Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waar betaalbare olie-lantaarn & lampolie


Madeliefje

Aanbevolen berichten

@AWOL Ik ben lampendeskundige :rolleyes: maar volgens mij is die lont (pit) niet goed dat het een goedkope lamp is allah maar dan nog kan dat niet zo snel

gaan en die lampolie daar geloof ik ook niet in , maar als die lont slecht olie opzuigt dan gaat je lont branden , dus ik zou er een goede lont insteken en nog een keer proberen .

Ook het opbranden met die punt is niet goed en duidt toch op die lont

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
@AWOL Ik ben lampendeskundige :rolleyes: maar volgens mij is die lont (pit) niet goed dat het een goedkope lamp is allah maar dan nog kan dat niet zo snel

gaan en die lampolie daar geloof ik ook niet in , maar als die lont slecht olie opzuigt dan gaat je lont branden , dus ik zou er een goede lont insteken en nog een keer proberen .

Ook het opbranden met die punt is niet goed en duidt toch op die lont

gr will

 

Ik denk dat je gelijk hebt over de lont. Ook na mijn hierboven beschreven maatregelen (andere olie, lont verlengd met een stuk jeans, eerst afgebrand maar hetzelfde verhaal, nu al bijna helemaal geen lont meer. Ik ga sowieso een "echte" lamp kopen en dan meteen wat lont materiaal erbij.

Wat is een normale lengte voor een lont voor een medium lamp?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij ligt uw probleem met de combinatie van de twee slechte (goedkope ) lont en niet of slecht passende brandstof . De lengte van een stormlamp nr. 8 is 10 a 12 cm .

 

Geert

 

Duidelijk. Ondertussen heb ik de daad bij het woord gevoegd en een deftige lamp besteld zoals die in dit topic werd aangeraden. http://www.klettersteigshop.nl/feuerhand-stormlamp.html

Daarnaast 3 extra lonten erbij besteld, waarvan 1 voor de goedkopere lamp zal zijn.

Moge duidelijk zijn dat dit topic mij er van heeft overtuigd dat het handig is om een dergelijke lamp erbij te hebben, naast wat goede zaklantaarns en batterijen, en kaarsen. Deze lamp kan tenminste ook mee naar buiten als het moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijk. Ondertussen heb ik de daad bij het woord gevoegd en een deftige lamp besteld zoals die in dit topic werd aangeraden. http://www.klettersteigshop.nl/feuerhand-stormlamp.html

Daarnaast 3 extra lonten erbij besteld, waarvan 1 voor de goedkopere lamp zal zijn.

Moge duidelijk zijn dat dit topic mij er van heeft overtuigd dat het handig is om een dergelijke lamp erbij te hebben, naast wat goede zaklantaarns en batterijen, en kaarsen. Deze lamp kan tenminste ook mee naar buiten als het moet.

 

Excuus voor 'zelf citeren' maar heb een uur na bestelling al een verzendbevestiging ontvangen en de order is zichtbaar bij PostNL track & Trace, zou morgen eind van de dag afgeleverd moeten worden, zou wel heel snel zijn, ben benieuwd!

 

P.S.: inderdaad, communicatie komt vanaf zo klettersteigershop als klimwinkel.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

ff de rest van het topic lezen Heks... ;)

Succes met inscannen van de vingerafdruk en deze over te zetten naar een latex of zo om mij er in te kunnen luizen :)

 

Ja ja, ik ben er even doorheen geraced, inderdaad....

Ik zal zo nog even rustiger lezen. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je gelijk hebt over de lont. Ook na mijn hierboven beschreven maatregelen (andere olie, lont verlengd met een stuk jeans, eerst afgebrand maar hetzelfde verhaal, nu al bijna helemaal geen lont meer. Ik ga sowieso een "echte" lamp kopen en dan meteen wat lont materiaal erbij.

Wat is een normale lengte voor een lont voor een medium lamp?

@AWOL Ik ben geen lampendeskundige :mad::o:o sorry ik moet beter leren opletten met wat ik type (en eerder naar bed gaan :mad: ) Ik denk dat @Racoupe en zo er veel meer van weten

maar ik heb dit zelf ook al een keer bij de hand gehad en had ook een lont die steeds brandde ipv de olie Ik weet wel dat zelfs de Romeinen al zout toevoegde aan hun lonten van hun olijfolie

lampjes (en ik las dat men vroeger ook de lonten in azijn dompelde maar daar weet ik verder niets van , wel van die zout , als je een lont drenkt in zout water en dit laat drogen

dan zal daarna als je de lont gebruikt in een olielamp de rand waar de lont brand veel minder snel ''dicht klonteren '' zeker in het geval van olijfolielampjes maar ik denk ook zeker wel bij dit soort lampen .

gr will nogmaals mijn excuus voor die stomme fout :o toch die goedkope lampjes zijn altijd beter als niets en zou ik er toch altijd bij houden .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik heb de Feuerhand ondertussen binnen, dat is denk ik de snelste levering die ik ooit heb meegemaakt. Om 20:30 besteld en de volgende dag om 16:30 aan de voordeur aangeboden, top hoor.

En wat een verschil met de goedkope lamp, de Feuerhand doet het gewoon zonder gezeik. Ik heb dus ook extra lonten bijbesteld en één ervan in de goedkope lamp gedaan maar ook die vreet ie op, raar hoor, er zal wel een ontwerp of fabricage fout of zo inzitten.

Ik heb de lont er dus maar weer uitgehaald want zonde en besloten de goedkope niet te gebruiken. Ik laat hem wel een jaar ofzo op mijn balkon staan, heb ik uiteindelijk nog een rustiek object :) Tja 6 euro in ruil voor wat leermomentjes, ik weet nu wel tenminste hoe een olielamp werkt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als 't om petroleum gaat:

Vandaag was ik net over de grens bij Hazeldonk op de Bredaseweg 1a te Minderhout (B).

