Ga naar inhoud
GENEGEERD

Financiele preppers checklist


Kans

Aanbevolen berichten

Ben jij er klaar voor?

 

Dit is mijn financiele checklist die crisis bestendig is.

Er komen ook zaken zoals voedsel in voor omdat we dat nu met financien oplossen en straks wellicht geen kruiwagen fiat je eten op de tafel kan brengen dus voor mij direct financieel gerelateerd.

Het is de door mij als verstandig gestelde ondergrens.

Geen garantie op overleven, geluk of enige luxe, maar wel een basis die volgens mij je kansen naar boven bijstellen en het risico's gezien de huidige ontwikkelingen afbouwen:

 

1. Alles wat je in beurzen, opties, aandelen, maar ook de wat minder risicovolle, geachte, zaken als staatsschulden enz moet je zien als piramidespel, je kunt er leuk mee verdienen je kunt ook alles kwijt zijn.

Dus wat je daar in hebt zitten is niet van belang voor je toekomst, leuk als het rendeerd jammer als het weg is.

 

2. Je bent niet afhankelijk van overheidssteun.

Zoek werk, begin je moestuin, ga kleren herstellen, zorg dat je waterfilters kunt maken, leer een nuttige skill enz enz

En die skills moeten ook wat waard zijn als er geen stroom, fiat enz meer is.

 

3. Je bent niet enkel afhankelijk van renderend kapitaal.

 

4. Alles wat je op de bank hebt staan zal je een worst zijn, als het morgen weg is dan zul je er geen nacht van wakker liggen.

Ik denk dat de vaste kosten voor enkele maanden meer dan genoeg is.

Spaargeld zou ik er niet neerzetten, tenzij je zoveel reserves hebt dat als het geld weg is je er niet wakker van ligt.

 

5. Je beschikt over fysiek PM.

Ik adviseer enkele maandsalarissen in goud en zilver.

 

6. Je hebt zo weinig mogelijk hypotheek schulden.

 

7. Je hebt minimaal 2 maandsalarissen cash of ongeveer 4 -6 maanden vastekosten.

 

8. Je hebt geen consumptieve schulden.

 

9. Je hebt wat beesten en tuin om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn ( dus ook tuingereedschap, zaden, voer enz)

 

10. Je hebt brandstof op voorraad:

Voor een jaar om te koken.

Als je een aggregaat, nodig, hebt dan heb je brandstof, olie, en verbruiksmiddelen voor 1/2 tot 1 jaar gebruik ( filter, boegies enz)

Voor 1 a 2 winters om te stoken

Heb je een tractor enz zie aggregaat

Heeft je water bron een mechanische pomp nodig dan kun je die van energie voorzien, zonnepanelen, aggregaat enz.

Altijd goed voor ruilhandel!

 

11. Je beschikt over een water aanvoer, bron, regenwateropvang, opslag enz.

 

12. Je hebt voor 6 - 12 maanden basis voedsel op voorraad en je kunt er iets mee (leuk 200 kg graan, maar zonder graanmolen en de andere spullen om een brood te maken wordt het minder leuk. Je kunt graan wellen en opeten maar hou dat maar een paar weken vol.)

 

13. Je kunt (onder)handelen en zilver goud en andere zaken ongeveer op waarde/echtheid inschatten.

(Eng? Ga af en toe naar een vlooienmarkt zoek iets bruikbaars, begin met de houding dat je niks koopt voor minder dan de helft van wat ze vragen lukt het niet niet kopen, blijf minstens 5 minuten hoe dan ook te onderhandelen.

Tips je komt er niet met een dikke auto voor de kraam staan, met een stapel geld in je hand, schoenen van 500 euro aan je voeten, horloge van duizend euro aan je arm, dure zonnebril op enz enz.

Of neem iets mee van huis en probeer via ruilhandel betere spullen te ktijgen, maak er een competitie van met je gezin wie uiteindelijk de beste spullen heeft, stemmen binnen de groep, krijgt een ijsje.

Je hebt spullen om te handelen, alcohol, aanstekers, medicijnen, batterijen, wc papier, enz enz

 

Zal nog wel niet 100% compleet zijn dus vul maar aan.

