Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ruilmiddelen


medan

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Stond er volgens mij niet bij maar stond in een lijstje met handige zaken toen ze daar een soort buurt ruilhandels kregen. Ook trouwens cds en dvds hoewel nu misschien achterhaald. Ivm entertainment voor kids omdat buiten spelen te riskant was.. Kennelijk was er wel redelijk normaal stroom. Ik probeer het artikel terug te vinden maar nog geen Succes. ik heb die week wel even 2 grote dozen gekocht bij de praxis :o. Niet van die mega grote maar ze zijn een centimeter of 6 leek me in ieder geval handig om de ramen bijvoorbeeld dicht te timmeren. Maar kan me voorstellen dat ruilen in zakjes van 50 of 100 best een mooi product is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas kan het niet vinden. Dit was het artikel wat ik toen las ook interessant maar heb weet niet meer hoe mijn google acties mij verder hebben gebracht naar het andere artikel. Ander goed barter product is condooms kwam ik tegen toen ik dit artikel zocht. Ik neem aan niet alleen voor water opslag ;)

 

http://www.survival-spot.com/survival-blog/argentina-collapse/#1

 

Part I: Urban or Country?

Part III: Gray/Black Market

Part III: Guns, Ammo And Other Gear

Part IV: Interlude

Part V: Necessary Items

Part VI: More On Security

Part VII: tea With Aunt Sheeply

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind het eigenlijk origineel en creatief van Medan dat hij komt met de blikopener

hij heeft daar een punt, want idd, stel je hebt wel een blik maar geen opener en je hebt honger dan zou je er een moord voor doen

daar verlies je niet veel aan om 20 blikopeners in voorraad te hebben.

 

Je hebt geen blikopener nodig om een blik open te kunnen maken hoor ;-) Met bijvoorbeeld een vijl of stuk steen kun je de rand die de deksel en het blik aan elkaar houd wegvijlen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Sandokan

dR3 ja zo kan ik nog wel 10 methoden bedenken, mits je een vijl en steen hebt ;-)

wie zegt immers dat je die dan wel hebt op zo'n moment

en ook de nuchterheid en koelheid beheerst om logisch na te denken als je zo honger hebt

ik vond het gewoon niet zo dom gedacht van Medan, en wilde er iets positiefs over zeggen ipv hem af te zeiken

ik kan altijd iets leren van de creativiteit en oorspronkelijkheid van mensen als het om dit soort zaken gaat - en ben er dankbaar voor

 

Sandokan

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zat net even een lijstje te maken voor ruilmiddelen die ik zelf al heb of nog aan wil schaffen.

 

Volgens mij gaan sommige preppers voorbij aan het nut van ruilhandel: het verkrijgen van goederen/diensten die je niet hebt maar wel nodig hebt. Het hele doel van preppen is juist om voorbereid te zijn, dus zorg dat je alles voldoende op voorraad hebt zodat je straks geen woeker-ruilprijzen op de zwarte markt hoeft te betalen... En wat als uiteindelijk artikel X opraakt, of je artikel Y nodig hebt maar dit vergeten bent te preppen? Dan kun je je overige prep-middelen inzetten voor de ruilhandel.

 

Mijn advies is dus: zorg dat je alles voldoende op voorraad hebt, en gebruik je voorraad eventueel als ruilmiddel. Ik sla liever een paar honderd extra blikken voedsel op die eventueel geruild kunnen worden dan een voorraad artikelen die ik alleen voor ruilhandel kan gebruiken. Die blikken voedsel kan ik namelijk ook zelf opeten ipv te ruilen, win-win imo.

 

De enige uitzondering zijn edelmetalen, die gebruik je als ruilmiddel en om geldontwaarding tegen te gaan. Wel in kleine en (h)erkende formaten, een kilo goud of zilver is vaak lastig ruilen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dR3 ja zo kan ik nog wel 10 methoden bedenken, mits je een vijl en steen hebt ;-)

wie zegt immers dat je die dan wel hebt op zo'n moment

en ook de nuchterheid en koelheid beheerst om logisch na te denken als je zo honger hebt

ik vond het gewoon niet zo dom gedacht van Medan, en wilde er iets positiefs over zeggen ipv hem af te zeiken

ik kan altijd iets leren van de creativiteit en oorspronkelijkheid van mensen als het om dit soort zaken gaat - en ben er dankbaar voor

 

Sandokan

 

Was ook niet bedoeld om af te zeiken, en ook ik heb wat P51 en normale blikopeners op voorraad (werkt wat makkelijker dan een vijl) maar zie ook m'n vorige post over het nut van dit soort items als ruilmiddel aanschaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast Dick Berts

-Een Zippo aansteker is een must in een crisis, want lucifers raken op. Die paar druppels benzine die je nodig hebt voor je Zippo, vind je altijd nog in de tank van een auto. Maar een Zippo gebruikt ook vuursteentjes!

