Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ananas de magische vrucht, ook gezond uit blik (opslag)


Tom

Aanbevolen berichten

Ananas is erg gezond, uiteraard verdient verse ananas de voorkeur, maar ananas uit blik is ook prima!

 

Verse ananas of ananas in blik (jaren lang houdbaar)

 

Verse ananas is lekker, maar niet altijd beschikbaar en ook niet altijd even handig.

Ananas uit blik is een geconserveerde ananas die je heel lang kunt bewaren en eentje die altijd beschikbaar is. Verse ananas is altijd de beste keus, maar ananas uit blik is een goed alternatief. Gelukkig verdwijnen niet alle goede voedingswaarde tijdens het conserveren van de ananas. Ananas in blik is een goed alternatief mocht verse ananas niet verkrijgbaar zijn en bijna net zo gezond.

 

Aantal kilocalorieën

 

Wanneer je niet de mogelijkheid hebt om verse ananas te kopen, koop dan ananas uit blik dat in water of op eigen sap is geconserveerd. Ananas in siroop bevat bijna het dubbele aantal kilocalorieën dan de verse variant en ook meer kilocalorieën dan ananas in water. Ananas in siroop bevat ook veel meer toegevoegde suikers dan de andere varianten en is dan ook veel minder gezond.

 

Verschil in andere vitamines

 

Verse ananas bevat meer vitamine C en minder suiker dan ananas in blik. Ananas in blik heeft bijna het dubbele aan vitamine B1 ten opzichte van verse ananas. Bij het conserveren van ananas, wordt hitte gebruikt waardoor er helaas veel van de goede enzymen verloren gaan. Gelukkig blijven er in ingeblikte ananas de meeste voedingsstoffen gewoon behouden

 

 

1

Ananas versterkt het immuunsysteem

 

Verse ananas zit boordevol vitamine C. Deze vitamine versterkt het immuunsysteem, het bindweefsel, help bij verkoudheid en tegen infecties, en versnelt de wondgenezing. Vitamine C is dus erg belangrijk voor ons lichaam om gezond te blijven.

 

2

Ananas werkt ontstekingsremmend

 

De ananas zit vol met een ontstekingsremmend enzym: bromelaïne. Het enzym bromelaïne helpt tegen weefselzwelling van bijvoorbeeld artrose, bronchitis, spataderen, reumatoïde artritis, verstuiking en verrekking. Bromelaïne werkt ook nog eens pijnstillend; goede reden om extra ananas te eten wanneer je last hebt van ontstekingen! Bromelaïne heeft nog een goede eigenschap: het kan reizigersdiarree verlichten. Bromelaïne verjaagt namelijk de bacterie Escherichia coli (vaak E. coli genoemd) die voor reizigersdiarree verantwoordelijk is.

 

 

3

Ananas verkleint de kans op beroertes en hartinfarcten

 

Het enzym bromelaïne komt veel in ananas voor. Naast zijn ontstekingsremmende werking heeft bromelaïne nog een goede eigenschap. Dit belangrijke enzym vermindert bloedstolsels in het bloed waardoor de kans op hartinfarcten en beroertes verkleind worden.

 

 

4

Ananas versterkt de botten

 

Mangaan is een spoorelement dat in ananas aanwezig is. Mangaan werkt vooral als een co-enzym. Een co-enzym is een onderdeel dat nodig is voor andere enzymen om hun werk te kunnen doen. Mangaan is noodzakelijk om sterke botten en kraakbeen te behouden. Hoewel mangaan in het lichaam in heel kleine hoeveelheden voorkomt, is dit spoorelement toch niet onmisbaar. Mangaan is het meest te vinden in de botten, lever en in de nieren.

 

 

5.

Ananas zorgt voor een goede spijsvertering

 

Ananas bevat oplosbare vezels. Oplosbare vezels zorgen voor een goede spijsvertering en kunnen ook helpen bij diarree. In de darmen worden voedingsvezels bewerkt door bacteriën. De stoffen die tijdens dit bewerkingsproces vrijkomen, zorgen ervoor dat de ontlasting soepel en blijft. In geval van diarree zorgen deze stoffen juist dat de ontlasting niet te dun wordt.

 

 

6

Ananas helpt de bloedsuikerspiegel stabiel te houden

 

De oplosbare vezels die ananas bevat, heeft naast een goede spijsvertering nog meer voordelen. Pectine is zo’n oplosbaar vezel. Pectine helpt bij het verlagen van een hoog cholesterolgehalte. Pectine zorgt er ook voor dat de bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Vooral voor mensen met suikerziekte is dit voordeel van groot belang. Pectine komt alleen vrij als je de ananas eerst verhit voordat je hem opeet.