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik vind je verhaal @Kans best wel interessant toch zijn er een paar punten waarin ik je niet helemaal volg en wel om volgende redenen :

 

 

1.' Alles wat je in beurzen, opties, aandelen, maar ook de wat minder risicovolle, geachte, zaken als staatsschulden enz moet je zien als piramidespel'.

Het hoort bij financiële risicospreiding maar is natuurlijk niet risicoloos. Bij een financiële crash blijft een aandeel een deeltje eigendomsbewijs van een bedrijf. Zelfs al verandert een munt van naam, van waarde, je deelbewijs blijft een deelbewijs voor een zoveelste deeltje van dat bedrijf. Je bent niet vrij van confiscatie maar dat is met een bankrekening nog gemakkelijker uit te voeren. Volgens mij zijn financiële producten enkel aan te raden als je andere behoeften op orde zijn. Je kan via de beurs gemakkelijk traden, switchen van munt, risico verleggen maar het vraagt actief beheer.

 

 

2. Je bent niet afhankelijk van overheidssteun.

En bij uitbreiding. Je moet niet afhankelijk zijn. In de praktijk moeilijk te realiseren. We proberen dat op het vlak van brandstof, energie, verwarming, voeding, maar blijven van anderen afhankelijk. Meer herstellen, zelf maken, knutselen, kweken, kiezen voor low tech verkleint je afhankelijkheid.

 

3. Je bent niet enkel afhankelijk van renderend kapitaal. Niet akkoord. Door te investeren in vastgoed kan je een inkomen behouden uit je kapitaal. Bij een financiële SHTF heb je nog altijd een woning aan te bieden. Je kan ze ter beschikking stellen in ruil voor wederdiensten, goederen, voedsel, munten, goud, kennis. Je hebt ook waardebehoud op lange termijn. Vastgoed volgt (grosso modo) de inflatie, fiatgeld verliest waarde veel sneller. Op het juiste moment en aan de juiste prijs kopen.

 

4. Alles wat je op de bank hebt staan zal je een worst zijn, als het morgen weg is dan zul je er geen nacht van wakker liggen.

Niet akoord. Risicospreiding. Kiezen voor diverse munten, diverse rekeningen, diverse banken. Ook cash aanhouden maar dat is ook een veiligheidsprobleem. Een deel van je spaargeld beleggen in PM.

 

5. Je beschikt over fysiek PM. Mijn advies is 1/3 van je financiëel vermogen, exclusief vastgoed.

 

 

6. Je hebt zo weinig mogelijk hypotheek schulden. Niet akkoord. Je hebt een gezond percentage schulden. Enkel voor investeringsgoederen niet voor consumptiegoederen. Als een munt waarde verliest, verliest ook je schuld aan waarde (en verdien je dus geld of de ontwaarding van je spaargeld wordt voor een deel goed gemaakt door de ontwaarding van je schuld). Niet zonder risico. Als je bank omvalt verlies je je tegoed en blijft je schuld staan. Vandaar : beperkt. In mijn geval 10% van mijn totaal vermogen.

 

7. Je hebt minaal 2 maanden cash. Wat is cash. Biljetten in de kous ? Veiligheidsprobleem. Wel verschillende rekeningen bij verschillende banken waardoor je snel bij diverse banken geld kunt afhalen. Ook cash in een veilige safe en contanten in voorraad is een must.

 

8. Je hebt geen consumptieve schulden. Akkoord.

 

9. Je hebt wat beesten en tuin om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn ( dus ook tuingereedschap, zaden, voer enz) Akkoord in de mate van het mogelijke en haalbare, geen schulden maken hiervoor.

 

10. Je hebt brandstof op voorraad:

Akkoord.

Verwarming : 180.000 Kwh op voorraad.

Brandstof : lpg 20 l - diesel 40l (uitbreiden ?), elektrische batterijen voor fietsen.

PV panelen.

 

 

11. Je beschikt over een water aanvoer, bron, regenwateropvang, opslag enz. Akkoord. Regenput niet vergeten.

 

12. Je hebt voor 6 - 12 maanden basis voedsel op voorraad en je kunt er iets mee.Akkoord. Wij kopen geen dingen die we niet gebruiken, voorraad ongeveer 3 maand. Bij begin SHTF snel nog inslaan met cash.