Dat is ongeveer hier: http://goo.gl/maps/KM6wd

De route vanaf Dordt: http://goo.gl/maps/xmZ6C

Aldaar was de petroleum ('voor in Zibro kacheltjes') circa 1.11 euro per liter.

 

Dit spul wordt ook wel lamppetroleum type C genoemd.

 

 

@AWOL: dank voor de link naar de lamp, ook wat geregeld...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als 't om petroleum gaat:

Vandaag was ik net over de grens bij Hazeldonk op de Bredaseweg 1a te Minderhout (B).

Dat is ongeveer hier: http://goo.gl/maps/KM6wd

De route vanaf Dordt: http://goo.gl/maps/xmZ6C

Aldaar was de petroleum ('voor in Zibro kacheltjes') circa 1.11 euro per liter.

 

Dit spul wordt ook wel lamppetroleum type C genoemd.

 

Dat is wel lekker goedkoop. Mooie vondst!

 

Type C is minder zuiver dan zibro crystal en lampenolie gemaakt uit zuivere paraffine, maar wel weer 25% goedkoper dan de lampenolie van de Jumbo (tot nu toe mijn goedkoopste bron).

Jammer dat het zo'n eind uit de buurt is voor mij, want ik lust wel een jerrycan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel lekker goedkoop. Mooie vondst!

 

Type C is minder zuiver dan zibro crystal en lampenolie gemaakt uit zuivere paraffine, maar wel weer 25% goedkoper dan de lampenolie van de Jumbo (tot nu toe mijn goedkoopste bron).

Jammer dat het zo'n eind uit de buurt is voor mij, want ik lust wel een jerrycan!

 

Of het type C is werd niet gezegd, alleen dat het in de Zibro's gaat.

(dus dan is het wel 'reukloos' etc)

Bij de Jumbo zal ik eens kijken, de olie is me daar niet opgevallen nog.

Wat zit er in type C wel en in Crystal niet?

Ik zal binnenkort eens testen met de Aladdin m.b.t. verschil in geur.

 

Is dit voldoende wijsheid? Zie http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=53&p=108610

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of het type C is werd niet gezegd, alleen dat het in de Zibro's gaat.

(dus dan is het wel 'reukloos' etc)

Bij de Jumbo zal ik eens kijken, de olie is me daar niet opgevallen nog.

Wat zit er in type C wel en in Crystal niet?

Ik zal binnenkort eens testen met de Aladdin m.b.t. verschil in geur.

 

Is dit voldoende wijsheid? Zie http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=53&p=108610

 

Zowel Zibro Crystal als de lampenolie van de Jumbo wordt gemaakt uit vloeibare paraffine. Hier zit geen zwavel in.

 

Type C en de ouderwetse petroleum, wordt gemaakt uit een aardoliefracie en daar moet de zwavel uitgehaald worden.

Dit lukt nooit voor de volle 100%, er blijft altijd een klein beetje achter. Zwavel stinkt en is niet zo gezond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ik nog zien/ruiken/etc wat ik nu heb? (type C of het paraffine-aftreksel)

 

Durf ik niet te zeggen. Ik heb wel oude petroleum, maar die is al zo oud (25+ jaren) dat 'ie zelfs geel is geworden en flink stinkt.

Voor de rest gebruik ik alleen dat spul van Farmlight.

 

Overigens heeft de Bever buitensport een nieuw record in handen. Bij hun kost Farmlight blanke lampenolie 4,80! (Jumbo 1,49)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er ook net die Feuerhand Stormlamp besteld inclusief een extra lont, ben benieuwd!

 

Nu snel naar de Jumbo voor lampenolie.

 

Hoeveel liter hebben jullie in voorraad? (ik heb een voorraad nodig voor deze lamp en een Primus OmniLite Ti brander)

 

De feuerhand brandt zo'n 20 uur op een vol reservoir heb ik begrepen, dus iets meer dan 3 vullingen uit 1 liter ofwel zo'n 60 uur. Dus reken maar uit hoeveel uur licht je op voorraad wil hebben.

 

Edit: overigens @jobs komt de eer van de link naar de lamp geheel aan @doom toe, waar ik hem ook nog eens voor dank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee geen idee, verbruik zal afhangen (geldt ook voor de stormlamp) van de omstandigheden en hoe "hoog" je de brander zet. Er is vast op de interwebs info over het verbruik te vinden.

 

Hmm (even stalken.. :p): ook leuk voor in de auto zo'n lamp. Licht en warmte. Veiliger dan waxine-lichtje, qua omstoten/troep. Evenveel CO, dus blijven ventileren, maar wel binnen bruikbaar.

Ik ga eens proberen, of je daarop kan koken, met een aanpassing....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm (even stalken.. :p): ook leuk voor in de auto zo'n lamp. Licht en warmte. Veiliger dan waxine-lichtje, qua omstoten/troep. Evenveel CO, dus blijven ventileren, maar wel binnen bruikbaar.

Ik ga eens proberen, of je daarop kan koken, met een aanpassing....

 

Je gaat je gang maar :)

Toch oppassen met die storm lamp hoor, bij omstoten kan nog steeds brandstof via de verbrander lekken, liever wat kaarsvet op een vloermat dan lampolie...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je gaat je gang maar :)

Toch oppassen met die storm lamp hoor, bij omstoten kan nog steeds brandstof via de verbrander lekken, liever wat kaarsvet op een vloermat dan lampolie...

 

Klopt. Petroleum op een mat is niet goed. Met een waxinelichtje kan je ook koken, als je een houder hebt.

 

(er gaat iets niet goed met de foto)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...