Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vissen voor beginners


Dreutel

Aanbevolen berichten

Koop een kruisnet. Gooi deze uit in en kanaal of vijver, even wachten , inhalen en met een beetje mazzel heb je een paar (kleine) vissen

Dit moet je op meerdere plekken proberen voor een goed rendement. Vroeger werd dit gedaan om kleine vissen te vangen om als aas te gebruiken voor de vangst op snoeken etc.

 

voordeel : je hoeft helemaal niets te kunnen en te leren.

nadeel : het is illegaal en je krijgt een vette boete, dus alleen doen nadat het nieuwe stenen tijdperk is aangebroken .

 

Paar kruimels brood in het water gooien waar je kruisnet ligt helpt enorm!

 

Veel met een kruisnet visjes gevangen voor m'n koudwater aquarium met een snoekje.

Een keer een behoorlijke zeelt op die manier naar boven gehaald, maar dat was een uitzondering. :p

 

Voordat je een kilo vis op het droge hebt met een kruisnet, ben je wel even bezig. Normaal vang je er alleen hele kleine visjes mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@neoclyps @Raycoupe een kruisnet werd ook hier aan de kust gebruikt om Geep , schardien (sardien) en bliek te vangen die in scholen langs de kust zwommen

@lewieke nou niet met handgranaten maar in Amerika werd wel met quicklime (ongebluste kalk ) bommen gevist (en waarschijnlijk nog wel )

(blast fishing , betwijfel enkel of het zo gezond is voor het milleu :( )

http://semperparatus.tk/survival-poaching-part-two/

 

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe Dat klopt , de netten werden vaak zelf gebreid en hadden een vierkant van plm 5x 5 meter en waren wel dieper als op je foto , Tevens de mast die onder een hoek van plm 50 graden stond

was vaak een meter of 8 hoog en met gebruikte een handlier om het net op te hijsen . hier stonden ze op paalhoofden (als kind wezende gingen we altijd bij die luitjes wat bliek of sardientjes halen

om zelf op de geep te kunnen vissen met onze hengel ) Ik heb het altijd jammer gevonden dat met dit hier nooit onder ''ons erfgoed '' hebben geplaatst want er staat nog 1 zo'n net in erg slechte staat .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk vind ik vissen als prep voor een shtf situatie een beetje waste of time.

 

- De meeste vijvers zullen op een mum van tijd zijn leeggevist of leeggetrokken zijn om drinkwater van te filteren.

- Ga je op bug out naar de Scandinavische landen, neem dan maar berenspray en een jachtgeweer mee.

- Vissen op zee is in een shtf situatie onnodig risico nemen en men gaat meer brandstof en energie verbruiken dan je eten binnen kan brengen. (de visindustrie wordt nu al over-gesubsidieerd omdat anders vele visserijen de deuren kunnen sluiten.)

- Op zeevis proberen langs de kant is op 10 jaar zo fel achteruit gegaan dat het de moeite niet loont en je bent gebonden aan de getijden.

 

 

Op ecologisch vlak is vis halen uit het water is beetje bij beetje een sluipende bedreiging aan het worden en de kwaliteit van het water gaat er ook niet beter op worden zodat de kwaliteit van het 'vlees' van de vis ondermaats is door pcb's, dioxines en zware metalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk vind ik vissen als prep voor een shtf situatie een beetje waste of time.

 

- De meeste vijvers zullen op een mum van tijd zijn leeggevist of leeggetrokken zijn om drinkwater van te filteren.

- Ga je op bug out naar de Scandinavische landen, neem dan maar berenspray en een jachtgeweer mee.

- Vissen op zee is in een shtf situatie onnodig risico nemen en men gaat meer brandstof en energie verbruiken dan je eten binnen kan brengen. (de visindustrie wordt nu al over-gesubsidieerd omdat anders vele visserijen de deuren kunnen sluiten.)

- Op zeevis proberen langs de kant is op 10 jaar zo fel achteruit gegaan dat het de moeite niet loont en je bent gebonden aan de getijden.

