Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Dilemma] Bug Out Aanhanger


Wonderland

Aanbevolen berichten

Aangezien ''wij'' geen grotere auto kunnen aanschaffen, en we toch wel wat extra spullen willen meenemen (niet alleen voor WTSHTF, maar ook voor meetings en eigen vakantie's), zijn wij van plan om een (kleine) aanhanger aan te schaffen.

 

Ik ben van mening dat als het zo'n koffertje op wielen word dat je het met een beetje wind, snelheid of als hij leeg of te vol is wel kunt vergeten om er mee te rijden. Het ding gaat zwalken, wiebelen of waait weg :)

 

@Alice is van mening dat het wel meevalt.

 

Ons volgende punt is: Dat een grotere (tandemasser) eigenlijk buiten ons budget ligt, maar misschien ook wel weer te groot.

 

Zaken die in de aanhanger moeten kunnen:

- Extra tent of partytent

- Extra (tuin) Camping) stoelen

- Voedsel voorraad

- Handgereedschap

- Scheppen

- Al onze dieren (WTSHTF)

- Fietsen erop, aan of erin

 

Kunnen jullie ervaringen, tips of ideeën delen met ons? Is er iemand die zo'n aanhanger heeft ? Of getest?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 90
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Je hebt altijd te weinig ruimte/laadvermogen neem dat maar aan.

Dus ga voor de grootste veilige werkbare en betaalbare optie?

 

Wat je nu in je aanhanger wilt gooien is over een jaar verdubbelt gok/denk ik?

 

Een wilde optie, samen werken met een prepper of iemand in de buurt?

Iemand met een grotere auto of iemand met een aanhanger rijbewijs kan al snel een aanhanger van 2 tot 3,5 duizend kg aan zijn auto hangen, dat begint ergens op te lijken.

En in de finale noodsituatie zou ik er niet bang voor zijn om even het dubbele van het toelaatbare gewicht erop te gooien en wat rustiger te rijden.

Het beladen is zeker van belang maar een dubbelasser ligt van zichzelf al veel stabieler op de weg, is veel beter te sturen zowel achter de auto als met de hand enz.

( niet altijd waar, een hele lichte aanhanger is als enkel asser beter te hanteren)

 

 

Een normale 750 kg aanhanger mer twee assen ( maximale belasting per as staat vaak vermeld) kan als eea in goede staat is ook best het dubbele gewicht hebben als de snelheid aangepast wordt.

Maar het feit dat de aanhanger dan ongeremd is ben ik daar banger voor dan bij mijn geremde aanhanger om die even over te belasten zeker gezien mijn sleepwagen...

 

Als je eenmaal met een dubbelasser gereden hebt wil je nooit meer een enkel asser, en als je eenmaal een echte aanhanger dus geremd hebt wil je nooit meer een ongeremde.

 

 

Je bent btw wel onverzekert als je dit soort grappen uithaalt en als je dan dus een ongeluk krijgt is het geen grap meer.

Dus na the shtf zal het me niet boeien maar daarvoor wel je verstand gebruiken en binnen de regelgeving blijven.

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wonderland: De keuze zal erg afhangen van het trekkende voertuig en je rijbewijs (B of BE).

 

@Geert heeft een geweldige bug out aanhanger en er veel ervaring mee. Toch wel gezien op SC Drenthe?

 

Ik zelf heb wel eens zitten denken aan een particuliere bestelauto (tweezitter) bv Citroen Berlingo of Peugot Partner (hebben schroef ipv bladveren achter, veel comfortabeler in dagelijks gebruik)

Heb je een auto die 200 kg meer weegt dan een vierzitter, met dezelfde wegenbelasting!

 

Des te nieuwer het model van die types, des te groter ze worden. Een moderne Berlingo mag 1500 kg trekken, de oudere zijn lichter en mogen dus minder trekken, maar nog steeds een flinke kar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe Ik heb weleens gekeken naar een Renault Kangoo, zijn leuke goedkope en sterke auto's. Je hebt ze al met 150.000 kilometer op de teller voor een euro of 800.

Die aanhanger van @Geert heb ik idd gezien in Drenthe en in Vlaanderen. Dat is dus de aanhanger die best wel wat kost en waarschijnlijk ook weer te groot ;)

@popeye Ik denk dat een dakkoffer te weinig ruimte heeft aangezien er toch wel aardig wat spullen mee willen/moeten. Ook een dakkoffer op het dak van je auto slurp een hoop meer brandstof dan een aanhanger.

Een dakkoffer op een gesloten aanhanger is wel weer een goed idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb verschillende aanhangers . Enkel en dubbel assen . Heb er zelfs een waar enkel prepper spullen in zitten , dit is een enkel as met zeil hoog model . Waar ik het liefst mee rijd of wat gemakkelijkst rijd ? Is mijn dubbel asser . Hij is ook ongeremd maar rijd lekker . Zowel voor als achterwaarts . Want als je niet gewend bent met een aanhanger achteruit te rijden en dan nog op de spiegels wordt het sukkelen . Misschien bouw ik ooit nog eens iets op mijn dubbelster voor mijn prepper spullen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

@Wonderland, ik heb zo'n mini-aanhangertje.

