Ga naar inhoud
GENEGEERD

Prepshop BOB - wat vinden we er van?


AWOL

Aanbevolen berichten

De lang verwachte BOB zag ik vandaag staan -->

http://prepshop.nl/bug-out-bag-compleet/

 

Ik hoop dat ik niet nu het gras voor de voeten wegmaai van @Simurgh door dit topic te openen maar ik ben benieuwd wat men er hier van vindt. Haal anders dit topic maar weg.

Eerst wat algemene opmerkingen:

-ik mis een totaalgewicht

-aanbiedingsprijs op de homepage (€ 874,95) komt niet overeen met de aanbieding op de BOB pagina zelf (€ 899)

 

Persoonlijk vind ik de prijs niet gering maar in alle realiteit kost een BOB met goede spullen waarschijnlijk gewoon zoiets en ik heb zeker de indruk dat het goede spullen betreft.

Hier en daar zou ik zelf een andere keuze hebben gemaakt zowel qua prijs als gewicht en volume en functionaliteit..

 

Mijn overdenkingen: (zie inhoudsopgave van de BOB op de link bovenin): let op: niet bedoeld als kritiek, ik vind de BOB heel aardig geslaagd en voor iemand die nog niets heeft is het een prima basis!

 

1 Zwarte veldfles met mok: liefst een volledige metalen set zodat ook water gekookt kan worden in de fles zelf en dat brengt mij meteen bij -->

6-delige pannen set: 6 pannen vind ik erg veel, 2 moet voldoende zijn naast een metalen veldfles. (scheelt geld/gewicht/volume)

20*Brandstof tabletten t.b.v. Esbit brander: voor 9 maaltijden lijkt me dit weinig, per maaltijd heb je er waarschijnlijk wel 2 nodig, en daarnaast wil je misschien nog thee/koffie/soep/bouillon maken. De Esbit brander kan ook gestookt worden met twijgjes maar dan nog.

1 Creditcard multitool: tja, ik vind dit geen echt handige tools, als je niets hebt ok, maar er zit al een volwaardige multitool bij.

1 Cold Steel Machete / Kukri Best een zwaar ding en bij een echte SHTF een geducht wapen en ook zeker handig in een kamp, maar wel relatief zwaar en als er nog enigszins orde is in de maatschappij niet geheel legaal om op je te dragen.

1 Draadzaag: ik had hier gekozen voor een vouwzaag, draadzagen zijn meestal niet gewschikt voor veelvuldiger gebruik.

9*Mountain house maaltijden (1 persoon) Ik neem even aan dat dit 3 maaltijden (ontbijt, lunch, diner) per dag betreft. Wanneer je een BOB echt nodig hebt betwijfel ik of je de kans zult hebben om 3x per dag een maaltijd te bereiden. Daarnaast zijn de MH maaltijden relatief duur. Ik zou eerder kiezen voor 6 maaltijden en energy repen voor tussendoor.

3 x zout, suiker, thee en koffie vind ik weinig, zeker bij 9 maaltijden en ik mis dan ook eventueel peper.(natuurlijk, kun je allemaal zelf toevoegen, het gaat mij om de volledigheid en logica achter de BOB)

1*Poncho annex tarp: prima toevoeging maar ik mis iets om je verder warm te houden cq op/in te slapen. Ik zou minimaal 2 nooddekens (zilver/goud) toevoegen aan de BOB, misschien zelfs wel zo'n nood bivi zak. Daarnaast zou ik wat vuilniszakken toevoegen aan de BOB, maar dat kan natuurlijk gemakkelijk zelf gedaan worden. (ook als noodponcho te gebruiken)

Verder mis ik iets als zeep of wet wipes bij de hygiene (voor het lichaam, niet de handen).

 

Ik zal de BOB zelf niet aanschaffen, eigenlijk omdat ik de meeste onderdelen al heb.

 

Edit: inderdaad vind ik de Nalgene fles die @prepass oppert een goede toevoeging (heb er zelf ook één sinds vandaag) en ik mis ook nog iets om de MT / Mora / Machete scherp te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

We zijn druk bezig om volgende week op de beurs "Gaaf Groen" in Alkmaar te staan en wilde graag voor deze beurs klaar zijn met de complete BOB die we vandaag even online gezet hebben. De prijs van alle spullen als je ze bij ons in de webshop zou kopen is 987e en hij staat nu voor de introductie (tijdelijk) prijs voor 874,95e in de shop. Daarnaast gaat er morgen een nieuwsbrief uit voor de leden die zich hebben ingeschreven. En in die nieuwsbrief geven we boven deze introductie prijs nog een prachtige korting en nog een prachtige zilveren munt en is alleen voor nieuwbrief leden en is 1 week beschikbaar.

