Ga naar inhoud
GENEGEERD

Houdbaarheid kraanwater in jerrycan


Jacob

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
.......Oeps, foutje in de naam De R moet er uit, Aqua-tainer

 

De 15liter vind ik handiger dan de grotere volumes.. Deze zijn beter stapelbaar, en beter te handteren, beter gewicht verdeling dat de groterer varianten. Dit zijn voor mij de betere water jerrycans. Die niet verward kan worden met yerrycans voor ander gebruik. en ze zijn voldoende robuust, en deze maat past prima onder de laadvloer van de BOV. en ik kan ze ook weer verpakken in aluminium- zarges kisten.

 

http://www.relianceproducts.com/products/hydration/78.html, Ik heb ze gehaald bij QVIST

 

Kun je voor dat geld niet net zo goed meteen gebotteld water kopen? :confused: Bv in die vierkante 5 liter flessen, stuk goedkoper en veel langer houdbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vroeg me nog af hoe land een liter dunne bleek houdbaar is. Gaat na een poosje de ontsmettingscapaciteit niet minder worden? Ook vroeg ik me af of, als ik een liter water ontsmet met dunne bleek en ik laat het in de open lucht staan hoe lang het dan nog drinkbaar is (hoe lang is de vervaltijd van het chloor).

En als derde vraag deze.

Hoe kan het dat dit gebeurt met de flessen water met 3 druppels dunne bleek erin. Zie plaatjes. 20% van de gevulde flessen doet dit.

[Plaatjes]

[...........]

Vraag 1. Houdbaarheid van "dunne bleek" (Natriumhypochloriet-oplossing)

Op gekochte flessen wordt meestal een THT opgegeven van ca. 2-3 jaar. Deze termijn is erg arbitrair, een beetje uit de losse pols. Feit is dat de concentratie "actief chloor" voornamelijk wordt bepaald door de frequentie waarmee we de voorraadfles openen en dicht doen. Om deze handeling tegen te gaan vul ik steeds een 100 ml glazen flesje met dunne bleek en ontneem daar mijn druppels aan. De grote vooraad-fles wordt dan veel minder vaak geopend en gaat langer mee dan 2 á 3 jaar. De houdbaarheid is ook temperatuur-afhankelijk. In chemische laboratoria wordt natriumhypochloriet aangeboden in donkere glazen flessen en is dan zéker een jaar of 10 houdbaar. Het plastic van de dunne bleek fles voor de massa laat ook wat chloor door waardoor de concentratie terugloopt. Beste advies: vul een schone groen of bruine wijnfles af met dunne bleek. Maak deze maar steeds open om een klein druppelflesje (zonder rubber ballonpipetje) af te vullen. Er komt nog een posting aan waar ik laat zien hoe je druppelpipetjes zelf kunt maken (bv. voor dunne bleek of in de oren te druppelen, etc).

 

Vraag 2: De vervaltijd van "actief chloor" wordt steeds korter naarmate het verder verdund wordt. Voor deze verdunning (3 druppels op 1 L water) is deze tamelijk kort, hoogstens een dag. Reden waarom in zwembadwater chloreringsmiddelen bijna dagelijks worden toegevoegd. Als het water echter goed afgesloten wordt bewaard (herinfectie tegengaan) dan is dit water jaren houdbaar.

 

Vraag 3 : Van het indeuken van waterflessen zoals op de foto's vallen mijn schoenen uit van verbazing. Dit gedrag verwacht je van zuurstofadsorbers en niet van 3 druppels dunne bleek. Ik weet het gewoon niet.

vheeswijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook die grote blauwe, 200 L? (Dan moet ik hem even uit de zon halen.... )

 

Blauw met zwarte deksel met metalen klem er omheen? Die staan hier echt overal. Kon je vroeger gratis meenemen van de Enka, later Akzo (grote fabriek hier, nu Emtech)

M'n pa heeft er ook gewerkt, dus we hebben er al 30 jaar een paar. Lijkt er niet op dat die snel kapot gaan in de zon, want ze liggen/staan eigenlijk altijd gewoon in de tuin.

De helft van alle regentonnen in Emmen zijn van die dingen.

 

't Is trouwens geen foodgrade plastic. Vroeger zat er dowherm in (zeer kenmerkende geur, het standaard parfum van een Enka/Akzo medewerker ;)).

