Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wanneer het juiste moment om goud/zilver te kopen of multiools?

BTF
 Share

Recommended Posts

Omdat ik ook geen optimaal vertrouwen in de hardheid van de Euro heb, overweeg ik ook wat goud of zilver te kopen.

Het probleem is natuurlijk dat ik dit al eerder had moeten doen, omdat de prijzen nu zo hoog staan. Ik heb verder totaal geen verstand van dit soort aankopen, maar wat is volgens jullie het beste moment om in te stappen?

Tevens vraag ik me af, of ik niet beter in andere waardevast producten gaan beleggen. Ik zat bijvoorbeeld te denken aan goede kwaliteit multitools. Deze bederven niet, en als je de prijzen bekijkt worden deze steevast meer waard ten op zichten van de euro. Ik denk dat deze dus net zo waardevast zijn als edelmetaal. De intrinsieke waarde is dan wel anders, maar dit wordt gecompenseerd door de gebruikswaarde. Hoe denken jullie hierover?

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Het beste moment om in te stappen is wat mij betreft het moment dat je het je kan veroorloven. Dat houdt ook in dat je al een lekkere basis prepfood en flessen water enzo in huis hebt, en ook voldoende cash in huis.

Proberen een instapmoment te kiezen aan de hand van de schommelingen in de goudprijs zou ik lekker aan de professionals overlaten, want met alle manipulaties is het nauwelijks te voorspellen. De mensen die meer in goud dan in fiat geld als de dollar geloven zijn er van overtuigd dat de goudprijs voorlopig zal blijven stijgen, al zitten er grote schommelingen in. Maar de mensen die geloven dat fiat geld het wint, die zeggen dat goud een bubbel.

Zelf ben ik van mening dat dollar en euro enorme bubbels zijn, die elk moment kunnen uiteenspatten, dus ben ik ook van overtuigd dat goud en zilver nog flink zullen doorstijgen. Al vind ik dat niet echt relevant voor de aankoop van goud, want het gaat mij om het bezit van dit "oergeld" en niet wat het toevallig op dit moment doet qua dollarprijs. Immers, als de dollar valt (check Willem Middelkoop) dan heeft het ook geen zin om de goudprijs daarin uit te drukken.

Beste moment wat mij betreft dus: NU.

Zie http://preppers.nl/forum/threads/478-Ervaringen-en-tips-met-goud-en-zilver-kopen voor mijn persoonlijke ervaringen met de aankoop van goud, want voor mij was dat een jaar geleden ook nog helemaal nieuw.

De multitools vind ik ook een hele interessante keuze. De vraag is alleen of straks als de SHTF iedereen om een multitool staat te springen of iets anders. Een collectie zagen en bijlen lijken mij ook interessant, want hout van bomen geeft brandstof om te koken en te verwarmen en dat heb je sowieso het hele jaar door nodig. Bovendien zijn die relatief goedkoop, vergeleken met een goeie multitool of mes.

Link naar reactie

Dank voor je reactie. Dat topic had ik net gelezen. Ik denk dat ik maar een begin met wat Silver Eagles aan te schaffen. Gezien de huidige verhouding tussen zilver en goud, gaat mijn voorkeur nu naar zilver uit.

Wat betreft de multitools, niet iedereen staat om multitools te springen, maar aangezien er altijd wel een markt voor is, houdt het wel zijn waarde denk ik. Als jij iets wilt kopen, en de ander heeft geen multitool nodig, zal hij het misschien toch al betaalmiddel accepteren omdat hij weet dat hij het uiteindelijk wel kwijt kan bij iemand. Je moet dan wel een bekend type/merk kopen, waar de meeste mensen de waarde kennen.

Link naar reactie

Wat ik me ook nog afvraag, waarom zijn kleine zilverbaartjes veel duurder per grame zilver, dan zilveren munten (even los van het BTW-verhaal).

En vooral, waarom zouden mensen kleine zilverbaartjes kopen? Ze worden gemaakt, dus zal er wel een markt voor zijn...

Link naar reactie

Gast Sandokan

los van dat ik geen geld heb voor goud en zilver,

je kan goud en zilver niet eten, je kan er niets mee bouwen, en je kan er niets mee verbouwen

ik zou mijn prioriteiten elders leggen als ik jou was...

of tenminste heel beperkt goud of zilver kopen -

Sandokan

Link naar reactie

los van dat ik geen geld heb voor goud en zilver,

je kan goud en zilver niet eten, je kan er niets mee bouwen, en je kan er niets mee verbouwen

ik zou mijn prioriteiten elders leggen als ik jou was...

of tenminste heel beperkt goud of zilver kopen -

Sandokan

Dat ben ik met je eens hoor, ik ben ook niet van plan om voor een hoop geld zilver/goud te kopen. Het is meer als alternatief betaalmiddel bedoeld dan als belegging.

