Ga naar inhoud
GENEGEERD

Publeaks: de nieuwe klokkenluider website

f150
 Share

Recommended Posts

Vandaag start publeaks.nl een platform om anoniem in contact te komen met de pers in samenwerking met een groot aantal Nederlandse media. Via de website kan gevoelige informatie worden doorgespeeld, zonder dat die direct wordt gepubliceerd (zoals bij wikileaks). De pers kan de informatie controleren en zonodig publiceren.

Qua veiligheid lijkt het redelijk op orde en wordt er zelfs dringend geadviseerd TOR te gebruiken om de informatie te posten.

Aan de basis staat het o.a. Platform voor Democratische Innovatie: http://www.netdem.nl. Op hun website staat het volgende vermeld:

Publeaks maakt gebruik van de software GlobaLeaks die ontwikkeld is door het Hermes Center for Transparency and Digital Human Rights (http://logioshermes.org). Publeaks heeft zelf geen toegang de gelekte bestanden, kan onmogelijk achterhalen wie de afzender is en publiceert niets. Deelnemende media zullen het materiaal voor publicatie checken op waarheidsgehalte, ondersteunende bronnen zoeken en hoor en wederhoor toepassen. Op een afgesloten deel van de website kunnen journalisten vragen achterlaten voor de anonieme tipgever. Het is aan de tipgever om te beslissen of hij of zij hierop in gaat. Journalisten die iets via Publeaks ontvangen zijn op de hoogte welke andere media de documenten eveneens hebben gekregen en kunnen besluiten tot een gezamenlijk onderzoek.

Ik ben benieuwd of het initiatief serieus genomen gaat worden. In de journalistieke wereld wordt er verschillend op gereageerd. Elsevier is faliekant tegen. Hoofdredacteur Arendo Joustra in de VK over PubLeaks: 'Je faciliteert hiermee mensen die regels overtreden.' Persoonlijk ben ik wel blij met het initiatief en krijgt de Nederlandse pers de schone taak het kaf van koren te scheiden en feiten te controleren op waarheid.

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Als ik zie wat Edward Snowden boven tafel heeft gekregen vind ik het een prima intiatief, hoe meer er naar buiten komt over wat overheidsinstanties ons flikken, hoe beter!

Ik twijfel overigens aan de belofte van geheimhouding want nog dit weekend las ik ergens - Volkskrant? NRC? - dat de Amerikaanse NSA zo ongeveer overal bij kan. Https-protocollen zijn niet veilig voor die lui en encryptyprogramma's hebben onder druk achterdeurtjes gekregen waardoor de NSA zo ongeveer overal bij kan.

Link naar reactie

vind het dubieus en mijn gevoel zegt weer controle overheid

ik kan me je gevoel wel voorstellen maar ik denk dat het te kort door de bocht is om te stellen dat alle (genoemde) mediapartijen spreekbuizen van de overheid zijn. Journalisten kunnen luizen in de pels van de overheid zijn en de media heeft wel de power om de (kritiekloze) kritische massa te bereiken.

Link naar reactie

Ik zou er niet te veel achter zoeken, in Belgie bestaat het al vrij lang.

Zoek maar eerder in de richting van besparen op journalisten en riooljournalistiek dat het nieuws moet maken.

Jullie hebben net zoals bij ons de kliklijn met website en gratis telefoonnummer waar je anoniem misdaad kan aangeven.

Die is waarschijnlijk een stuk efficiënter om controle te hebben over de bevolking. Ik vind dergelijke systemen akelig.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...