onderzoek loopt hier nog naar)

Bij een lage intensiteit is er geen detecteerbare of meetbare schade.

De vorm van de straling is ook van belang neem bv je tefoon die uitstraald, ik neem aan dat daar de laatste discussie nog niet over gevoerd is....

Als de intensitiet maar hoog genoeg wordt is ook deze vorm van straling schadelijk.

 

Ik ga me weer focussen op het stukje "ioniserende straling' waar dit topic over gaat.

1gray = 100R

( een van de complexe factoren bij straling, je kunt het op vele manieren meten en uitdrukken alleen daar is een boek over te vullen en wordt dus handig gebruikt om mensen op het verkeerde been te zetten)

Uit wiki:

Ioniserende straling beschadigt het DNA van cellen. In eerste instantie kan dit mutaties bij de celdeling veroorzaken en dus uiteindelijk kanker. Wanneer de dosis hoger wordt raken de DNA-strengen ook zwaarder beschadigd. De cel kan nu de celdeling niet meer voltooien en geen eiwitten meer produceren, en sterft af. Het spreekt voor zich dat hierdoor de sneldelende cellen als zwaarst zullen beschadigd. Hierop is radiotherapie gebaseerd, daar tumoren snel delen en dus gevoeliger voor straling zijn dan normale cellen. Hogere doses straling kan de structuur van de cellen zodanig vernietigen dat onder de microscoop slechts een waterige of vettige gelei te zien is.

Hierdoor zal een hoge stralingsdosis het lichaam op de volgende manieren beschadigen.

Vernietiging van de haarwortelcellen, waardoor het haar uitvalt.

Beschadiging en vernietiging van de huidcellen, leidend tot roodheid en blaarvorming.

Longbeschadiging, leidend tot longoedeem en ademproblemen.

Oedeem in verschillende organen waaronder ledematen, longen, hersenen, testes.

Vernietiging van het beenmerg (vanaf 0,7 Gy). Hierdoor kan het lichaam geen witte bloedcellen meer produceren en krijgt het slachtoffer infecties en interne bloedingen. Wanneer de dosis niet al te hoog is kan het beenmerg zich herstellen.

Vernietiging van de cellen van het gastro-intestinale stelsel (vanaf ca. 10 Gy). Hierdoor kan het lichaam geen voedsel meer opnemen en sterft het slachtoffer aan ondervoeding.

Cardiovasculaire effecten en beschadiging van het centraal zenuwstelsel (vanaf 20-50 Gy).

 

Dus die eerste zin is om hem echt te begrijpen al een lap text voor nodig...

Geijkt wil trouwens nog niks over de nauwkeurigheid of stabiliteit, enz, zeggen, nu weet ik dat het een redelijk apparaat is dus ik zal dit aspect wat alweer paginas uitleg zal opleveren weg stoppen omdat het redelijk in orde is...

 

"Gevaarlijke levels"

Alles wat iets boven de achtergrond straling uitkomt is domweg een vergroting van risico (bv kanker) dus wat is veilig?

Dekundigen zijn het er niet over eens dus hebben overheden regels gemaakt die binnen de normen van algemeen geaccepteerd risico management als veilig worden beschouwd.

Als je binnen de gestelde normen blijft is de kans op het krijgen van kanker veroorzaakt door die straling ongeveer even groot als het krijgen van kanker door andere oorzaken.

( dit is mijn uitleg om weer het neerschrijven van een boek te voorkomen)

Niemand kan met zekerheid aantonen wat de kanker heeft veroorzaakt, nog zoiets dat de atoomindustrie heeeeeeel goed uitkomt, dus zolang zo met hun regels niet ver boven het gemiddelde van kanker ontwikkeling komen kan niemand ze ooit hard beschuldigen in de rechtzaal, en dat is wat telt niet wat ze dondergoed weten.

 

Zo weer in een super korte samenvatting twee woorden van de reclame folder ontleed.....

Nou ja "relatief veilige, lage straling." heb ik ook aangstipt en mag je nu zelf verder onderzoeken ik heb de voorzet duidelijk genoeg gegeven.

 

 

"Zijn primaire nut is om te helpen bij de locatie en evaluatie van onderdak tijdens een bestraling noodsituatie. Het kan ook worden gebruikt voor het controleren van stralingsniveaus tijdens een evacuatie."

 

Het apparaat geeft dus inderdaad aan dat je in een onveilige omgeving zit.

Wat de oorzaak is en dus weten wat hje het beste kunt of moet doen mag je zelf gokken.