 

Toen ik een aantal jaar geleden zelf op zoek was naar "alles" ben ik naar Liff gegaan en heb zo veel in mijn winkelwagentje gegooid dat ik 2400e moest afrekenen. Ik had zo graag iets gezien van een complete BOB waar ik niet meer over na moest denken. Achteraf heb ik dus ook spullen aangekocht die ik helemaal niet nodig had of dubbel waren. Deze BOB zal misschien in een markt voorzien van mensen die gewoon iets willen kopen zonder er over na te denken en daarnaast ook goedkoper uit zijn als ze zelf alles los zouden moeten kopen. We willen t.z.t. ook nog bij de aankoop van de BOB een cursus aanbieden waarbij je de complete BOB zelf mag testen met hulp van een instructeur die je "tip & tricks" gaat geven. We zijn er maar druk mee en ben ontzettend blij dat onze community ons verder kan helpen met tips om de dingen nog beter te presenteren en uit te zoeken voor onze klanten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik een aantal jaar geleden zelf op zoek was naar "alles" ben ik naar Liff gegaan en heb zo veel in mijn winkelwagentje gegooid dat ik 2400e moest afrekenen. Ik had zo graag iets gezien van een complete BOB waar ik niet meer over na moest denken. Achteraf heb ik dus ook spullen aangekocht die ik helemaal niet nodig had of dubbel waren. Deze BOB zal misschien in een markt voorzien van mensen die gewoon iets willen kopen zonder er over na te denken en daarnaast ook goedkoper uit zijn als ze zelf alles los zouden moeten kopen. We willen t.z.t. ook nog bij de aankoop van de BOB een cursus aanbieden waarbij je de complete BOB zelf mag testen met hulp van een instructeur die je "tip & tricks" gaat geven. We zijn er maar druk mee en ben ontzettend blij dat onze community ons verder kan helpen met tips om de dingen nog beter te presenteren en uit te zoeken voor onze klanten.

 

Ik ben het helemaal met je eens dat een samenstelling als deze BOB ook in zekere zin geld kan besparen, ik denk dat de meesten hier (waaronder ik zelf) zeker in het begin geld hebben verspilt door de verkeerde zaken te kopen of van onvoldoende kwaliteit. Begrijp ik dat de samenstelling van de BOB in de toekomst nog kan veranderen? Een gekoppelde training vind ik een heel leuk idee want als iemand de BOB zou kopen "zonder er over na te denken" dan heb je er nog steeds weinig aan omdat je dan geen benul hebt hoe je de onderdelen dient te gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie setup voor een beginnende prepper in prepland. Lekker compleet. Jullie zullen altijd commentaar krijgen over de inhoud, want zoveel mensen zoveel wensen..... Utieraard heb ik ook wel wat zaken die ik er wel/niet in zou stoppen. Ben het met @AWOL grotendeels wel eens mbt z'n opmerkingen.

 

Wat ik eigenlijk nog het meeste mis is een doorzichtige Nalgene fles met maat aanduiding. Ideaal voor je MH maaltijden (nooit teveel water) en ook prettig voor je water zuivering omdat je altijd kan zien of je filter nog enigzins werkt (helder water).

 

Voor NL begrippen gewoon een goede en gedurfde stap van de http://www.prepshop.nl !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het een hele mooie, volledige BOB om mee te beginnen.

Er zal ook zeker wel een bepaalde groep mensen zijn die dit interessant vindt, omdat ze wel een beetje voorbereidt willen zijn maar er geen tijd aan willen/kunnen besteden.

De vragen zijn : Hoe groot is die groep mensen, en welk deel daarvan kan zo'n bedrag missen in één keer, en , Hoe vindt je die groep. :confused:

 

En natuurlijk @AWOL zal iedereen zijn eigen aanpassingen doen, zeker de vaste bezoekers hier. Wij zijn gelukkig al een stapje verder. :p

Maar voor iemand die er verder geen tijd wil/kan instoppen en dus weinig kennis heeft omtrent materialen, duurzaamheid, gebruiksgemak et cetera, is dit volgens mij een prima BOB.

Zij/hij zal natuurlijk net als wij wel moeten leren hoe één en ander gebruikt moet worden.

 

Het verbaasd mij eigenlijk dat zoiets niet allang te koop is. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het een hele mooie, volledige BOB om mee te beginnen.

