Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mini Bugout


Wonderland

Aanbevolen berichten

De Shelter Camping is een begrip geworden. En ik heb al goede skills voorbij zien komen op 1 van de meetings.

Mijn vraag aan jullie is:

 

Oefenen jullie ook weleens een mini Bugout met je famillie/gezin of partner? @Raycoupe of alleen?

 

Wij zijn er op zeer korte termijn mee bezig door met zijn 3e, partner, hond en ik af en toe op een paalcamping of op een stukje grond in het bos een dagje/nachtje door te brengen met alleen onze BOB en een klein tentje.

 

En hoe doe je dit? Wat oefen je zoal? Dagbesteding e.d.?

 

Groeten Wonderland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dit soort bug outs (we noemen het vaak minivakanties:p) doen we op zeer regelmatige en spontane basis, het voordeel is dat wanneer je alles al in je vervoersmiddel hebt staan dat je binnen 5 minuten nadat je het idee krijgt al onderweg bent :D gaan we niet op die manier weg dan is die tas er nog snel eruit gepakt om gelijk op weg te kunnen. We vermaken ons prima met het oefenen met de tarp om een kamp op te zetten. en kijken vaak of er nog wat te eten te halen valt in de omgeving. We hebben altijd wel genoeg voedsel bij ons maar is altijd prettig om er weer wat van te leren. Tussendoor lekker aan de gang met een kampvuurtje voor de koffie of thee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slapen in 't bos/veen/veld doe ik eigenlijk nooit. Paalcampings heb je hier niet, bovendien heb ik nog niet alle uitrusting compleet, ipv tarp + extra's wil ik toch voor een UL tentje gaan. Vroeger deed ik het in de zomer wel als het lekker weer was, dan heb je geen gear nodig. :)

 

Wel ga ik regelmatig (twee keer per week meestal) het bos in voor een paar uur. Bamisoepje mee, vuurtje maken, als 't regent beschutting zoeken, waterfilter gebruiken, puntstokje snijden, etc.

 

Elke dag wandel ik bovendien een uurtje door het lokale bos hier op nog geen vijf minuten van m'n voordeur. Momenteel staan de bramen en frambozen er goed bij. Soms vind je wat verrassends (dol op eekhoorntjesbrood) of loop je tegen een experimentje aan. Bijvoorbeeld van de winter was er een veld wat vol hing met pluizige rietsoorten en andere planten met pluizige zaden. Hou je er een aansteker bij, blijkt de ene soort weg te schroeien als nylon, de andere brand als een tierelier. Zo leer je een beetje welke wel en niet geschikt zijn als tondel.

 

Fanatiek ben ik dus niet, ik plan van te voren weinig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slapen in 't bos/veen/veld doe ik eigenlijk nooit. Paalcampings heb je hier niet, bovendien heb ik nog niet alle uitrusting compleet, ipv tarp + extra's wil ik toch voor een UL tentje gaan. Vroeger deed ik het in de zomer wel als het lekker weer was, dan heb je geen gear nodig. :)

 

Wel ga ik regelmatig (twee keer per week meestal) het bos in voor een paar uur. Bamisoepje mee, vuurtje maken, als 't regent beschutting zoeken, waterfilter gebruiken, puntstokje snijden, etc.

 

Elke dag wandel ik bovendien een uurtje door het lokale bos hier op nog geen vijf minuten van m'n voordeur. Momenteel staan de bramen en frambozen er goed bij. Soms vind je wat verrassends (dol op eekhoorntjesbrood) of loop je tegen een experimentje aan. Bijvoorbeeld van de winter was er een veld wat vol hing met pluizige rietsoorten en andere planten met pluizige zaden. Hou je er een aansteker bij, blijkt de ene soort weg te schroeien als nylon, de andere brand als een tierelier. Zo leer je een beetje welke wel en niet geschikt zijn als tondel.

 

Fanatiek ben ik dus niet, ik plan van te voren weinig.

