Ga naar inhoud
GENEGEERD

Een moestuin voor groentjes


Flos

Aanbevolen berichten

Wow @Loreen dat is al 'n mooie oogst.

 

Sla heb ik momenteel veel ..:eek...: voor mij alleen dan en kom tot de les dat ik het volgende keer echt meer moet spreiden, komt vast omdat ik het nog zo koud vind:) Vond het eerlijk gezegd ook erg zonde om de allereerste keer aan die sla te gaan plukken. Deed echt pijn.....mijn hele creatie naar de knoppen. Inmiddels groeit het weer als kool en ik moet nog wennen aan het gevoel dat ik m'n balkon leeg ga eten.

 

Verder heb ik inmiddels wel 6 peulen geplukt en hoop er morgen nog wat te hebben zodat ik iets van 'n maaltje kan koken....hahahaa....maar goed dat ik geen honger heb. Inmiddels valt er 'n soort grauwsluier over het blad van de peulen, weet niet wat het is (ikke leek) maar zal vast niet goed zijn denk ik. Munt al weggegooid want stikte van de luis.

 

Ziet er echt geweldig uit bij jou! Jij hoeft je niet te vervelen want je moet daar nogal 'n oppervlakte bij gaan houden zeg....pffff. Maar jij hebt er denk ik knap verstand van dus zal best lukken.

Beter 'n goede buur dan 'n verre vriend.....maar 'n buurman die met de beste bedoeling gaat maaien en dan ook nog al het nieuwe leven meeneemt....heeft de aankomende zomer heeeeeeel wat goed te maken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@nanna: in het tijdschrift Landleven van vorige maand stond het verslag van een experiment met tomatenkweken, waarbij inderdaad gebleken is dat basilicum bij de tomaat planten positief effect heeft op groei, opbrengst en smaak. Overigens stond qua positief effect het zaaien en planten op de juiste (maan)tijd volgens de zaaikalender van Thun, op nummer 1. Volgens mij is toen iedereen die zaaikalender gaan kopen, want op bol.com was ie helemaal uitverkocht! Basilicum op nummer 2 (uit mijn hoofd gezegd).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja @MamaM ,dat zaaien of planten met de juiste maanstand schijnt erg belangrijk te zijn. Had me ook voorgenomen om daar aan te denken maar ja...ongeduldig en totaal vergeten.

Ik heb ze verder wel verwend want onderin de pot had ik nog aspergeschillen gedaan en ook 'n rauw ei, zou allemaal goed zijn. Nu het weer nog meewerken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Zo, weer volop ontwikkelingen in de tuin.

Ondertussen heb ik er 100m2 bij "gekregen", maar dat laat ik liggen tot het najaar omdat daar dan fruitbomen komen te staan.

Gelukkig heb ik nog meer dan genoeg te doen in de rest van de tuin.

 

moestuin9.jpg.d8e0fb029f390eea93f141d7b0f2968a.jpg

Als het terras klaar is kan eindelijk de picknicktafel in elkaar gezet gaan worden :)

 

moestuin10.jpg.d7bfaebd3e07030acb1c2cf49f908b71.jpg

De bessen en aardbeien zijn nu ook beschermd tegen de vogels

 

moestuin11.jpg.51d5a70e6cd9c60434aa241fafcd0471.jpg

En er wordt natuurlijk volop geoogst. Rara wat aten wij vanavond??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nu twee weken later, en wat een verschil zeg!!

 

Wat foto's van gisteren en vanochtend:

 

mt4.jpg.60e0faf72d3ba5d260b78a84f2093698.jpg

Oa venkel, andijvie en prei. Vooral de venkel vind ik echt geweldig gaan!!

