Ga naar inhoud
GENEGEERD

Autodealers zwaar geraakt door crisis

Tom
 Share

Recommended Posts

Met het slechter worden van de omzet c.q. winst zijn er autobedrijven/garages die elke mogelijkheid aanpakken om u te pakken.

Mijn zoons en ik hebben jaren lang een autohandel gehad en weten er wel het een en ander van.

Echter er zijn lieden in de autohandel en of garage (werkplaats) die zo geslepen zijn dat ze iedereen die ze willen beet kunnen nemen. (zelfs mede collega's handelaren)

zelfs een auto kan zo bewerkt worden dat deze na een paar maand de geest geeft.

En als u dan terug komt wordt de auto "afgepakt" d.w.z. men zorgt dat u er afstand van doet door een enorme reparatie voor te stellen om weer de weg op te kunnen/mogen.

Een erg goede en brutale truuk is de klant te vragen of de distributie riem ook vervangen moet worden, want men heeft geconstateerd dat dit weer zover is of de spanrol hoorbaar is door de monteur. Als u dan zegt "nog effe niet" kan het zomaar gebeuren dat de distributieriem knapt juist op het moment dat de monteur de auto van de hef-brug afrijdt.

Zoals bekend is bij een Diesel de motor naar de maan d.w.z. de kleppen en eventueel zuigers. nieuwe motor of koprevisie noodzakelijk. Kan in de duizenden euro's lopen

Bij een benzine auto ongeveer hetzelfde alleen iets minder kapot, maar ook een enorm bedrag.

Maar u heeft geluk staat er net een heel goed onderhouden auto die waar net "alles" aan vervangen is en dan krijgt u ook nog een leuk bedrag voor uw oude auto. Dit heet het afpakken van de (oude) auto.

als de zaken slechter worden zal de eerlijke dealer/garaghouder steeds belangrijker worden en als u er 1 heeft weest er zuinig op.

Zorg niet dat men u ziet als een wandelende portemonee ziet:mad:

Maar goed dit is dus het artikel uit de telegraaf

AMSTERDAM -

Nederlandse autodealers en garagebedrijven zijn snoeihard geraakt door de crisis in het afgelopen halfjaar. Het aantal faillissementen liep hard op, de verkoop van nieuwe auto's en de omzet zitten in een diep dal. Dat blijkt uit een woensdag verschenen rapport over de sector van ABN Amro.

LEES MEER...

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Nederland telt in totaal een kleine 5900 autobedrijven waarvan dik 2500 merkdealers. Zij behaalden vorig jaar een omzet van circa 32 miljard euro.

Het rendement van autodealers daalt al 3 jaar in een rechte lijn, tot gemiddeld een schamele 0,4 procent nu.

Bereken ik het verkeerd of ligt het gemiddelde rendement onder de 30k per bedrijf per jaar? Weet jij hoe dat zit @Tom? Of hebben de meeste van die dealers er een garage bij waarmee geld verdiend wordt? Of is het vooral mensen aan het werk houden en weinig winst maken?

Link naar reactie

@dR3

Al zeker 20 jaar is bij de meeste garages de werkplaats de "grootverdiener" vaak worden de nieuwe auto's met een hele kleine winst verkocht en dan heeft men in ieder geval een klant die vaak blijft voor onderhoud/reparatie's en dus vast werk biedt met redelijke winsten en dan uiteindelijk weer een nieuwe auto koopt dit heet de terukkomfactor, er zijn speciale berekingen voor met variabelen die dit kunnen beinvloeden. Dit is onderdeel van de opleiding bedrijfstechniek voor autobedrijf (vestigings diploma).

Hier een kleine uitleg voor als je het interessant vind http://www.uitgeverijstreutker.nl/files/pdf/004_Vragen_MAN.pdf

Link naar reactie

@TOM

je hebt gelijk, ik kan best een beetje sleutelen en weet wat moet en wat onzin is.

En ja hoor, meneer de diesel filter moet vervangen worden en ga zo maar door, voor een auto met weinig km en 2 jaar oud.

Let goed op, maak goede afspraken, en weet wat het werkplaats tarief is.

En heb je de tijd neem dan een kopje koffie en toon wat intersse, dan zullen ze je niet zo snel neppen.

Ze kleden je genadeloos uit, zeker de grote merken dealer die heeft opdracht van het hoofdkantoor

Link naar reactie

@vdwalle

Het is in de kwikfitters wereld bekend dat men vanaf het hoofdkantoor een mail stuurt naar de vestigingen dat het "vandaag" uitlaat dag is of "accu- dag" men heeft dat de opdracht om zoveel mogelijk van deze onderdelen te verkopen aan de klanten. De beste vestiging is de held van de dag en de slechste kan na een paar keer de wedstrijd te hebben verloren op zoek naar een nieuwe vestigingsmanager.

bekende uitspraken;

We mogen u van de (RDW. politie, regering enz) niet zo de weg op laten gaan met deze banden, uitlaat, remmen.....