 

- Elders op deze site heb ik uitgelegd, hoe waardevol een handnaaimachine is. Die staan overal nog op zolders, maar niemand heeft er nog naalden bij. Dit soort kleine essentials, waar iedereen over heen kijkt en die weinig ruimte innemen, zijn de ideale ruilmiddelen. Denk zelf na, want anders bieden we straks allemaal hetzelfde aan op straat.

 

- Lukt het nadenken niet? Een klassiek ruilmiddel is zeep. Wordt ook door iedereen vergeten. Koop een zeep soort, waarmee je eventueel ook je kleding kunt wassen. Die vind je onder anderen in natuurwinkels.

 

- Helemaal bovenaan de lijst staan groete- en fruitzaden. Eigenlijk een compleet survival systeem op zich. Zaad heeft zo'n enorme potentie! Iedereen wil het straks hebben en er is vrijwel niks voorradig in onze maatschappij. Alleen wat voor hobby tuinders, maar dat zijn we straks allemaal. Bij de Welkoop-Boerenbond winkels (zie internet) hebben ze op dit moment heel verse zaden, die tot 2016-2017 houdbaar zijn. Let goed op een zo lang mogelijke houdbaarheidsdatum. Onderzoek uit Wagenigen in verband met het exporteren van restpartijen zaden naar ontwikkelingslanden toont aan, dat de meeste zaden twee tot drie jaar langer mee kunnen dan op het zakje staat. Het opkomstpercentage neemt licht af, maar dat geeft niks. Je kunt de kiemkracht van zaden ook testen door ze een tijdje op een vochtig watje te leggen. Dat voorkomt dat je oogst mislukt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Als Griekenland uiteindelijk in een financiële ineenstorting terechtkomt, gaan veel Griekse steden zich tot een ruilhandel wenden, een systeem dat vergelijkbaar is met wat ontstaat na een SHTF of post-apocalyptische wereld.

 

 

Dus wat doet een wijs man? (en een nog wijzere vrouw).

 

Ruilartikelen verzamelen

 

Maar wat? wat kunnen we zoal inslaan

 

Er zijn al sites met adviezen

 

SHTFplan

 

 

Emergency Outdoors

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal zeker niet zeggen "niet doen".

 

Maar ruilartikelen verzamelen staat toch echt wel onderaan op mijn lijstje.

Per definitie wil je een ruilartikel kwijt, dus je hebt er eigenlijk zelf niets aan.

Je hoopt dat andere mensen er iets wat jij wel wilt voor willen ruilen.

Is het dan niet slimmer om zelf nu al die dingen op voorraad te nemen?

 

Volgens mij praat je over exact dezelfde materie. Bedenk maar eens wat een blik eten waard kan zijn als er geen voedsel meer is, of een stukje zeep? Alles wordt dan ruilartikel volgens mij. Een ander verhaal is een zogenaamd georganiseerd ruilsysteem waar het in het filmpje over gaat. M.i kan dit zich alleen maar afspelen in een situatie waarin mensen het lastig hebben, maar waar echt nog geen sprake is van een SHTF.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb altijd een voorraadje whisky en sterker spul in huis, inderdaad goed als ruilmiddel, goodwill tonen en ter ontspanning.

 

WC papier is gewoon een prima ruilmiddel, zelfs als de logistieke systemen een week stil komen te liggen zal er al een tekort aan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een oog getuigen verslag van de SHTF situatie in Bosnië,ergens op deze site werd verteld dat alcohol het ultieme ruil object was;bij ellende wordt navenant meer gezopen,en zeker door degene die iets te bieden heeft wat jij graag hebben wilt ,ik ga dus voor alcohol in alle consumeerbare vormen maar met een voorkeur voor sterke drank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat wc-papier geen waarde zal hebben.

Als zaken echt zo slecht gaan dan heeft iedereen al een oplossing voor dit probleem. Tip: handenschudden alleen met rechts. :)

Alcohol en sigaretten zijn wel goed, maar waarschijnlijk niet als ruilmiddel. Meer voor "goodwill" .............

 

Ik ben links handig, dus veeg ik met....... :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dikke bleek (chloor).

