Ga naar inhoud
GENEGEERD

Prepper kleding


Jalemari

Aanbevolen berichten

Wat is de beste kleding (stof e.d.) voor een prepper?

 

Zelf 'prep' ik altijd goede kleding voor de winter, met in mijn achterhoofd altijd de mogelijkheid van een lange, koude winter zonder veel verwarming mogelijkheden door een mogelijke SHTF. Dus... wol. Wollen lange onderbroek, wollen hemd. Heb zelfs sinds vorig jaar een hemd van cashmere en dat is echt super warm! Merino wol is steviger en ook zeer geschikt. Natuurlijk zijn plastic (euh... ik bedoel polyester) onderkleding ook een optie maar daar heb ik niet zoveel ervaring mee. De prijs is ook belangrijk en cashmere truien kunnen nieuw al honderden euro's kosten! Toch moet ik zeggen dat het me ontzettend meevalt wat er tweedehands voor wordt gevraagd. Ok niet nieuw, maar wat mij betreft prima.

 

Natuurlijk is een goede jas essentieel. Waterdicht, winddicht en ademend. Vaak wordt Gore tex geopperd. Maar wederom prijzig. Zo hier en daar lees ik dat Gore het bedrijf dat Gore tex heeft ontwikkeld er een nogal agressieve marketing strategie op na houdt en onderzoeken 'beïnvloed'. Het schijnt dat het anno 2013 niet persé zo hoeft te zijn dat stoffen van andere merken, zoals Drytech bijv, veel onderdoen voor Gore tex. Daarom heb ik besloten juist NIET voor Gore tex te gaan o.a. omdat de stof niet prettig voelt, ik de jassen niet prettig vind zitten en natuurlijk de prijs:) O ja de laatste jaren draag ik altijd standaard (als het koud is) 2 jassen. Een fleece of iets dergelijks met een outer layer. Bevalt mij uitstekend.

 

Schoenen zijn natuurlijk ook belangrijk. Die zijn dan wel weer van Gore tex:eek: En ben er gek op! Sokken ook het liefst van wol...

Goede broeken, daar ontbreekt het mij nog wat aan. Ik hou namelijk van spijkerbroeken:)

 

Wat zijn jullie ervaringen en/of tips?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik denk dat bij de basis beginnen belangrijk is: een paar goede schoenen (vergeet ook de sokken niet)! Iets in de richting van een paar goede hiking boots:

klondike_close4.jpg.f91321f4e084e1a36b41e039363ba579.jpg

Stel je voor als op kantoor/op je werk/onderweg ineens in een SHTF terecht komt. Of dat je lopend naar je BOL moet..

 

Cargo pants of broeken met extra zakken zijn voor preppers natuurlijk altijd handig:

New-arrival-men-casual-fashion-latest-multi-pockets-loose-cargo-pants-high-quality-leisure-solid.jpg.547658eb331451a9dc0133f26e2f1755.jpg

 

En zoals je aangeeft een goede degelijke jas van bv Goretex maar in elk geval eentje die wind/water proof of werend is mocht je overvallen worden door slecht weer:

Free-Shipping-Men-down-jacket-Outdoor-Winter-Jackets-Breasted-fur-coat-British-Designer-Softshel.jpg.c4ba447bbef5cbf4d47b62ea05ad33b6.jpg

 

Ik denk persoonlijk dat dat wel de belangrijkste zaken zijn :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stevige bottines, army socks, jeans (desnoods daaronder thermisch ondergoed) bij regenweer overbroek regenbescherming, donkere kleuren, t shirt (daarover thermisch ondergoed) trui, fleece, regenjas in raintex met jas, muts (wol of fleece bij koud weer), handschoenen (wol of skihandschoen met onderhandschoen bij erg koud weer). Kleine rugzak, genre laptoptas (zwart) waarin edc zit.20€ en een flexje water, gsm, portefeuille, sleutels, zakmes of dolk, usb stick) De jas hierboven lijkt sprekend op mijn jas trouwens. De laarzen zien er onder een jeans uit als stevige schoenen.

 

Ikzelf heet die uitrusting die van een city warrior. Ziet er op het eerste gezicht casual uit. Bestaat vooral uit laagjes. Bij SHTF gaat daar een reportervest onder met de belangrijkste dingen in die ik nodig heb. De uitrusting bestaat uit laagjes en kan in de fietstassen waarin ook een kleine fietsrepair kit zit en een busje bandenschuim waarmee ik een band niet ter plekke hoef te repareren.

 

De fiets zelf is een zelfgebouwde turbo-bike.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik echt in het veld en de bossen moet overleven heb ik een pak (broek met borststuk en jas ) van PROLOGIS . De kleding is zeer warm water afstotend en winddicht . Anders draag ik snickers . Groen voor buiten zwart voor privé een blauw voor te werken (al draag ik de laatste tijd weinig blauw :D ) . Ook heb ik een olie pak (broek en jas ) en als ik met vrouw lief op pad ga draag ik meestal jeans .