Sowieso moet je je niet te blind staren op of iets eetbaar is. In principe ben ik het met die gedachte eens, maar die geldt vooral in een echte SHTF-situatie. Het zou ook zomaar kunnen dat het systeem langzaam instort, dus een geleidelijk afbraak door enorme inflatie. Dan hebben edelmetalen wel hun waarde denk ik.

Link naar reactie

Dat ben ik met je eens hoor, ik ben ook niet van plan om voor een hoop geld zilver/goud te kopen. Het is meer als alternatief betaalmiddel bedoeld dan als belegging.

Sowieso moet je je niet te blind staren op of iets eetbaar is. In principe ben ik het met die gedachte eens, maar die geldt vooral in een echte SHTF-situatie. Het zou ook zomaar kunnen dat het systeem langzaam instort, dus een geleidelijk afbraak door enorme inflatie. Dan hebben edelmetalen wel hun waarde denk ik.

Precies, en olie/gas/plastic/zeil/multitool/mes/bijl/slaapzak etc etc kun je ook niet eten. Dus dat kun-je-niet-eten argument slaat nergens op. Neemt niet weg dat je inderdaad ervoor moet zorgen dat je eerst je basics (eten/drinken/warmte/onderdak) moet coveren. Heb je daarna geld over, of wil je in tussentijd geld omzetten in een waardevast iets dan is zilver/goud een goed idee.

OT: ook ik zit te denken om wat fysieke pm's aan te schaffen, ik hou niet van ophalen dus wil graag laten bezorgen. Iemand ervaringen? Bijv bezorging in het weekend mogelijk, of op een gegarandeerde dag/tijdstip?

Link naar reactie

Als je een instapmoment gaat proberen te selecteren heb je een grote kans buiten de boot te vallen. Zelfs de beste technische analisten hebben het regelmatig fout. Als ik nog niets zou hebben zou ik zo snel mogelijk wat aanschaffen. Je hoeft overigens niet je gehele budget in 1 keer uit te geven. Je kunt nu een deel van je budget uitgeven, en een ander deel bewaren voor het geval de prijs nog eens sterk zakt.

Link naar reactie

Als je een instapmoment gaat proberen te selecteren heb je een grote kans buiten de boot te vallen. Zelfs de beste technische analisten hebben het regelmatig fout. Als ik nog niets zou hebben zou ik zo snel mogelijk wat aanschaffen. Je hoeft overigens niet je gehele budget in 1 keer uit te geven. Je kunt nu een deel van je budget uitgeven, en een ander deel bewaren voor het geval de prijs nog eens sterk zakt.

Ja, ik denk dat ik vast wat zilver ga kopen.

Heb jij misschien antwoord op deze vraag:

Waarom is een zilverbaar veel duurder dan een munt van hetzelfde gewicht? (scheelt meer dan alleen het BTW verhaal) En waarom zijn er dan toch mensen die zilverbaren kopen?

Link naar reactie

Ja, ik denk dat ik vast wat zilver ga kopen.

Heb jij misschien antwoord op deze vraag:

Waarom is een zilverbaar veel duurder dan een munt van hetzelfde gewicht? (scheelt meer dan alleen het BTW verhaal) En waarom zijn er dan toch mensen die zilverbaren kopen?

Dat verbaast me, heb je een voorbeeld?

Link naar reactie

BTF, merk op dat de hogere gewichten baren geen buitenproportionele toeslagen hebben. Ik kan me voorstellen dat er zo weinig vraag is naar de kleinere gewichten baren, dat met name de aanschaf- en opstartkosten van de machines, en voorrijkosten van de arbeidskrachten die ze drukken alleen winstgevend zijn onder die prijs. Meer dan een vermoeden is het echter niet, en de motivatie van mensen die dergelijke baren voor die prijs kopen ken ik helemaal niet.

Link naar reactie

Wanneer het juiste moment om goud/zilver te kopen?

Nu. Gisteren en eergisteren ook, maar morgen en overmorgen kon wel eens problematisch worden. Natuurlijk moet je die tijdsaanduidingen relatief zien, maar 'Nu' is wel een goede vuistregel. Niet teveel letten op de prijs en kopen met geld dat je een tijdje kunt missen.

Link naar reactie

Dat verbaast me, heb je een voorbeeld?

Ja, zie bijvoorbeeld Doijer en Kalff.

Een 1 ounce zilverbaar kost daar 44,41 euro momenteel. Een 1 ounce zilveren munt, maple leaf bijvoorbeeld, kost 27,25.

Dat is dus echt véél goedkoper. Bij mij rijst dan de vraag waarom mensen überhaupt zo'n zilverbaar zouden kopen... Misschien zie ik iets over het hoofd?

Link naar reactie

Ja, zie bijvoorbeeld Doijer en Kalff.