 

7

Ananas verlaagt de cholesterolspiegel

 

In ananas komen plantensterolen voor. Deze stof zorgt ervoor dat het slechte cholesterol minder vanuit de darmen wordt opgenomen. Hierdoor kan het cholesterolgehalte verlaagd worden wanneer je regelmatig ananas eet. Door het verlagen van het cholesterolgehalte, wordt de kans op hart- en vaatziekte ook kleiner.

 

 

8

Ananas helpt bloedarmoede voorkomen

 

In ananas zit veel van het mineraal ijzer. IJzer zorgt voor de transport van zuurstof in het bloed. Een onmisbaar mineraal voor het lichaam! IJzer bestaat in 2 vormen: heemijzer (komt voor in vlees en vis) en non-heemijzer (komt voor in plantaardige voedingsmiddelen). In ananas komt het plantaardige non-heemijzer voor.

 

 

9.

Ananas remt kanker

 

Ananas is rijk aan ferulazuur. Ferulazuur is een sterk antioxidant dat bepaalde kankerverwekkende stoffen onschadelijk kan maken. Ferulazuur voorkomt ook schade aan DNA dat veroorzaakt is door UV-licht (zonlicht).

 

10

Ananas geeft ons energie

 

Dankzij de aanwezigheid van thiamine (vitamine B1) geeft ananas ons energie. Thiamine zorgt voor de verbranding van koolhydraten waardoor we energie krijgen. Verder speelt deze vitamine een belangrijke rol in het zenuwstelsel.

 

Het enige probleem wat kan optreden is als iemand lijdt aan IBD of een IBS. Hun maag is misschien te gevoelig voor deze zure vrucht. In dat geval zijn er ananas supplementen. Deze kunnen de verse ananas vervangen.

 

En ook leverbaar als Voedingssupplementen

 

 

Links;

 

 

http://www.ananasgezond.nl/

 

Magical fruit

 

 

 

Opmerkingen zijn welkom, zodat ik het onderwerp nog kan aanpassen

Vraag me namelijk af of ze gedroogd ook nog de gezonde stoffen bevatten en zijn ze in te vriezen, wie weet dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik vind ananas 1 van de lekkerste soorten fruit om zo te eten of in gerechten te verwerken. Ook ananassap vind ik heerlijk.

Binnenkort maar een paar blikjes toevoegen aan de verzameling.

 

Tips:

- ananas in de zuurkool

- rijst met kip/kerriesaus met doperwtjes en ananas

- babi pangang met atjar en ananas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een beetje Off-Topic.png.1a0b015ff6fbe7370523ecbeb2457fea.png maar wel lekker, ananaspunch.

 

Ingrediënten:

 

1 verse ananas

2 dl appelsap

2 dl Amaretto

2 dl witte rum

3 flessen mousserende wijn

2 l mineraal water

 

1} Schil de ananas, verwijder de harde kern en snijd het vruchtvlees in blokjes.

2} Doe het vruchtvlees in een kom, giet de appelsap, de Amaretto en de rum erbij. Laat het 2 uur trekken in de koelkast.

3) Giet alles over in een grote bowl en voeg vlak voor het opdienen de wijn en het mineraalwater toe.

4) wine.jpg.8d8e27dd418a259ab1b5fb29ba43249a.jpg wine.jpg.8d8e27dd418a259ab1b5fb29ba43249a.jpg

 

Ohja, dit is voor 10 tot 15 personen. Afhankelijk hoeveel dorst je hebt.

 

Ook dan ik dat de ananas iets minder gezond geworden is, maar wel lekker. :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb nog eens iets gehoord waar ananas goed voor is maar dat zet ik maar niet openbaar.

 

Waarom niet?

 

Wel grappig, altijd als ik ziek ben geweest en enkele dagen niets binnen heb kunnen houden, en ik voel me weer iets beter, krijg ik hele fantasieën over eten. Ananas staat dan altijd met stip op nummer 1. Zodra ik dan ook weer wat binnen kan houden ren (nou ja, meestal is dat dan meer strompelen :p ) ik naar de winkel, en koop ik verse ananas en meestal nog een hele lading verschillende soorten fruit. Zelf geloof ik dan dat er blijkbaar iets in dat eten waar ik dan naar verlang zit, dat mijn lichaam op dat moment nodig heeft.

Overigens kan ik nooit meer dan een paar stukken ananas na elkaar eten. Nou weet ik dat het heel normaal is als je tong gaat branden door ananas, maar als ik meer dan een paar stukken eet gaat mijn tong er letterlijk van bloeden :/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pina colada

 

Ingrediënten

 

50 mililiter witte rum

100 mililiter ananassap

50 mililiter kokosmelk

3 à 4 ijsblokjes of crushed ice

stukje ananas

 

Bereidingswijze

Zorg dat het ananassap reeds goed gekoeld is in de koelkast. Doe de rum, het ananassap, de kokosmelk en het ijs in de shaker en shake well!

