Ga naar inhoud
GENEGEERD

SHTF voor bewoners zorginstellingen

prepper053
 Share

Recommended Posts

Kabinet trekt recht op schone luier in

AMSTERDAM -

Bewoners van zorginstellingen krijgen niet het recht op een dagelijkse wasbeurt en een schone luier direct na een ongelukje.

Staatssecretaris Martin van Rijn van Volksgezondheid stelt voor dat het wetsvoorstel, dat hulpbehoevenden op deze manier zeggenschap geeft over hun zorg, wordt ingetrokken.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/11698/Kabinet-Rutte-II/article/detail/3500093/2013/08/29/Kabinet-trekt-recht-op-schone-luier-weer-in.dhtml

Dit gaat gewoon te ver, het is onmenselijk. Men kan jeugdzorg al verwachten als de billetjes van je baby iets te rood zijn, omdat je dan mogelijk je kind niet voldoende verschoont. Maar het kabinet kan wel zoiets doen? Mensen in zorg instellingen hebben meestal hun hele leven gewerkt en mogelijk zelfs de 2e wereldoorlog meegemaakt. En dan willen ze dit doen! ik had niet verwacht dat het huidige kabinet zo ver zou zinken.

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Was eerst ook shocked, maar als ik het goed begrepen heb: het was een wetsvoorstel van de PVV dat door de Raad van State volledig met de grond gelijk gemaakt is omdat alles wat er in stond in feite allang ergens wettelijk geregeld was. Dus dat wil niet zeggen dat het kabinet deze rechten ontkent, maar dat het wetsvoorstel niets toevoegt aan wat er al vastligt.

Denk niet dat ik deze regering wil verdedigen, want ik gruwel me helemaal gek, maar n beetje nuance is wel handig..

En ja, ook ik vind de situatie in de (ouderen)zorg hemelschreiend en het contrast met gevangenen wrang.

Just my 2 cents (als ik me heb laten inpakken door de MSM hoor ik het graag)

Link naar reactie

Zowiezo hoe we met hulpbehoevenden omgaan is walgelijk.

Ik heb als vrijwilliger gewerkt bij geestelijk gehandicapten in de vrije tijdsbesteding.

De manier van omgang van sommige verzorgenden tegen over hun cliënten en de vrijwilligers was niet om over naar huis te schrijven.

En mijn moeder is ook hulpbehoevend.

Maar ik neem haar nog liever in mijn kleine huis dan naar zo,n instelling als ik de zorg op afstand voor haar niet meer aankan. ( boodschappen, huishouden, tuin )

Link naar reactie

Er zijn veel instellingen die liever geen 'personele' kosten maken, en dus geen extra mensen inhuren wanneer het de ADL betreft. Het is in de meeste gevallen beleid van de instelling om de kosten te drukken. De kritiek die ik er zelf op heb is het feit dat ze o.a. zo proberen hun 'winst' te vergroten: http://nos.nl/artikel/515653-fnv-recordwinsten-in-ouderenzorg.html

... dus als oma zich heeft vervuild en hulp nodig heeft om met een tillift uit haar rolstoel naar het toilet te komen ( 1 van de grote redenen dat ze in een zorginstelling KAN of MOEST gaan wonen) laten ze haar soms zo lang wachten tot het uiteindelijk wel eens behandeld moet worden met creme of zalf of zelfs antibiotica's :( en zo snoept de huisarts wat euro's mee, de farma industrie, de apotheker...zo sneu!

Het is inderdaad diep triest en onnodig leed. Overigens heb ik zelf al meermalen gezien dat een BHV'er in de zorg zelfs na vele trainingen echt niet snapt hoe belangrijk hun handelingen zijn in geval van crisis. Een simpele valse brandmelding kunnen ze soms niet eens behoorlijk aan, of een portofoon bedienen:confused: Hoe branddeuren werken, laat staan als alle stroom uit valt door een plasma wolk om maar iets in een 'SHTF geval' te noemen :mad:... alle liften vallen stil, laders voor rolstoelen en til-liften,zuurstofpompjes, alle rapportage via intranet,interne telefoons, koeling en airco's voor recent overledenen... ik wil er eigenlijk niet aan denken! Ja ik werk in de verpleging en boven genoemde zijn ervaringen van mij zelf, wat dus niet wil zeggen dat elke zorginstelling 'slecht' zit.