Goed sokken zijn ook belang rijk . Schoenen van UVEX . Die zijn wel zwaar maar stevig en water dicht . Ook heb ik schoenen van ABL .

Op het boven lichaam draag ik in de winter verschillende lagen . T shirt voor het zweet op te vangen . Polo met kap voor de warmte . Hemd om de wind tegen te houden en nog een polo maar zonder kap om het geheel samen te houden . Onder mijn broek draag ik thermisch ondergoed . Hand schoenen en een muts ook van PROLOGIC .

dus van mij mag het viezer maar nu nog niet . :cool: .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat je kleding keus voor een SHTF veel afhangt van wat je plan is. Kies je voor een Bug In in de stad, dan is het natuurlijk belangrijk om niet op te vallen. Je zou dan beter kunnen kiezen voor hedendaagse kleren en dan gewoon iets meer laagjes er onder als het koud is. Qua schoenen, neem geen dure schoenen in die situatie. Dat maakt je tot een doelwit, kies je schoenen gewoon wat groter uit en trek je een extra paar sokken aan.

 

Kies je voor een Bug Out naar een afgelegen plek, dan kan je altijd voor de wat duurdere en effectievere kleding gaan. De kans dat je daar wordt overvallen is natuurlijk veel kleiner dan in de stad.

 

Heb je iets minder te besteden dan kan je natuurlijk ook voor leger kleding en materiaal gaan, dit is natuurlijk niet aan te raden in de stad aangezien je dan mogelijke wijze wordt uitgezonderd en en mogelijk wordt neer geschoten.

 

Zelf heb ik onlangs brandwerende BDU broeken aangeschaft, deze worden voornamelijk gemaakt van aramide. Kleur zwart, het zijn oude kazerne broeken van de luchtmacht, dus degelijke kwaliteit. En omdat ze zwart zijn vallen minder snel op dan bijvoorbeeld BDU's met Camouflage kleuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haai,

 

Ik heb altijd kisten aan, het ligt aan de temperatuur welke soort ik aan doe. Ik heb de m90, m92 en m95 kisten, dus keuze genoeg, maar allemaal even sterk. Knie hoge sokken in de winter wat dat is lekker warm. En kuit hoog voor in de zomer, werkt prettig. Altijd wel lache om te zien dat mensen toch wel even interesse hebben in mn schoen keuze. Wat betreft broeken altijd iets met veeel zakken, daar word ik altijd helemaal happy van :D. Een goed vest is essentieel als je het aan mij vraagt. Een jas ook uiteraard, maar ik wil graag ook een tussen oplossing. Ga voor een gevoerd vest, zit heerlijk, en blijft warm. Een jas is bij mij altijd zwart, vind ik mooi en valt minder op vind ik. Dit aangezien je s'avonds veel slechter te zien bent, en het overdag niet zo veel laat zien. Een riem die lekker zit en ook stevig genoeg is om mn multitool en fenix ld20 in houders comfortabel op m'n riem te laten hangen. Tja...wat dan nog....Een pet is zo nu en dan wel prettig, vooral met regen. Een muts vind ik vreselijk dus dat draag ik niet :p. Oohja, een sharmag of een PLO sjaal, dat is echt heerlijk in de winter.

 

Dat is het wel zo'n beetje denk ik. Ik kijk altijd naar stevige stoffen, en het moet goed blijven zitten ook in onmogelijke posities, staand, liggend, kruipend, whatever.

 

Groetjes,

 

Appelflapje

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke ik denk dat dat vooral ligt aan de kleur waarin je deze koopt. De mijne is groen/zwart. En die draag ik om mijn nek.

 

Dat mensen iets linken aan terrorisme, daar maak ik mij niet zo druk om. Mensen zijn bang voor het woord op zich maar weten nou eigenlijk niet waarvoor ze nou echt bang zijn. Niet dat ik jou hierin wil betrekken ofzo hoor absoluut niet. Het punt wat ik wil maken is alleen dat ik regel matig mensen buiten over terrorisme hoor praten. En dan hoor ik ze zeggen dat ze bang zijn voor terrorisme, maar dan niet specifiek ergens een angst voor hebben of zich ergens zorgen om maken. Beetje vaag....

 

Enne, een vaatdoek is over het algemeen wat kleiner hihihi ;)

 

Groetjes,

 

Appelflapje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het is zeker belangrijk ook een beetje na te denken om niet teveel op te vallen. Ik woon in de stad maar ben niet van plan hier lang te blijven bij een ernstige SHTF.

Die brandwerende broeken waar zou ik die kunnen vinden?

 

 

ik heb ze hier weg

http://www.militarycollectibles4u.nl/a-28499346/broeken-lang-overig/brandwerende-broek-nieuw-in-verpakking-bedrijfskleding-aanrader/

 

erg goede webshop, 100% betrouwbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de PLO vaatdoek pas ik wegens te etnisch en gelinkt aan terrorisme.