Er zal ook zeker wel een bepaalde groep mensen zijn die dit interessant vindt, omdat ze wel een beetje voorbereidt willen zijn maar er geen tijd aan willen/kunnen besteden.

De vragen zijn : Hoe groot is die groep mensen, en welk deel daarvan kan zo'n bedrag missen in één keer, en , Hoe vindt je die groep. :confused:

p

 

Zonder dat ik de intentie heb de prepshop crew te veroordelen tot ingewikkelde en risicovolle constructies (het is maar een suggestie): het zou misschien een idee zijn om de BOB in maandelijkse afbetaling te kunnen kopen / per onderdeel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder dat ik de intentie heb de prepshop crew te veroordelen tot ingewikkelde en risicovolle constructies (het is maar een suggestie): het zou misschien een idee zijn om de BOB in maandelijkse afbetaling te kunnen kopen / per onderdeel.

 

Een 'maandelijkse termijnen'-constuctie zou zeker mogelijk moeten zijn. Maar geeft ook weer meer risico voor de prepshop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Foutje van de homepage designer (guilty! ;)) in het voordeel van de klant, dus hij is nu op de pagina zelf ook 874,95 ...

 

Beste DR prepper.

 

Ik zou voor de budget klanten een BOB buideltas maken. Veel goedkoper en goed om 1/2 of 3 dagen te overleven. Kun je ook makkelijk onder je trui verstoppen en valt niet zo op.

 

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie BOB voor beginners, vol met kwaliteitsmateriaal. Net als anderen die al langer preppen heb ik het meeste en meer al en is mijn BOB/GHB/EDC-combinatie afgestemd op mijn persoonlijke situatie en wensen. Bij een aantal artikelen op de lijst heb ik andere keuzes gemaakt maar als ik er over nadenk kosten mijn keuzes royaal meer dan wat er in de BOB van de preppershop zit. Daardoor zou de prijs ook flink stijgen.

 

Ik denk dat deze BOB voorziet in een behoefte bij mensen die een rugzak als deze klaar willen hebben staan voor noodsituaties. Volgens mij is het niet zo aantrekkelijk voor de meeste preppers die hier actief zijn. Die mensen willen per se dat ene bepaalde mes, een vouwzaag van een bepaald merk en uiteraard een Leatherman maar dan ook weer nét een andere want ... etcetera.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind hem een heel mooie BOB. voor mezelf zou ik hem nooit kopen mijn BOB is er te goed voor. maar voor mijn vrouw wel haar BOB bestaat eigenlijk nog niet :eek: ik weet het schandalig van mij maar eigenlijk zit al haar stuff bij in de mijne ^^ dus moest @Simurgh mij een totaal gewicht geven kan het zijn dat de eerste BOB van de prepshop over de toog gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben positief verrast door deze set.

Erg goed gedaan.

 

Natuurlijk kan er altijd iets beter of heeft elk individu wel een andere voorkeur en ik vind de opmerkingen van awol ook best wel hout snijden.

 

Maar zelf vind ik deze set niet een voldoende scoren zelfs geen ruim voldoende maar gewoon een goed scoren.

Het past in mijn beeld dat je beter iets goeds kunt kopen dan een berg meuk die toch niet werkt.

Natuurlijk stop ik er meteen mijn KP in en zo zijn er nog dingen die ik eruit zou halen en vervangen maar dat zou meteen betekenen dat de aantallen verkochte BOB's met een factor tien of zou zou afnemen omdat hij ook meteen een stuk duurder wordt.

 

Mooie set goed afgewogen tussen prijs qualiteit en inhoud.

Nu nog 500.000 BOB's over de toonbank zien te krijgen!

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de BOB bekeken en heb hier wel mijn bedenkingen bij. Sowieso bij deze samenstelling de prijs/kwaliteit verhouding á €875 mijns inziens in onbalans of komt (ernstig) tekort in noodzakelijke preps. De belangrijkste punten ter heroverweging heb ik hieronder toegelicht. Uiteraard zie ik hier ook weer graag jullie reactie op tegemoet!

 

 

 

De inhoud van een veldfles is slechts 0,75ltr. In stressvolle situaties heeft het lichaam heel wat meer vocht nodig. Mijn advies, koop een Camelbak (of ander merk) van minimaal 3ltr.

 

Creditcardmultitool is nutteloos, is zie dat er al een normale multitool bij zit, en daar zou je het bij moeten houden.