Een grappig verhaal gaat de ronde dat men akties had van band plakken voor 1 euro.

Een ouder echpaar wat de band liet plakken was 1000 euro lichter voor de rest van de onderdelen die echt noodzakelijk moesten worden vervangen.

Link naar reactie

Komt bekend voor. M'n pa had de auto altijd bij de Skoda dealer in onderhoud.

Distributieriem moest vervangen worden, zou 850 euro gaan kosten. Andere garage deed het voor 250 (incl spanrol en waterpomp zoals het hoort)

Ook zou de koppeling versleten zijn, zou 1350 euro gaan kosten. Ik kon er niets aan ontdekken. Blijkt ook niets van te kloppen, zowel garage van de distributieriem als het autoschade herstel bedrijf daarna beaamden dat de platen meer dan OK waren.

als de zaken slechter worden zal de eerlijke dealer/garaghouder steeds belangrijker worden en als u er 1 heeft weest er zuinig op.

Goed advies @Tom

Link naar reactie

ik begrijp dat jullie kwaat zijn. maar scheer ons niet allemaal over de zelfde kam. ik gebruik ook uit spraken zoals volgens de wet mag ik u zo niet op de baan sturen. dit enkel omdat er mensen zijn die zelf een kletskop band willen laten plakken ipv nieuwe. maar wil wel even zeggen dat ik geen kwakzalver ben. als ik zeg dat je banden versleten zijn, zijn die ook echt versleten. ik laat het je zien, als jij dan nog steeds zegt plakken die handel dan plak ik hem. kom jij een maand later terug hey 4ss h0ll men band kapot. wat heb je er aan gedaan? dan haal ik mooi het bladje boven waar u handtekening op staat waar met de hand staat op geschreven de klant wilde na advies nog steeds geen nieuwe banden.

dat er wel kwakzalvers zijn dat zal ik nooit ontkennen, maar er zijn meer als genoeg goede mekaniekers . laat jullie goeie kant ook eens zien geef je mekanieker eens een eurotje voor zijn werk die zal rap achter u staan. of vraag hem eens waar zijn baas niet bij staat of hij na zijn uren ook wat wil verdienen( doe dit wel niet op een belasting controle manier want dan zal hij niet toe happen) maar genoeg van ons doe het voor de helft van de prijs na zijn uren.

sorry dat ik het zeg maar soms kunnen wij niet anders. onze bazen zullen altijd vriendelijk zijn tegen jullie maar achter jullie rug krijgen wij goed ons vet. voor ondankbare mensen steken wij onze nek niet uit maar voor een eurotje ga ik al gemakkelijk zege sorry Bart maar die banden waren te goed ik kost geen uitlijning verkopen. pak ik de schuld wel op mij dat er een Mercedes minder op de brug heeft gestaan. bv Mercedes nu dat we er over rollen voor Mercedes heb je speciale uitlijn apparatuur nodig. dus wij kunnen dat geld alleen terug verdienen door Mercedesen uit te lijnen dus moeten wij van onze baas verplicht bijna elke Mercedes uitlijnen.

je moet altijd je gezond verstand gebruiken. en doe eens een vriendelijk praatje met je mekanieker. toon inderdaad een beetje interesse. word geen slijmbal bij zijn baas die belazert u toch alsnog. als je je mekanieker achter je hebt staan kan die baas je niet oplichten. ben jij iemand die zomaar binnen rijd zijn sleutels naar de mekanieker smijt en zegt 4 nieuw bande, ik ben bij den Bart. o.O ok dan! sorry meneer maar u banden zijn hard afgesleten, die moet op de brug. uitlijning voor en achter en oei nu staat die op de brug en zie ik toch wel dat u remmen aan vervanging toe zijn. ja ik heb het gemeten buiten de normen. en mijn baas zal mij nooit tegen spreken beter nog zal mij verdedigen zodat jij de baze poeper mij zeker gelooft!!!

mijn advies aan jullie THE MECANIC IS THE KEY BE NICE TO HIM AND HE IS NICE TO YOU !!!!

mvg MD

Link naar reactie

@Tom en @Mecanical Dog: Helemaal mee eens

In de afgelopen jaren heb ik niet bepaald geluk gehad met auto's, eerst een diesel waarvan min of meer spontaan de distributieriem brak en na afleveren meerdere kleine dingen aan bleken te mankeren, daarna een LPG ding wat ook de nodige problemen had, maar waarvan ze de eerste 1000 Euro de exacte oorzaak niet konden vinden.