Link naar reactie

ik zie dat ze nu opeens dit artikel, natuurlijk enkele uren nadat het andere artikel was verschenen:

zorginstelling elders geregeld

Staatssecretaris Martin van Rijn van VWS noemt het ''grote onzin'' dat bewoners van zorginstellingen straks geen recht meer hebben op een schone luier en schoonmaakbeurt na 'een ongelukje', zoals donderdagochtend bekend werd.

http://www.nu.nl/politiek/3561829/recht-schone-luier-in-zorginstelling-elders-geregeld.html

"Wilna Wind, voorzitter van de patiëntenkoepel NPCF heeft geen goed woord voor over voor de wet. "Hoe ver ben je als maatschappij gezonken als in een wet moet worden vastgelegd dat bewoners van zorginstellingen een schone luier krijgen na een ongelukje? En iedere dag gewassen worden?", reageert ze. ''Wij moeten ons collectief kapot schamen."

"Je kan je uiteraard afvragen of verschoning in de wet vastgelegd moet worden. Maar je kan je ook afvragen waarom dit niet standaard gebeurt", aldus Wind."

Wat dat betreft ben ik het eens met Wilna Wind.

Link naar reactie

Hoor ook al diverse vreemde verhalen;

Als je geld hebt (huis) kan je zo 2000 euro per maand aftikken, is al ingegaan (verzorgkosten bijdrage)

Er komen geen "gezonde" bejaarden meer in, alleen nog bijna liggend patient.

Diverse tehuizen gaan dicht en nooit meer open, vooral de oudere lokaties

Er komen in de tehuizen die nog wel open blijven studenten in de lege kamers.

(zullen dus met de oudjes samen door de gangen kunnen hossen, studenten houden nu eenmaal van feesten:confused:

Ken al mensen die aan het sparen zijn om verpleging aan huis te kopen voor de oude dag:mad:

Link naar reactie

... oh, @lewieke hoe noem je dat... een 'preppy end?' ;) why not! :p

Ja, m'n ouders hebben binnen kort hulp nodig, en net als in Indonesie, of waar dan ook eigenlijk waar mensen hun familie verzorgen, zijn ze nu op loop afstand van hier gaan wonen. Dus ik kan ze helpen uit de instelling te houden en ze zitten in hun vertrouwde omgeving.

Link naar reactie

Ach als je ziet hoeveel er bezuinigt wordt op zorg en hoeveel ontslagen daar vallen en nog gaan vallen. Zowel de dingen waar je als eerst aan denkt EN psychiatrische inrichtingen, dan verbaast het je waarom je nog niet met een bordje en een spandoek aant protesteren bent tegen de huidige bezuinigingen.

Aardig wat psychiatrische patienten komen nu op straat te staan zonder hulp.

Daarnaast is bijna iedereen die de zorg in gaat aant solliciteren naar een baan waar te weinig plaatsen voor open zijn.

De mensen moeten weer voor hun eigen familie zorgen als er iets is met hoe nu alles gaat. Net als vroeger.... En dan zitten die met problemen waarvan ze niet weten hoe ze die moeten behandelen.... lekker dan..

Link naar reactie

Hier in België hebben ze een uitstekend plan. Mijn generatie mag langer werken, er zijn minder plaatsen voor kinderopvang, dat moeten de grootouders dan maar doen, ook weer wij dus, en het plaatstekort voor ouderen gaan ze oplossen door langer thuis blijven te stimuleren, de kinderen moeten er maar voor zorgen. En jawel hoor ook weer wij. Intussen worden de belastingen verhoogd, is er minder besteedbaar inkomen, en stijgen de prijzen, en wie is de pineut ... juist. Misschien toch maar overwegen om te emigreren?

Link naar reactie

Hier in België hebben ze een uitstekend plan. Mijn generatie mag langer werken, er zijn minder plaatsen voor kinderopvang, dat moeten de grootouders dan maar doen, ook weer wij dus, en het plaatstekort voor ouderen gaan ze oplossen door langer thuis blijven te stimuleren, de kinderen moeten er maar voor zorgen. En jawel hoor ook weer wij. Intussen worden de belastingen verhoogd, is er minder besteedbaar inkomen, en stijgen de prijzen, en wie is de pineut ... juist. Misschien toch maar overwegen om te emigreren?

Dat probleem hebben Nederlanders ook, sommigen maken er een liedje over.. en waar komen ze terecht?!!! :p ;)

Link naar reactie

Hoor ook al diverse vreemde verhalen;

Als je geld hebt (huis) kan je zo 2000 euro per maand aftikken, is al ingegaan (verzorgkosten bijdrage)

Er komen geen "gezonde" bejaarden meer in, alleen nog bijna liggend patient.

Diverse tehuizen gaan dicht en nooit meer open, vooral de oudere lokaties

Er komen in de tehuizen die nog wel open blijven studenten in de lege kamers.