 

Machete, handzame tool/wapen, echter ook verkrijgbaar als multitool, met deze scheelt het je een handzaag http://www.vrijbuiter.nl/outdoor/uitrusting/gerber-gator-machete-jr/

 

Het nut en belang van de radio in een BOB ontgaat mij, geeft teveel extra gewicht en anders dan een "emergency broadcast melding" ga je er toch niet op ontvangen in de eerste uren. Laat de radio lekker op je wachten in je BIL/BOL.

 

6-delige pannenset is veels te groot, ik gebruik zelf al jaren een antiaanbak-steelpannetje van Tefal. Even investeren, en je kookt je water en bakt je vlees er jaren op. (zowel op gas als open vuur werkt prima!)

 

Tactische MechniX handschoenen staan natuurlijk gruwelijk stoer, en zijn ook wel functioneel. Alleen vrij prijzig. Goedkoop alternatief vind je bij de bouwmarkt -> http://www.ts24.nl/product_info.php/info/116101/3M-PU-GLOVE-MAAT-M-werkhandschoen/

 

Op een kompas zou ik nou weer net niet bezuinigen. Voor een tientje heb je al een veel nauwkeuriger en groter kompas dan een onhandig klein knoopkompasje.

 

Een Poncho is niet functioneel als onderkomen, te klein (geloof me) ik weet dat je bij de Decathlon voor een euro of 15 een Tarp koopt waar je makkelijk en droog met 5 man onder slaapt.

 

Zaklampje geeft idd veel licht 250lumen is sterk verblindend, echter wanneer gebruik je dit? Een hoofdlampje met tactisch rood licht is beter. (bijkomend voordeel, je handen heb je vrij) voorbeeldje -> http://www.bever.nl/petzl-hoofdlamp-tactikka-plus-2511a40004?id_colour=5806

 

Glowsticks die 48hr meegaan? Een grapje zeker, ik heb ze niet langer zien branden dan max 7 á 8 uur.

 

Een spiegeltje van €15,95 is teveel van het goede. Een degelijk make-up spiegeltje koop je voor een fractie van dat bedrag en is net zo effectief. Dit geldt ook voor het fluitje -> http://www.vegaoo.nl/fluitje.html?gclid=CMay9IzVqLkCFcmV3godgBUA0g

 

De 72delige EHBO set is zeker niet afdoende. Deze set is zonde van het geld, aangezien je met deze set niet meer dan een eenvoudige snijwond zou kunnen verbinden. Bij enig trauma of serieuzere bloeding kan je niets. Men kan beter bij de drogist/apotheek zelfstandig een lijstje met spullen kopen. (op verzoek wil ik wel een lijstje samenstellen) Quickclot is een musthave! ->

 

Dan de rugzak zelf, op zich een compacte pack, en dat is ook gelijk het nadeel. Hij is te compact. Zelf zou ik gaan voor een 72hr pack. Hierin heb je genoeg ruimte voor wat basis reserve kleding en compacte slaapzak. Daarbij zitten er vaak meer vakjes in/op waar je alle spulletjes voor je BOB overzichtelijk kan indelen. Mijn voorkeur (heb m zelf ook) gaat uit naar de RUSH 72 Backpack van 5.11 Tactical. Voor €40 meer is dit een goed alternatief.

 

 

 

Mijn conclusie; Deze BOB is behoorlijk aan de prijs waarbij je zeker zou moeten overwegen of je bepaalde items wel echt nodig hebt of veel goedkoper kunt krijgen en dat er tegelijkertijd essentiele items ontbreken. Denk hier goed over na, de basis opzet zit WEL in deze pack, echter hij is voor verbetering vatbaar. Mijn advies is om je pack in de loop der tijd zelf samen te stellen. Ja, je hebt dan niet gelijk een complete set, maar uiteindelijk heb je wel uitgebreidere en kwalitatief betere pack voor wanneer de SHTF. Bijkomend voordeel, als je je aankopen verspreid dan doet het ook niet zon pijn in de portemonnee.