 

13. Je kunt (onder)handelen en zilver goud en andere zaken ongeveer op waarde/echtheid inschatten.Akkoord. Is mijn specialiteit. Ook onderhandelen at gunpoint.Amo voorzien voor SHTF.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kans, in een hoop zaken ben ik het met je eens. Echter niet met punt 1. In aansluiting op lewieke, een aandeel blijft een aandeel. En er zijn er zat die crisisbestendig zijn en dat zijn gebleken.

 

In jouw lijst moet je werken tot je laatste ademzucht en niet iedere belegging is een piramidespel. Het aspect van confiscatie is niet uit te sluiten maar beter dan spaargeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind je verhaal @Kans best wel interessant toch zijn er een paar punten waarin ik je niet helemaal volg en wel om volgende redenen :

 

 

1.' Alles wat je in beurzen, opties, aandelen, maar ook de wat minder risicovolle, geachte, zaken als staatsschulden enz moet je zien als piramidespel'.

Het hoort bij financiële risicospreiding maar is natuurlijk niet risicoloos. Bij een financiële crash blijft een aandeel een deeltje eigendomsbewijs van een bedrijf. Zelfs al verandert een munt van naam, van waarde, je deelbewijs blijft een deelbewijs voor een zoveelste deeltje van dat bedrijf. Je bent niet vrij van confiscatie maar dat is met een bankrekening nog gemakkelijker uit te voeren. Volgens mij zijn financiële producten enkel aan te raden als je andere behoeften op orde zijn. Je kan via de beurs gemakkelijk traden, switchen van munt, risico verleggen maar het vraagt actief beheer.

 

Onder normale omstandigheden ja, ik denk dat het nu is zoals ik het omschrijf. Als je denkt dat alles goed komt geen probleem!

 

3. Je bent niet enkel afhankelijk van renderend kapitaal. Niet akkoord. Door te investeren in vastgoed kan je een inkomen behouden uit je kapitaal. Bij een financiële SHTF heb je nog altijd een woning aan te bieden. Je kan ze ter beschikking stellen in ruil voor wederdiensten, goederen, voedsel, munten, goud, kennis. Je hebt ook waardebehoud op lange termijn. Vastgoed volgt (grosso modo) de inflatie, fiatgeld verliest waarde veel sneller. Op het juiste moment en aan de juiste prijs kopen.

 

met 'renderend' bedoelde ik rente inkomsten, dacht dat dat de term was...

 

4. Alles wat je op de bank hebt staan zal je een worst zijn, als het morgen weg is dan zul je er geen nacht van wakker liggen.

Niet akoord. Risicospreiding. Kiezen voor diverse munten, diverse rekeningen, diverse banken. Ook cash aanhouden maar dat is ook een veiligheidsprobleem. Een deel van je spaargeld beleggen in PM.

 

gezien de precedenten, cyprus enz, en bestaande wetgeving in combinatie met de toestand van de monetiare en bancaire instanties blijf ik bij mijn uitspraak, gokken mag best, maar banken en fiat gaan tenonder.

 

6. Je hebt zo weinig mogelijk hypotheek schulden. Niet akkoord. Je hebt een gezond percentage schulden. Enkel voor investeringsgoederen niet voor consumptiegoederen. Als een munt waarde verliest, verliest ook je schuld aan waarde (en verdien je dus geld of de ontwaarding van je spaargeld wordt voor een deel goed gemaakt door de ontwaarding van je schuld). Niet zonder risico. Als je bank omvalt verlies je je tegoed en blijft je schuld staan. Vandaar : beperkt. In mijn geval 10% van mijn totaal vermogen.

 

mischien moet ik ervan maken zo min mogelijk maar dat is weer meningsloos.

Het is met name in Nederland al decenia niet populair om hypotheek vrij te zijn.

Ik denk dat die gedachte wel weer terug gaat komen.

Je inflatie verhaal klopt, zolang de overheid je het gunt, wie zegt me dat straks mijn schuld in een noeuwe munteenheid wordt omgezet?

En dat ik het bedrag in die nieuwe muntsoort van mijn langzal zijn leven niet meer afgelost krijg?

 

Ik zie een groot risico dat je je geld op de bank kwijt bent, maar je hypotheek zal niet verdwijnen.