 

Mee naar de Pyreneeën en Oostenrijk geweest. Vol en leeg. Langzaam en snel. Stad met verkeersdrempels en strak asfalt.

Geen probleem.

 

Out of box thinking?

 

Neem een bootje op een trailer en gebruik die als aanhanger. Preps klaarstaan in waterdichte tonnen. Multifunctioneel. Serieus. B.v.:

 

http://www.botentekoop.nl/vis-en-consoleboten/1300455/open-polyester-tour-vis-boot-met-trailer-1985.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot

Een aanhanger met een rubberbootje vind beter ;)

 

Nu is het echt een bootje de aanhanger

 

Waarom?

Die ik liet zien is veel steviger, dus je kan er gekke dingen in vervoeren.

Echt een bootje, dus je kan er nog mee varen ook.

 

Wel eens bij de Wieden en Weerribben geweest? Dichtbij en super mooi. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe Ik heb weleens gekeken naar een Renault Kangoo, zijn leuke goedkope en sterke auto's. Je hebt ze al met 150.000 kilometer op de teller voor een euro of 800.

Die aanhanger van @Geert heb ik idd gezien in Drenthe en in Vlaanderen. Dat is dus de aanhanger die best wel wat kost en waarschijnlijk ook weer te groot ;)

@popeye Ik denk dat een dakkoffer te weinig ruimte heeft aangezien er toch wel aardig wat spullen mee willen/moeten. Ook een dakkoffer op het dak van je auto slurp een hoop meer brandstof dan een aanhanger.

Een dakkoffer op een gesloten aanhanger is wel weer een goed idee.

Je hebt dak koffers van 250 liter, er kunnen er twee naast elkaar.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze & @Heksenboot

Daar hebben jullie wel een puntje

 

Pffff weer genoeg om over te denken. Waarom zoveel optie's ? ;)

aanhanger is super natuurlijk, wel weer nummer bord, keuring, registratie. Lastiger sturen bij achteruit rijden, lagere top snelheid. Misschien dat met de economische crisis mensen op marktplaats goedkoop hun skibox wegdoen. Je kunt ook stappen doen; eerst skibox, heb je tzt meer geld, dan de aanhanger. Nog meer opties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We rijden al meer dan 15 jaar met aanhanger naar vakantiebestemmingen. Mountainbikes, (kano's) en backpacks gaan standaard mee. Eerlijk gezegd vergeet ik na 100 meter al dat er een aanhanger achter hangt, maar we zitten dan ook met 9 man in een camper. Dat zijn wel grote auto's maar doordat de verzekering € 175 per jaar kost, de wegenbelasting ca. € 700 per jaar, je op LPG rijdt (1:6, €0,64 per liter) en relatief weinig onderhoudskosten hebt (€300 - € 900 per jaar) zijn de vaste lasten niet echt hoger dan een kleine middenklasser.

 

gmc.jpg.19999f511845824cb364f6980762530f.jpg

1998 GMC met oude aanhanger. Regelmatig problemen mee gehad. Als je met aanhanger gaat rijden, zorg dan voor een aanhanger met huif en in goede staat. Dat voorkomt veel narigheid en rijdt rustiger.

 

chevrolet.jpg.64691d0a8b3c9ad2833aa7a87fea7196.jpg

De combinatie waar we van 2004-2012 mee reden (met 6 kids+aanhang). Overigens deels nog zonder BE terwijl totaalgewicht boven de 5 ton lag.

 

ford.jpg.3637bad91b83bb97bda1e0248a55f73d.jpg

De Ford waar we dit jaar mee rijden. Vijf fietsen boven het bed en - indien nodig - 3 op de trekhaak. Windgevoeligheid is 0, maar ik rij liever met een aanhanger over een bumby wegdek dan met 5 fietsen op deze hoogte. Voordeel is dat je probleemloos met redelijke snelheden (130 km/u) kunt rijden over doorgaande wegen.

 

Ik zou adviseren een aanhanger te gebruiken voor een bug out, maar wel zorgen dat al je essentiele gear (BOB's) in de auto past. In combi met een kleine bestelauto heb je heel veel mogelijkheden en weinig beperkingen. Je kunt je actieradius ook flink opschroeven met een aanhanger omdat je extra brandstof mee kunt nemen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wonderland

 

Als ik zie wat je wilt vervoeren, moet je met een 750Kg aanhanger wel uit de voeten kunnen.

Indien je geen BE rijbewijs hebt, en je wilt toch wat meer laadvermogen, dan kun je ook een geremde tandemasser"zonder papieren"kopen, dan is het voor de wet een aanhangwagen tot 750Kg.

Je kunt ook via het RDW(kosten ongeveer € 70,= een aanhangwagen laten terugkeuren tot het vor jou maximaal toegestane aanhangwagengewich. Dan ben je nu legaal, en heb je na shtf voldoende laadvermogen.....