 

Vragen staat vrij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf ben ik budgetprepper en kies ik niet voor een dergelijke oplossing. Veel materiaal heb ik al liggen (blijkbaar ben ik al jaren aan het preppen, zonder dat ik dat echt doorhad) zodat eigenlijk niet zo veel meer moet bijgekocht worden. Wat ik beslist zou toevoegen is chocolade, energybars, druivensuiker. De voeding die we in huis hebben kan dienen als prepfood zonder dat het een vermogen kost, we hebben wat pumpernickelbrood (delhaize) noten in hersluitbare verpakking (energie 2000KJ/100g - Lidl) Quinoa (1500 kj/100g), couscous (1500kj/100g), rijst, bonen in tomatensaus, blikjes makreel en tonijn, en mijn trots Corned beef 1.25€/340g. Nog een paar blikjes geconcentreerde tomaat en je maakt spaghetti met vierkante blokjes. :-).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch een echt punt van kritiek nu ik de lijst heb nagelopen: ik mis een degelijk kompas, dat is een van de essentials. In een BOB van deze prijsklasse kun je niet wegkomen met een lullig knoopkompasje van €1,95. Ga voor een Recta, je hebt al een goeie voor 2 of 3 tientjes.

 

En er is wel wat om op te bezuinigen: zoals @Nazdrovje al opmerkte, wat moet je met zo'n creditcard multitooltje, je hebt immers al een Leatherman? En waarom ook een Peanut Lighter als je al lucifers, een fire striker en een wegwerpaansteker hebt? En die dure handschoenen en dat dure signaalspiegeltje? Dat kan wel wat goedkoper, waarmee je meteen een echt goed kompas kunt toevoegen. Dat maakt ook die kaart van Nederland beter te gebruiken ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi setje alleen zoals eerder gemeld erg duur.

Mij valt op 4 snij gereedschappen? Kreditkaartgereedschap en het GBmes lijken me overbodig.

Verder zie ik geen slaapzak, tent en slaapmatje! Je kan wat mij betreft beter 2 dagen niet eten als 2 dagen niet kunnen slapen vanwege de kou of nat van de regen.

Voor 72 uur is 1 aansteker natuurlik genoeg, en de rest van de vuurmakerij leuk om bushcraft mee te oefenen maar niet noodzakelijk.

Ook mis ik een powerbank, extra batterijen of zonnepaneeltje voor het opladen van telefoon walkie talkies etc etc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een BOB is heel persoonlijk. De meesten zullen deze in de loop der tijd samenstellen, op basis van ervaringen in het veld en persoonlijke voorkeur.

 

De verwachting dat deze BOB perfect aansluit bij mijn idee heb ik dus niet.

 

Er zullen best mensen zijn die niet regelmatig met hun spullen spelen (ok oefenen, we zijn serieus ;)) en gewoon een kant en klare oplossing van de plank willen aanschaffen.

 

Wat ik meteen als voordeel van deze BOB zie, is dat er geen goedkope rommel inzit die je later weer moet vervangen door betere kwaliteit. :)

 

Of je in de praktijk alles gaat gebruiken, daar kom je vanzelf achter bij het oefenen. Ik zelf zou niet alles meenemen wat in deze BOB zit en uiteraard weer andere dingen toevoegen. Zoals gezegd, die heeft veel te maken met persoonlijke voorkeur en ervaringen uit het verleden.

 

Iets wat ik wel vind ontbreken is meer materiaal om jezelf droog en warm te houden. :(

En blijft er in de rugzak nog ruimte over voor eigen kleding?

 

Wat ik weinig nuttig vind is om met twee waterfilters in de zak, ook nog chloortabletten mee te nemen. Write in the rain notepad? Potloodje werkt eigenlijk ook altijd. Multi vitaminen, daar kan ik ook wel zonder 3 dagen. :o

Creditcard multitool en een LM Sidekick voldoet wel aan het en-en principe, maar dat extra geld zou ik mezelf besparen.

 

 

Wellicht is het voor de toekomst een optie, om dingen te kunnen aan en uit vinken bij het bestellen van de BOB, zodat je niet aan de vaste configuratie vast zit, maar zelf eea kunt samenstellen.

Een soort BOB configurator, zoals je ziet op auto websites.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk vind ik de prijs van de BOB(prepshop.nl) echt wel meevallen. Ik zelf heb dan wel geen 72 uur BOB, maar een inch Bag (i'm never coming home bag). Deze viel iets duurder uit dan de BOB in de prepshop, omdat er ook een tent, slaapzak enz. in zit. Een BOB samenstellen kost veel tijd en moeite en kan zelfs van een paar weken tot maanden duren. Het mooie van deze BOB(prepshop.nl) is dat je hem verder kunt uitbreiden naar een inch Bag. Deze BOB(prepshop.nl) is dan ook een mooie basis om mee te beginnen.

