Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ervaringen en tips met goud en zilver kopen

Jester
 Share

Recommended Posts

Onlangs kreeg ik hier een DM van een van de andere preppers wat mijn ervaringen waren met het kopen van goud en zilver. Achteraf leek die info mij eigenlijk voor iedereen wel interessant om te delen en van elkaar te horen welke ervaringen we hebben. Ben namelijk ook benieuwd naar die van anderen.

Dit is wat ik toen schreef:

-----

Ik vond het de eerste keer ook flink spannend (wie zegt dat het echt goud is? wie zegt dat het hier veilig aankomt? hoe weet ik dat ik niet word genaaid?) maar inmiddels bestel ik het net zo makkelijk als een gatget bij coolblue.nl

Paar punten:

• Op zich is het zelfde als gewone online aankoop, met dit verschil dat de koers op moment van koop bindend is. Heb vaak genoeg meegemaakt dat ie 10 minuten later hoger of lager stond, maar dat maakt voor jou dan niet meer uit: prijs staat vast. Soms is dat mooi, soms ook kut. Zoals nu heb ik nog een bestelling zilver uitstaan met langere levertijd (wat minder gangbare munten) en inmiddels is de koers stevig gezakt, terwijl ik ze nog niet eens binnen heb. So be it, dat mogelijke verlies moet je incalculeren.
  • Beste ervaring heb ik met AmsterdamGold.nl, was ook de eerste waar ik bestelde. Bestelling en administratieve deel gaat heel soepel, en vind wijze van verzending (UPS, zeer degelijk verpakt) het beste. Soms zijn ze tikkie duurder, maar dat wisselt.
  • Anderen waar ik ervaring mee heb zijn: Doijer & Kalff (grootste diversiteit) en HollandGold (heeft wat Zwitser goud van PAMP Suisse, erg mooie producten zijn dat).
  • D&K vind ik ook goed, alleen soms levertijd wat langer, houden je niet echt goed op de hoogte (zelf achter aan bellen, mails reageren ze slecht op) maar dat komt denk ik door de drukte dat ze het nauwelijks bij kunnen houden. Maar bestellingen tot nu toe altijd goed gegaan. Zij hebben bv. ook 1/4oz goudmunten en landen die je bij AmsterdamGold niet ziet.
  • Alleen goudbaren vanaf 250 gram hebben certificaat. Munten nooit.
  • Bij goudaankopen boven 10k moet je je legitimeren of copy identiteitsbewijs doormailen.
  • Mijn advies qua goudmunten is: enkel munten waarop goudgehalte (.9999) staat gedrukt. Zoals American Buffalo's en Canadian Leafs. Vind zelf de Buffalo's het allermooiste. Sommigen zweren bij Krugerrand omdat die internationaal het bekendst zouden zijn, maar die zijn niet .9999 zuiver maar 916 meen ik. En dat vind ik minder, ik wil 100% puur (okee, 99,99 )
  • Zilver moet je ook BTW over betalen, althans de baren. Maar naar mijn idee zit het bij munten ook redelijk in de prijs verdisconteerd. Voor mij niet erg, want ik koop het zakelijk vanuit mijn eenmanszaak. Als soort van pensioenvoorziening.

Dus als ik een advies mag geven voor eerste bestelling: AmsterdamGold, en dan Buffalo's als je goud wilt of American Silver Eagles als je zilver wilt.

----

Als gezegd, ben heel benieuwd ook naar ervaringen van de rest!

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik had het ook in een ander topic gepost maar zou je ook wat kunnen delen over je ervaring met betrekking tot het verzenden? Dit zijn geen pakketjes die je wil laten aannemen door je buren, onder de carport laat staan of in de buitenbrievenbus wil laten liggen...En ik bijv, ben helaas nog loonslaaf dus niet 24/7 thuis..

Link naar reactie

De 3 partijen waar ik ervaring mee heb (AmsterdamGold, DoijerKalff en HollandGold) versturen allen anoniem. Ik ga niet zeggen met welke afzenders, want die info moet niet op internet terug te vinden zijn.

De pakketjes van A'damGold zijn absoluut het best verpakt: dik karton, piepschuim wokkels erin, getaped en dikke/sterke straps (of hoe heten die dingen?) om de verpakking heen. D&K doet er gewoon vrij dik tape omheen, iets minder netjes, maar je kan goed zien dat er niet mee geklooid is.

AG stuurt met UPS, D&K nu ook maar deed eerst TNT. Dat was niet altijd goed (ligt meer aan TNT dan D&K) want ik had een keer een pakketje dat wel bij de buren was afgegeven, ondanks dat er een sticker op zit "niet bij buren afgeven" en ook dat getekend moet worden voor ontvangst. Heb daar direct een klacht over ingediend bij D&K. Maar gelukkig zijn ze nu over op UPS.

Van HG weet ik het niet meer, was wel ok.

