Ga naar inhoud
GENEGEERD

Alternatieve manier van verwarmen voor appartement


Schatkist

Aanbevolen berichten

Wij wonen in een appartement zonder schoorsteen en zijn voorzien van stadsverwarming.

Om nu te voorkomen dat je tijdens een storing bij de leverancier of bij een shtf situatie het koud krijg ben ik opzoek naar alternatieven om je woning, of ieder geval de woonkamer warm/behaaglijk te houden. De woning is goed geïsoleerd (nieuwbouw) dus dat is een zeer positief iets.

 

Nu ben ik op 2 alternatieven gekomen, 1 voor in noodsituaties, namelijk een Zibro of voor nood en nu als sfeer/bijverwarming, een bio-ethanol kachel.

 

De zibro kennen we allemaal wel, maar de bio-ethanol kachel had ik een leuke gevonden, namelijk deze.

 

Nu verspreid deze de warmte met een ventilator en dus tijdens shtf niet ideaal, ik moet dus nog gaan navragen of je de kachel ook zonder ventilator kan gebruiken (lijkt mij wel).

Je heb ook ethanol kachels zonder ventilator waar ik ook nog mijn licht op ga laten schijnen.:cool:

 

Verbruik is bij beide ongeveer gelijk (0,34l/u) dus vollume gezien hoeft de ene niet meer brandstof te hebben als de andere.

 

Wat is jullie ervaring met een ethanol kachel en hebben jullie nog alternatieven voor ons?

 

gr, Schatkist

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Petroleum heeft een veel hogere verbrandingswaarde. Je moet bijna twee keer zoveel ethanol verbranden om dezelfde warmte te krijgen. Daarbij is ethanol duurder dus als ik moest kiezen ging ik voor petroleum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
Wat is jullie ervaring met een ethanol kachel en hebben jullie nog alternatieven voor ons?

gr, Schatkist

 

Krijg er hoofdpijn van en alles wat wit is wordt grauw (ondanks voldoende verluchting). Je ziet de dampen niet, ze zijn er wel.

 

Dan heb ik lin een gesloten ruimte liever een verwarming op butaan/propaan/LPG, kun je er ook direct op koken en water warm maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Schatkist @gebruikersnaam Let er op dat je voldoende buitenlucht (zuurstof) aanvoeren (bij een verbranding in een ruimte ) !!!! , want @gebruikersnaam je schrijft dat je er ziek van wordt maar bij een goede verbranding van alcohol heb je als reststof /gas enkel waterdamp en CO2 , op het moment dat je niet voldoende zuurstof aanvoert krijg je giftige dampen ,

maar dat geldt voor elke verbranding dus zorg dat er een raam of iets dergelijks openstaat

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zit ook in een appartementencomplex en heb ook centrale verwarming. Mocht bij mij de verwarming uitvallen dan heb ik een butaan kacheltje.

 

eentje als deze:

http://www.gaswinkel.com/mobielegaskachels/infraroodhandkachel.htm

 

in mijn ogen heeft het een voordeel, de Busjes butaan gas die het gebruikt pas ook in mijn nood-kookstel en ze zijn goedkoop in te kopen bij de action

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij wonen in een appartement zonder schoorsteen en zijn voorzien van stadsverwarming.

Om nu te voorkomen dat je tijdens een storing bij de leverancier of bij een shtf situatie het koud krijg ben ik opzoek naar alternatieven om je woning, of ieder geval de woonkamer warm/behaaglijk te houden. De woning is goed geïsoleerd (nieuwbouw) dus dat is een zeer positief iets.

 

Nu ben ik op 2 alternatieven gekomen, 1 voor in noodsituaties, namelijk een Zibro of voor nood en nu als sfeer/bijverwarming, een bio-ethanol kachel.

 

De zibro kennen we allemaal wel, maar de bio-ethanol kachel had ik een leuke gevonden, namelijk deze.

 

Nu verspreid deze de warmte met een ventilator en dus tijdens shtf niet ideaal, ik moet dus nog gaan navragen of je de kachel ook zonder ventilator kan gebruiken (lijkt mij wel).

Je heb ook ethanol kachels zonder ventilator waar ik ook nog mijn licht op ga laten schijnen.:cool:

 

Verbruik is bij beide ongeveer gelijk (0,34l/u) dus vollume gezien hoeft de ene niet meer brandstof te hebben als de andere.