 

 

Op ecologisch vlak is vis halen uit het water is beetje bij beetje een sluipende bedreiging aan het worden en de kwaliteit van het water gaat er ook niet beter op worden zodat de kwaliteit van het 'vlees' van de vis ondermaats is door pcb's, dioxines en zware metalen.

 

Gelukkig zit ik niet bij zee en ga niet naar Scandinavië. Van die buurt vijvertjes, daar moet je niet zijn voor vis, uitgezonderd een enkele karpervijver.

Kanalen en vaarten worden niet zo snel leeggedronken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat een kerel te vissen in het Noord Hollands Kanaal. Komt een vrouw aangefietst.

"Waar vangt u op?"

"Kabeljauw" snauwt de man.

De vrouw smijt haar fiets in de bosjes, trekt haar slip uit, trekt haar jurk omhoog en springt met haar blote muts in de plomp.

"Wat doe je nou? Je jaagt alle vissen weg!"

"Als hier kabeljauw zit, zit er ook tong!"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig zit ik niet bij zee en ga niet naar Scandinavië. Van die buurt vijvertjes, daar moet je niet zijn voor vis, uitgezonderd een enkele karpervijver.

Kanalen en vaarten worden niet zo snel leeggedronken.

 

Kanalen en vaarten zullen in een shtf-situatie eerder gebruikt worden als riolen... smakelijk! :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Baars schijnt goed te eten te zijn:

 

Baarzen zijn lekker en in de meeste Europese landen wordt vrij veel baars gegeten. Jaarlijks wordt in Europa 30.000.000 kg baars gevangen voor consumptie. Ook in Nederland vangt men nog baarzen met commerciële doeleinden, vooral in het IJselmeer. Dat wij hier bij ons in België en Nederland weinig of geen baars eten is te wijten aan de overtuiging dat de vis te graterig is of dat de baars ongeschikt is voor consumptie omdat onze wateren te vuil zijn. Ik persoonlijk laat me niet beïnvloeden door negatieve berichten en blijf de baars lekker vinden. ( En onze Noordzee dan, we eten toch ook vis van de zee ). Het beste is de baars te stropen, want de schubben vliegen je om de oren. Stropen gaat nog veel sneller en wat je dan overhoudt kan makkelijk graatloos gegeten worden. Geloof me maar: gestroopte baars in boter bruin gebakken, ze zijn heerlijk.

 

Bron: http://www.vistips.nl/Default.aspx?aspxerrorpath=vistips/vissen_op_baars_.htm

 

Nu nog eentje vangen ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bepaal eerst eens wat voor vis je wil gaan vangen. Als je met een snoekhaak en een broodje een voorntje probeert te vangen gaat het nioet goed komen geloof mij nu maar.

Zeevissen is niet erg rendabel kost meer geld en of energie om goed aas te zoeken en je zal kilometers lijn in moeten slaan om je molen vol te houden. Met uitzonderingen van een aantal plaatsen aan pieren of gemalen, maar daar is het in de zomer al te druk om je hengeltje tussen te zetten laat staan na een SHTF.

 

Om het heel simpel te houden kan je je richten op zoetwatervis die met een work is te vangen. ALs je nog wat sterker lijn bewaart en een grotere haak kan je ook nog snoek en snoekbaars vangen wat zoals gezegd goede vissen zijn om te eten.

Paling is ook gioed te vangen maar die is zo makkelijk te vangen dat er niet veel geleerd hoeft te worden. gewoon een haak met een goede grote worm of klein visje eraan op de bodem laten liggen en je merkt vanzelf als je beet hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds kort probeer ik af en toe te vissen. Als de nood aan de man is, lijkt dat me de manier om proteïnen te bemachtigen, en daarom wil ik deze skill oefenen. Tot nu toe vallen de vangsten tegen, maar ik heb veel opgestoken van deze site: http://www.abc-sportvissen.be/paginas%20basistechnieken/basistechnieken.htm

 

In Nederland eten we voornamelijk zeevis, maar in crisis zal een witvis als voorn of baars vast wel smaken. De Chinezen eten immers ook alles, Heeft iemand hier ervaring mee? Paling, snoek, snoekbaars, en ijsselmeerbot staan bekend om hun smakeljkheid.