O ja, wat wel iets is om rekening mee te houden: als je een wat groter pakket zilver besteld, dan wordt een klein pakketje al snel relatief heel zwaar! Je ziet een berzorger dan wel snel denken "Goh wat zou daar in kunnen zitten" ;) Geldt uiteraard nog veel meer voor goud (ruwweg 2x zo zwaar), maar daarvoor heb ik helaas niet het geld om zware pakketten te bestellen :rolleyes:

Link naar reactie

O ja, wat wel iets is om rekening mee te houden: als je een wat groter pakket zilver besteld, dan wordt een klein pakketje al snel relatief heel zwaar! Je ziet een berzorger dan wel snel denken "Goh wat zou daar in kunnen zitten" ;)

Klopt inderdaad. Mijn vaste smoes was: 'Wat weegt dat spul voor de fitnessruimte veel hè?'

Link naar reactie

Vorige maand voor het eerst zilver gekocht bij zilvergoudwinkel.nl

Levering ging snel en via UPS, helaas staat de koers nu weer flink hoger, ik wacht dus nog even met een volgende lading zilver. Ondertussen verder werken aan de voorraad voedsel en brandstof.

Link naar reactie

Heb even snel wat prijzen vergelijken voor de zilveren maple en phil munten;

Amstelmunt.nl

Maple 26,80

phil 26,40

doijerkalff.nl

maple 26,83

phil 26,74

Solidor.com

maple 26,82

phil 26,49

thesilvermountain.nl

maple 27,50

phil 27,20

hollandgold.nl

maple 26,90

phil 26,60

inkoop:

doijerkalff.nl

maple 23,98

phil 23,98

Inkoop doen ze de zelfde prijs. Is het daarom verstandig philharmonikers te kopen?

Link naar reactie

Vermoed jij dat er vervalst zilver op de markt is? Ik heb mijn laatste bestelling gecontroleerd op de weegschaal en +/- een paar gram klopte het exact met het berekende gewicht en volume. Soortelijke dichtheid van zilver is moeilijk te vervalsen met een andere legering zonder de kleur aan te tasten. Ik hoor wel eens van goudbaren die vol zitten met wolfraam, wolfraam heeft bijna exact dezelfde soortelijke dichtheid als goud.

Link naar reactie

Vermoed jij dat er vervalst zilver op de markt is?

Voor Nederland weet ik niet, maar er worden volop vervalste zilveren munten in China gemaakt. Deze worden vooral via ebay verkocht denk ik. Maar ik ben van nature niet zo goed van vetrouwen, vandaar dat ik me afvroeg of mensen hun zendingen controleren. Kan het beste met zuur volgens mij, maar heb het zelf nog niet geprobeerd.

Link naar reactie

Jester, heb jij de levering van de leveranciers die je noemde het goud/zilver ook gecontroleerd of laten controleren of echtheid, of heb je er op vertrouwd dat het echt is?

Ik heb hiervoor een precisie weegschaal gekocht (0,1 nauwkeurig) omdat dit de makkelijkste manier is om op hoofdlijnen te checken. Door die test kwam alles heen. De gouden tientjes die ik had heb ik inmiddels van de hand gedaan (bij https://www.inkoopedelmetaal.nl/), maar daarbij zat het me al niet helemaal lekker omdat ik wel berichten had gelezen over dat er ook valse in omloop zijn. Daar controleerden ze het trouwens ook aan de hand van een weegschaal, echter een stuk nauwkeuriger nog dan de mijne.

Bovendien wilde ik geen goud meer hebben waar niet het gewicht en zuiverheid op staat. Maar ik ben mij nog aan het verdiepen in de materie op http://preppers.nl/forum/threads/530-Echtheid-en-zuiverheid-van-goud-en-zilver-controleren

Link naar reactie

Zeer spannende info hier. Ik ga op de korte termijn inkopen.

Als je tijdelijk cash nodig hebt en je zilver of goud wilt verkopen, wat is de beste manier? Bij een officiële handelaar?

http://www.inkoopedelmetaal.nl hoort bij AmsterdamGold en TheSilverMountain en schijnt goed & betrouwbaar te zijn (inkoopprijzen staan ook helder op de site). En een goed advies is deze van Mr. Gold: http://preppers.nl/forum/threads/650-Sloop-goud-verkopen-tips-en-mooi-verhaal

Maar hou inderdaad rekening met het verlies van inkoop vs verkoop, beter is om alleen te kopen van het geld dat je kan missen. Maar als het nodig is, kom je er in ieder geval vrij makkelijk weer af.

Link naar reactie

Goed advies. Geld dat je in edelmetalen stopt moet je een tijdje kunnen missen, anders kun je genoodzaakt worden met verlies te verkopen. Zie edelmetalen ook meer als kapitaalbescherming dan een investering om (snel) geld te verdienen.

Precies, ik koop geen zilver of goud in de hoop er aan te verdienen, ik koop het als universeel ruilmiddel voor het geval je niet meer met fiat kan betalen. In zo'n scenario vermoed ik dat de koopkracht van zilver en goud fors toeneemt, veel zul je er dus niet van nodig hebben. Stel dat 50 tot 100 ounces zilver in bezit hebt, volgens mij heb je dan al reeds een forse voorsprong op mensen die totaal geen zilver hebben. Tel daarbij op dat je als prepper de nodige voorraden voedsel, water, brandstof en medicijnen ter beschikking hebt en jouw overlevingskans is fors toegenomen.

Iedere ounce edelmetaal is meegenomen in een situatie waarin het fiat geld niet langer als betaalmiddel geld, maar zolang het fiat geld nog het universele betaalmiddel is kan je maar beter over voldoende fiat beschikken.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...