Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Tom

Uw geld is niet veilig op de bank (bij een crisis)

Recommended Posts

Tja, waarom heeft niemand dat nog gedaan? Ik denk zo omdat hier voor de bank geen verdienmodel inzit.

Euro Pacific Bank doet qua bankzaken of ze hier in de buurt komen: geen leningen uitgeven, geen rente aan de klanten betalen. Dit is dus wel een bank met hogere kosten om te kunnen bankieren. De kans op ineenstorting van deze bank is wellicht wat kleiner als van andere banken, echter, stel je hebt hier een rekening in Euro's, en de euro stort in elkaar, dan sta je nog aan je blote gat.

Verder is het verdienmodel naast de bank weer aardig uitgekookt: Euro Pacific Capital, die schijnen flink op je in te praten om je geld wat maar renteloos bij de bank stoffig aan het worden is, te investeren bij hen (tegen niet onaanzienlijke kosten).

Tuurlijk, het verdienmodel is wat beperkter, maar ik dacht meer aan een soort "bank van onderaf", gedragen door de bevolking. Ik heb ooit zoiets gehad in USA, een non-profit credit union, die mochten dus geen winst maken, en waren er puur voor werknemers. Het verdienmodel zit het hem dan vaak in "verzekeringen" en andere diensten, maar je geld staat veilig.

Het argument "als de euro klapt, dan ben je nog de sjaak", klopt natuurlijk, maar dan ze we in feite allemaal de sjaak, dus ja, op naar je prepper bug-out en zo

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!
Er zou eigenlijk een soort "publieke bank" moeten ontstaan, waar je geld veilig is. Wellicht dat je er geen interest op krijgt (is toch sowieso laag in de markt), maar daar tegenover garandeert deze nieuwe bank dat je geld veilig is. Dit is eigenlijk een "gat in de markt", begrijp nog niet waarom niemand het heeft op gezet in NL, misschien kwestie van tijd. Ik zou er zeker gebruik van maken.

deze is in de maak. zoek op deposito bank.

kost 50 euro per jaar en een vergoeding per transacite.

Ze zijn in oprichting en hebben 16000 deelnemers nodig.

keerzijde is dus, geen rente ontvangen, kosten voor een rekening. Maar ze lenen geen geld uit en stallen bij de DNB,

Geen fractioneel bankieren. Je geld is dus van jou en niet van de bank. Nadeel blijft wel dat de staat nog steeds je centen kan afpakken

• Leuk 1

Deze post delen

Toch leuk hoe mensen denken...

Je schulden blijven bestaan, je spaar tegoeden ben je kwijt. Snap je het probleem nu? Jij bent er NOG ERGER aan toe met je schulden!

@wodan, je bent je geld niet kwijt, want ze bevriezen het. Je kunt er enkel niet aan komen. Zeer vervelend, maar in tijden dat je niet aan je geld kan komen, lijkt het me ook lastig om aan mijn schult verplichting te moeten voldoen. Wat nu gebeurt is dat iemand met 2 ton schuld wel zijn €1.458.94 van de bank probeerd te halen... Lijkt mij aannemelijk dat de bank hier een stokje voor steek. Dat de top verschrikkelijke bonussen in de zak steken en de banken bijna laten omvallen, dat is een heel ander verhaal...

Zorg gewoon dat je niet te veel,op de bank heb staan :)

Deze post delen

@wodan, je bent je geld niet kwijt, want ze bevriezen het.

Je verwart een bail-in met louter kapitaal-controle.

Bij het eerste steelt men (een deel van) je geld.

Bij het tweede kun je niet of maar beperkt bij het saldo komen.

Deze post delen

Je verwart een bail-in met louter kapitaal-controle.

Bij het eerste steelt men (een deel van) je geld.

Bij het tweede kun je niet of maar beperkt bij het saldo komen.

Inderdaad, je eigen geld wordt aangeslagen, je schulden blijven bestaan en in het BESTE geval eindig je nog met wat aandelen van een failliete bank.

Zalig zijn deze die nog geloven in de goedheid der banken...

• Leuk 1

Deze post delen

Zo in diverse postings hiero lees ik wel wat dingen waar ik me ook zorgen om maak.

Alleen wat moet je dan?