 

Voordelen:

- Je koopt een compleet overlevingspakket voor 72uur (BOB)

- Je bespaard veel tijd en moeite (BOB samenstellen)

- Je koopt kwalitatief gezien goede producten

- Je kunt de BOB uitbreiden (inch Bag)

- Je BOB wordt thuisbezorgd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ja, de BOB is eindelijk klaar, wel een beetje het gras weg, maar dan hoef ik niet meer te maaien ;) @AWOL

 

Met verschillende ideeën komt er ook misschien nog wel wat verandering aan de inhoud. Want ja @AWOL de samenstelling kan zeker veranderen, waarschijnlijk door de input van jullie!

 

Goed eens even alle punten die voorbij zijn gekomen bekijken:

 

De doelgroep:

We vonden het belangrijk dat je met het kopen van een noodpakket / Bug-Out-Bag (BOB) iets koopt waar je in tijden van nood ECHT op kan terugvallen. Het moet dus bruikbaar zijn voor je buurvrouw die niets van preppen weet, maar ook als ze hem eenmaal heeft en zich toch meer gaat verdiepen dat ze ook meer middelen heeft die wat kennis vereisen. Een voorbeeldje: Vuur, je kunt ook niets in je BOB doen, maar zelfs onder ons, wie heeft er al vuur gemaakt met een vuurboog uit het bos met als touw de garen uit je broek? Dus een aansteker, lucifers en een Esbit brander om te kunnen koken. Zoals al veel vaker op het forum voorbij komt, kennis weegt niets en kan je BOB heeeeeel licht maken.

 

De prijs en waarom nu pas?

De prijs (zonder korting) is wat hij is: 987 euro, dit omdat we gekozen hebben voor spullen te gaan die lang meegaan en waar je op kunt vertrouwen dat het zal werken als je het nodig hebt. Dit brengt mij bij het punt is er al zoiets? Ja die zijn er, maar dit is in onze beleving hoe een noodpakket voor thuis er uit moet zien: draagbaar en compleet. De prijs is wat hij is, maar laat er dan wel kwaliteit tegenover staan.

 

Het gewicht:

Heel belangrijk! Dat het er niet op staat, ik lijk wel een amateur! Daar komt hij: 70 kilo, :Dhaha, nee hij weegt maar 8.9 kilo.

Er is dus meer dan genoeg ruimte (qua gewicht en volume) om er van alles naar eigen wens aan toe te voegen (bijvoorbeeld een tent, slaapzak, kleding, het kan zeker!)

 

De product keuze:

Alle producten zijn allen van een degelijke kwaliteit dat je er op kunt vertrouwen dat je er iets aan hebt als het nodig is. Dat er dingen anders kunnen, helemaal mee eens, zoals @prepass zal zei: zoveel mensen, zoveel wensen. Daar heeft hij gelijk in natuurlijk en zo zijn er per direct een eindeloze hoeveelheid producten die anders kunnen. Dit heeft consequenties, het kan lichter, beter (is soms subjectief/objectief) maar dat zie je terug in de prijs. Sommige dingen kunnen overbodig voelen, maar geven een beginnende prepper ook mogelijkheid met dit pakket uit de voeten te kunnen. Persoonlijk heb ik aan een firesteel genoeg, maar ik heb er liever ook een pak lucifers bij, toch altijd makkelijk. Daarnaast hebben we de Back-up, Back-up, Back-up gedachten voor ogen gehad als het gaat om de essentials: Vuur, Water, Onderkoeling. Daarnaast een stukje psychologie, je kunt terug vallen naar de basics, maar dan heb je haast geen BOB nodig, hooguit iets om je warm te houden, een mens overleeft véél, zeker als het hebt over maar 3 dagen. Comfort is niet het doel, maar wel heel fijn in een stress situatie, iets warms te drinken als koffie en soep is totaal niet nodig, als je het koud hebt kun je ook warm water drinken. Maar o wat is dat een genot, zo'n koffie, thee of soep! Radio, naast op de hoogte blijven van ontwikkelingen (zodat je weg loopt van het gevaar ipv er naartoe bijvoorbeeld) is het een mentale afleiding en opsteker. En dit geldt voor wel meer dingen, maar dat is de luxe die je krijgt als je je ergens op voorbereid.

 

Goed dan alle product inhoudelijke dingen:

 

De watercontainer heb ik veel mee zitten stoeien, dat komt omdat mijn voorkeur uitgaat naar een roestvrijstalen fles waar je ook in kunt koken, maar het nadeel is dan de prijs. De Nalgene fles vind ik een goed idee en ga ik eens naar kijken, dankje voor het idee @prepass . Waarom dan deze, voor het geld heb je altijd een container(0,75L) naast de 1L van de Sawyer zak, maar ook een metalen beker die je in het vuur kan zetten om te koken.