 

mt6.jpg.553f3d4bdc787749b637a73375b9c665.jpg

Stukje bijenbloemenzee :o

 

mt7.jpg.f3d1c6ec7386a16c86574c5042f045a8.jpg

Een stukje van het achterste gedeelte van de tuin. Veel nog vrij jong, maar het groeit goed. Wat bloemen betreft: oost-indische kers, kamille, heel veel goudsbloemen, doorgeschoten rucola en spinazie. Verder oa ui, wortel, aardappel, mais, verschillende soorten pluksla, verschillende soorten bonen, bieten, radijs, tomaat, basilicum, pastinaak, paprika.

 

mt8.jpg.f6b8cb63180da1c937fa81c5c8d66712.jpg

Afrikaantjes, bijenbloemen, doorgeschoten chinese kool, oost-indische kers, en verder de ontzettend mooie venkel ;) , andijvie, rabarber, broccoli, prei, op de achtergrond de bessenstruiken en aardbeien, en van alles nog wat.

 

mt9.jpg.2cef18eeda9561d92ded474126175547.jpg

Dat gras links ben ik nog mee bezig, maar daar achter letterlijk mijn grote trots: de zonnebloemen. Ze zijn al groter dan ik ben (1m79) en de stengels zijn zo dik als een pols, echt onvoorstelbaar!!

 

mt10.jpg.5c5a557493d9a765dea575a91ad5453c.jpg

Broccoli :o

 

Ben er echt super blij mee, ondanks dat ik echt wel tig dingen door heb laten schieten haha ;) Maar stiekem vind ik dat juist leuk, en ik ga gewoon bij alles proberen zaad te winnen.

Hoe gaat het bij de overige moestuinders? @nanna?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ziet het er geweldig uit @Loreen ! Het groeit inderdaad heel hard en dat zie je pas goed als je vorige foto's met de huidige vergelijkt. Bij jou kan je 'n wandeling maken en bij mij heb je het in één oogopslag gezien, maar ik moet het ook met 'n paar meter doen......dus loop heeeeeeeel langzaam :)

 

Gisteren m'n peultjes opgeruimd en dat moest eigenlijk al eerder want zag er niet echt meer uit, maar de jonge uitlopers van de boontjes vonden de zon helemaal niet fijn dus kon ik ze nog achter de peulen in de schaduw zetten. De bietjes hadden hoog blad, dat ging verleppen en nu hebben ze laag blad dat er goed uitziet en de bieten zijn zo groot als 'n knikker. Dus dat wordt niks meer....ze staan bovenop tegen de muur.

IMG_2703.jpg.fa884ec1c0b0f25b905738336b3a57ea.jpg

 

In de aardbeien komen eindelijk bloemetjes en in de boontjes nu ook dus ben benieuwd, paprika krijgt ook knoppen en de tomaat doet ook z'n best net als de wortelen. Al erg veel sla gegeten pffff......alweer sla eten :)

Gisteren de eerste aardappels eruit gehaald en gegeten en er staan nog 2 zakken die ook al goed zijn. Had ik het expres weken uit elkaar in de grond gedaan zijn ze nog zowat allemaal tegelijk klaar.

 

IMG_2701.jpg.28915e8af606c4437579f9d0c7deeabe.jpg

IMG_2705.jpg.460598c3c7422eb6dba43142081e1a7a.jpg

 

Vind het echt erg leuk om ermee bezig te zijn, en nu maar hopen dat er niet teveel regen en onweer overheen gaat komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allebei goed bezig. @Loreen vindt je het niet jammer dat er zoveel doorschiet . Straks ook jou vinkel .

 

Thanx :D

Nah, opzich valt het wel mee hoor. Heb heel de tuin bommetje vol staan, en alleen de chinese kool, spinazie en rucola zijn doorgeschoten, en 1 pluksla is nu aan het doorschieten. De chinese kool had ik te vroeg geplant, en was al heel snel doorgeschoten, al na een week ofzo. Weet ik dat weer voor de volgende keer ;). De spinazie en rucola heb ik beiden wel geoogst, maar ik had zo veel dat er wat bleef staan en dat is uiteindelijk doorgeschoten. Dat vind ik dus ook geen probleem, wel leuk dat de kinderen kunnen zien hoe dat gaat, en dat we kunnen proberen zaad te oogsten.