Igv een atoombom zal het vaak duidelijk zijn, igv een kerncentrale die lekt enz enz, dan niet.

Je weet dan dat je ziek aan het worden bent, maar of het beter is om in je kelder te kruipen of je bob te pakken en weg te rijden, en vooral in welke richting dan dat wordt redelijk of compleet gokken.

Het helpt wel, je kunt bv meteen de radio, internet enz gebruiken, als je van niks wist zou je slechteraf zijn.

 

 

"Als de NukAlert straling signaleert hoor je een akoestisch alarm. Aan de hand van het aantal piepjes per tijdseenheid, krijg je een vrij nauwkeurig beeld van de stralingsintensiteit."

 

"Het laagste aangegeven niveau van straling (0,1 Röntgen per uur) geeft elke 35 seconden een piep. Bij elke verdubbeling van de stralingsintensiteit zal een extra piep worden gegeven. Op 0.2R/uur zal de Nukalert dubbel piepen binnen elke 30 seconden. Bij 0.4R/uur drie keer per 25 seconden, etcetera. Op het hoogste niveau (boven 50R/uur) hoor je ononderbroken sirene, "

 

Yes klopt allemaal...

 

"en dat mag ook wel want de kans is zeer groot dan je binnen 1-2 uur stralingsziekte op doet."

 

He jammer dat gaat me weer wat tijd en een lap text kosten kosten :(

 

Stralingsziekte.......

 

Wiki ( ik ben lui, en weet zelf gelukkig ook niet alles):

 

De stralingsziekte is een ziekte die optreedt bij ioniserende straling, meer bepaald wanneer het slachtoffer in korte tijd een dosis van meer dan 0,7 gray (Gy) ontvangt. De gray is de eenheid van de geabsorbeerde ioniserende straling in een bepaalde massa. De symptomen van de ziekte zijn vermoeidheid, misselijkheid, braken en diarree. Omdat deze symptomen ook optreden bij griep wordt een diagnose vaak laat gesteld. Wanneer de dosis die van 8 Gy overschrijdt, is die dodelijk. Volgens onderzoek overlijdt 99% van de mensen die 8 Gy in het beenmerg te verduren kregen, aan de stralingsziekte.

 

Behandeling

 

In principe bestaat er geen behandeling tegen de directe effecten van ioniserende straling. Slechts de secundaire effecten kunnen eventueel bestreden of beperkt worden.

Het maakt overigens verschil of de bestraling lokaal of over het gehele lichaam plaatsvond. Iemand kan bijvoorbeeld 100 Gy op zijn handen ontvangen, maar dit betekent dat het lichaam in zijn geheel slechts 5 Gy ontvangt. Het is mogelijk dat de handen geamputeerd moeten worden, maar in dit geval zal de patiënt zelf verder geen stralingsziekte ontwikkelen.

Wanneer het hele lichaam bestraald is, zal in eerste instantie het gevaar van infecties moeten worden bestreden. Dit doet men door een steriele omgeving, het toedienen van antibiotica en bloed, en eventueel een beenmergtransplantatie om te zorgen dat het lichaam zelf weer witte bloedcellen kan produceren. Verder richt de behandeling zich op het bestrijden van pijn.

Chelatietherapie zou eventueel ook kunnen helpen, wanneer de stralingsbron bestaat uit zware radioactieve metalen in het bloed, zoals plutonium. De metaaldeeltjes worden ingekapseld en uitgescheiden zodat ze geen kwaad meer kunnen.

Symptomen bij opklimmende doses[bewerken]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afhankelijk van de dosis is het waarschijnlijk dat de volgende symptomen optreden:

minder dan 0,5 Gy: Geen externe symptomen. Het risico op kanker kan toenemen en er kan een tijdelijke verlaging van het aantal witte bloedcellen optreden.

0.5-1 Gy: Hoofdpijn en wellicht tijdelijke steriliteit bij mannen. Verhoogde kans op infecties.

1-2 Gy: Milde stralingsziekte. Hoofdpijn, misselijkheid en braken treden na enkele uren op en houden enkele uren tot een dag aan. Na een latente fase van rond de 2 weken vermoeidheid en algeheel gevoel van malaise. Infecties kunnen optreden. Mannen worden meestal tijdelijk steriel, en bij zwangere vrouwen kan een miskraam optreden. Na 30 dagen is 10% van de slachtoffers overleden.

