Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kabinet weigert bij EU aan te kloppen voor voedselhulp armen

Tom
 Share

Recommended Posts

Wist niet dat er in NL kinderen zonder eten naar school gaan, maar de regering weet het wel en vindt het niet zo belangrijk.

Nu moet ik wel erbij vertellen dat een vriendin van mijn zus tegenover een voedselbank woont en omdat ze met de hond wandelt ziet ze wel dat er misbruik plaatsvind. De "arme" loopt 2 straten verder met zijn pakket en stapt dan in zijn Mercedes!

Maar de meesten zijn wel hulp behoevend, denk ik.

Al leven we in her rijkste land ter wereld en is dit de enige periode in de geschiedenis waarbij men op werkdagen de stranden (bij mooi weer) en winkelcentra goed bezocht ziet door veel werkbare mannen en vrouwen. die misschien een vrije dag hebben.

Maar de meeste bezoekers zijn denk ik toch werkelozen.

Dus de uitkeringgerechtigden hebben het in de wereld geschiedenis nog nooit zo goed gehad.

Het is mooi dat het er is, maar vraag me af hoe lang dit nog vol te houden is door de samenleving wat betreft de financiering.

in de jaren 30 was er in NL nog gewoon armoede, dus geen werk geen, eten. En dus met honger naar bed ook de kinderen.

lees eens de boekrecentie van "mensen zonder geld" http://www.scholieren.com/boekverslag/67803

De Nederlandse regering weigert om een miljoenensubsidie voor armenzorg bij de Europese Unie aan te vragen om met dat geld noodlijdende voedselbanken te hulp te schieten. Het kabinet vindt armenzorg een nationale aangelegenheid en noemt de subsidie 'zinloos rondpompen van geld'.

Kinderen met honger

De voorzitter van Voedselbanken Nederland noemt dat een 'ten hemel schreiend standpunt'. Hij noemt het onnodig dat in Nederland tienduizenden kinderen met honger naar school gaan.

Een woordvoerder van het ministerie van Sociale Zaken zegt dat bedrijven, gemeenten en voedselbanken intensiever moeten samenwerken om voedselschaarste te voorkomen. Het ministerie zegt die samenwerking te stimuleren.

LEES MEER OP ELSEVIER

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Het kan best mogelijk zijn dat die bewuste persoon de Mercedes heeft geleend om zijn pakket op te kunnen halen. Met drie grote boodschappentassen is het moeilijk verplaatsen op de fiets of lopend.

Als je minder te besteden hebt dan 55 euro per week kom je in Nederland al in aanmerking voor voedselpakketten. Dan wordt er maandelijks gecontroleerd of de situatie nog hetzelfde is.

Ik zeg niet dat er nooit misbruik van gemaakt hoor, begrijp mij niet verkeerd. Maar er zijn ook heel veel misvattingen over mensen die hun voedselpakket bij de voedselbank ophalen in een dikke auto!

Link naar reactie

Het kabinet vindt armenzorg een nationale aangelegenheid en noemt de subsidie 'zinloos rondpompen van geld'.

Quote van het jaar! Het kabinet (en de rest v/d overheid) is vrijwel continu bezig met het zinloos rondpompen van geld en noemt die subsidie zinloos rondpompen van geld!

Link naar reactie

Weet zeer goed wat armoede is, ook thuis bij mijn ouders altijd zuinig aan doen met een groot gezin was het in de jaren 60 en 70 ook geen vetpot, maar vergeleken met de jaren 30 tot 50 weer een beter situatie van welvaart.

Mijn ouders kwamen uit de middenklasse, maar in de jaren 30 en 40 was dat vergeleken met heden een extreem zuinige levensstijl.

Mijn moeder kwam uit een gezin wat toen een stadsboer was. Dus met een kleine boerderij zeg maar een lange wonig met een deel voor 10 koeien en een plaats met schuur.

In de winter was er geen verdienste teminste erg weinig. Ik ken de verhalen van de hele winter geen vlees en nauwelijks groente. Lezen bij een klein lampje van de radio als deze aan was, scheelde weer in de brandstof.

De 10 koeien gaven te weinig opbrengst om van te leven en ging mijn opa zoals vele stadsboeren naar de melkfabriek om geld te lenen om de winter door te komen.

In de zomer moest dit dan weer terug betaald worden en kon men extra inkomen krijgen door te gaan vissen, hooien en andere rijkere boeren te helpen.

In het gezin van 3 kinderen was armoede troef en extra voedsel zoals we dat nu kennen was niet aan de orde, zoals fruit, snacks, luxe broodjes (hamburgers) ja zelf een varken slachten (een enorm feest wat betreft eten) moest stiekem in de oorlogsjaren maar dan moest de hele buurt wat hebben als zwijggeld. Immers het varken gilde moord een brand.