 

De pannen, we hadden eerst een lichtgewicht aluminium steelpannetje zoals we ook in de shop hebben. Het nadeel bleek bij testen echter dat er heel veel energie verloren gaat met koken. Om het water te koken had je 2-3 grote Esbit tabletten van 13gram nodig om 1 maaltijd van Mountain House klaar te maken. Met de set die er nu in zit heb je meer het comfort van thuis, maar met name een deksel die ervoor zorgt dat je je maaltijd kunt klaarmaken met 1 groot tablet of 2-3 kleine van 4gram. Dit maakt dus dat je met de 6 grote Esbit tabletten en de 20 kleine tabletten je ruim voldoende hebt voor de warme maaltijden en de kopjes soep/koffie/thee. Voor de prijs was er weinig verschil, wil je alleen het grote pannetje gebruik van de set, dan gooi je de rest weg ;) Scheelt in gewicht!

 

De creditcard multitool, geen handig ding? Tja zoveel mensen… Ik gebruik hem zelf veel en is een beperkte maar prima back-up voor de Leatherman.

 

De machete, naast dat hij onderdeel is van het 3x back-up, qua snijden (Mora, Leatherman, Machete) is hij onverwoestbaar, een geducht wapen, weg te stoppen in de rugtas en zoveel makkelijker om een boompje mee om te krijgen.

 

De draadzaag, ik heb hem al een jaar of 5, al heel wat bomen mee geveld en klein gemaakt, hij moet nog steeds kapot… Een vouwzaag is erg zwaar, maar ik kan me de keus voorstellen als je er slechte ervaring mee hebt.

 

De bovenstaande twee even gecombineerd om de keus voor deze duidelijke te maken ten opzichte van de Gerber Gator, ik ben helaas wat wisselende reviews tegen gekomen over de Gerber en de Cold Steel is niet kapot te krijgen : http://www.youtube.com/watch?v=6adwuGQyHjM . De Gerber Gator heb ik zelf nog niet gebruikt, maar ik zie er graag een review van, hier op ons forum door 1 van jullie! Daarnaast heb ik de Cold Steel al heel wat jaren en hij doet nog steeds goed dienst, tip: wikkel het handvat in met paracord voor betere grip en demping (en paracord als het nodig is).

 

De maaltijden, ze zijn makkelijk, super lang houdbaar en lichtgewicht. Ja zijn daardoor zeker duurder dan een budgetprepper samenstelling, dat is in mijn beleving ook beter, iedereen heeft andere behoeften, vegetarisch bijvoorbeeld of mijzelf, ik heb altijd wat meer zout nodig. Het is de afweging tussen het gewicht, gemak en wegzetten en vergeten qua houdbaarheid.

 

Zout, koffie, thee, soep, suiker: Naast een opsteker betreffende de koffie/thee/soep, is de zout en suiker niet als smaakmaker. Maar het zijn ingrediënten die je lichaam nodig heeft. Hiermee is het zelfs mogelijk je eigen ORS te maken als je de kennis hebt (zo niet zit het ook al in de BOB). Peper heeft in deze gedachten dan ook geen functie, wel lekker, maar niet nodig.

 

De poncho, warm blijven en onderdak. Daarnaast bevat het EHBO setje ook een nooddeken, vandaar dat die er niet nog los bij zit. Een vuilniszak vind ik nog wel een idee, ga ik dus meenemen, thanks @AWOL.

 

Hygiëne, de geconcentreerde zeep zit er ook bij, die kun je ook voor de rest van je lichaam gebruiken niet alleen voor je handen.

 

Bij de handschoenen heb ik voor kwaliteit gekozen die gewoon meegaat voor hoelang je de BOB ook hebt, tevens voor het comfort, de meeste mensen hebben lieve zachte handen die ‘ruw’ werk niet gewend zijn, dan is padding bijna noodzakelijk. @Nazdrovje

 

Het kompas vind ik een heeeeeeeel goed punt en deze wil ik graag aanpakken @Nazdrovje, dus sugesties zijn welkom omdat ik op dit punt er niet veel van weet. Is de Recta van @Pathfinder een goed alternatief? Ik hoor het graag van iedereen!