De pluksla heb ik zo bizar veel dat er niet tegenop te plukken is, ik zou iedere dag heel de straat sla kunnen geven en dan nog over houden ;) alle planten staan er wel alsnog mooi bij, maar 1tje gaat nu de hoogte in ipv de breedte :)

Al met al kan het grootste deel gewoon geoogst worden, en is het maar een klein gedeelte dat doorgeschoten is. Al ziet het er natuurlijk wel heftig uit, die enorme spinazie en rucola-planten :D

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pompoenen doen het goed.

 

attachment.php?attachmentid=19461&stc=1

 

Ook de boontjes zijn goed aangeslagen.

 

attachment.php?attachmentid=19462&stc=1

 

De reuzenzonnebloemen zijn wel zonnebloem, maar doen hun naam reuze toch geen eer aan...

 

attachment.php?attachmentid=19463&stc=1

 

Aardappelen in banden : de eerste keer dat het me toch een beetje lukt. Vorig jaar waren ze verbrand, en met de hitte van de voorbije dagen dacht ik dat ze wel het zelfde lot gingen ondergaan. Maar twee van de drie hebben het toch gehaald.

 

attachment.php?attachmentid=19464&stc=1

 

En dan de aardperen. Waren goed begonnen, maar de hitte van de voorbije dagen heeft zijn tol geeist. Op het to do lijstje staat dus een permanente irrigatie installeren voor mijn aardperen veldje tegen het volgende seizoen. Waarschijnlijk een IBC vat in combinatie met wat meters zweet- of druppeldarmen.

Aan de kant waar ze een beetje mooier staan heb ik ze wel manueel gegoten, alleen de oppervlakte van het hele veldje is te groot omdat met de hand te doen.

 

attachment.php?attachmentid=19465&stc=1

 

En dan spontaan opgeschoten, ne Conium maculatum. Een plantje dat toch ook zijn recht van bestaan heeft en zijn praktische toepassingen :p

Dus die laat ik maar staan, je weet nooit voor wie of wat je hem nog nodig kunt hebben...

 

attachment.php?attachmentid=19466&stc=1

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Zo, lag geleden dat ik een moestuin-update gegeven had.

Hoewel het seizoen er natuurlijk nog niet helemaal op zit, kijk ik toch nu al terug op een onwijs geslaagd jaar!!

Heb echt ontzettend veel plezier gehad van de tuin, veel geleerd, veel geprobeerd, veel genoten met de kids. Ook qua opbrengst was de tuin erg gul. Ik heb niets bijgehouden, maar alles heeft ontzettend goed gegroeid.

Grote trots (letterlijk) blijven voor mij toch wel de zonnebloemen, die vond ik echt geweldig!!! Bizar hoe hard die groeiden, en wat een giganten er uiteindelijk uit die kleine pitjes gekomen zijn.

Volgend jaar moet ik wel wat meer structuur aanbrengen wat betreft de bonen, die hebben het super gedaan maar aangezien ik sperziebonen, droogbonen, tuinbonen en weet ik veel wat voor een bonen nog meer allemaal door elkaar had gezet had ik geen ideeeee meer wat nou wat was haha XD Maar goed, ik vind alles prima. Vind het hartstikke leuk om dingen te kunnen oogsten, maar merk dat dat voor mij toch meer bijzaak dan doel is. Nu hoeft het nog niet, ik ben niet afhankelijk van de oogst, dus vind het leuker om gewoon te experimenteren. Zo vond ik het heel grappig, ik had een chinese kool veel te vroeg gezaaid waardoor hij meteen doorschoot. Nou had ik hem gewoon laten staan en zaad geoogst, maar nou ontdekte ik allemaal chinese kool-zaailingen, heeft hij dus mooi zichzelf uitgezaaid :D Nou dat vind ik dus hartstikke leuk :D

 

Hier wat fotootjes:

 

moest01.jpg.ac2dd6fdbd1bab8ee99ba07219fd5c8d.jpg

Jaja, ook ik heb een heus vluchtelingenprobleem... Mijn pompoenen vluchten gewoon de tuin uit!!

