Ga naar inhoud
GENEGEERD

Goede leverancier van hout kachels / haardhout?


Mr. Gold

Aanbevolen berichten

ding vliegt uit als je maar een beetje van de druk erafhaalt dus echt je been afzagen zal je niet snel doen en je hebt een hand op de greep en de andere op de ( ben even naam kwijt dat ding dat je indrukt als je hem aan wil hebben ) dus je vingers lopen niet echt gevaar in ieder geval bij de mijne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
ik heb net in mijn gewone kleding met een elektrische kettingzaag en een simpele stof bril van 1,25 en oordopjes van het kruitvat en een heftruck helm die ik nog had liggen een flinke boom gehalveerd moest af en toe wel de olie bijvullen ;-)

en een andere tot op 30 cm laag weggehaald ( daar maken we een voeder tafel van )

De helm was erg handig om ervoor te zorgen dat er niet te veel zooi in mijn haren viel ;-)

Ook in handzame blokken verdelen deed ik met de kettingzaag

 

Ja dat kan, maar dan heb je wel weer heeel lang verlengsnoer nodig om bij de bossen te komen........:rolleyes:

 

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom....

 

Ik vermoed dat het idee was om te bekijken of via de prepshop haardhout verkocht kan worden. Waarschijnlijk niet rendabel vanwege verzendkosten, zelf wegbrengen is (waarschijnlijk) alleen regionaal rendabel (oa benzinekosten). Gratis hout maakt het natuurlijk wel sneller rendabel, maar dan moet je zoiets als lewieke weten te regelen (met regelmatige aanvoer).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat het idee was om te bekijken of via de prepshop haardhout verkocht kan worden. Waarschijnlijk niet rendabel vanwege verzendkosten, zelf wegbrengen is (waarschijnlijk) alleen regionaal rendabel (oa benzinekosten). Gratis hout maakt het natuurlijk wel sneller rendabel, maar dan moet je zoiets als lewieke weten te regelen (met regelmatige aanvoer).

 

Het probleem met oppurtuniteiten is dat er geen regelmatige aanvoer is. Op mijn eerste lading heb ik 2 ! jaar gewacht. Tot ik aan de telefoon nog eens vertelde over dat contant geld en die school waar we samen op zaten. Bovendien bleek die kerel een zoon te hebben die bij mij zat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat het idee was om te bekijken of via de prepshop haardhout verkocht kan worden. Waarschijnlijk niet rendabel vanwege verzendkosten, zelf wegbrengen is (waarschijnlijk) alleen regionaal rendabel (oa benzinekosten). Gratis hout maakt het natuurlijk wel sneller rendabel, maar dan moet je zoiets als lewieke weten te regelen (met regelmatige aanvoer).

 

Nou vervoerskosten vallen als je een vrachtwagen met aanhanger laat komen best wel weer mee.

Het probleem als particulier is dat je per ritje maar 2-3 ton mee kunt nemen en dan gaat het snel met de kosten...

Zelf zagen moet je gewoon leuk vinden, het hout, de bomen uit het bos, kost bijna niks, maar de aanschaf van je spullen en vooral de tijd moet je wel niet onder schatten..

(En als tshtf dan zijn die eigen spullen ineens de enige manier om hout te krijgen..?)

 

Ik geloof dat ik niet veel goedkoper uit ben dan groot stookhout inkopen en laten brengen op de stoep.

Het mooie is vaak dat dan iedereen denkt dat je wel voor minder geld dan de groothandel hout wilt verkopen.

 

Waarschijnlijk met deze beredenering in het hoofd:

 

"Waarom koop je geen kettingzaag, dan kun je zat hout bijna "gratis" krijgen? Alleen de olie en benzine en onderhoud van je zaag ben je kwijt en het is nog leuk om te doen ook. Ik heb in Spanje net 4 Hectare bomen bij één van de buren gekapt samen met een andere buurman en we mochten het hout houden in ruil voor het kappen. Dat is voor de komende 3 jaar genoeg aan hout per persoon en bovendien mag ik nog 5 hectare doen binnenkort. De kosten: olie, brandstof en nieuwe ketting was 160€."