 

Leuk om te lezen @Raycoupe

Het niet plannen maar ''op de bonnefooi'' naar het bos trekt mij ook wel aan. Wij hebben weleens snacht's de wekker gezet om een zogenaamde ''brandoefening'' te doen. Daardoor weten we nu hoe snel wij het huis uit zouden zijn als er brand uitbreekt ;)

 

Back on toppic:

Het idee krijgen om ''weg te gaan'' zoals jij en @Vempain aangaven is een beter plan dan alles te plannen.

 

Ik heb zelf een klein PUB tentje via @Yin en yang gekocht en is misschien iets aan de zware kant, maar ik zweer bij het tentje. Ik vind hem voor het formaat zeer comfortable en wil eigenlijk niet zonder mee op pad.

Hij kost in de winkel iets van 3 tientjes en is binnen 3 minuten opgezet en staat zo stevig als een huis. Het nadeel: 5 a 6 kilo

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Vempain Hoelang blijven jullie meestal? Een middag, een dag en een nacht? Is het niet legaal kamperen of wel ?

Meestal vertrekken we ergens op de dag en komen dan laat in de middag aan op een paalkampeerplaats (er zitten er 9 dicht bij ons in de buurt) en na daar een nacht geslapen te hebben lopen we weer op het gemakje terug. Op 5 paalkampeerplaatsen wordt het door de boswachter door de vingers gezien dat je daar een kampvuur maakt. Nu is door de vingers zien een heel groot woord aangezien dezelfde boswachter de kampvuurplaatsen heeft laten maken van een betonnen bak en brengt zelf regelmatig brandhout naar de paalkampeerplekken toe.:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 a 6 kg ga ik echt niet meeslepen. @easy had laatst een mooi tentje gekocht, 2 kg.

 

Sinds 2008(?) is het wildkamperen niet meer landelijk geregeld, maar mogen gemeentes dit zelf bepalen. De meeste gemeentes met bos hebben het verboden, maar sommige gemeentes hebben hier helemaal geen APV voor. Dan is het wettelijk gewoon toegestaan.

 

http://wildkamperen.nl/wiki/Nederland

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Vempain lopen jullie met je BOB over straat? Of doe je dit OPSEC? Hoe moet ik het zien?

@Raycoupe dat gewicht scheelt een hoop. De kwaliteit van het tentje?

 

Het tentje wat ik heb is 100% katoen geloof ik, dus stevig en vrijwel waterdicht.

Ik ben zelf niet echt een voorstander van polyester tentjes

 

We hebben niet zoveel met opsec, alleen zijn we wel voorzichtig met de info en foto's van ons op het internet.

We lopen gewoon met onze tassen over straat, we hebben beiden een kleine rugtas (JamHard 35 liter en ikzelf 37) en deze kunnen makkelijk door als dag of wandelrugtassen:)

zelf dragen we altijd effen groen of zwart en hebben wij geen camouflage kleding of tassen, maar zelfs dat zou hier geen problemen opleveren.

We wonen vlakbij een aantal verschillende legerbasissen dus ze zijn hier wel een hoop gewent en kijken daar ook niet meer van op.

Hooguit dat je de verkeerde kant oploopt :p

Onderweg krijg je juist hele leuke reacties die je niet verwacht, de meeste mensen maken even een praatje en vooral de mensen van vorige generaties willen graag dingen laten zien en tips geven over de bossen of je krijgt een uitgebreide weersvoorspelling:D

Ik zou zeggen ga een keertje met ons mee;)

In de groep 'the hiking club' zijn er al heel veel mooie initiatieven om met elkaar weg te zijn en met elkaar de skills te oefenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slapen in 't bos/veen/veld doe ik eigenlijk nooit. Paalcampings heb je hier niet, bovendien heb ik nog niet alle uitrusting compleet, ipv tarp + extra's wil ik toch voor een UL tentje gaan. Vroeger deed ik het in de zomer wel als het lekker weer was, dan heb je geen gear nodig. :)

 

Wel ga ik regelmatig (twee keer per week meestal) het bos in voor een paar uur. Bamisoepje mee, vuurtje maken, als 't regent beschutting zoeken, waterfilter gebruiken, puntstokje snijden, etc.