2-3 Gy: Matige stralingsziekte. Hoofdpijn, misselijkheid en braken treden op na ongeveer 1 tot 6 uur, en houden 1 tot 2 dagen aan. Na een latente fase van 7-14 dagen ontstaan vermoeidheid, malaise en er is een grote kans op haaruitval. Het aantal witte bloedcellen neemt zeer sterk af waardoor het risico op infectie zeer groot wordt. Permanente vrouwelijke steriliteit is mogelijk. Herstel kan enkele maanden duren. Na 30 dagen is gemiddeld 35% van de slachtoffers overleden.

3-4 Gy: Ernstige stralingsziekte. Het ziekteverloop is gelijk aan matige stralingsziekte, maar na de latente fase treden eveneens mond-, huid- en nierbloedingen op. Na 30 dagen is 50% van de slachtoffers overleden.

4-6 Gy: Acute stralingsziekte. Symptomen beginnen na 30 minuten tot 2 uur en houden rond de 2 dagen aan. Na de latente fase van 7-14 dagen ontstaan dezelfde symptomen als bij ernstige stralingsziekte, maar in ernstiger mate. Permanente vrouwelijke steriliteit is waarschijnlijk. Herstel duurt enkele maanden tot een jaar. Na 30 dagen overlijdt 60% van de gevallen. De mortaliteit neemt bij toenemende dosis toe tot 90% bij 6 Gy.

6-10 Gy: Acute stralingsziekte. Symptomen beginnen na 30 minuten tot 2 uur en houden rond de 2 dagen aan. Het beenmerg wordt volledig vernietigd. Na de latente fase sterft het slachtoffer aan interne bloedingen of infecties. De mortaliteit na 14 dagen bedraagt bijna 100%. Slechts een beenmergtransplantatie kan het slachtoffer redden.

10-50 Gy: Acute stralingsziekte. Na 5 tot 30 minuten treden moeheid en misselijkheid op, veroorzaakt door directe activatie van chemische receptoren. Hierna treedt een latente fase van enkele dagen op waarin de patiënt zich beter voelt maar ten dode is opgeschreven. In het Engels spreekt men van een 'walking ghost' (lopende geest). Daarna krijgt het slachtoffer waterige diarree en interne bloedingen door het afsterven van de cellen in het spijsverteringsstelsel. Dit leidt tot een verstoring van de elektrolytenbalans, wat leidt tot deliria, coma en de dood. De dood is onvermijdelijk: na 7 dagen bedraagt het sterftecijfer 100%. De enige behandeling die gegeven kan worden is palliatieve zorg.

meer dan 50 Gy: Hogere stralingsdoses zijn in staat iemand (bijna) onmiddellijk te doden. Neutronenbommen zijn ontworpen om een tankbemanning vanaf 690 meter een dosis van 80 Gy toe te dienen en hen hiermee direct buiten gevecht te stellen.

 

Het is maar een kort stukje...

Weer een handig probleem, voor de atoomindustrie, bij straling kun je ziek worden, geen garanties.

Als de straling zo hoog is geworden dat je garanties kunt krijgen dan heb je aan die garanties niks meer je gaat dood, als je geluk hebt snel als je pech hebt mag je jaren afzien.

Bij lagere straling spreken we alleen over de toegenome kans op ziektes en complicaties.

Bij sommige mensen merk je niks, en gaan de gevolgen bij de latere generaties pas zichtbaar worden en sommige sterven binnen een paar dagen. O wat is de atoomindustrie toch blij, zie het clausale verband maar in een rechtzaak te bewijzen, succes!

 

Uit bovenstaande korte uitleg mag ik aannemen dat je nu zelf redelijk onderstaand stukje redelijk kunt interpreteren?

 

 

"Wat is een Röntgen?

Een Röntgen ® is een hoeveelheid straling. Het is ongeveer 1% van de drempel voor stralingsziekte. Met andere woorden, als een gezonde volwassene niet meer dan een dosis van 100 röntgen ontvangen in een korte tijd, zal die waarschijnlijk acute stralingsziekte ervaren.

Overheidsinstellingen adviseren beperking van de blootstelling aan 5R per jaar en 25R

voor de levensduur (ondergrenzen voor kinderen en foetussen), en 50R voor

hulpverleners, maar in een wijdverbreide nucleaire noodsituatie is een dosis van 100R voor gezonde volwassenen zeker te overleven en vereist normaliter geen acute hulp."

 

Het laatste stukje:

 

"Het belangrijkste om te onthouden is dat wanneer je wordt blootgesteld aan straling absorbeert, je lichaam een dosis straling heeft ontvangen en dat stralingsdosis cumulatief is! Dus als je bent blootgesteld aan een straling gebied van 3.2R/hr loop je in 10 uur 32R op."