Geld van de bank en thuis in de kluis:

- mondje dicht ivm inbrekers

- Kluis op de goede plek, geen vocht bij je papiertjes

- wat in geval van brand?

- wat in geval van water?

...en dan nog wat ... áls het dan zo ver is dat de banken instorten... is dan het geld wat je in je kluis hebt uberhaubt nog wat waard?

Dan kan je zeggen neem goud of zilver ..... wie zit er tijdens tshtf te wachten op goud en zilver? je kan het niet eten en je word er niet warm of droog van.

Andere valuta .... ook de kans tot omvallen en zo niet zal je eerst naar dat land moeten komen voordat het iets waard is.

...'k zou 't ff niet weten, wat is nou de beste/minst slechte oplossing?

Deze post delen

.................................wie zit er tijdens tshtf te wachten op goud en zilver? je kan het niet eten en je word er niet warm of droog van...................
Lukt met € biljetten natuurlijk wel, zowel het eten als het opstoken voor warmte...

Deze post delen

Lukt met € biljetten natuurlijk wel, zowel het eten als het opstoken voor warmte...

Zo ..... je hebt 'm al aardig geraakt voor de vrijdag avond :p ;)

• Leuk 1

Deze post delen

Om geld thuis te bewaren bestaan er speciale koffertjes @Järv

Zoals b.v. deze:

http://www.sentrysafe.com/Products/491/1200_Privacy_Lock_Chest

Als je die in de kluis plaatst, kan het best even tegen wat hitte en water.

Maar ik stoei ook een beetje met dezelfde vragen als jij, Järv.

Ik ga het zelf denk ik maar houden bij een mix van alles; Vastgoed, spaarrekening, aandelen (multinationals), staatsobligaties middel en lange termijn, P.M. en div. cash valuta.

Oh.., en schulden. Die hoe dan ook (helaas) in alle opzichten onevenredig zullen zijn i.v.m. m'n hypotheek die nog een flinke tijd moet.

Hoe ik de rest ga verdelen en waarin vind ik nog moeilijk te bepalen.

Vooral de beleggingsproducten geven me wat hoofdbrekens; Wel of geen Amerika/ dollar.

Deze post delen

Om geld thuis te bewaren bestaan er speciale koffertjes @Järv

Zoals b.v. deze:

http://www.sentrysafe.com/Products/491/1200_Privacy_Lock_Chest

Als je die in de kluis plaatst, kan het best even tegen wat hitte en water.

Maar ik stoei ook een beetje met dezelfde vragen als jij, Järv.

Ik ga het zelf denk ik maar houden bij een mix van alles; Vastgoed, spaarrekening, aandelen (multinationals), staatsobligaties middel en lange termijn, P.M. en div. cash valuta.

Oh.., en schulden. Die hoe dan ook (helaas) in alle opzichten onevenredig zullen zijn i.v.m. m'n hypotheek die nog een flinke tijd moet.

Hoe ik de rest ga verdelen en waarin vind ik nog moeilijk te bepalen.

Vooral de beleggingsproducten geven me wat hoofdbrekens; Wel of geen Amerika/ dollar.

De Euro gaat de komende maanden nog achteruit door :

- bijdrukken van Euro's

- de vluchtelingencrisis

- goed nieuws uit de States dat er garen bij spint.

De gevolgen zijn dat grondstoffen, PM en andere valuta duurder worden.

Wellicht is de NOK, CHF en GBP ook een optie. Verder doet DK het vrij goed.

Deze post delen

Bedankt voor je reactie, @lewieke

Het zijn vooral de financiële gevolgen van het huidige monetaire systeem op de (middel) lange termijn, die ik zou willen minimaliseren.

Maar het lijkt alle kanten op te kunnen gaan.

Dat de houding van Amerika centraal gaat staan lijkt wel duidelijk.

Misschien in dat opzicht niet verkeerd om daarom ook een spreiding te trekken naar treasuries..?

Koop je die ook bij een bank en wat gebeurd ermee als die omvalt?

Is wapenindustrie eigenlijk 'not done'?

In gespannen/ onzekere tijden lijken me dat stabiele investeringen.

Deze post delen

Bedankt voor je reactie, @lewieke

Het zijn vooral de financiële gevolgen van het huidige monetaire systeem op de (middel) lange termijn, die ik zou willen minimaliseren.