 

PM me maar als je meer wilt weten

Link naar reactie
Delen op andere sites

aanhanger is super natuurlijk, wel weer nummer bord, keuring, registratie. Lastiger sturen bij achteruit rijden, lagere top snelheid. Misschien dat met de economische crisis mensen op marktplaats goedkoop hun skibox wegdoen. Je kunt ook stappen doen; eerst skibox, heb je tzt meer geld, dan de aanhanger. Nog meer opties.

 

Ski-boxen zijn ook best wel duur en als je er twee wilt kopen ben je bijna net zoveel kwijt als voor een aanhangertje. En dan wil ik best een paar tientjes meer uitgeven voor aanhangertje omdat ik dat ook praktischer vind. Ik kan bijvoorbeeld mijn kippen niet kwijt in een ski-box.

Ski-box hadden wij al eindeloos overwogen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom?

Die ik liet zien is veel steviger, dus je kan er gekke dingen in vervoeren.

Echt een bootje, dus je kan er nog mee varen ook.

 

Wel eens bij de Wieden en Weerribben geweest? Dichtbij en super mooi. :)

 

Dat vind ik eigenlijk een geniaal idee! Maar is wel weer duurder dan een aanhangertje. En ik wil eigenlijk liever gister dan vandaag een aanhanger want als we nu moeten vluchten hebben we een fucking probleem, want dan kunnen onze beesten dus gewoon niet mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt dak koffers van 250 liter, er kunnen er twee naast elkaar.

Mijn transit mag 150 kg op dak (450 zal ook wel gaan hoor :p :P :p) maar 2 dakkoffers is niet functioneel tenzijn je enkel dons vervoerd.

Je zit al snel over je gewicht (60 kg max bij kleine auto)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wonderland

 

Als ik zie wat je wilt vervoeren, moet je met een 750Kg aanhanger wel uit de voeten kunnen.

Indien je geen BE rijbewijs hebt, en je wilt toch wat meer laadvermogen, dan kun je ook een geremde tandemasser"zonder papieren"kopen, dan is het voor de wet een aanhangwagen tot 750Kg.

Je kunt ook via het RDW(kosten ongeveer € 70,= een aanhangwagen laten terugkeuren tot het vor jou maximaal toegestane aanhangwagengewich. Dan ben je nu legaal, en heb je na shtf voldoende laadvermogen.....

 

PM me maar als je meer wilt weten

 

Dat lijkt mij de optie (wilde ik net gaan typen tot ik jou reactie las.

Koop een oude 2000 kg tandemasser en maak er een 750kg van.

 

Zorg voor een reservewiel en GOEDE banden, alles even in het vet en in de verf en je hebt alle opties die je zoekt.

ook even zorgen dat je stekker aan de aanhanger en de auto in goede staat blijven en regelmatig testen en zelf repareren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De combinatie waar we van 2004-2012 mee reden (met 6 kids+aanhang). Overigens deels nog zonder BE terwijl totaalgewicht boven de 5 ton lag.

 

dat kan niet. B rijbewijs is gebonden aan:

 

max 750 kg aanhanger OF

aanhanger beladen is lichter dan ledig gewicht voertuig en de combinatie is onder de 3.500.

 

dus een station wagon van 1751 leeg + aan aanhanger met een max gewicht van 1749 is het maximaal haalbare op een B rijbewijs in de meest ideale combinatie.

 

(als ik ernaast zit dan wordt ik graag bijgeschoold ;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn transit mag 150 kg op dak (450 zal ook wel gaan hoor :p :P :p) maar 2 dakkoffers is niet functioneel tenzijn je enkel dons vervoerd.

Je zit al snel over je gewicht (60 kg max bij kleine auto)

 

Inderdaad, je zware spullen ìn de auto. Ik prop die grote skidoos altijd vol met kleding, gaat goed. Uiteraard is een bak achter je auto veel fijner qua gewicht (maar ook dat kun je overdrijven).

 

max 750 kg aanhanger OF aanhanger beladen is lichter dan ledig gewicht voertuig en de combinatie is onder de 3.500.

 

Dus een station wagon van 1751 + aan aanhanger met een max gewicht van 1749 is het maximaal haalbare op een B rijbewijs in de meest ideale combinatie.

 

Mijn LaRo mag inderdaad die 3500 voortslepen. Nou nog een aanhanger....

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat kan niet. B rijbewijs is gebonden aan:

 

max 750 kg aanhanger OF

aanhanger beladen is lichter dan ledig gewicht voertuig en de combinatie is onder de 3.500.

 

dus een station wagon van 1751 leeg + aan aanhanger met een max gewicht van 1749 is het maximaal haalbare op een B rijbewijs in de meest ideale combinatie.

 

(als ik ernaast zit dan wordt ik graag bijgeschoold ;) )

 

Kan wel, mag niet bedoel je. Ik heb pas later bij E achter B gehaald maar reed al enige jaren met:

- Chevy Van 2950 kg

- 9 personen, 270 liter brandstof, 900-1000 kg

- enkelasser aanhanger met nodige spullen ca 800-1000 kg

Zat me niet helemaal lekker, ook ivm de verzekering en ben toch maar voor mijn E gegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...