 

Nou ik ga me er makkelijk van af maken, vooruit het klopt.

Al moet er opgemerkt worden dat het effect van 100 jaar achtergrondstraling iets heel anders is dan dezelfde dosis kunstmatig gecreerde ionisrende straling in een veel korter tijdsbestek.

 

Als laatste opmerking is het genoemde PDF document wel een goed document maar een kerncentrale zoals fukuschima heeft weer andere problemen en 'oplossingen' een aantal beschreven zaken zijn gelijk of vergelijkbaar anders aspecten zijn compleet anders!

 

Nou ik hoop dat het iets duidelijker is geworden...?

 

Prep ze

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kans

Werk jij in een kerncentrale of zo ?

 

Ik weiger mee te werken aan de actieve uitroeing van de mens of aan technologie de de aarde onherstelbaar beschadigd.

Dus je mag rustig aannemen dat ik eerder met een ketting aan de ingangspoort lig dan er werk!

 

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank @Kans voor de uitgebreide aanvulling. Ik weet dat de lichamelijke gevolgen van straling nauwelijks te kwantificeren zijn, en elk organisme daar verschillend op reageert. Ook hierbij draait het vooral om statistiek die zowel de Russen als Amerikanen wel voorhanden hebben door de vele testen op mensen.

Ik begrijp uit je post dat je nut en noodzaak van een continue RAD meter niet direct inziet. Eerlijk gezegd hoop ik dat apparaat de komende 10 jaar ook voor niets bij me te dragen, maar er zijn toch wel een aantal scenario's denkbaar waarin de Nukalert zijn dienst kan bewijzen. De volgende voorbeelden zijn puur exemplarisch:

 

Radioactieve kleding

Mei dit jaar zijn er radioactieve riemen op de markt gekomen. Vermoedelijk is de metaallegering besmet geweest, en is het materiaal via de recycling keten in de kleding terecht gekomen. Per toeval is dit ontdekt omdat dit soort spullen niet standaard worden gecontroleerd. Een persoonlijke vriend van mij die jaarlijks miljoenen tonnen oud ijzer verwerkt, bevestigt mij dat met zeer grote regelmaat radioactief materiaal wordt 'verstopt' tussen het afval.

 

Radioactieve grond in park

In Tokyo is februari dit jaar in een park een laag grond gevonden met een stralingsniveau dat 65x hoger lag dan de niveaus destijds in Chernobyl.

 

Radioactief materiaal

Gisteren is nog bekend geworden dat er nog een box met radioactief materiaal gestolen is in Ierland. Om een vuile bom te maken? Dat soort materiaal wordt niet per ongeluk gestolen, lijkt me. Omdat straling reukloos is, en niet zichtbaar is, kan de Nukalert je erop attenderen. Net als een CO meter voorkomt dat je koolmonoxide vergiftiging oploopt.

 

Dirty bomb

Er is een levendige handel in plutonium en verrijkt uranium. Analisten schatten het gevaar van vuile bommen zelfs groter in dan nucleaire wapens. Ook hiervoor geldt dat de Nukalert je kan attenderen op straling en de piep frequentie je ter plekke kan helpen een safe zone op te zoeken.

 

Vervuild voedsel

Ongetwijfeld zijn er standaard controles in onze voedselproductie. Maar vaak is dat op basis van steekproeven en is er geen continue monitoring. Bovendien wordt - voor zover mij bekend - voedsel alleen gecontroleerd op Cesium, Iodine en Rubidium (document FDA). Inmiddels is vis gevangen met meer dan 2.500x de maximale dosis Cesium. Hoe dan ook: het vertrouwen is geschaad, en een eigen monitor geeft een stuk vertrouwen terug.

 

De tijd dat radioactiviteit goed voor je is en gezien wordt als een geneesmiddel, ligt inmiddels wel achter ons. Twee generaties geleden dachten ze daar nog anders over:

[ATTACH=CONFIG]5742[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]5743[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessante topic @f150 en @Kans .. ik ben in het bezit van een geigerteller en een instelbare akoustische melder... en heb het behoorlijk ingewikkeld gevonden om me een beeld te vormen van de gehanteerde waarden, de overeenkomsten, de schijnbaar willekeurige hantering door belanghebbenden van waarden,, soms Bequerel, dan Microsievert, dan weer (milli)Rem, Gray enz ....

Dus dank voor dit topic!

 

grts Wisks

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...