 

Elke dag wandel ik bovendien een uurtje door het lokale bos hier op nog geen vijf minuten van m'n voordeur. Momenteel staan de bramen en frambozen er goed bij. Soms vind je wat verrassends (dol op eekhoorntjesbrood) of loop je tegen een experimentje aan. Bijvoorbeeld van de winter was er een veld wat vol hing met pluizige rietsoorten en andere planten met pluizige zaden. Hou je er een aansteker bij, blijkt de ene soort weg te schroeien als nylon, de andere brand als een tierelier. Zo leer je een beetje welke wel en niet geschikt zijn als tondel.

 

Fanatiek ben ik dus niet, ik plan van te voren weinig.

 

Ik vind je fanatiek zat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke tent inderdaad @easy Ik vind hem toch nog wat prijzig.

 

Ik heb even verder gezocht en vond deze tent: http://www.campz.nl/349675.html

 

 

Tent:

 

Toepassingsgebied: bergsport

Type: tunneltent

Aantal personen: 2

Richting: langslaper

Aantal tentkamers: 1

 

 

 

 

Materiaal:

 

Buitentent: 100% polyester met PU-coating

Waterzuil buitentent: minder dan 1500

Tentbodem: 100 % polyethyleen

Waterzuil tentbodem: minder dan 1500

Stangen: staal

 

 

 

 

Afmeting:

 

Binnenruimte (L x B x H): 120 x 190 x 95

Afdruk (L x B): 120 x 190

Totale gewicht tent: 1.6

Pakgrootte (L x B): 42 x 12

 

 

 

 

Aanvullende gegevens:

 

permanente ventilatie

muskietennetingang

eenvoudig op te bouwen

 

 

 

 

Modeljaar:

 

2013

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Noach: Dank je, dit topic herinnerde mij eraan dat ik nog maar 1 keer in 't bos geweest was deze week. Maar ja, onderweg even bij een vriend gestopt, die stond verdwaasd te kijken naar een paar dozen tegeltjes een pak tegellijm. 'k Heb dus net een keukentje betegeld! ;)

 

@Wonderland: Dat is wel een heel goedkoop tentje. 'k Zou het bijna willen gaan testen. Ben wel huiverig voor de kwaliteit van het doek. Minder dan 1500 mm waterkolom (rare aanduiding, normaal zeggen ze minimaal 1500 oid), ook het grondzeil!! Ben bang dat je heel snel problemen krijgt en het waarschijnlijk na een paar weekjes in het zonlicht een nieuwe moet kopen. Kwalitatief een aanfluiting vergeleken bij het tentje van @easy, die ook zo duur nog niet is.

 

't Grootste nadeel is dat het enkeldaks is. Met twee man erin, op 120 x 190 moet je vermijden dat je het tentdoek raakt, anders gaat hij lekken als 't regent. Als het niet regent, heb je weer last van condens. Ik zou toch nog even doorsparen. :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe Bedankt dat je even realistisch je ervaring deelt. Ik denk dat je wel gelijk hebt. Het is te mooi om waar te zijn. En als dat zo is, dan is dat zo.

Het tentje van @easy is niet TE duur vind ik. Maar wel wat prijzig vergeleken met het PUB tentje wat ik dan heb. Ik ga inderdaad even sparen. Ik weet alleen niet of ik er dan een tent van ga kopen of een andere prep ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe Bedankt dat je even realistisch je ervaring deelt. Ik denk dat je wel gelijk hebt. Het is te mooi om waar te zijn. En als dat zo is, dan is dat zo.

Het tentje van @easy is niet TE duur vind ik. Maar wel wat prijzig vergeleken met het PUB tentje wat ik dan heb. Ik ga inderdaad even sparen. Ik weet alleen niet of ik er dan een tent van ga kopen of een andere prep ;)

 

Dat probleem ken ik. ;) 'k Moet ook nog een tentje en dit is wel het juiste seizoen om er eentje te kopen, al die dingen zijn in de aanbieding. Maar ja, reserve schoenen zijn ook niet bepaald een luxe en dan wil ik nog naar een paar SC's en meetings als het kan dit jaar. :) En dan moet ik ook nog een keer naar Hongarije, maar dat zal volgend jaar wel worden. :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...