Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mijn moeders tuin


Lindaja

Aanbevolen berichten

Vanaf een paar weken geleden ben ik nu ook 100% verantwoordelijk geworden voor mijn moeders tuin.

Een appelboom pruimenboom bosbessen rabarber en bramen had ze al maar wegens slechte fysiek was het zo verwaarloosd dat ik de braam uit het hele oppervlak heb moeten verwijderen.

nu zitten er nog een paar bramen wortels onder de grond dus volgend jaar zal er wel wat terugkomen en dan moet ik het dus in goede banen leiden.

maar ineens heeft ze oppervlakte over

Nu is dus het plan om voorbereidingen te treffen voor volgend jaar.

Ze wil meer moestuin en een deel van de tuin afzetten met een kattenren zodat ze niet naar de buren kunnen.

 

gezien ik dus degene ben die het moet onderhouden en ik ook niet alle tijd van de wereld heb wil ik er alleen die dingen in zetten die makkelijk bij te houden zijn.

toch met een redelijke variëteit

En veel opleveren op beperkte ruimte want er zijn brede paden nodig voor een rollator.( eigenwijze moeder zal ook zelf wat willen doen of ze kan of niet )

 

Nu vroeg ik me alleen af wat er het meeste geschikt is voor dit soort plannen.

Ik kon niet verder dan boontjes,andijvie omdat ze die veel eet. ze is geen sla en tomaten tiep

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Vanaf een paar weken geleden ben ik nu ook 100% verantwoordelijk geworden voor mijn moeders tuin.

Een appelboom pruimenboom bosbessen rabarber en bramen had ze al maar wegens slechte fysiek was het zo verwaarloosd dat ik de braam uit het hele oppervlak heb moeten verwijderen.

nu zitten er nog een paar bramen wortels onder de grond dus volgend jaar zal er wel wat terugkomen en dan moet ik het dus in goede banen leiden.

maar ineens heeft ze oppervlakte over

Nu is dus het plan om voorbereidingen te treffen voor volgend jaar.

Ze wil meer moestuin en een deel van de tuin afzetten met een kattenren zodat ze niet naar de buren kunnen.

 

gezien ik dus degene ben die het moet onderhouden en ik ook niet alle tijd van de wereld heb wil ik er alleen die dingen in zetten die makkelijk bij te houden zijn.

toch met een redelijke variëteit

En veel opleveren op beperkte ruimte want er zijn brede paden nodig voor een rollator.( eigenwijze moeder zal ook zelf wat willen doen of ze kan of niet )

 

Nu vroeg ik me alleen af wat er het meeste geschikt is voor dit soort plannen.

Ik kon niet verder dan boontjes,andijvie omdat ze die veel eet. ze is geen sla en tomaten tiep

 

Misschien prei (wel iets bewerkelijker bij het uitplanten), of worteltjes ?

 

Fruitbomen (hebben relatief weinig onderhoud nodig), vaak in de aanbieding in t voorjaar bij Aldi ?

 

Rucola

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanaf mei/juni in de tuin:

Courgettes en pompoenen - geen omkijken naar, ze groeien je hele tuin vol en leveren grote opbrengst. Kies qua ras goede bewaarpompoenen, die kun je de hele winter bewaren.

Boerenkool of cavolo negro (palmboerenkool, neemt minder ruimte in beslag) - ook goede winterkost.

 

Kruiden? In elk geval peterselie, selderij, bieslook. Denk ook aan tijm, rozemarijn, oregano. (Eindeloos uit te breiden afhankelijk van hoe avontuurlijk je kookt/eet/theedrinkt)

 

Al eerder te zaaien:

wortel, ui, bieten - groeit redelijk vanzelf.

knolselderij? lekkere aanvulling op aardappelkost.

 

Fruit heb je zo te horen al plenty, maar aardbeien mis ik nog? Wel wat meer gedoe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kun nu nog zaaien ,evt later beschremen met plastic tunnel . je kun nu spinazie, boerenkool ,spruitjes, en nog veel meer in de grond zetten. vraag @Greener om wat advies, hij weet meer van tuinieren in nederland.zelf sla en radijs kunnen nog.de planten hebben een aantal dagen nodig van zaaieen na oogst. bvb er zijn radijs die in 30 dagen rijp zijn , sla hoef je niet in een keer de hele plant te plukken ,je kunt steeds de buiten bladeren plukken, dat kan al na 1 1/2 mand.en de meeste koude weer kool zoals spruitje en boerenkool worden pas lekker na het vriezen. ook andijvie kan nu nog in de grond .eet ze

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Het seizoen is erweer ( vraag me ineens af of het woord zeis iets te maken heeft met het ontstaan van het woord seizoen )

Dus ik ben weer verder met mijn moeders tuin

probleem is dat we nu veel meer zaden hebben dan ruimte ;-)

Een paar van de plannen zijn aangepast.

Ik moet 3 bomen helaas weghalen wegens verkeerde soort. maar ja ook weer een leer moment.

Maar daardoor zijn we wel in staat om inplaats van een kattten ren gewoon de hele tuin af te zetten met een stukje schuin gaas boven de schutting op 90 graden

Dus stap 1 ik mag weer met de kettingzaag aan de slag, ( erg leuk om te doen )

Dan stap 2 de grond bewerken, zal veel moeten afgraven is net bosgrond ( zie ik dus tegenop ) en veel jonge braam die omhoogschiet ( als er iemand bramen wil ? )

Maar daarna mag ik echt aan de slag , de vensterbanken staan al vol met gevulde eierdozen met de zaadjes die we gisteren hebben opgehaald ( leuk webwinkeltje gevonden die wat zaden had die wat moeilijker te vinden waren )

dus de komende tijd zal ik me niet gaan vervelen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

@Lindaja

 

Foto's posten, ook al zijn het niet de beste. Dat zouden meer preppers moeten doen ! Dan kunnen we zien wat een ander doet, en kunnen we ervan leren.

 

1 plaatje zegt soms meer dan duizend woorden.

 

De tuin is helemaal ontdaan van de bomen ? Dan heb je er een leuk stapeltje brandhout bij ;)

 

groetjes, Peerke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...