Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Klopt, maar die was dan ook totaal niet voorbereid. Hij had het geluk direct in het begin een grotere voorraad alcohol te bemachtigen. Hij had geen voorraaden aan voedsel etc.

Als je wel voorbereid bent, waarom dan ook nog alcohol inslaan om te ruilen?

Alcohol is iets dat minder makkelijk veilig zelf te maken is. Mijn oma heeft opa uit de Duitse gevangenis gekocht met en doos sigaren en twee flessen jenever aan het einde van ww2, dus je begrijpt hoe zuinig ze was met die flessen, gelukkig maar. Hij zat naast Hannie Schaft en stond op de nominatie ook gefusilleerd te worden ivm fotograferen V2 raketten. Als er dertig man voor je huis staat en het lukt je om ze met wat flessen weg te sturen in de overtuiging dat er verder niets te halen valt, ben je spekkoper.

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 126
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Alcohol is iets dat minder makkelijk veilig zelf te maken is. Mijn oma heeft opa uit de Duitse gevangenis gekocht met en doos sigaren en twee flessen jenever aan het einde van ww2, dus je begrijpt hoe zuinig ze was met die flessen, gelukkig maar. Hij zat naast Hannie Schaft en stond op de nominatie ook gefusilleerd te worden ivm fotograferen V2 raketten. Als er dertig man voor je huis staat en het lukt je om ze met wat flessen weg te sturen in de overtuiging dat er verder niets te halen valt, ben je spekkoper.

Precies keyser.... goodwill.... een uitstekende reden om wat alcohol op voorraad te leggen..... maar als ruilmiddel voor preppers? .. nah.. niet voor mij

Gast Dick Berts

Even een korte reactie op een heel belangrijk onderwerp. Toen Sarajevo omsingeld was, is de burgemeester door een tunnel gevlucht om overal steun te werven voor zijn stad. Ik heb hem toen persoonlijk gesproken in het Vakbondsmuseum in Amsterdam. Zijn mond viel open van mijn Katadyn Pocketfilter, dat ik bij had om aan hem te laten zien. Hij wilde niets liever dan die dingen hebben, want de VN had grote waterzuiveraars neergezet en die werden beschoten door sluipschutters. Ontzettend veel van deze man geleerd en hij ook een paar dingen van mij. Kom ik nog eens op terug. Hoe dan ook, die burgemeester -naam vergeten natuurlijk- vertelde dat je in Sarajevo een rol toiletpapier kon ruilen voor een gouden munt! Letterlijk. Voor een grote gouden munt! Afspoelen met water? Ga dat eerst eens proberen en loop dan een week door met het resultaat en kijk dan hoe dat voelt...

Hoe dan ook, die burgemeester -naam vergeten natuurlijk- vertelde dat je in Sarajevo een rol toiletpapier kon ruilen voor een gouden munt! Letterlijk.

Wow, ik neem alles terug en beweer het tegendeel. (Geen smily!, nothing beats experience)

Gast Dick Berts

@OBL-Rien. Ik heb respect voor je opmerking. We zijn allemaal op deze site om te leren. Dat geldt ook voor mij. Het enige voordeel dat ik heb, is dat ik al sinds 1979 prep. Zo lang al, dat je daar bijna de conclusie uit zou trekken dat preppen overbodig is.....

@Keyser Suze. Haal dan alvast pijlsnel bij de Lidl een enorme partij papieren zakdoekjes. Is iets duurder, maar meer dan perfect te gebruiken als toiletpapier. Het is zo sterk dat je het ook nog een keer omgekeerd kunt gebruiken etc. Je hebt dan 10X zoveel 'afveegvermogen' per kubieke meter dan bij gewoon toiletpapier en dat is een groot voordeel als je ruimtegebrek hebt.

Er zijn overigens wel mensen die zo super uitgebalanceerd eten, dat ze geen toiletpapier nodig hebben en een fles water kunnen gebruiken, maar dat is hoogst uitzonderlijk in onze westerse maatschappij. En je gaat je onvoorstelbaar triest voelen als je lang door moet lopen met onafgeveegde billen. Nog een tip. Pak eens een vel A4 printpapier en probeer het daar eens mee....De shit zit dan overal behalve op je gladde printpapier. Krantenpapier gaat ietsje beter, maar ook dat experiment leidt slechts tot de conclusie dat toiletpapier onmisbaar is.

Jongens, ik ben echt bang dat het hele euro zooitje wel eens in een paar dagen in elkaar zou kunnen storten. Wacht niet te lang met toiletpapier etc. etc. te kopen.

Jongens, ik ben echt bang dat het hele euro zooitje wel eens in een paar dagen in elkaar zou kunnen storten.

Dat heb ik zelf ook wel eens, maar intussen ga ik niet meer zo zeer op dat gevoel af.

Ik vergelijk het met de beurs, een aandelen koers kan langer irrationeel blijven dan iemand die daartegen wed.

Ik zie dat met de samenleving net zo. Ze kan (en zal) veel langer irrationeel blijven dan ik voor mogelijk hou.

Ook vanuit een macro perspectief: er is nog veel weelde die geconfisceerd kan worden (al dan niet door inflatie).

Pas wanneer de weelde uitgeput raakt dan is het oppassen geblazen.

We sturen daar op af, maar zijn er (waarschijnlijk!!!) nog niet. Ongeacht mijn gevoelens.

Ik heb in het verleden weleens een aantal weken buiten mijn grote boodschap moeten doen, en toen gebruikte ik gewoon bladeren om mee af te vegen. Ging op zich prima, wel opletten dat je geen brandnetels pakt ;)

On te ruilen ben ik het ermee eens dat alcohol en sigaretten heel waardevol zullen zijn. Denk ook eens aan wegwerpaanstekers.