 

moest02.jpg.03673f74e26e1caf349748d440cbde73.jpg

De paprikaplanten doen het ook hartstikke goed :)

 

moest03.jpg.22d616b1c3272c4a29742bf67a59f3af.jpg

 

moest04.jpg.2ed09b5768aec917d0c873813410cd26.jpg

 

moest05.jpg.faff16c6a6edd80e1ca241096770cf75.jpg

 

moest06.jpg.ad4d0f0c88069898a8000b6146863bc2.jpg

En de buit van vandaag: rode kool, bieten, bloemkool, radijsjes en een paar pastinaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Pattison" noem je die toch?

Ik ben geen pompoenen fan, die kleine bleekscheten gaan nog. ;)

 

Nette oogst. Handig voor op een SC als 'target'.

Nee, die ik hier koop, heten Hokkaido pompoenen, ook wel uchiki kuri of japanse pompoenen.

Pattison ken ik niet, zal eens kijken of die hier ergens in de buurt verkocht worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, die ik hier koop, heten Hokkaido pompoenen, ook wel uchiki kuri of japanse pompoenen.

Pattison ken ik niet, zal eens kijken of die hier ergens in de buurt verkocht worden.

 

Ik weet er geen latijnse naam bij, dat zou uitsluitsel kunnen geven.

Pattison is de Franse naam voor die dingen. Veel vaker gekweekt en gegeten dan pompoen daar, die voeren ze aan de varkens. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Pattison" noem je die toch?

Ik ben geen pompoenen fan, die kleine bleekscheten gaan nog.

 

Nette oogst. Handig voor op een SC als 'target'.

 

Die witte zijn Patissons, die kleine oranje zijn inderdaad hokkaido's.

En die groene weet ik zelf niet meer, ik hou wel van wat experimentjes in de groentetuin en dan weet ik achteraf dikwijls zelf niet meer wat ik nou juist gezaaid of geplant heb. Boekhouding wat beter verzorgen in de toekomst :p.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Nog steeds bonen @Geert, wat bijzonder. Niet dat ik veel verstand van bonen heb want was mijn eerste jaar moestuinieren op balkon, maar dat is al weeeeken geleden dat ik die op heb geruimd na echt geen bijzondere oogst. Als ik me kwaad had gemaakt had ik het in 2x op kunnen eten. :)

Heb het zuinig gedaan met iedere keer wat sla of iets anders erbij en toen kwam ik aan 5/6 keer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb enorm genoten van mijn tuintje dit jaar. ik heb zelf een kasje gemaakt ( geplaatst in eigen topic ) van hardhout, heeft me €2.50 gekost om het te zagen ( waren planken van een weg gegooit hekje, en met mijn decoupeerzaag kan ik nooit zo goed en snel door dat hardhout zagen )

 

heb daar van alles in opgekweekt, en met alleen de komkommers heb ik de kas al ruim terug verdient. een van die komkommers ( jammer dat ik er geen foto van heb gemaakt ) woog zelfs ruim een kilo! niet slecht voor de eerste poging een serieuze moestuin te beginnen.

 

en ondanks dat de sugarsnaps een vrij mager oogst gaven en ik dus niks heb geoogst omdat er nog geen één maaltijd aan zat heb ik toch 6 á 7 zaadjes uit één peul gekregen, en ik was begonnen met 4 zaadjes die ik van een kennis kreeg.

 

en ik heb ook meer paprika zaadjes dan ik kwijtkan eigenlijk ( als je rekent in de plantjes die eruit kunnen komen ) geweldig!

 

ergens hoop ik nu dat mijn paprika plantjes snel dood gaan dat ik de kas kan afsluiten voor de winterstop of winterkweek ( ligt eraan of ik het zie zitten met mijn tijd ) maar volgend jaar zowiezo weer het was super :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...