 

Wat is jullie ervaring met een ethanol kachel en hebben jullie nog alternatieven voor ons?

 

gr, Schatkist

 

Ziet er mooi uit maar wel ontzettend prijzig zeg. De ventilator kan vast ook op batterijen, als dat ding de kracht van 230V nodig zou hebben dan maakt het waarschijnlijk veel lawaai. 12v kan trouwens ook nog wel lawaai maken dus voordat je zoiets koopt proberen te luisteren in een stille omgeving.

 

Er zijn trouwens meerdere topics over verwarmen, dat kan al zelfs met een stel kaarsen. Voordeel van campinggas achtig spul is dat je vaak met hetzelfde gas kan koken, koelen, verlichten en verwarmen. Daarnaast is het betaalbaar, (soms) hervulbare verpakking, redelijk veilig op te slaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Petroleum heeft een veel hogere verbrandingswaarde. Je moet bijna twee keer zoveel ethanol verbranden om dezelfde warmte te krijgen. Daarbij is ethanol duurder dus als ik moest kiezen ging ik voor petroleum.

 

Klopt, 'k ken niet veel brandstoffen die meer energie bevatten dan petroleum/lampenolie/kerosine. Zouden ze het daarom in vliegtuigen gebruiken? 'k Vermoed van wel.

 

Als je in huis een kachel met vlam gaat stoken, wat voor type dan ook, gas, ethanol, petroleum, koop er dan voor je veiligheid een CO melder bij. Koolstofmonooxide is een geurloze, onzichtbare killer.

 

Ik heb destijd die bij Liff besteld, omdat hij ook het niveau van het CO gehalte aangeeft. Handig om af en toe te checken, want simpele melders gaan alleen maar af als het niveau gevaarlijk wordt.

http://www.liff.nl/aanbieding-ajax-kidde-koolmonoxidemelder-digitaal-display-moment-waarde-kunnen-zien-p-387.html

 

Jammer genoeg niet echt goedkoop, m'n tweedehands petroleumkachel was veel goedkoper (kan ik ook op koken). ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

bbq in de woonkamer :p

Dat is een correcte methode om zelfmoord te plegen, niet om je woning te verwarmen. De co en verbrandingsgassen drukken zuurstof weg en zorgen dat jij nergens meer last van hebt, nooit meer. De bovenstaande bewering is niet alleen dom, ook nog heel gevaarlijk. Tenzij je een eind wil maken aan je leven.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een correcte methode om zelfmoord te plegen, niet om je woning te verwarmen. De co en verbrandingsgassen drukken zuurstof weg en zorgen dat jij nergens meer last van hebt, nooit meer. De bovenstaande bewering is niet alleen dom, ook nog heel gevaarlijk. Tenzij je een eind wil maken aan je leven.

 

Deze methode wordt veel gebruikt door Japanse jeugd. Wegwerp barbecue mee in de auto, CO vergiftiging: http://forum.fok.nl/topic/683370/1/25

 

Als je in huis gaat stoken met een petroleumkachel, gaskachel of andere open vlammen, zet je het raam niet lekker veilig wagenwijd open!

Het randje opzoeken qua ventilatie en warmte is niet aan te raden zonder CO-melder!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo wat een hoop reacties, bedankt allemaal.

 

Ja het is geen goedkopen kachel, ik had goedkopere(ethanol) gezien maar daar lag het verbruik weer een stuk hoger van. Het voordeel van de ethanol kachel zou zijn dat deze ook als mooie kachel is te verwerken in ons interieur en je dus ook kan bijverwarmen op een sfeervolle manier ipv de vloerverwarming aan te slingeren :rolleyes:

 

Uiteraard moet je luchten maar zeker goed om dit te vermelden daar ik dat zelf niet had gedaan. @gerbewoner, Dat verschil van verbrandingswaarde had ik nooit naar gekeken, maar als ik dan kijk (en er vanuit ga dat de specs kloppen) levert de bio-ethanol stoof 4kw op met 0.35l ethanol en een zibro die ik had gezien levert 3kw op met 0.31L petroleum.

 

Nu claimen ze dat ze een zeer goede verbranding hebben met die ethanolkachel en dus een zeer hoge efficientie maar dit verschil had ik dus niet verwacht.