 

K a n s

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat zijn fijne dromen!

 

In de praktijk komt daar zoal bij:

Kleding, kettingzaagbroek en handschoenen, eigenlijk moet je ook kettingzaagschoenen kopen tenzij je zeker weet dat je niet in je voeten zaagt.....

Helm, gehoorbescherming

Vetspuit, kettingvijl, plattevijl.

Benzine en olie jerrycan

 

Een auto en aanhanger.

Een bijl, een wig set, een boomkoevoet, diverse handzagen, houtdragers, kloofbijlen.

 

Houtopslag/schuur.

 

En dan zal ik nog wel wat zaken vergeten zijn...

De tijd reken ik niet het is veel te leuk.

Als er hier mensen aan de deur komen en 50 euro de kuub bieden zeg ik steenvast "is goed kom morgen maar 10 kuub brengen"

Er is er nog niet een hout komen brengen ?

 

Als je echt veel kuub wilt gaan verstoken heb je een goede (bezine) klover nodig of sta je weken te kloven met de bijl.

Dan tel bij je investering nog maar 2-4 k euri op.

 

Er zijn ook mensen die vertellen dat de auto hun maar 100 euro per maand kost omdat ze maar voor 100 euro benzine oprijden.

Ik vind het best om jezelf voor de gek te houden maar een auto kost toch echt wel meer.

 

Of laat jij je bomen liggen waar je ze omzaagd en begin je dan ter plekke die boom op te stoken en schuift je tentje mee op ?

 

Prep ze,

K a n s

 

Je doet of het allemaal zo ingewikkeld is maar als je zit te poepen neem je ook papier mee neem ik aan.

 

Dat zagen heb je zo onder de knie. Je begint met takken, dan kleine stammen en dan grotere etc. Stelt echt niets voor en je wordt er steeds beter in. Ik heb een zaag en een vijl\kettingslijper en meer niet. Wij doen 4 aanhangers per dag met z'n tweeën in 2 uur tijd en we zijn echt geen professionals. Daarna nog een uurtje hout opstapelen en een lekker biertje. We zagen alles direct op maat ter plekke, dus kloven hoeft niet. Het hout komt binnen een straal van 1 km bij ons vandaan dus extra kosten zijn er nauwelijks.

 

Ik heb ruimte zat dus wanneer ik "gratis" hout kan weghalen in de buurt, dan haal ik dat weg. Hout kun je nooit genoeg hebben. Ik heb 13 hectare land dus voldoende ruimte om te preppen. Bovendien als je alles "koopt" zal je nooit de skills krijgen om te overleven in slechtere tijden en het kost klauwen met geld. Ik ben ook begonnen om allerlei mensen in te huren voor allerlei klussen die ik nog nooit gedaan had, maar nu ben ik mij eigen boerderij aan het verbouwen met af en toe een paar vrienden erbij. Daar leer je niet alleen van maar het is ook nog eens leuk je eigen toko te verbouwen. Er zijn nog zat dingen die waarin ik me de komende jaren wil verdiepen en leren, zodat ik minimaal afhankelijk ben van anderen.

 

Ook al zou ik zakken met geld hebben, hout zal ik nooit meer kopen.:p

 

Het gaat dus niet perse om het geld wat je evt. minder kwijt bent aan je stookhout, maar je leert hier ook veel van. De kosten van een redelijke zaag liggen rond de 250-300€ dus die heb je er na een paar kuub al gauw uit. Ik zie op marktplaats regelmatig aanbiedingen met hout, gratis bezorgd, 20% meer, extra zakken en nog meer van die onzin. Je betaald er gewoon voor en als je dat wilt ga gerust je gang, maar dit is vaak niet het beste hout. Wanneer ik bijv. hout van een olijfboom brand, dan brandt dit vele malen langer dan een fruitboom omdat er olie inzit. Kersen of amandelen is ook goed en heeft een lekkere geur bovendien.

 

Wanneer je dus voor 60€ de kuub hout koopt in NL zal dit over het algemeen niet lang branden. Voor een kuub olijfhout mag je er wel een nulletje achter zetten heb ik me laten vertellen, als het al te koop is in NL. Alle waar is naar zijn geld.