 

Ik moest eerst googlen voor ik begreep wat het was maar om dit nu gelijk te linken aan terrorisme? Tis in feite net een shemagh en die wordt zowel door special forces ALS door guerilla's gebruikt. Beide partijen gebruiken het. Dus zeggen dat een plo sjaal voor jouw linkt aan terrorrisme is net zoiets als zeggen dat camouflage kleding of wapens gelinkt zijn aan terrorisme. Ik kan je geen ongelijk geven maar jij kan mij geen ongelijk geven als ik zeg dat het OOK voor goede doelen en met de juiste intenties wordt gebruikt en niet alleen door terroristen..

 

Als we op zo'n wijze gaan generaliseren zeg dan ook gelijk dat alle mensen slecht zijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Terroristen van vandaag zijn de helden van morgen"

Strijdt tegen terrorisme is een oneindige strijd die nooit gewonnen kán worden. Als ze op zijn maken ze er gewoon bij, desnoods uit eigen vlag.

 

On topic:

Ik ga eens kijken naar die brandwerende broeken, zijn niet duur @prepper053! Zo'n PLO heb ik das echt handig, heb er zelfs water mee gefilterd en een katoenen doek is voor velerlei dingen bruikbaar! Heb er een met skulls:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag gerust je mening hebben, ik snap zelfs je motivatie. Ik link dat ding vooral aan Yasser Arafat en zijn PLO. Het is een gevoel, en misschien ben ik wel helemaal verkeerd maar het roept bij mij verkeerde associaties op. Dat ding werd ook gedragen door de punks tijdens mijn schooltijd, heb ik ook geen goede herinneringen aan. Als jij je er goed bij voelt, vooral doen dan zou ik zeggen, voor mij hoeft het niet @Kungfufox @appelflapje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag gerust je mening hebben, ik snap zelfs je motivatie. Ik link dat ding vooral aan Yasser Arafat en zijn PLO. Het is een gevoel, en misschien ben ik wel helemaal verkeerd maar het roept bij mij verkeerde associaties op. Dat ding werd ook gedragen door de punks tijdens mijn schooltijd, heb ik ook geen goede herinneringen aan. Als jij je er goed bij voelt, vooral doen dan zou ik zeggen, voor mij hoeft het niet @Kungfufox @appelflapje

 

Tja gevoel verander je weinig aan, persoonlijk heb ik het meer te doen met die simpele figuren met die Che Guevara t-shirts en eigenlijk helemaal niet weten waarom ze hem lopen te promoten en wie hij überhaupt was of waar die voor stond..

 

Damn hipsters :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Voor de PLO vaatdoek pas ik wegens te etnisch en gelinkt aan terrorisme.

 

Vreemd genoeg is deze opmerking dan ook weer te etnisch... :D

 

(maakt mij niet uit hoor)

 

edit:

 

Vroeger was ik ook zo'n "Fuck the System" punker en ik heb me al die tijd lopen afvragen: Hoe fucken we dat systeem nou eens een keer echt goed?

2 conclusies:

1. Ze fucken zichzelf wel.

2. De beste manier om ze te fucken, is zelfvoorzienendheid.

 

Fuck'm!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haai,

 

Ik heb altijd kisten aan, het ligt aan de temperatuur welke soort ik aan doe. Ik heb de m90, m92 en m95 kisten, dus keuze genoeg, maar allemaal even sterk. Knie hoge sokken in de winter wat dat is lekker warm. En kuit hoog voor in de zomer, werkt prettig. Altijd wel lache om te zien dat mensen toch wel even interesse hebben in mn schoen keuze. Wat betreft broeken altijd iets met veeel zakken, daar word ik altijd helemaal happy van :D. Een goed vest is essentieel als je het aan mij vraagt. Een jas ook uiteraard, maar ik wil graag ook een tussen oplossing. Ga voor een gevoerd vest, zit heerlijk, en blijft warm. Een jas is bij mij altijd zwart, vind ik mooi en valt minder op vind ik. Dit aangezien je s'avonds veel slechter te zien bent, en het overdag niet zo veel laat zien. Een riem die lekker zit en ook stevig genoeg is om mn multitool en fenix ld20 in houders comfortabel op m'n riem te laten hangen. Tja...wat dan nog....Een pet is zo nu en dan wel prettig, vooral met regen. Een muts vind ik vreselijk dus dat draag ik niet :p. Oohja, een sharmag of een PLO sjaal, dat is echt heerlijk in de winter.

 

Dat is het wel zo'n beetje denk ik. Ik kijk altijd naar stevige stoffen, en het moet goed blijven zitten ook in onmogelijke posities, staand, liggend, kruipend, whatever.

 

Groetjes,

 

Appelflapje

Zijn kisten niet meer wat voor metal liefhebbers? Of hebben ze ook echt nut? Ze lijken me namelijk nogal tegenwerken in een situatie dat je bijvoorbeeld moet rennen.

 

Dr. Acula

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...