@dR3 ik zal dat ook gelijk controleren over die 12v, is goed om te weten, bedankt!

 

 

Wij hebben nu in thuis de volgende dingen:

Klein camping gas lampje

gas brandertje om te koken

wat gas busjes (10x 500gr en 3x 240gr)

bbq staat buiten met een voorraadje briketten om BUITEN te koken

Kaarsen.

@Raycoupe CO melder staat op de checklist bedankt voor die link, wel handig om te zien dat je extra moet luchten voor het gevaarlijk wordt.

 

Als we wat kaarsjes aansteken wordt het in huis ook al redelijk snel warm (met de 2 ventilatieopeningen in de woonkamer open)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een correcte methode om zelfmoord te plegen, niet om je woning te verwarmen. De co en verbrandingsgassen drukken zuurstof weg en zorgen dat jij nergens meer last van hebt, nooit meer. De bovenstaande bewering is niet alleen dom, ook nog heel gevaarlijk. Tenzij je een eind wil maken aan je leven.

 

hehe, joh..

Link naar reactie
Delen op andere sites

al eens gedacht aan een pallet kacheltje.

er zijn modellen die je tegen de buitenmuur kan plaatsen met de klein pijpje recht achter de kachel naar buiten.

Dan heb je gelijk het nadeel te pakken, het is een geforceerde verbranding dus je hebt een klein beetje stroom nodig.

maar geen echt rook kanaal......

het princiepe lijkt wat op een rocket stove.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @Schatkist. Wij hebben een Zibro Karmin zonder ventialor. Erg fijn zo'n ding, we doen hem ook weleens aan voor de gezelligheid.

Om nu de eerste avondkou te verdrijven, zet ik een terracottapot op zijn kop, met wat waxinelichtjes eronder.

Ik zet de randen op bierdopjes, zodat er lucht onder in kan stromen.

De hele pot wordt erg warm en doet zo dienst als een klein kacheltje, werkt echt super!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vdwalle, ja hier had ik ook naar gekeken want er stond ergens op een site; geen schoorsteen nodig, dus de interesse was gewekt alleen wel een rookafvoer. Voordeel is dat pallets veilig zijn op te slaan natuurlijk en voor mijn gevoel veiliger is als ethanol. Nu zitten daar 2 maars voor ons aan.

- we hebben naar buiten toe 1 locatie waar dat zou kunnen(de rest is glas) en hier kan hij niet staan ivm in een hoekje achter de bank. En dan kom je uit om ons balkon.

- in het appartement hebben ze denk ik niet zo graag dat we zo'n kanaal aanleggen, ondanks de goede verbranding hou je denk ik wel wat geur we aan over.

- en dan zou ik als vraag aan de verkoper hebben wat als de stroom uit valt, volgens mij doet hij het dan niet want de pallets worden niet meer gedoseerd.

@Richa nadeel van zo'n zibro, deze past echt niet in ons interieur(misschien geen goede prepper instelling), dus die zouden we ergens weg moeten stoppen samen met de petroleum. Voordeel is dat de petroleum ook in een stormlamp gaat.

 

Tevens als wij hier op tafel bierdopjes met een terracotta pot neerzetten worden we beide niet heel gelukkig, krassen op de tafel enz :)

 

Ps om een idee te geven van de isolatie. Het is hier in huis nog steeds 23c de verwarming is nog geen 1x aangegaan beide luchtsleuven staan open en de deur is maximaal afgeklapt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien nog een leuke tip,

 

Speksteen neemt snel warmte op en laat het daarna langzaam los.

Als je rondom een vuurtje of welke vorm van verwarming speksteen zet heb je ipv ongeveer een half uur tot een uur makkelijk 3 tot 4 uur warmte.

 

Speksteen is niet duur maar wel erg fragiel. 3 tot 4 plaatjes zijn makkelijk op de kop te tikken en verzekeren minder brandstof gebruik.

 

Voor degenen die wel de mogelijkheid hebben tot een openbaarde oid, ze zijn er ook als gas haard, alles stokers en gewone hout kachels.

Eventueel met giet ijzeren ringen bovenop zodat je er nog op kan koken!