(zullen dus met de oudjes samen door de gangen kunnen hossen, studenten houden nu eenmaal van feesten:confused:

Ken al mensen die aan het sparen zijn om verpleging aan huis te kopen voor de oude dag:mad:

Dit is niet helemaal juist/volledig; Stel het huis is verkocht dan gaat het vermogen in box 3 uiteindelijk meetellen voor de berekening van de eigen bijdrage. Als het huis na een aantal jaar nog niet is verkocht (ik geloof dat dit 4 jaar is) dan gaat het ook meespelen bij de berekening.

8% van de grondslag sparen en beleggen ziet de overheid als zijnde inkomen. Dat is het natuurlijk niet, maar het is wel zo dat mensen met vermogen een groter deel van de kosten zelf kunnen dragen. 2014 euro per maand is het maximale wat ouderen moeten betalen. Dat is voor een alleenstaande; met een thuiswonende partner is het max 733 euro.

Er zijn zat constructies te bedenken om het vermogen in box 3 omlaag te krijgen.

Verpleging thuis kan op 2 manieren; een volledig pakket thuis; dan ontvang je dezelfde zorg als in verzorgingstehuis maar woon je in een eigen woning. Stel die woning is koop dan is het niet van invloed op wat je moet betalen, een eigen woning is namelijk box 1 vermogen. Stel je hebt je woning verkocht en gaat iets huren met een volledig pakket thuis dan betaal je max 733 euro per maand.

Maak je gebruik van een andere regeling; die heet zorg zonder verblijf dan betaal je ook al naar gelang je inkomen en vermogen. Ben jij een oudere met alleen AOW en een klein pensioen dan betaal je 12,46 per 4 weken. Ongeacht de hoeveelheid zorg. Heb je wel een hoger inkomen en/of veel vermogen in box 3 betaal je meer zelf. Voor verpleegkundige zorg betaal je dan op dit moment per uur 13,60 waar ook nog eens een wtcg-korting vanaf gaat. Effectief betaal je daarom maar 9,11 per uur.

Link naar reactie

Op dit moment probeer ik al zo goed mogelijk voor mijn vader, oom en moeder te zorgen.

Maar in je eentje en ook nog de zorg voor mijn jongste.... soms valt het me behoorlijk zwaar hoor.

Ik doe het met veel liefde begrijp me goed, zou niet willen dat ze in een of andere gruwelsituatie komen. Vreselijk, het is echt heel verschrikkelijk wat je om je heen leest en ziet.

• Leuk 1
Link naar reactie

Vroeger was het heel normaal dat je voor je ouders zorgden.

Tegenwoordig heeft iedereen het de druk met van alles en nog wat, dus stoppen ze de ouders maar in zorginstellingen.

Wat is belangrijkere, iedere dag een uur tv kijken, of je ouders helpen??

Het gevolg is dat oudere zorg hartstikke duur is, en alleen maar duurder word met al die babyboomers die eraan komen.

Dat is voor de belastingbetaler niet meer op te brengen, dus mensen moeten nu al genoegen nemen met minder zorg/geld van de overheid en de

familie moet meer doen.

Volgens het CPB zijn de oudere de rijkste groep van Nederland, dus hoe slecht kunnen ze het hebben?

De rijkste groep van één van de rijkste landen ter wereld.

Link naar reactie

Je hebt ook ouderen die geen hulp willen van de instanties.

Heb je wel eens gehoord van de bemoeizorg .?

"Bemoeizorg richt zich op kwetsbare burgers die het contact met de hulpverlening zijn kwijt geraakt"

Verschrikkelijke instantie mensen die niks met hun van doen willen worden constant thuis lastig gevallen.

zo erg dat de mensen zich gewoon in huis gaan verstoppen als ze weer aan de deurbel hangen.

Link naar reactie

• 2 weeks later...

Grote stroom storing in het Noorden. Door een kettingreactie zijn meerdere transformatoren uit gevallen.Ben benieuwd hoe dat nu gaat in tehuizen in deze regio: http://www.deondernemer.nl/regionieuws/656431/13-dorpen-zonder-stroom.html

Als iemand er iets over leest over hoe instellingen de stroomstoring en alle gevolgen aanpakken, zou ik graag de link hier zien.. thanx! :)

Link naar reactie

Grote stroom storing in het Noorden. Door een kettingreactie zijn meerdere transformatoren uit gevallen.Ben benieuwd hoe dat nu gaat in tehuizen in deze regio: http://www.deondernemer.nl/regionieuws/656431/13-dorpen-zonder-stroom.html

Als iemand er iets over leest over hoe instellingen de stroomstoring en alle gevolgen aanpakken, zou ik graag de link hier zien.. thanx! :)

De stroomstoring was in 13 dorpen en inmiddels al weer verholpen. Op wat ongemak na (uitval kassa's, computers, bedrijven zoals Campina) kan ik weinig bijzonders vinden en heb ik niet de indruk dat het erg storend is geweest.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...