 

Daarnaast is hout ook een goed ruilmiddel. Trailertje hout voor een paar litertjes olijfolie .... klinkt niet gek toch.:confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Olijfbomen opstoken in de openhaard. Wat zonde! :( Die dingen doen er een eeuw over om maar enigszins als kachelhout in aanmerking te kunnen komen, voor een flinke boom ben je nog een eeuw verder.

 

'k Weet uiteraard niet of ze er in Spanje in omkomen, olijfbomen, maar je kunt er nog zoveel andere mooie dingen mee maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik koop al jaren ieder jaar een kavel bij bosbeheer, zij markeren dan de bomen die weg moeten, en die moet je dan zelf omzagen en weghalen.

Zo'n kavel kost ongeveer €200 en ik heb er nog nooit minder dan 16 kuub uitgehaald.

 

Ik koop het altijd met iemand anders, en we zijn dan beide ongeveer 5 dagen bezig om het te zagen en thuis te krijgen.

Thuis moet ik het dan nog eventueel kloven.

 

Als je alles bij elkaar telt (arbeid + materiaal) zal het niet veel goedkoper zijn dan hout kopen.

Maar dan moet je wel hout kunnen kopen, in mijn omgeving heb je geen bedrijven/personen die hout leveren.

Een paar personen doen het, maar die hebben hun vaste klanten en nemen geen nieuwe.

 

En om nu van die kleine zakken hout bij de praxis/gamma te halen is ook gekkenwerk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Olijfbomen opstoken in de openhaard. Wat zonde! :( Die dingen doen er een eeuw over om maar enigszins als kachelhout in aanmerking te kunnen komen, voor een flinke boom ben je nog een eeuw verder.

 

'k Weet uiteraard niet of ze er in Spanje in omkomen, olijfbomen, maar je kunt er nog zoveel andere mooie dingen mee maken.

 

Heb je helemaal gelijk in, maar dat is weer een ander verhaal. Ik ken een Engelsman die in Zuid Frankrijk woont die nog ouderwets met hout werkt, bizar mooi maar erg arbeidsintensief en duur.:)

 

Wij gebruiken uitsluitend de dunnere stammen voor de kachel en de buurman (omdat hij een hele grote openhaard heeft in zijn huis) ook wel de wortels van juist hele grote oude bomen. Tot op heden heb ik mijn eigen hout nog niet hoeven te gebruiken.

 

Probleem in NL is dat alles hier zo verdomd duur is en dat veel mensen geen hout in de omgeving hebben. Ik tank Diesel voor ongeveer 1,30€ en rode diesel nog iets goedkoper. Euro 95 kost 1,36€ de liter dus reken maar uit. Daarnaast kook ik op propaan Gas wat momenteel 16€ de fles kost en in NL mag je blij zijn als je het dubbele betaald voor een gasfles. Ook lokale bouwmaterialen en bijv. elektra zijn retegoedkoop vergeleken met NL om maar iets te noemen. En zelfs de Old Amsterdam kaas is in de Spaanse supermarkten veel goedkoper dan in NL. Interne Devaluatie noemen ze dat.

 

De lonen in NL kunnen dan wel hoger liggen dan in andere Europese landen, per saldo kun je dus evenveel of weinig met je geld. De meeste mensen op het platteland kunnen in Spanje goed rondkomen van 500€ a 600€ per maand. Dus wanneer je hier over een dergelijk inkomen of meer beschikt, dan zou ik eens goed gaan nadenken .... oh ja ook in Spanje is de belasting voor mijn huis omhoog gegaan van 16€ per kwartaal naar 18€ per kwartaal. Toen ik daar voor de grap over klaagde bij het betalen, kreeg ik een hele serieuze uitleg terwijl het als grap bedoeld was.;)

 

Om even terug te komen op het dure hout hier. Het is hier allemaal zo duur omdat de kosten van de bedrijven, de BTW, brandstof, vervoer etc. helemaal uit de klauw is gelopen. Een andere reden waarvoor ik mijn hout zelf regel is dat ik dan weet waar het vandaan komt. Een vrachtwagen of boot uit Estland of Zweden is misschien wel goedkoper maar ik ben van mening dat we eerst lokaal moeten kijken naar wat we hebben en daarna pas over de grens. Daarnaast zoals eerder genoemd leer je ervan en beschik je straks over allerlei skills die de halve mensheid vergeten is door onze marketing economie.:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stook al 30 jaar hout en 19 daarvan alle verwarming helemaal op hout.