 

http://www.dow.com/products/market/renewable-energy/product-line/dowtherm-heat-transfer-fluids/product/dowtherm-a/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Blauw met zwarte deksel met metalen klem er omheen? Die staan hier echt overal. Kon je vroeger gratis meenemen van de Enka, later Akzo (grote fabriek hier, nu Emtech)

M'n pa heeft er ook gewerkt, dus we hebben er al 30 jaar een paar. Lijkt er niet op dat die snel kapot gaan in de zon, want ze liggen/staan eigenlijk altijd gewoon in de tuin.

De helft van alle regentonnen in Emmen zijn van die dingen.

 

't Is trouwens geen foodgrade plastic. Vroeger zat er dowherm in (zeer kenmerkende geur, het standaard parfum van een Enka/Akzo medewerker ;)).

 

http://www.dow.com/products/market/renewable-energy/product-line/dowtherm-heat-transfer-fluids/product/dowtherm-a/

 

Gelukkig, ander wordt @Geert boos, die zo lief was, dat ding aan me te geven.

Hij is dicht en heeft 2 doppen boven.

Mooi voor regenwater, inderdaad, om planten water te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

.......Vraag 3 : Van het indeuken van waterflessen zoals op de foto's vallen mijn schoenen uit van verbazing. Dit gedrag verwacht je van zuurstofadsorbers en niet van 3 druppels dunne bleek. Ik weet het gewoon niet.

vheeswijk

 

@IsaBo: Poe, groot mysterie! :p

 

Misschien omgespoeld met heet/warm/lauw water? Je zegt dat ze maar 20% gevuld zijn, dus 80% lucht, niets krimpt/zet zoveel uit als lucht(een gasmengsel) met veranderingen in temperatuur. Een paar graden temperatuursverschil welllicht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kraan water is erg langhoudbaar, en stel je dat lang van voorraad gebruik moet maken, zonder dat er een nieuwe bron is, kan je inmiddels grijs water, wel weer zuiveren en vaak is koken genoeg om het water weer bruikbaar te maken.

het is wel om een vuldatum of kleur codering op je container te zetten. Ik gebruik naast pakken/flessen water voorraden, ook Auqa-tainers (BPA vrij), om extra watervoorraden in te slaan, als het dreigt nodig te zijn.

 

Als je gezuiverd of gewoon kraanwater lang wilt bewaren, kun je een mespuntje vast citroenzuur hieraan toevoegen (oplossen). Citroenzuur is een mild conserveringsmiddel (talloze referenties: Google: 'citroenzuur conserveringsmiddel') en geeft het water een frisse smaak. Oud water wordt niet meer "muf". Belangrijk: citroenzuur doodt niet pathogenen, maar veel organismen kunnen bij de lage pH niet groeien/ontwikkelen.

vheeswijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle kunststoffen reageren met zonlcht, sommige hebben nog een speciale UV beschermer, echter alle kunststoffen worden na een paar jaar vol in de zon, absoluut bros en verkleuren flink. Zeker als je de voorbeeld van AZ-zon hebt.. Dus een simpel afdakje in de schaduw werkt. De kunststoffen foodgrade, moeten in ieder geval BCP vrij zijn, Lang niet alle grote blauwe tonnen zijn BCP vrij, Er zijn ook regenwater opvang tonnen, die wel BCP vrij zijn, en hebben vaak een groenen kleur met daarover een UV-beschermer.

 

Regenwater zuiveren, met een simpel filter, levert je vaak veel water op, die als je die nogmaals filterd en kookt, prima geschikt is voor consumptie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je gezuiverd of gewoon kraanwater lang wilt bewaren, kun je een mespuntje vast citroenzuur hieraan toevoegen (oplossen). Citroenzuur is een mild conserveringsmiddel (talloze referenties: Google: 'citroenzuur conserveringsmiddel') en geeft het water een frisse smaak. Oud water wordt niet meer "muf". Belangrijk: citroenzuur doodt niet pathogenen, maar veel organismen kunnen bij de lage pH niet groeien/ontwikkelen.

vheeswijk

 

Een mespuntje per liter. :confused: :cool:

 

Gr. en suc6, Martin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je gezuiverd of gewoon kraanwater lang wilt bewaren, kun je een mespuntje vast citroenzuur hieraan toevoegen (oplossen). Citroenzuur is een mild conserveringsmiddel (talloze referenties: Google: 'citroenzuur conserveringsmiddel') en geeft het water een frisse smaak. Oud water wordt niet meer "muf". Belangrijk: citroenzuur doodt niet pathogenen, maar veel organismen kunnen bij de lage pH niet groeien/ontwikkelen.