Giet in een longdrinkglas. Steek op de rand van het glas het stukje ananas.

 

Zelf maak ik dit het liefst met verse ananas, die ik blender.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ananas heeft een aantal brede eigenschappen die goed van pas komen om astmatische reacties als gevolg van luchtvervuiling tegen te gaan.

Doordat bromelaïne de circulatie verbetert, vermindert het ook ontstekingspijn en –oedeem en ondersteunt het de wondgenezing (o.a. door regulatie van de collageensynthese). Om die reden wordt bromelaïne ook wel gebruikt om lichte maagontstekingen te behandelingen na een indigestie of na het drinken van teveel alcohol.

 

Meer op: http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?id=619&cod=429&page=

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Grappig dat dit topic nu weer boven komt, ik heb vandeweek onderstaande weer in uitvoering gebracht :D

 

Wel grappig, altijd als ik ziek ben geweest en enkele dagen niets binnen heb kunnen houden, en ik voel me weer iets beter, krijg ik hele fantasieën over eten. Ananas staat dan altijd met stip op nummer 1. Zodra ik dan ook weer wat binnen kan houden ren (nou ja, meestal is dat dan meer strompelen :p ) ik naar de winkel, en koop ik verse ananas en meestal nog een hele lading verschillende soorten fruit. Zelf geloof ik dan dat er blijkbaar iets in dat eten waar ik dan naar verlang zit, dat mijn lichaam op dat moment nodig heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verbaast me dat ze verse ananas en ananas uit blik precies hetzelfde zou moeten zijn.

Zelf ben ik behoorlijk allergisch voor verse en gedroogde ananas maar juist weer niet voor de ananas uit blik omdat ze daar wat andere (chemische) productiestappen op uitvoeren waardoor m'n lichaam er weer wel tegen kan.

Helaas kan ik er hier niet zo snel op internet wat over vinden maar zal nog verder zoeken naar de link waar ik er eerder over gelezen heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verbaast me dat ze verse ananas en ananas uit blik precies hetzelfde zou moeten zijn.

Zelf ben ik behoorlijk allergisch voor verse en gedroogde ananas maar juist weer niet voor de ananas uit blik omdat ze daar wat andere (chemische) productiestappen op uitvoeren waardoor m'n lichaam er weer wel tegen kan.

Helaas kan ik er hier niet zo snel op internet wat over vinden maar zal nog verder zoeken naar de link waar ik er eerder over gelezen heb.

 

Je kunt het enzym in bromelaine uitschakelen wanneer de ananas verhit wordt. Dit hoeft niet bij 100°C, 65-70°C is genoeg. Dat zal waarschijnlijk ook bij de blikananas het geval zijn.

 

De kern van de ananas bevat kinine, dat zorgt voor de onvruchtbaarheid. En voor het doden van de parasieten zoals de malariaparasiet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ananas mag je niet eten als je zwanger bent. Ananas wekt weeen op (met name de kern). Ook breekt ananas eiwitten af. Dit is dan weer handig als je (weer eens:p) te veel gegeten hebt, een paar stukken ananas en je hebt geen last meer van dat volle, opgeblazen gevoel.

Als je een stuk verse ananas onder je lip (van je mond :o) stopt, voel je een bijtend/prikkend gevoel. Dat komt doordat de eiwitten in je tandvlees aangetast worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom niet?

 

Wel grappig, altijd als ik ziek ben geweest en enkele dagen niets binnen heb kunnen houden, en ik voel me weer iets beter, krijg ik hele fantasieën over eten. Ananas staat dan altijd met stip op nummer 1. Zodra ik dan ook weer wat binnen kan houden ren (nou ja, meestal is dat dan meer strompelen :p ) ik naar de winkel, en koop ik verse ananas en meestal nog een hele lading verschillende soorten fruit. Zelf geloof ik dan dat er blijkbaar iets in dat eten waar ik dan naar verlang zit, dat mijn lichaam op dat moment nodig heeft.

Overigens kan ik nooit meer dan een paar stukken ananas na elkaar eten. Nou weet ik dat het heel normaal is als je tong gaat branden door ananas, maar als ik meer dan een paar stukken eet gaat mijn tong er letterlijk van bloeden :/

 

Loreen ik kan je de hand geven.

Ja heb ik ook,,, vooral fruit wat nog niet helemaal rijp is binnen 20 seconden krijg ik veel scheurtjes in de tong en er komt bloed uit, ook frisdrank met onrijpe fruit, heel apart ik krijg het ook van geitenkaas, voor de rest heb ik geen tong problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...