Nu heb ik gelukkig een degelijke auto waarvan de distributieriem nooit vervangen hoeft te worden, al is het maar omdat ie geheel ontbreekt... (BMW diesel ;) )

En deze is in onderhoud bij een kennis die ik al jaren ken en redelijk meen te kunnen vertrouwen.

Ook m'n motor is in onderhoud bij een pensionado, omdat dat ten eerste voordeliger is en ten tweede veel betrouwbaarder en eerlijker.

Ik denk dat het probleem in Nederland (en waarschijnlijk ook in België) is dat alles teveel gefocumst is op bedrijven. "Een bedrijf is geregistreerd en daarom betrouwbaar. Zo'n zwartwerker is niet te vertrouwen, die moet je juist aangeven!"...

Year right, my place-where-the-sun-don't-shine...

Geef mij maar een eerlijke en betrouwbare zwartwerker die liefde heeft voor zijn vak en weet waar hij het over heeft. Als ik lettertjes wil kopen (lees: factuur en andere documentatie) ga ik wel naar de boekhandel, een goed boek leest prettiger.

Waar is toch de tijd gebleven dat ieder dorp een aantal vaklui had waarbij je terecht kon...

Ach ja, nostalgie... Da's niet meer wat het vroeger was...

• Leuk 1
Link naar reactie

En toch bestaat het nog. De mecanicien waar ik kom heeft zo een goede relatie met me dat hij zich bijna verontschuldigt voor de onderdelen die hij aanrekent. Hij geeft me correct advies, helpt me de juiste beslissingen te nemen en respecteert ze ook. Ik blijf in de werkplaats bij herstelling, help een handje mee, betaal netjes de rekening en geef er nog een bonusje bovenop. Het feit dat ik hem ooit van een vervelend en groot stuk vastgoed afhielp speelt vast wel een grote rol. Bovendien is het een fijne vent en een knap mecanicien.

Link naar reactie

• Admin

Ik was laatst bij Kwik Fit en mijn accu was leeg (dacht kapot) ik sta 20 minuten te wachten komt de monteur naar mij toe en zegt: Accu is nog prima, net doorgemeten en beetje geladen en u kunt weer gaan. Kosten 0. Uiteraard een fooi in de pot gedaan. Zo kan het ook.

In mijn naaste kennissen kring heb ik een aantal mensen die werkzaam zijn in deze branche en die zien het stuk voor stuk somber in. De redenen zijn bekend en als de crisis nog even doorzet of veel langer duurt kunnen ze hier echt puin ruimen.

Welke partijen hebben hier wel voordeel bij en zullen het wel redden in deze branche?

Link naar reactie

Volgens mij is dit een kans voor de kleinere herstellers om te overleven. Die zullen sneller dingen herstellen dan vervangen. De grote merken zijn hierop niet meer ingericht en vaak ontbreekt ook het vakmanschap. Mecaniciens vervangen tegenwoordig vaker onderdelen door een ander ipv een analyse te maken en een probleem op te lossen. Het defekte deel wordt weggegooid. Hetzelfde geldt voor schoenmakers, kledingherstellers, tweedehandswinkels, electromecaniciens. Ook voor witgoed doen we een beroep op een klein familiebedrijfje waarvan de man nog zelf wasmachines, vaatwassers, droogkasten kan herstellen. Je betaalt een ietsepietsje meer maar je krijgt dat bij de eerste herstelling dubbel en dik terug. Vorige winter ging onze droogkast defect - de hersteller verving een onderdeel van 150! euro, monteerde weer, verplaatste zich en de kost hiervoor ? Een kopje koffie, even praten over zijn vader die die machine kort voor zijn overlijden leverde en een bescheiden fooi. Dit jaar hebben we onze wasmachine daar ook gekocht. (En we zijn supertevreden.)

Link naar reactie

Mijn auto moest 2 weken geleden apk gekeurd worden.

Remmen links en rechts verschilden teveel werd gezegd, complete remsysteem achter moest vervangen worden, was niet op voorraad, dus moest besteld worden.

Afspraak voor verleden week woensdag gemaakt.

Totaal zou 204 euro gaan kosten.

Ik ochtends auto gebracht, gevraagd wanneer heb je m klaar? ik heb m vanmiddag nodig.

Hij van, ja sommige onderdelen komen vanmiddag pas binnen, maar kijk wel even.

Rond 12 uur belde die dat het klaar was.. Ik vroeg en? viel het mee? ja heel erg zei ie, ik heb het maar zo gelaten, na een rondje rijden was het ineens goed.

Kosten 86 euro, apk 29 euro, plus kosten afstellen remmen.

Dus ik allang blij 86 betalen ipv 204 euro.