Dus, als voorbeeld, kun je dat geld dan beter nu in je aflossing stoppen, neem aan dat als je het nodig hebt om te preppen dat het niet op de bank zou staan.

 

7. Je hebt minaal 2 maanden cash. Wat is cash. Biljetten in de kous ? Veiligheidsprobleem. Wel verschillende rekeningen bij verschillende banken waardoor je snel bij diverse banken geld kunt afhalen. Ook cash in een veilige safe en contanten in voorraad is een must.

banken en spreiding heb ik het al overgehad.

Veiligheidsprobleem? Leven is een veiligheidsprobleem de rest is onnodige angst.

Ja als je een bord in de tuin zet met de opmerking er ligt 750 euro op de tafel en de deur staat open dan is er verhoogde kans dat iemand een keer even binnenloopt.

Beveiliging, verstoppen, verzwijgen is altijd nodig als je wilt dat iemand het niet zomaar komt meenemen.

Dat gaat dus ook op voor cash.

 

K a n s

 

Haha wat een geweldige kleur heb ik gekozen, not :0(

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kans, in een hoop zaken ben ik het met je eens. Echter niet met punt 1. In aansluiting op lewieke, een aandeel blijft een aandeel. En er zijn er zat die crisisbestendig zijn en dat zijn gebleken.

 

Ik vermoed dat de redenatie van @Kans hier is dat de meeste aandelen niet opnaam staan van jou zelf. (Kan misschien wel maar niet met de standaard tools) met andere woorden wat is dat aandeel nog waard als de partij die er tussen zit bijvoorbeeld zelf failliet is. (Denk constructie als MF Global.) meeste wegen om aandelen aan te schaffen gaan via een bank trouwens... Het is daarom nooit echt mijn ding geweest hoewel er vast genoeg succes verhalen zijn. Zoals met alles hierboven met mate.

 

WR

Link naar reactie
Delen op andere sites

2. [.....]

Zoek werk

 

Met een baan ben (en blijf) je afhankelijk van een werkgever, zelfs met een vast contract heb je geen garanties op inkomen. Als eigen baas ben je ook afhankelijk van opdrachtgevers of handel. Het beste lijkt mij om financieel zo onafhankelijk mogelijk te zijn (maw zo zelfvoorzienend mogelijk te zijn), en voor dat deel waarvoor je geld nodig hebt 'eigen baas' te worden met het leveren v/e dienst (of handel) waar je tijdens/na SHTF ook iets aan hebt. Bijv dokter, monteur, timmerman, prepshop runnen etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kans

Ik ben benieuwd hoe jij 4 en 7 oplost. Zodra je het niet meer hebt over een paar duizend euro maar bedragen met een paar nullen meer, dan heb je volgens mij een probleem. Verstoppen ? Na Fukushima zijn pakken geld gevonden dat naamloos was en dus niet kon teruggegeven worden. Helemaal nat, half verrot, waardeloos dus. Voor bedragen die een jaarloon overstijgen kan je volgens mij nog moeilijk veilig 'verstoppen'. Er is kans op overstroming, brand, diefstal, home jacking, ... .

 

Op een paar visieverschillen na ben ik het in grote lijnen eens met je strategie. Schulden heb ik ook een hekel aan. Schulden vind ik maar beperkt verantwoord en alleen voor onroerend goed. Niet om te speculeren, niet voor een onzekere beleggingsstrategie, niet voor PM, niet voor consumptiegoederen. Inderdaad, mensen gaan té gemakkelijk schulden aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie echt geen probleem met 4 en 7?

Waarom is dat zo moeilijk, je kunt het verzekeren, waarom niet gewoon brandveilig/water dicht of waar je ook bang voor bent ergens opbergen in je huis?

Je kunt ermee aflossen, prepspullen aanschaffen, pm kopen, enz enz.

Waarom denk je dat een bank, zeker nu, veilig(er) is? Voor mij is die vraag al heel lang duidelijk de bank is onveiliger.

 

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg wel eens het idee dat veel preppers op dit forum een ongelimiteerde voorraad bankbiljetten heeft liggen.

Ik niet. Het gaat toch allemaal van het boodschappengeld af.