En het aanrecht bestond uit een tafeltje met een kookstel op de deel dezelfde ruimte waar de koeien stonden. En gewoon 1 kraan aan de muur met een putje voor al het water.

Mijn vaders gezin had het iets beter maar dat kwam doordat ze als gezin met 5 kinderen een grote volkstuin hadden en als sigarenmaker was mijn opa een van de besten (6 lange werkdagen per week en flink produktie leveren) en dan voor het weekend een paar tabaksbladeren onder de broekspijpen gerold en dan thuis sigaren maken voor een extra zakcentje.

Vergeleken met de huidige welvaart wil ik opmerken dat in vergelijking met de jaren 30 tot 50 waarin mijn ouders opgroeiden, deze huidige tijd zelfs voor de armen in NL uitzonderlijk goed is. Al zie ik dus dat er weer gewoon honger onstaat vooral onder de kinderen heden ten dage. Erg bedroevend in een van de rijkste landen ter wereld.

Link naar reactie

Als Nederland geen netto betaler aan de EU was hadden ze gelijk.

Die EU subsidie is echter door o.a. Nederland betaalt.

Volgens de redenering van de overheid mogen de Nederlandse burgers stoppen met het betalen van belasting, dat is immers niets anders dan rondpompen van geld.

Link naar reactie

Ik denk dat er ook een enorme verarming heeft plaats gevonden op gebied van voedsel klaarmaken op zich.

Mensen weten niet meer wat je allemaal kan maken met bv. een aardappel, een pak bloem, en een paar eieren.

Een pak bloem van een kilo kost bij Lidl maar 49 cent, daar kun je heel wat mee maken.

Groente en fruit is in de zomer niet zo duur, aanbiedingen daarvan kun je inmaken, enz.

Ook al heb je bv. maar 50 euro om eten voor te kopen, dan kun je een heel end komen.

Als je je geld bv. uitgeeft aan schoolkoekjes voor je kinderen, dan kun je ze beter zelf maken, veel gezonder en goedkoper.

1 fles siroop, en ze kunnen een hele week, misschien wel langer, drinken mee naar school nemen.

Brood kun je zelf bakken, dat is goedkoper, en je kinderen hoeven geen honger te lijden.

Deze voorbeelden hierboven nemen niet weg, dat mensen die naar de voedselbank moeten, het gemakkelijk zouden hebben.

Misschien moeten er eens lesposten komen, die mensen leren, hoe te koken en hun kinderen te voeden met heel weinig geld ?

De wil moet dan natuurlijk ook wel aanwezig zijn, maar lijkt mij, dat dat zinvoller is, dan je tijd besteden aan onzinnige dingen, ook al ben je werkeloos.

Vorig jaar hier in de omgeving al mensen gezien die aardappelen gingen rapen. Er zijn best mogelijkheden, al je maar wil.

Link naar reactie

Ik denk dat er ook een enorme verarming heeft plaats gevonden op gebied van voedsel klaarmaken op zich.

Mensen weten niet meer wat je allemaal kan maken met bv. een aardappel, een pak bloem, en een paar eieren.

Een pak bloem van een kilo kost bij Lidl maar 49 cent, daar kun je heel wat mee maken.

Groente en fruit is in de zomer niet zo duur, aanbiedingen daarvan kun je inmaken, enz.

Ook al heb je bv. maar 50 euro om eten voor te kopen, dan kun je een heel end komen.

Als je je geld bv. uitgeeft aan schoolkoekjes voor je kinderen, dan kun je ze beter zelf maken, veel gezonder en goedkoper.

1 fles siroop, en ze kunnen een hele week, misschien wel langer, drinken mee naar school nemen.

Brood kun je zelf bakken, dat is goedkoper, en je kinderen hoeven geen honger te lijden.

Deze voorbeelden hierboven nemen niet weg, dat mensen die naar de voedselbank moeten, het gemakkelijk zouden hebben.

Misschien moeten er eens lesposten komen, die mensen leren, hoe te koken en hun kinderen te voeden met heel weinig geld ?

De wil moet dan natuurlijk ook wel aanwezig zijn, maar lijkt mij, dat dat zinvoller is, dan je tijd besteden aan onzinnige dingen, ook al ben je werkeloos.

Vorig jaar hier in de omgeving al mensen gezien die aardappelen gingen rapen. Er zijn best mogelijkheden, al je maar wil.

Dat is best een goed idee. Ik probeer zelf ook goedkoop boodschappen te doen, geen merk of kant-en-klaar spul maar vind boodschappen erg prijzig. Misschien moeten we hier ook zo'n 'geen tussenhandel' opzetten?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...