Nog nooit kan en klaar op maat gezaagd hout gekocht,in al die jaren 4 nieuwe kettingzagen versleten en ik schat een ketting of 15 plus de nodige bladen,tandwielen en ander gerij.

 

Een (zaag)helm is gewoon fijn tegen het lawaai,wegvliegend zaagsel en vooral veilig.Heb wel de nodige veiligheidsbroeken versleten en ook ervaren hoe nuttig die dingen kunnen zijn,vooral bij gebruik in het veld.

Verder heb ik de nodige kloof bijlen versleten en ben van mening dat tegen twee (gezonde)mannen met een goede kloofbijl mechanisch niet op te kloven valt,mits je al de stukken op kachellengte gezaagd hebt en normaal,dus geen "gedraaid" hout hebt.Een mechanische klover is idd minder vermoeiend maar zeker niet sneller/beter.Nu moet ik wel toegeven dat ik wegens gezondheidsproblemen tegenwoordig ook een kleine elektrische klover heb;3 ton,dat werkt ook maar dat is veel langzamer als het voorheen handmatige kloven.Hier in Frankrijk heeft bijna iedereen een tractor en dus meestal ook een hydraulische klover waarop de stukken van 1,20m gekloofd worden,waarna ze alsnog op lengte gezaagd moeten worden,vermoed dat hier wel enige tijdswinst behaald kan worden,maar verwacht geen wonderen,het is vooral makkelijker.

Verder snap ik niet dat er gedacht wordt dat dat het zelf verwerken,omgerekend,bijna net zo duur is als het kant en klaar kopen van kachelhout,of denken jullie dat die houtleverancier voor niets werkt of een of ander geheim "wapen" hebben waarmee ze het hout op wonderbaarlijke wijze snel en spotgoedkoop kunnen zagen/ kloven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij gebruiken een Tripp 6.5 Kw met een rendement van 78%. Het is een Ierse kachel met een deur waar een groot glas in zit. Ooit nieuw gekocht voor 495 euro tijdens een actie van een bouwmarkt, een super mooie kachel met een mooi 'zelfstandig' verbrandingssyteem wat ik zeer slim vind:

[ATTACH=CONFIG]5272[/ATTACH]

 

Het hout kost me enkel brandstof voor het ophalen...in de zomer :p In de herfst en winter gaat de prijs omhoog van 5 naar 15 euro per m3 wat ook goed te overleven is :rolleyes: en zo dekken ze daar hun afvalkosten die ze in de zomer maken.

Het is blank afvalhout met soms een ijzertje er aan, soms zal je wat moeten zagen maar de meeste delen passen in een kachel en is max 15% vochtig, knetter droog dus...site: http://www.jorg-steigerhout.nl/a-27029682/brandhout/brandhout-per-m3-af-te-halen-in-naarden/

 

Mijn tuin staat weer rammetje vol sinds augustus ;) dat had je natuurlijk al zelf ook bedacht! :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stook al 30 jaar hout en 19 daarvan alle verwarming helemaal op hout.

Nog nooit kan en klaar op maat gezaagd hout gekocht,in al die jaren 4 nieuwe kettingzagen versleten en ik schat een ketting of 15 plus de nodige bladen,tandwielen en ander gerij.

 

Een (zaag)helm is gewoon fijn tegen het lawaai,wegvliegend zaagsel en vooral veilig.Heb wel de nodige veiligheidsbroeken versleten en ook ervaren hoe nuttig die dingen kunnen zijn,vooral bij gebruik in het veld.