 

Dat beleggen, daar ben ik ook al eens het schip mee ingegaan. (Gelukkig een klein schip).

 

Zelfvoorzienend zijn? Met een tuin van 30 m2 blijft dat toch moeilijk.

 

Roeien met de riemen die je hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg wel eens het idee dat veel preppers op dit forum een ongelimiteerde voorraad bankbiljetten heeft liggen.

Ik niet. Het gaat toch allemaal van het boodschappengeld af.

 

Dat beleggen, daar ben ik ook al eens het schip mee ingegaan. (Gelukkig een klein schip).

 

Zelfvoorzienend zijn? Met een tuin van 30 m2 blijft dat toch moeilijk.

 

Roeien met de riemen die je hebt.

Inderdaad, roeien met de riemen die er zijn. Voor meer riemen zorgen in de toekomst is wel zo verstandig :)

Maar soms is betere riemen interessanter dan meer riemen. (Doordenkertje)

 

 

(Ik roei desnoods met een soeplepel of een broodplank)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kans:

 

1.: Klopt, als dit op nul uit zou gaan komen betekend dat wel langer doorwerken, had ik in gedachten om dit als pensioen te gaan gebruiken

2.: Check, geen overheidssteun

3.: Check, ook inkomen uit arbeid

4.: Zal me wel een worst wezen, zie commentaar op 1., op het moment richt ik me op 1/3 van mijn bezit op de bank

5.: Check, ruim boven je advies

6.: Check, 0

7.: Check

8.: Check, 0

9.: Check voor tuin, schapen, en binnenkort kippen.

10.: Check, als het gaat om brandhout

11.: Check, waterbron (drinkwaterkwaliteit) aanwezig, jaarrond zonder pompen!

12.: Ehm, enkele weken slechts aanwezig

13.: Check

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ET phone home

Dat ziet er goed uit!

 

Snap dan alleen 12 niet?

Of heb je voedsel voorziening die ook in de winter, bv een grote kas, voedsel levert?

En zelfs dan een oogst kan mislukken, er kunnen ramen van je kas kapot gaan en door een strenge nacht vorst je toevoer afsnijden enz enz?

 

Grt

K a n s

 

Mijn startpunt (en waardoor ik ruim een half jaar geleden op deze site terechtkwam) is vooral de financiele kant van het verhaal, en hoe je te beschermen tegen crashes van markten en valuta's. In het kader van onder de radar blijven per PM wat meer toelichting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal erg mooi.... Maar dat gaat ons in geen 100 000 jaar lukken!

Ik ben al blij dat we naast de huur en alle andere vaste kosten eten en drinken kunnen kopen en zelfs af en toe wat extra voorraad. Maar maanden aan salaris cash in huis hebben kan alleen als die aantal maanden geen huur en vaste laste betaal en geen eten en drinken koop.

Niet iedereen hier heeft zoveel geld achter de hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal erg mooi.... Maar dat gaat ons in geen 100 000 jaar lukken!

Ik ben al blij dat we naast de huur en alle andere vaste kosten eten en drinken kunnen kopen en zelfs af en toe wat extra voorraad. Maar maanden aan salaris cash in huis hebben kan alleen als die aantal maanden geen huur en vaste laste betaal en geen eten en drinken koop.

Niet iedereen hier heeft zoveel geld achter de hand.

 

Ik denk dat dat voor veel mensen hier niet anders is Diana.

Maar zo'n lijst kan wel een leidraad zijn. :)

 

Gr. en suc6, Martin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal erg mooi.... Maar dat gaat ons in geen 100 000 jaar lukken!

Ik ben al blij dat we naast de huur en alle andere vaste kosten eten en drinken kunnen kopen en zelfs af en toe wat extra voorraad. Maar maanden aan salaris cash in huis hebben kan alleen als die aantal maanden geen huur en vaste laste betaal en geen eten en drinken koop.

Niet iedereen hier heeft zoveel geld achter de hand.

 

Ik ken je persoonlijke situatie natuurlijk niet maar wat als je je partner of baan of uitkering kwijtraakt? Gebeurt met regelmaat, en het kan iedereen overkomen. Voor mensen met weinig geld is het moeilijk om zo'n buffer op te bouwen maar als je het dan uiteindelijk echt nodig hebt dan ben je er blij mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...