Maar het lijkt alle kanten op te kunnen gaan.

Dat de houding van Amerika centraal gaat staan lijkt wel duidelijk.

Misschien in dat opzicht niet verkeerd om daarom ook een spreiding te trekken naar treasuries..?

Koop je die ook bij een bank en wat gebeurd ermee als die omvalt?

Is wapenindustrie eigenlijk 'not done'?

In gespannen/ onzekere tijden lijken me dat stabiele investeringen.

Als je dan toch voor aandelen gaat, dan kies je best voor 'waarden'. Stabiele bedrijven met een 'big moat' (unieke positie op de markt) doe vandaag ondergewaardeerd worden. Stel je de vraag waar je kleinkinderen blij zouden mee zijn. Wellicht maakt dit het wat eenvoudiger. Kies liever voor een winstgevende sector, dan surf je mee op de golf van succes.

Zelf heb ik ook wat aandelen, maar ik kan je meegeven dat ik er niet rijk van geworden ben. In mijn ogen is de beurs een geldvernietigingsmachine. De mechanismen zijn vaak ingewikkeld, de informatie onvolledig. Sinds enkele jaren ben ik posities aan het verkopen een aan het afbouwen.

Het is altijd hetzelfde verhaal. Als je te gulzig bent riskeer je alles te verliezen. Misschien moeten we gewoon leren tevreden zijn met minder.

L.

Deze post delen

Ik heb het al vaker geroepen op het forum, maar ik doe het nog een keer.

Een bank is een commerciële instelling wat personeel en dure directeuren in dienst heeft. Deze ban k kan failliet gaan. Jouw geld op de bank is dus niet van jou meer wanneer de bank failliet gaat. Dan hou je een vordering op de bank net als anderen, die in de meeste gevallen voor zullen gaan.

Dat de roverheid een garantie heeft afgegeven, tijdelijk tot 100k door de crisis ..... Dat bedrag is zgn. gegarandeerd voor wat het waard is. Maar misschien herinneren jullie je Grielenland nog? Dat land waar je nu weinig meer over hoort, behalve aangaande vluchtelingen. Stel dat je 100k op de bank hebt en je mag elke dag 4 uur in de rij staan om 60€ te pinnen van je eigen geld.:(

Mijn tipz. Beperk je contante geld, want je weet nooit wat het straks voor waarde heeft. Investeer in stenen, grond, gear en PM en dingen die altijd een waarde zullen behouden.:cool:

Deze post delen

deze is in de maak. zoek op deposito bank.

kost 50 euro per jaar en een vergoeding per transacite.

Ze zijn in oprichting en hebben 16000 deelnemers nodig.

keerzijde is dus, geen rente ontvangen, kosten voor een rekening. Maar ze lenen geen geld uit en stallen bij de DNB,

Geen fractioneel bankieren. Je geld is dus van jou en niet van de bank. Nadeel blijft wel dat de staat nog steeds je centen kan afpakken

Bedankt. Erg interessant, en mijn wens is reeds in vervulling gegaan (althans in belofte), dat was snel :-) Zie verder ook de interessante discussie:

• Leuk 1

Deze post delen

Als je 100% reserves/ dekking zoekt, is Uphold misschien ook nog wel een mogelijkheid voor je @Flex

http://www.bestebank.org/uphold/

Ik heb er zelf geen ervaringen mee maar het ziet er wel allemaal erg goed uit.

Misschien wel te goed om waar te zijn...

Waar de reserves worden neergezet vind ik helaas zo niet terug op de site.

Ik betwijfel echter of fintech bedrijven/-banken (met start-ups in het bijzonder) zoveel 'in huis' mogen aanhouden.

In een artikel las ik al wel dat wanneer de reserves rond de 10 biljoen dollar geraken, er dan 10% van besteed mag worden aan kortlopende US treasury bills.

Het compleet in eigen beheer houden van alle reserves (dus 100% garantie), is tevens een grote nadeel van de Euro Pacific Bank.

Die zou (ook?) door licenties genoodzaakt zijn om gebruik te maken van externe dienstverleners.

Dit maakt de EPB, samen met zijn beperkte omvang en locatie, mij te kwetsbaar.