 

In eerste instantie voor eigen gebruik maar zou misschien ook mooi ruilmiddel zijn.

 

Onder andere geschikt voor water:

2 theelepeltjes in jerrycan met water en het water is weer iets langer houdbaar.

Zelf heb ik doos met 12 flessen die ik telkens aanvul als ik nu 1 aanbreek.

 

Sowieso vind ik het waard om chemische producten , lees: chloor/wasbenzine/pure alcohol etc , op afvinklijstje te hebben staan aangezien er maar weinig mensen zijn die 'straks' de chemicus kunnen uithangen.

(misschien ook handig om moonshine te leren maken want de vraag zal groot zijn lol)

 

 

RedPill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, maar die was dan ook totaal niet voorbereid. Hij had het geluk direct in het begin een grotere voorraad alcohol te bemachtigen. Hij had geen voorraaden aan voedsel etc.

Als je wel voorbereid bent, waarom dan ook nog alcohol inslaan om te ruilen?

 

Alcohol is iets dat minder makkelijk veilig zelf te maken is. Mijn oma heeft opa uit de Duitse gevangenis gekocht met en doos sigaren en twee flessen jenever aan het einde van ww2, dus je begrijpt hoe zuinig ze was met die flessen, gelukkig maar. Hij zat naast Hannie Schaft en stond op de nominatie ook gefusilleerd te worden ivm fotograferen V2 raketten. Als er dertig man voor je huis staat en het lukt je om ze met wat flessen weg te sturen in de overtuiging dat er verder niets te halen valt, ben je spekkoper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Even een korte reactie op een heel belangrijk onderwerp. Toen Sarajevo omsingeld was, is de burgemeester door een tunnel gevlucht om overal steun te werven voor zijn stad. Ik heb hem toen persoonlijk gesproken in het Vakbondsmuseum in Amsterdam. Zijn mond viel open van mijn Katadyn Pocketfilter, dat ik bij had om aan hem te laten zien. Hij wilde niets liever dan die dingen hebben, want de VN had grote waterzuiveraars neergezet en die werden beschoten door sluipschutters. Ontzettend veel van deze man geleerd en hij ook een paar dingen van mij. Kom ik nog eens op terug. Hoe dan ook, die burgemeester -naam vergeten natuurlijk- vertelde dat je in Sarajevo een rol toiletpapier kon ruilen voor een gouden munt! Letterlijk. Voor een grote gouden munt! Afspoelen met water? Ga dat eerst eens proberen en loop dan een week door met het resultaat en kijk dan hoe dat voelt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

@OBL-Rien. Ik heb respect voor je opmerking. We zijn allemaal op deze site om te leren. Dat geldt ook voor mij. Het enige voordeel dat ik heb, is dat ik al sinds 1979 prep. Zo lang al, dat je daar bijna de conclusie uit zou trekken dat preppen overbodig is.....

 

@Keyser Suze. Haal dan alvast pijlsnel bij de Lidl een enorme partij papieren zakdoekjes. Is iets duurder, maar meer dan perfect te gebruiken als toiletpapier. Het is zo sterk dat je het ook nog een keer omgekeerd kunt gebruiken etc. Je hebt dan 10X zoveel 'afveegvermogen' per kubieke meter dan bij gewoon toiletpapier en dat is een groot voordeel als je ruimtegebrek hebt.

 

Er zijn overigens wel mensen die zo super uitgebalanceerd eten, dat ze geen toiletpapier nodig hebben en een fles water kunnen gebruiken, maar dat is hoogst uitzonderlijk in onze westerse maatschappij. En je gaat je onvoorstelbaar triest voelen als je lang door moet lopen met onafgeveegde billen. Nog een tip. Pak eens een vel A4 printpapier en probeer het daar eens mee....De shit zit dan overal behalve op je gladde printpapier. Krantenpapier gaat ietsje beter, maar ook dat experiment leidt slechts tot de conclusie dat toiletpapier onmisbaar is.

 

Jongens, ik ben echt bang dat het hele euro zooitje wel eens in een paar dagen in elkaar zou kunnen storten. Wacht niet te lang met toiletpapier etc. etc. te kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in het verleden weleens een aantal weken buiten mijn grote boodschap moeten doen, en toen gebruikte ik gewoon bladeren om mee af te vegen. Ging op zich prima, wel opletten dat je geen brandnetels pakt ;)

 

On te ruilen ben ik het ermee eens dat alcohol en sigaretten heel waardevol zullen zijn. Denk ook eens aan wegwerpaanstekers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...