 

Plezier allemaal, en alvast een gelukkige vrijdag toegewenst!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een liter enthanol levert 26 megajoule oftewel 7,2 kwh aan energie. Een liter petroleum levert 45 megajoule oftewel 12,5 kwh aan energie. Als je deze brandstoffen gewoon met een lont verbrand zonder schoorsteen komt alle warmte in de ruimte waarin je stookt. Een ethanolkachel kan dan nooit meer kw leveren per liter dan een petroleumkachel.

 

Ik heb de eerder genoemde blue flame kachel staan. Heerlijk dingetje. Goed te regelen, brand mooi en je kan er een pannetje op kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat ook te denken, een Primus Omnilite TI, kan petroleum aan en handig voor het hiken en je kan hem ook in tijden van nood om op te warmen gewoon in de kamer aanzetten en dan kan je ook die Alladin lamp er bij zetten. Die andere branders zijn inderdaad dan echt voor puur nood.

 

Nu zag ik deze haard staan en dan zie je ook weer van die grote vermogens bij een soortgelijk verbruik. 6kw bij 0,45l/u.

 

Zoiets zie ik ons ook wel ophangen. Misschien niet het meest zuinig, maar ik had al sites gevonden waar 96% bio-ethanol voor 1,50/l werd aangeboden in 10l cans. Dus dat vind ik ook niet tegenvallen.

 

Vanuit een 100% preppers-perspectief is petroleum inderdaad de winnaar. Multi inzetbaar en vaak verwarmen en koken tegelijk. Ik denk dat ik vanavond nog wel wat kachel websites afstruin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tijdje geleden heb ik contact gehad met farmlight over hun bio-ethanol...

Zolang het in originele verpakking zit en het is donker opgeslagen zit er geen houdbaarheids datum op..

 

Vanuit preppers oogpunt... Iets meer ruimte kwijt.. Maar wel onbeperkt houdbaar!!

 

Je hebt ook van die kleine potjes voor op tafel die branden op bio-ethanol..

Ik heb een kamer op de bg van 5 bij 3 meter... Als het buiten een paar graden vriest kan ik die ruimte heerlijk warm houden met zo'n potje.. Ja 1!!

Wel een spouwmuur maar geen isolatie.

Ik kan 7 tot 8 keer dat potje vullen met 1 liter en 1 vulling brand ongeveer 1,5 tot 2 uur.

Nog ff een tip.. Als je 2 potjes hebt met dezelfde inhoud maar de 1 een kleinere diameter heeft en dus hoger is zal deze langer branden.

 

Ook heb ik een bio-ethanol haard in m'n woonkamer staan (zo'n verplaatsbare schouw) wat de capaciteit van dat ding is weet ik echt niet maar hij brandt ongeveer 3 tot 3,5 uur op een liter en krijgt mijn woonkamer (ong 50m2) echt goed warm. Misschien ga ik de binnenkant wel bekleden met speksteen zodat de warmte afgifte nog wat langer duurt..

 

Mvg Dakhaas

Link naar reactie
Delen op andere sites

@backschless, bedankt ik zal dit eens aandachtig doorlezen, maar veel oplossingen zijn inderdaad voor mensen met een schoorsteen, de overige zal ik even gaan nalezen.

@Dakhaas, goed om te horen dat je er tevreden mee bent. voordeel van de ethanol branders is dat die vaak wat [rul=http://en.horusbio.com/bio-fireplace]mooier[/url] uit zien, al is dat natuurlijk ook een kwestie van smaak. Volgens mij hebben wij ook zo'n brandertje staan op ons balkon. Nadeel van die is, dat als er iets fout gaat(hij valt om) dan heb je echt lokale SHTF omdat dan het hele potje over de vloer gaat.

@gerbewoner, mogelijk voor in de olie lamp zo'n vaatje halen en petroleum is inderdaad goedkoop en heeft meet verbrandingswaarde. Nadeel van petroleum is dat deze kachels niet zo in ons interieur passen.

 

Over de houdbaarheid van petroleum maak ik me niet zo'n zorgen, ik zou de kachel ook gewoon gebruiken als bijverwarming, waarmee je dus fifo gaat werken en het niet snel slecht wordt.

 

Erg leuk om te zien hoe veel mensen enthousiast meedenken op dit forum met ieders persoonlijke "problemen"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...