vheeswijk

 

Mooie tip van Heeswijk. Voeg je dat citroenzuur preventief toe (als je de jerrycan met water vult) of op het moment dat je het water gebruikt? En hoeveel per liter ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@IsaBo: Poe, groot mysterie! :p

 

Misschien omgespoeld met heet/warm/lauw water? Je zegt dat ze maar 20% gevuld zijn, dus 80% lucht, niets krimpt/zet zoveel uit als lucht(een gasmengsel) met veranderingen in temperatuur. Een paar graden temperatuursverschil welllicht?

 

Ze zijn met heet kraanwater omgespoeld, gevuld met water waar een scheutje chloor in zat. Na een dag weer omgespoeld en wederom 95 % gevuld met water maar nu met 3 druppels chloor erin. Daarna in het donker (achter een bed) weggezet. Zo had ik er zeker 50 staan. Ongeveer 10 flessen (20 %) zijn begonnen te verkreukelen. Wel heel langzaam want ik vond bijna geen water.

 

@vheeswijk

Dank voor de info. Zodra het weer kan komen de kudo's eraan. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn met heet kraanwater omgespoeld, gevuld met water waar een scheutje chloor in zat. Na een dag weer omgespoeld en wederom 95 % gevuld met water maar nu met 3 druppels chloor erin. Daarna in het donker (achter een bed) weggezet. Zo had ik er zeker 50 staan. Ongeveer 10 flessen (20 %) zijn begonnen te verkreukelen. Wel heel langzaam want ik vond bijna geen water.

 

@vheeswijk

Dank voor de info. Zodra het weer kan komen de kudo's eraan. :)

 

Gewoon lek dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn met heet kraanwater omgespoeld, gevuld met water waar een scheutje chloor in zat. Na een dag weer omgespoeld en wederom 95 % gevuld met water maar nu met 3 druppels chloor erin. Daarna in het donker (achter een bed) weggezet. Zo had ik er zeker 50 staan. Ongeveer 10 flessen (20 %) zijn begonnen te verkreukelen. Wel heel langzaam want ik vond bijna geen water.

 

@vheeswijk

Dank voor de info. Zodra het weer kan komen de kudo's eraan. :)

 

Dan kan ik me alleen nog voorstellen dat het water door het plastic is gediffundeerd en dat dat process sneller gaat dan de lucht diffundatie de fles in.

De luchtdruk drukt dan de fles langzaam ineen...

 

Best wel een mooi process als techneut gezien, om water op te slaan mooi klote!

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar waarom lek en waarom verkreukelen?

 

Waarom ze lek zijn, tja, ze zijn niet echt voor hergebruik, kan gebeuren dan.

 

Waarschijnlijk is het water heel langzaam op je vloer gekomen, of in de vloerbedekking getrokken en verdampt.

 

Er kan moeilijk lucht in via het zelfde miniscule gaatje waar die hele waterkolom op drukt. In een vaste container zou de druk dalen (en het lekje zelfs sterk verminderen), maar omdat de container flexibel is, wordt deze door de atmosferische druk in elkaar gedrukt. Toch beter dat je erachter komt, je wilt je water toch liever bewaren in echt afgesloten containers, kunnen er geen bacteriën in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou kraanwater niet lang bewaren als het niet in de koelkast bewaard wordt.

In Nederland zit er geen chloor in je water dus heb je ook geen bescherming tegen uitgroei van micro-organisme. Nu groeien niet alle organisme uit in water, maar er zijn er zat waaronder ook wat schadelijke die dat wel kunnen.

 

Kijk maar eens naar een slangehaspel. Deze moeten tegenwoordig gespoeld worden ter preventie van legionella. Legionella zit gewoon in het water in zeer lage aantallen, groeit heel langzaam en is pas echt (opportunistisch) pathogeen als het vernevelt in de lucht zit en dus wordt ingeademd.