Deze post delen

Als je 100% reserves/ dekking zoekt, is Uphold misschien ook nog wel een mogelijkheid voor je @Flex

Ik betwijfel echter of fintech bedrijven/-banken (met start-ups in het bijzonder) zoveel 'in huis' mogen aanhouden.

In een artikel las ik al wel dat wanneer de reserves rond de 10 biljoen dollar geraken, er dan 10% van besteed mag worden aan kortlopende US treasury bills.

Het compleet in eigen beheer houden van alle reserves (dus 100% garantie), is tevens een grote nadeel van de Euro Pacific Bank.

Die zou (ook?) door licenties genoodzaakt zijn om gebruik te maken van externe dienstverleners.

Bedankt Frank, zeer interessant, ga dit zeker bekijken!

Deze post delen

Er is nog zo'n bank : https://europacbank.com/ en zij zijn ook een "fysieke" bank. Uphold is een shell-bank (je blijft gekoppeld aan je main account bij een commerciele bank, zoals ING). Maar de lage kosten voor transfers en protectie zijn interessant.

Deze post delen

Voor de mensen met veel geld die dit gespreid hadden over verschillende Rabobank kantoren gaat er ook wat veranderen. Tot nu toe heeft elk kantoor een eigen banklicentie, waardoor je bv 500K kon spreiden over 5 kantoren en (theoretisch) 5x een beroep kon doen op het depositogarantiestelsel

Binnenkort vindt er een grote organisatorische wijziging plaats (op last van de EU/ECB) waardoor de Rabobank één landelijke coöperatie wordt met slechts 1 bankvergunning. De gevolgen voor het depositogarantiestelsel laten zich raden.

Het lijkt voor de meesten misschien een hypothetisch probleem maar bijvoorbeeld stichtingen en kerken hebben regelmatig te maken met vermogen dat niet speculatief op de beurs wordt belegd maar conservatief bij de bank wordt ondergebracht.

https://www.rabobank.nl/particulieren/lokalebanken/peelnoord/nieuws/items/governance_horen_van_de_leden

http://www.schouten-accountants.nl/k/n63/news/view/373/201/per-regiokantoor-rabobank-geldt-100-000-depositogarantiestelsel.html

Deze post delen

Flex , ik heb ook met interesse gekeken naar: https://europacbank.com/

Die bank zou in principe alles hebben wat ik zoek, maar toch heb ik die optie laten varen.

st.Vincent is wel een heel erg klein eiland, wat het een minder stabiele omgeving maakt; Toezicht, veiligheid enz.

Daarnaast maakt het afhankelijk zijn van derden de bank niet (zoals geadverteerd) 100% safe.

Being a small bank without license to hold any currencies on its own, the bank is (like all banks its size, and many bigger banks) completely reliant on correspondent accounts, which in turn are at the mercy of other banks.

http://www.talkgold.com/forum/showthread.php?t=366475&page=19

Ook heb ik geen prettig gevoel bij die Peter Schiff.

Nog minder dan bij een gemiddelde bankier.

Maar dat is persoonlijk...

Helaas heb ik (nog) geen alternatieven gevonden en komt vooralsnog Uphold (vroeger Bitreserve) het meest in de buurt.

Nadeel is dat het nog maar beginnend en dus klein is (reserve status: 103.8 % , assets in reserve: $5,151,190.59).

Dat het een shell-bank is, neem ik dan maar voor lief.

Als mijn reguliere bank omvalt, koppel ik er wel weer een andere bank aan.

Er zal toch zeker wel 1 bank in Nederland overblijven of opnieuw ontstaan.

Het gaat me er in deze om dat er niemand anders aan kan komen en dat lijkt gewaarborgd.

Deze post delen

Flex , ik heb ook met interesse gekeken naar: https://europacbank.com/

Die bank zou in principe alles hebben wat ik zoek, maar toch heb ik die optie laten varen.

st.Vincent is wel een heel erg klein eiland, wat het een minder stabiele omgeving maakt; Toezicht, veiligheid enz.

Daarnaast maakt het afhankelijk zijn van derden de bank niet (zoals geadverteerd) 100% safe.

Being a small bank without license to hold any currencies on its own, the bank is (like all banks its size, and many bigger banks) completely reliant on correspondent accounts, which in turn are at the mercy of other banks.

http://www.talkgold.com/forum/showthread.php?t=366475&page=19

Ook heb ik geen prettig gevoel bij die Peter Schiff.

