Ga naar inhoud
GENEGEERD

Omgevingsbewustheid en persoonlijke beveiliging


Rodin

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

maar over omgevings bewustzijn gesprokken.. hoeveel van jullie letten op kleine dingetjes als je ergens bent.

zoals nood uitgangen, wie er allemaal in je opgeving zijn en wat ze aan hebben, welke auto's er bijv in de straat staan.

 

zelf let ik hier wel goed op meestal onder bewust en heb het ook vrij snel aangeleerd toen ik nog dagelijks op zware machines zat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mijn werk ben ik vrij vaak in het buitenland. Per vliegtuig boot of auto reis ik heel wat af.

 

Ik houd altijd rekening met de volgende zaken:

- In een hotel, check ik altijd eerst waar de nooduitgangen zijn en bepaal ik mijn positie (N/O/Z/W);

- In een vliegtuig check ik de meest dichtstbijzijnde nooduitgang. Zit ik bij een vleugel, dan houd ik rekening met het feit dat daar brandstof in zit en wellicht een andere route moet kiezen bij een evacuatie (na mijn ervaring met een brandende vliegtuigmotor en spoedlanding in de US ben ik ietwat alerter geworden!)

- In een onbekende setting (restaurant, café, e.d.) geef ik er de voorkeur aan om met mijn rug tegen een muur te zitten, ik heb er een hekel aan dat er mensen achter me zitten/staan zonder dat ik ze zie;

- Als ik niet op mijn hotelkamer ben, laat ik het bordje "Do Not Disturb" aan de buitenkant hangen en laat ik de TV aan (ANWB pasje werkt uitstekend in een kaarthouder voor elektronische sleutels) (En ja, het is niet goed voor het milieu...). Onzin dat de kamer dagelijks "schoongemaakt" wordt;

- Als ik een restaurant binnenkom "scan" ik eerst de ruimte, waar mogelijk, en kijk ik naar alternatieve uitgangen.

 

Dit zo terug lezend geloof ik dat het hoog tijd is dat ik professionele hulp ga zoeken, hahaha!

 

Zonder gekheid, bovenstaande lijkt overdreven, maar in mijn hoofd neemt het slechts luttele seconden in beslag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook een leuke: kijk naar een willekeurig kenteken van een voorbijkomende auto, zie het in een ogenblik als geheel en knipper met je ogen. Je neemt dan als het ware een foto. Daarna ga je het pas ontleden in cijfers en letters en kun je het een paar keer herhalen. Werkt beter nadat je het een paar keer hebt gedaan. Dat verschijnsel van een foto nemen kun je ook toepassen in een ruimte met mensen. Je zult merken dat je meer hebt gezien dan je denkt te hebben gezien. Je ogen zien namelijk alles, maar je hersenen filteren het meeste eruit.

 

Ook een leuke is het volgende 'heksentrucje'. Verbeeld een ondoordringbare cirkel van een meter om je heen en ga vervolgens in een drukke winkelstraat in het midden lopen. Je zult zien dat het op je afkomende publiek als op magische wijze aan de kant gaat. Ik heb dat eens aan m'n dochters geleerd en ze hebben zich er als koninginnen van de koopgoot een tijd uitstekend mee vermaakt. :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mijn werk ben ik vrij vaak in het buitenland. Per vliegtuig boot of auto reis ik heel wat af.

 

Ik houd altijd rekening met de volgende zaken:

- In een hotel, check ik altijd eerst waar de nooduitgangen zijn en bepaal ik mijn positie (N/O/Z/W);

- In een vliegtuig check ik de meest dichtstbijzijnde nooduitgang. Zit ik bij een vleugel, dan houd ik rekening met het feit dat daar brandstof in zit en wellicht een andere route moet kiezen bij een evacuatie (na mijn ervaring met een brandende vliegtuigmotor en spoedlanding in de US ben ik ietwat alerter geworden!)

- In een onbekende setting (restaurant, café, e.d.) geef ik er de voorkeur aan om met mijn rug tegen een muur te zitten, ik heb er een hekel aan dat er mensen achter me zitten/staan zonder dat ik ze zie;

- Als ik niet op mijn hotelkamer ben, laat ik het bordje "Do Not Disturb" aan de buitenkant hangen en laat ik de TV aan (ANWB pasje werkt uitstekend in een kaarthouder voor elektronische sleutels) (En ja, het is niet goed voor het milieu...). Onzin dat de kamer dagelijks "schoongemaakt" wordt;

- Als ik een restaurant binnenkom "scan" ik eerst de ruimte, waar mogelijk, en kijk ik naar alternatieve uitgangen.

 

Dit zo terug lezend geloof ik dat het hoog tijd is dat ik professionele hulp ga zoeken, hahaha!

 

Zonder gekheid, bovenstaande lijkt overdreven, maar in mijn hoofd neemt het slechts luttele seconden in beslag.

 

hehe dit doe ik ook daarnaast ga ik zo zitten dat ik zicht heb op de ingang en een nooduitgang.

 

@obl voor mij is het een soort van tik geworden.. als je het lang genoeg blijft doen dan gaat het vanzelf automatisch.. ik zit nu op een punt dat ik alle kenteken platen hier in de straat ken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...