 

Eigenlijk heb je een aantal parameters voor micro-organisme die de groei beïnvloeden: aanvangbesmetting, preserveringsmidelen, voedingsstoffen, ph, vrij water, zuurstof en temperatuur(misschien ben ik er 1 vergeten hoor). Door 1 factor te beïnvloeden wordt het lastiger voor de bacteriën, bij water zijn de voedingsstoffen niet ruim aanwezig, dus dat is al 1 hindernis, maar nog niet genoeg om het steriel te noemen of stabiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak ik dan een denk fout qua opslag van water? Ik sla het op niet perse om het ook direct te kunnen drinken vanuit de container maar om iets te filteren te hebben binnen mijn woonomgeving als ik niet naar buiten kan. Ik vind het dus logisch om een water filter te hebben. Zaken als dunne bleek enzo zie ik dan meer als back up van mijn filter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan kan ik me alleen nog voorstellen dat het water door het plastic is gediffundeerd en dat dat process sneller gaat dan de lucht diffundatie de fles in.

De luchtdruk drukt dan de fles langzaam ineen...

 

Best wel een mooi process als techneut gezien, om water op te slaan mooi klote!

 

Prep ze,

K a n s

 

Lijkt me niet logisch dat ze melk verpakken in een water doorlatende plasticsoort.

Gewoon lek. :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak ik dan een denk fout qua opslag van water? Ik sla het op niet perse om het ook direct te kunnen drinken vanuit de container maar om iets te filteren te hebben binnen mijn woonomgeving als ik niet naar buiten kan. Ik vind het dus logisch om een water filter te hebben. Zaken als dunne bleek enzo zie ik dan meer als back up van mijn filter.

 

"Ik zou kraanwater niet lang bewaren als het niet in de koelkast bewaard wordt.

In Nederland zit er geen chloor in je water dus heb je ook geen bescherming tegen uitgroei van micro-organisme. Nu groeien niet alle organisme uit in water, maar er zijn er zat waaronder ook wat schadelijke die dat wel kunnen."

 

Zoals vheeswijk al heeft verteld kun je daarom beter eerst het water met chloor behandelen dan is alles dood en kan er niks meer groeien of het moet er nog inkunnen!

Ook in de koelkast groeien ( ze vermenigvuldigen dacht ik) ze alleen wat langzamer in het algemeen.

Invriezen vertraagd eea nog meer maar dood ze niet.

 

Het hoeft niet maar dan moet je dus wel alles met een goed filter behandelen of koken..

 

Je kunt ook voor het drinken de chloor oplossing toepassen zodat alles dood is.

 

Enz enz

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk/vermoed dat de houdbaarheid van de melk niet in de buurt kwam van de termijn waar we het nu over hebben?

 

 

K a n s

 

Welke termijn denk je dan aan? Ik nam inderdaad even aan dat @IsaBo die plastic melk flessen minder dan een jaar geleden heeft gevuld. Niet dat ze al jaren onder het bed staan.

Maar dan nog, welke plastic soort laat water door?

 

('k begin bijna te vermoeden dat we het beiden over iets anders hebben. :confused: Het diffunderen van watermoleculen door de plastic wand van een container die voor een vloeistof gemaakt is?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke termijn denk je dan aan? Ik nam inderdaad even aan dat @IsaBo die plastic melk flessen minder dan een jaar geleden heeft gevuld. Niet dat ze al jaren onder het bed staan.

Maar dan nog, welke plastic soort laat water door?

 

('k begin bijna te vermoeden dat we het beiden over iets anders hebben. :confused: Het diffunderen van watermoleculen door de plastic wand van een container die voor een vloeistof gemaakt is?)

 

Ik weet dat het voor de meesten niet bijster praktisch is maar zelfs door centimeters dik staal difunderen wateratomen en gasatomen enz.

Hmm ik twijfel nu even of de wateratomen niet te groot zijn voor staal...

 

Edit:

Nav een PM begin ikzelf aan bovenstaande uitspraak te twijfelen, het is te laat om even uit te zoeken..

Het kan ook zijn dat ik het loskomen van deze atomen uit holtes, vervuiling en oppervlakte verwar met het doorlaten van atomen ( vacuum techniek).

Einde edit

 

Alleen gaat het dan om zo weinig dat het voor de meeste toepassingen verwaarloosbaar is.

Je moet al redelijk dik en goed plastic hebben om in die context geen verliezen te hebben.

Waar lekken stopt en diffunderen begint pfff?

Ik weet ook niet of de chloor oplossing het plastic extra heeft aangetast?

Maar of het nu lekken of diffunderen is of er tussen in, het water is uit de fles gegaan... En de lucht niet erin..

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...