Maar bedacht ik mij.. er is feitelijk niets vervangen, ik merkte nooit iets aan de remmen oid.

Dus misschien toch voor 57 euro opgelicht.

Link naar reactie

Leuke vraag.. @Mr. Gold

Ik denk dat de autohandel een beetje doorgeschoten is?

Als ik de showrooms zie, de garage en uitrusting die nodig is.

Het uurloon dat de garage moet rekenen om eea overeind te houden enz enz.

Toen het enorm goed ging was het leukzaken doen.

Nu zie je dat mensen gaan minderen.

Als het nog evn doorzet gaat dit veeel verder, van nog meer poolen, naar een auto, naar een kleine auto, naar dichtbij het werk gaan wonen en fietsen......

Dus de vraag is eigenlijk: is het normaal dat we zoveel kilometers met dat blik maken of is de andere oplossing, een kleinere dagelijkse wereld, de uitkomst van een 'normale' gang van zaken....

Ik ben benieuwd maar denk dat we richting de kleinere dagelijkse wereld zullen, moeten, gaan?

K a n s

Link naar reactie

@Kans: Dat is ook allemaal onderdeel van het probleem, alle bedrijvigheid eromheen.

De gemiddelde dealer met een garage heeft receptionistes, administratie, verkopers, managers, monteurs en noem maar op.

Geef mij maar een bedrijf met alleen maar monteurs waar iemand in een overall auto's loopt te verkopen en recht-toe-recht-aan zegt wat die auto heeft in plaats van met gelikte verkooppraatjes komt.

Geef mij maar een handgeschreven factuur in plaats van een factuur uit een ERP systeem dat duizenden Euro's aan onderhoudskosten per jaar kost (aanschaf en implementatie nog niet eens meegerekend) uit een professionele multifunctional van duizenden Euro's op super-de-luxe papier met een lekker geurtje, in een showroom met rode loper en goud(en/kleurige) details en verlichting die de zon doet verbleken...

Nee, geef mij maar de rommelige werkplaats als kantoor van de man (m/v) die weet waar hij (m/v) het over heeft...

Keep it simple, stupid...

Link naar reactie

Kiss @Shadow

Ook mijn principe. Cut the crap, terug naar de essentie. Ik ga tegenwoordig werken met de fiets 28km/dag. Levert een betere conditie op, ontspanning zonder dure club én ik ben er sneller dan met de auto want nooit files. Wat ik bespaar ? Brandstof 750e/jaar, onderhoud, slijtage, banden, verhoogd met een 750€ fietsvergoeding. Vind ik aardig meegenomen.

We hebben ons aantal gereden autokilometers teruggebracht van 30.000/jaar naar 12 à 15000. We gebruiken meer fiets, trein, vliegtuig.

Link naar reactie

De gemiddelde dealer met een garage heeft receptionistes, administratie, verkopers, managers, monteurs en noem maar op.

Geef mij maar een bedrijf met alleen maar monteurs waar iemand in een overall auto's loopt te verkopen en recht-toe-recht-aan zegt wat die auto heeft in plaats van met gelikte verkooppraatjes komt.

Geef mij maar een handgeschreven factuur in plaats van een factuur uit een ERP systeem dat duizenden Euro's aan onderhoudskosten per jaar kost (aanschaf en implementatie nog niet eens meegerekend) uit een professionele multifunctional van duizenden Euro's op super-de-luxe papier met een lekker geurtje, in een showroom met rode loper en goud(en/kleurige) details en verlichting die de zon doet verbleken...

Nee, geef mij maar de rommelige werkplaats als kantoor van de man (m/v) die weet waar hij (m/v) het over heeft...

Keep it simple, stupid...

Precies, helemaal mijn idee - en mijn ervaring.

Ben eerst een paar jaar bij de echte dealer geweest, daarna naar zo'n kleine garage op de hoek. De rekeningen waren opeens nog maar 1/3 van wat ik eerst betaalde - of nog minder. Deskundigheid was bepaald niet minder (bij de dealer genoeg slechte ervaringen gehad). Lager uurloon, en niet alle onderdelen klakkeloos nieuw bestellen. Soms gewoon iets via de sloop geregeld (ging om n oldtimer). Mij zie je nooit meer terug bij die verkoperspakken in de showroom.

Link naar reactie

Tip: vraag altijd de onderdelen terug die vervangen zijn. Dit heeft mij altijd een hoop kosten gescheeld want niemand verving meer wat...

Tip: een goede vriend van mij heeft in het gebied boven Rotterdam een klein (wit) autoreparatie bedrijf.

Prijzen zijn gewoon van te voren te bespreken. Geen reclame voor hem, gewoon een tevreden klant.

Dus wie wat zoekt...

Greener

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...