 

De zaklamp zit ik ook over te denken, handen vrij is enorm handig, de Princeton tec Remix vind ik persoonlijk heel fijn, maar dit komt ook omdat ik veel lumen wel degelijk belangrijk vind. (als je in het donker loopt is het fijn om even honderd meter verder te kunnen kijken als je denkt iets te zien, ipv dat mensen alleen jou kunnen zien als een baken in het duister) Maar ook hier zijn goede alternatieven welkom.

 

De glowsticks, ja ze gaan 48 uur mee en zelfs langer, dan neemt de intensiteit wel af, maar voldoende om bij te lezen. @nastrovje stuur me een pm en ik zal er wat naar je opsturen voor een review!

 

Een spiegel, is niet voor de make-up, maar om mee te kunnen seinen en dit is gewoon de beste die er is. De fluit, is ook gewoon de meest luide die er is. Dit in combinatie dat ze beide niet kunnen zinken en nagenoeg onverwoestbaar zijn.

 

Het EHBO pakket, dit pakket is inderdaad geen trauma kit, maar de kans dat de doelgroep dit zou kunnen toepassen ten opzichte van de meerprijs. Is voor ons de afweging geweest dit niet toe te voegen.

 

Zo wat een verhaal, ik hoop dat keuzes duidelijker zijn, het doel duidelijker is en dat we graag goede ideeën/ alternatieven horen van jullie!

 

Tenslotte iets wat nog aansluit bij het EHBO en de wens van @Overlever om allerhande electronica toe te voegen, we komen binnenkort met losse sets zoals een Tech Kit uitbreiding. De trauma kit an sich is al wel een mogelijke aanvulling naast verschillende dingen in de shop. We willen dus ook hiervoor nadenken over pakketen. Ideeën meer dan welkom dus.

 

Tot zover bedankt voor het meedenken en alle ideeën!

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Simugh thnx voor de uitgebreide reply! :D

 

Bovenstaand is een duidelijk verhaal, en ik denk dat iedereen toch wel een eigen BOB samenstelt. Het scenario is ook per persoon verschillend, de een denkt aan een bug-out vanuit zijn werk locatie en de ander vertrekt van huis de wildernis in. Dat vraag om verschillende oplossingen. En de basics zitten wel in deze pack. (hoewel ik het bedrag nog steeds erg hoog vind om in 1x uit te geven.)

 

Toch blijf ik bij mijn punt wat betreft de handschoenen, ik heb er in mn carriere al heel wat versleten (en slijtage gaat heel snel als je er veel mee doet) waarbij ik het nu heb opgegeven om dure handschoenen te blijven kopen. Cheap-ass klushandschoentjes zijn net zo functioneel, gaan net zo lang mee, en kosten een fractie.

 

Het make-up spiegeltje is niet om je gezicht bij te poederen, maar om hier mee te spiegelen. Werkt net zo goed, en kost geen kont :p

 

Het kompas, laten we voorop stellen dat een knoopkompasje (van welk merk dan ook) te onnauwkeurig is om er redelijk mee te navigeren. Zelfs voor de basis windrichtingen kan zon klein dingetje er nog behoorlijk naast zitten door invloeden van buitenaf (items van metaal die je bij je draagt / een auto waar je naast staat etc). Waar kom je dan op uit? Uiteraard is het met kompassen ook weer zo dat je zo gek kan doen als je zelf wilt, tis maar wat de gek ervoor geeft.

Hoe vaardig ben je mbt het werken met kaart&kompas, wil je er die-hard mee navigeren, of is het slechts een back-up en wil je er alleen je basis richting/windrichtingen mee controleren? En uiteraard spelen er ook persoonlijke voorkeuren mee. (werk je liever in graden of in mills). Opgedeeld in Basis / Gemiddeld / Gevorderd kan ik de volgende aanbeveling doen;

 

Basis navigatie: Recta DT 220 Gemiddelde prijs €22

Gemiddelde navigatie: Recta DP 6 Gemiddelde prijs €45

Gevorderde navigatie: Suunto MC‑2G Mil Scale Compass Gemiddelde prijs €60

 

Hoe en wat mbt het gebruik vragen staat vrij..

 

Ik zal bij onze combat-life-savers eens kijken wat die allemaal precies in hun tas hebben zitten voor een eventuele trauma tas. Hier kom ik nog wel op terug. :)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht is het voor de toekomst een optie, om dingen te kunnen aan en uit vinken bij het bestellen van de BOB, zodat je niet aan de vaste configuratie vast zit, maar zelf eea kunt samenstellen.

Een soort BOB configurator, zoals je ziet op auto websites.

 

Briljant idee Raycoupe! Daar zou @Simurgh wat mee moeten doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...