Nog minder dan bij een gemiddelde bankier.

Maar dat is persoonlijk...

Helaas heb ik (nog) geen alternatieven gevonden en komt vooralsnog Uphold (vroeger Bitreserve) het meest in de buurt.

Nadeel is dat het nog maar beginnend en dus klein is (reserve status: 103.8 % , assets in reserve: $5,151,190.59).

Dat het een shell-bank is, neem ik dan maar voor lief.

Als mijn reguliere bank omvalt, koppel ik er wel weer een andere bank aan.

Er zal toch zeker wel 1 banki in Nederland overblijven of opnieuw ontstaan.

Het gaat me er in deze om dat er niemand anders aan kan komen en dat lijkt gewaarborgd.

Bedankt voor jouw analyze, en ik ben het in grote delen met je eens. Zo'n Vincent bank lijkt wat omslachtig, terwijl Uphold meer simpel en neutraal lijkt, en ook meer ge-ent op transacties support. Ik geloof dat ze ook een debit kaart gaan launchen, dan is het helemaal mooi! Nogmaals bedankt!

Deze post delen

Nou, als ik alles zo nog eens lees, blij dat we nagenoeg ons hele vermogen hebben omgezet in boerderij plus veel land,,, pfff... je zult toch geld hebben....:o

Deze post delen

@frankheuv Frank, wat vind je van de "Blije Bank", zie http://www.deblijeb.nl/thuis.html, dat lijkt een goed (burger-)initiatief, wellicht wat naief in doelstellingen, maar wel positief. Ze willen een rechtvaardig systeem in Nederland, beginnend met het geld-systeem (deels Full-reserve met lage risico). De bank moet dienend worden aan de maatschappij, i.p.v. andersom dat wij slaven van de bank worden. Het lijkt een goed initiatief, hoop dat ze het lukt.

Deze post delen

scheelt dat ze alleen een hypotheek van me kunnen jatten

Ook zitten slapen tijdens de DSB afaire ? de Sinterklaas bank van Dickhead Scheringa ex politie agent ja wie bedenkt het je weet dat die gasten alleen maar van je stelen.

Maar wees gerust hoor je hypotheek is het enige wat niet omvalt en die moet je gewoon blijven betalen als je bank faliet gaat daar zorgt de curator en de belastingdienst wel voor.

Of Nautt welling directeur van de nederlandse bank met zn volgevreten varkenskop die gewoon op tv doodleuk staat te vertellen dat je spaarcenten tot ee ton gedekt zijn.

En slaat voor het gemak maar even de kleine lettertjes over die je vertellen dat je de eerste 25,000 zelf terug moet halen.

En de overheid heeft allang uitgerekend dat de gemiddelde burgerlul tegen zn pensioen toch niet meer heeft gespaard dan 25,000/30,000 dus je bent professioneel bestolen slaaf van je levensjaren en van je geld proost

Dat wordt een lange rij bij de curator want je staat nog achteraan de belastingdienst komt eerst.

Niets persoonlijks maar zie het zo weer wat geleerd uit de praktijk :)

Deze post delen

Nog even dit waarom zou je een derde partij vertrouwen met je eigendom /geld etc ik snap dat niet je hebt werkelijk nul controle over je eigen kapitaal.

Als je dat nu na het omvallen van diverse banken over de wereld nog niet weet dan verdien je mischien ook niet beter (Eigen schuld dike bult ) zeg maar.

Uit Eigen ervaring https://www.groene.nl/artikel/de-liroroofbank

Met medewerking van de politie en de o zo integere notarissen .(zal geen namen noemen maar zoontjelief heft het stokje van pa overgenomen en is ook respectabel ? notaris geworden met zn geroofde fortuin)

Leer je niet van de geschiedenis zal het zich herhalen

Voor elke duizend Euro die een bank heeft mag ze er tienduizend uitlenen op papier tover jij even die andere negenduizend uit je hoge hoed ?

Als morgen iedereen zn geld wat ie niet nodig heeft voor rekeningen van de bank haalt (ZIJN ALLE BANKEN FALLIET) gewoon omdat het geld er simpelweg niet is maar alleen fictief op papier bestaat gewaarborgd door een niet bestaande goudreserve

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...