 

:cool:

 

Deze voorn's smaakten goed (naar mijn idee). Wel veel graatjes. Zie: http://dezelfredzamebuitenmens.blogspot.nl/2012/04/witvis-eten.html. Baars vind ik erg lekker. Deze soort is ook makkelijk te fileren, zonder dat er dan nog graten in zitten. Zie de op één na onderste afbeelding: http://dezelfredzamebuitenmens.blogspot.nl/2013/08/vijf-dagen-leven-van-het-land.html. Baars is ook een vette vis (vetkringels in het kookvocht na afkoken van kop, vinnen en graten met vleesresten, dit in tegenstelling tot voorn).

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat vissen in NL alleen om weer terug te gooien? Of heb je andere 'pas' nodig om ze te mogen houden?

 

Als je uitgaat van vissen met snoer en een haakje, geen andere vismethoden, dan is een nationale vispas + lidmaatschap van de lokale visclub voldoende. Dat laatste is niet verplicht, maar meestal blijken een heleboel wateren onder hun beheer te vallen, zodat je er toch niet onderuit komt. Kosten vallen enorm mee, waarschijnlijk een euro of 20.

 

Voor de rest gelden minimum maten voor vis die je mag meenemen en sommige roofvissen als snoek mag je niet het hele jaar doorvangen. Ook zijn er nog beschermde soorten, die mag je sowieso niet doden en meenemen.

 

Eea kun je zelf na lezen op: http://www.sportvisserijnederland.nl/vispas/visserijwet_en_regels/binnenwater/?page=bescherming_vissoorten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb ervaring met paling, snoek, baars en snoekbaars. Erg lekker als je deze goed bereid en ja sommige vissen hebben graten.

 

Witvis is eigenlijk niet erg lekker zegt men, maar karper schijnt een delicatesse te zijn.

 

Mijn tip is wel dat je op wat groter water moet vissen in verband met de grondsmaak.

 

Veel mensen met een boot hebben altijd wel een paar lijntjes liggen om paling te vangen. Deze sparen ze op totdat ze genoeg hebben om ze te roken. Vaak in de roestvrijstalen trommel van een oude wasmachine. We weten allemaal dat een pondje paling al bijna niet meer te betalen is.:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze hengel lijkt me wel ideaal voor in de BOB!

 

 

Het laat wel de vraag wwar het nog effectief is om met een hengel te vissen. Neem je nou een hengel van 90 cm, of vis je met een handlijn?

 

:cool:

 

Dat inspireerde me om verder te kijken.

De Hobo Viskit:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk na over twee situaties: 1, Zoutwater: schol en makreel lijken mij de meest te verwachten situaties, 2, Zoetwater: baars, voorn, snoek en snoekbaars ziijn de meest te verwachten eetbare soorten. Paling is er bijna niet meer.

 

Vangen is één maar vaak vang je een heleboel tegelijk vooral met makreel. Je zult dus ook andere skill moeten leren om de houdbaarheid te vergroten. Bijv. Roken van makreel, zouten of lekker vispotje en soep maken en deze Wecken (inmaken). Dan is het bijna onbeperkt houdbaar.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk na over twee situaties: 1, Zoutwater: schol en makreel lijken mij de meest te verwachten situaties, 2, Zoetwater: baars, voorn, snoek en snoekbaars ziijn de meest te verwachten eetbare soorten. Paling is er bijna niet meer.

 

 

Die (grote) schol en makreel ga je alleen vangen met een grote zeehengel incl allerlei accessoires waadpak etc. en zelfs dan is het niet zo makkelijk.

Ga je een kilometer of meer de zee op dan kun je veel vangen als je niet zeeziek wordt.

 

Ik heb wel eens in 3 uur 10 grote makrelen gevangen, de ervaren vissers zitten makkelijk aan de 20 in dezelfde tijd.

De ervaren vissers slaan de makreel dood met een hamer of iets dergelijks op de kop, daarna worden ze in emmers met zeewater naar de kant vervoerd.

Ook een optie is om garnalen te trekken met een speciaal tuigje. dit levert vaak in 1 keer een hele berg garnalen en kleine visjes op.

Dit is een oud ambacht van mensen die aan de kust wonen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...