Een 1 ounce zilverbaar kost daar 44,41 euro momenteel. Een 1 ounce zilveren munt, maple leaf bijvoorbeeld, kost 27,25.

Dat is dus echt véél goedkoper. Bij mij rijst dan de vraag waarom mensen überhaupt zo'n zilverbaar zouden kopen... Misschien zie ik iets over het hoofd?

Ah, die shop kende ik nog niet.

Dat is opmerkelijk.

Ik heb daarvoor ook geen verklaring, maar wil wel speculeren. Mogelijk gaan de baren niet zo goed als de munten en worden ze in kleinere hoeveelheden bij de leveranciers ingekocht. Dat kan snel een paar euro uitmaken. Hoewel ik dit verschil wel opmerkelijk groot vind.

Link naar reactie

Ik vermoed dat de 1oz baren zowel weinig populair/gangbaar zijn als relatief duur qua productie. Ik ben wel bekend met de 100gr uitvoering, maar vind ze niet mooi. De gegoten baren daarentegen (500 gram en 1 kilo) vind ik prachtig! Die zijn er ook van 250 gram, maar ook daar (nog) niet mee bekend.

Wel opletten: Prijzen bij D&K als https://www.doijerkalff.nl/zilverbaar-250-gram.html zijn nog exclusief btw (momenteel 224 ex, dus 266 incl).

A'damGold daarentegen meldt de prijzen incl. btw: https://www.amsterdamgold.com/nl/zilver-baar-250-gram (momenteel EUR 247,00 incl, dus 207,50 ex.)

Als particulier moet je de btw sowieso meerekenen, dus dan zijn munten praktisch altijd goedkoper.

Maar als je het zakelijk koopt en BTW kan aftrekken is het een ander verhaal.

Ter illustratie het kostenverschil tussen een 1oz zilveren munt vs zilverbaar (bv 500 gram, bij AG):

Dus als je grote sommen geld wil 'verzilveren' dan zijn de baren echt wel goedkoper dan munten (mits BTW aftrekbaar is).

Link naar reactie

Ah, die shop kende ik nog niet.

Dat is opmerkelijk.

Ik heb daarvoor ook geen verklaring, maar wil wel speculeren. Mogelijk gaan de baren niet zo goed als de munten en worden ze in kleinere hoeveelheden bij de leveranciers ingekocht. Dat kan snel een paar euro uitmaken. Hoewel ik dit verschil wel opmerkelijk groot vind.

Ja, dat klopt denk ik. Ik snap dan alleen niet waarom iemand zo'n kleine baar zou willen kopen. Dat is toch gewoon weggegooid geld. Maar als het verkocht wordt, zal er ook wel een markt voor zijn. En die mensen snap ik dus niet. Maar goed, ik zie niets over het hoofd volgens mij, dus ik ga volgende week wat munten bestellen.

Maar als je het zakelijk koopt en BTW kan aftrekken is het een ander verhaal.

Dus als je grote sommen geld wil 'verzilveren' dan zijn de baren echt wel goedkoper dan munten (mits BTW aftrekbaar is).

Ok. Dank voor de info. Ik moet sowieso BTW betalen, dus ga ik maar voor de munten. Ik ben sowieso niet van plan om voor grote bedragen zilver te kopen.

Link naar reactie

Ik vind niet dat je geld (want dat zijn goud en zilver) kunt vergelijken met iets als een multitool. Een multitool tegen bijvoorbeeld 50 liter diesel is ruilhandel, goud en zilver vormen altijd een fase tussen ruilhandel.

De gedachte is dat iemand de waarde van zo'n multitool onderkent. Dat hij dit dus als betaalmiddel accepteert voor zijn diesel, ook al heeft hij geen multitool nodig, maar omdat hij weet dat het waardevast is, dus dit weer vrij gemakkelijk in kan zetten als betaalmiddel voor iets anders bij een andere persoon.

Link naar reactie

Geld slijt niet omdat het alleen een middel is om het ruilen te vergemakkelijken. De multitool een jaar later is gebruikt en verweerd en wellicht is er een onderdeel kapot. Gevolg: geen waardevastheid. M.a.w. een multitool is de ene keer een bepaald bedrag waard en de andere keer een ander bedrag. Daar komt bij dat je diverse soorten en types multitools hebt. Geld daarentegen is geld. De ene zilveren munt van 1 ounce is hetzelfde als z'n broertje.

Link naar reactie

Multitools of waterfilters of wat dan ook zijn geen waardevaste producten, omdat het gebruiksvoorwerpen zijn. Ze worden gebruikt en gaan slijten. Hoe ga je die waarde meten en waarderen? Het is gewoon niet zo'n 'tussenstation' als geld en kan er ook niet mee worden vergeleken. Maar goed, ik denk dat we langs elkaar heen praten, dus standpunten herhalen heeft m.i. niet zoveel zin.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...