Verder heb ik de nodige kloof bijlen versleten en ben van mening dat tegen twee (gezonde)mannen met een goede kloofbijl mechanisch niet op te kloven valt,mits je al de stukken op kachellengte gezaagd hebt en normaal,dus geen "gedraaid" hout hebt.Een mechanische klover is idd minder vermoeiend maar zeker niet sneller/beter.Nu moet ik wel toegeven dat ik wegens gezondheidsproblemen tegenwoordig ook een kleine elektrische klover heb;3 ton,dat werkt ook maar dat is veel langzamer als het voorheen handmatige kloven.Hier in Frankrijk heeft bijna iedereen een tractor en dus meestal ook een hydraulische klover waarop de stukken van 1,20m gekloofd worden,waarna ze alsnog op lengte gezaagd moeten worden,vermoed dat hier wel enige tijdswinst behaald kan worden,maar verwacht geen wonderen,het is vooral makkelijker.

Verder snap ik niet dat er gedacht wordt dat dat het zelf verwerken,omgerekend,bijna net zo duur is als het kant en klaar kopen van kachelhout,of denken jullie dat die houtleverancier voor niets werkt of een of ander geheim "wapen" hebben waarmee ze het hout op wonderbaarlijke wijze snel en spotgoedkoop kunnen zagen/ kloven?

 

Helemaal mee eens heb er toevallig opgelet bij de bouwmarkt. Daar hadden ze een zgn. aanbieding 8 kilo gaardhout voor 5,99€. Nu zullen de grote leveranciers waar je per kuub kunt bestellen wel iets goedkoper zijn, maar hier gaan bij mij de haren omhoog staan. Wat is nou 8kg hout?

 

Daarnaast zoals al eerder gezegd leer je door ervaring steeds handiger om te gaan met de zaag en zulke skills zijn ook belangrijk voor de toekomst wanneer energie niet meer te betalen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik betaal voor 40 stère, 15ton eikenhout gezaagd op 30cm 1100€. De leverancier heeft een onregelmatige aanvoer en levertijden zijn bijzonder lang. Volgens mij moet je als prepper lokaal zoeken. Ik weet dat er ook veel ingevoerd wordt uit Oekraïne. Een volledige vrachtwagen is de norm. Wellicht is dat wel realiseerbaar met een groepsbestelling.

 

Scherp, wij zouden in Frankrijk 35 euro per ster betalen. dan is t op 50 cm gezaagd.

Echter hebben wij op onze kleine hectare zoveel stormschade elk jaar dat wij de winter (~6 weken op locatie) altijd nog op eigen hout(je) doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Preppers,

 

Zijn er hier gebruikers die goede ervaringen hebben met leverancier(s) die houtkachels verkopen en leveren in Nederland? We zijn op zoek naar een betrouwbare leverancier die we als partner willen gebruiken voor de prepshop. Het Stokertje heeft al een paar goede aanbevelingen gehad maar die mailen niet terug :-(

 

Daarnaast zijn we ook op zoek naar een betrouwbare leverancier die haardhout kan leveren in het Nederland. Hebben jullie hier ervaringen mee?

 

Met vriendelijke groet,

 

Bert

De kachel die wij al een aantal jaren gebruiken in Frankrijk

http://www.janus.nl/

janus 12 (toen de jacubus net uit was was deze betaalbaar te krijgen)

 

Heerlijke kachel, echte kwaliteit! wel duur.

gekocht bij houtkachels.com

http://houtkachels.com/

eerlijk advies, alles snel in huis en omdat ze zoveel doorzetten (ze bouwen zelf geen kachels) kunnen ze soms zee scherp leveren.

Toch ik kort na die tijd belde met een probleem (bij te heel instoken van de janus een iets krom deurtje) kreeg ik de optie het mee naar huis te nemen maar ik mocht m ook zelf zetten met behoud van garantie. Dat heb ik gedaan en sindsdien alles goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn bericht is verdwenen. grr...

 

toch niet..... maar ze zijn in omgekeerde volgorde gepost... vreemd.

 

Volgens mij heb je lopen spelen met je forum instellingen. ;)

 

Rechtboven in 't scherm, klik op 'instellingen'. Dan links op het scherm op 'algemene instellingen'.

Naar beneden scrollen tot je 'Onderwerpen weergave Opties', 'Onderwerp Weergeef Modus' moet je dan veranderen in wat je wilt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...