Had um al gepost in de dagboek topic maar door deze thread ben ik op idee gekomen voor lithium AA batterijen. Energie komt volgens mij altijd van pas Ze ontladen volgens de producent nauwelijks, zijn vrij klein, nuttig en waarschijnlijk ook goed te ruilen.

Wellicht dat ik nu ook voor een Steripen ga sparen.

Had um al gepost in de dagboek topic maar door deze thread ben ik op idee gekomen voor lithium AA batterijen. Energie komt volgens mij altijd van pas Ze ontladen volgens de producent nauwelijks, zijn vrij klein, nuttig en waarschijnlijk ook goed te ruilen.

Maar lithium AA heeft wel 3,7V geen 1,2 of 1,5. Als ruilmiddel dus mogelijk niet erg geschikt.

Zelf koop ik nu vooral AA Eneloop LSD (LSD = Low Self Discharge). Dat zijn 1,2V batterijen die herlaadbaar zijn en per jaar niet meer dan ca 10-15% verliezen.

Dus elke twee jaar even optoppen en je kunt lang vooruit. Deze zijn geloof ik wel goede ruilmiddelen. (Maar ik koop ze voor eigen gebruik)

Ik dacht ook dat li-ion altijd 3.7 was..

Deze zijn echt 1.5v, ze noemen het 'ultimate lithium'. Wellicht is het niet li-ion maar iets ander soort?

bv; http://www.amazon.com/Energizer-Lithium-1-5V-Energy-Batteies/dp/B001INF2L0

Ah, ik wist niet dat deze al in de handel waren als normale 1.5V batterijen.

Dit zijn LiFe (Lithium IJzer) batterijen.

Zijn ideaal voor speciale toepassingen, maar veel te duur voor normaal gebruik of als ruilmiddel imo.

Met je eens, veel te duur voor normaal gebruik. Heb een paar tiental gekocht, voor de zekerheid, omdat ik ze kan opslaan en vergeten. Als het er ooit van komt vertrouw ik erop dat ze het doen. Denk wel dat volle battijeren een nuttig en waardevol ruilmiddel kunnen zijn.

Als je rechts bent veeg je toch ook met rechts?

Vraag of je eerst mag ruiken voor je handen schudt.

Das een goede vraag,laten we er een stelling van maken. Ben je rechts o flinkshandig en hoe veeg jij? :D

Het schijnt een opvoedkundig iets te zijn om kinderen te leren afvegen met de hand waar je niet mee eet. In Islamitische kring is het sowieso gebruik, de rechterhand voor eten enzo, de linkerhand voor de vieze dingen.

Ik denk dat wat je gebruikt en dus prept heel goed ook als ruilmiddel te gebruiken is, dus zie het nut niet om specifiek ruilmiddelen te preppen?

Het kan wel makkelijker zijn om een rol TP te ruilen dan een waterfilter, dan wordt de tegenruil wat complexer maar ja als je iets duurs nodig hebt dan zul je dus ook makkelijker kunnen ruilen met een duurder artikel, heel je voorraad TP in een keer kwijt zijn is ook wel balen.

Nog eens over denken.

Dikke bleek (chloor).

In eerste instantie voor eigen gebruik maar zou misschien ook mooi ruilmiddel zijn.

Onder andere geschikt voor water:

2 theelepeltjes in jerrycan met water en het water is weer iets langer houdbaar.

Je moet DUNNE bleek gebruiken, geen dikke bleek!

Hoe dan ook, die burgemeester -naam vergeten natuurlijk- vertelde dat je in Sarajevo een rol toiletpapier kon ruilen voor een gouden munt! Letterlijk. Voor een grote gouden munt!

Mooi, ik heb meer dan genoeg gouden munten en die zijn veel makkelijker op te slaan of mee te nemen dan plee-rollen. Efficiency rules! Dus tegen die tijd kom ik wel even bij je ruilen ;)

Kans, ook ik ben de mening aangedaan om dat wat wij zelf nodig hebben te zien als mogelijk ruil materiaal. Om die rede preppen wij extra van zo mogelijk alles...

Maar dat is een aardige ruil: wc rol voor een gouden munt, gouden munten om m'n huis mee af te betalen...

Kans, ook ik ben de mening aangedaan om dat wat wij zelf nodig hebben te zien als mogelijk ruil materiaal. Om die rede preppen wij extra van zo mogelijk alles...

Maar dat is een aardige ruil: wc rol voor een gouden munt, gouden munten om m'n huis mee af te betalen...

Het lijkt absurd........ Als er echter maar genoeg mensen zijn die niet preppen, dan gaat de oerwet wan de schaarste werken....

De rol WP kan je de kop kosten, of je een huis opleveren, en zo eng zal het dan dus ook echt zijn..............

Ik had een oud jongensboek, in de middeleeuwen werden er mensen vermoordt voor 7 stuivers, zal nu zoiets zijn van 7 rooitjes? (Toen we nog en autohandel hadden kwamen er veel kampers die de bedragen in kleuren noemden 1 rooitje= 1000 gulden/ euro).

Ik had een oud jongensboek, in de middeleeuwen werden er mensen vermoordt voor 7 stuivers, zal nu zoiets zijn van 7 rooitjes? (Toen we nog en autohandel hadden kwamen er veel kampers die de bedragen in kleuren noemden 1 rooitje= 1000 gulden/ euro).

Niet zozeer kleuren. 'Bargoens' heet dat taaltje onder Neerlandici en het was een joetje, geeltje, meier en een (rooie) rug :) Die goeie ouwe tijd...

http://www.xead.nl/het-bargoens-of-wel-de-dieventaal

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...