Ga naar inhoud

Heb jij een (of meer) gasmasker geprept?  

89 leden hebben gestemd

  1. 1. Heb jij een (of meer) gasmasker geprept?

    • Ja
      23
    • Nee, nog niet, maar wil zeker wel kopen
      21
    • Nee, maar twijfel om wellicht te kopen
      33
    • Nee, en wil er ook geen
      18


Aanbevolen berichten

Ik zie weer veel klokken en klepels, en vele experts, die soms hele zinnige en soms ook net even de plank misslaan..

 

1. Als je niets hebt, kan je je ook niet beschermen, en als de kennis ontbreekt, helpen de beste hulpmiddelen niet..

2. Soms is het middel erger dan de kwaal. Over dumpmiddelen, is al genoeg gezegd..

3. Hoe weet je dat het moment is, om je PBM aan te doen, Zonder een goede vorm van early detectie, en detectie systemen, ben je al dood, voor dat je het in de gaten hebt.. Daarnaast moet je even weten welke termijn moet je overbruggen om weg te komen, uit de hotzone en warmzone, van de gevaarlijke stoffen.

4. Er bestaan nieuwe maskers van 25 tot 30 euro, die prima je een kwartier lang heel goed beschermen, en je een vluchtweg kunnen bezorgen.

5. Als je PBM bestaat uit alleen een gasmasker, met de duurste filters.. ga je nog steeds dood. Dus je moet ook denken aan een minimale bescherming met goede spuitoveral met kapuchon, laarsen, handschoenen en ducktape. Veel chemische stoffen worden door je huid en slijmvliezen geabsorbeerd.

6. Je zult zeker ook moeten denken aan decontaminatieprocedures en middelen, anders ben je gevlucht, en in een safe, zone, en ga je alsnog dood, bij het uitkleden.

7. Denk aan omgevingen waar te weinig zuurstof kan zijn, door brand etc. werkt alleen onafhankelijke adembescherming, en dan heb je ongeveer een 30 minuten inzettijd, tenzij je een meeruren aansluiting hebt, en meerdere grote cilinders van 10 liter of meer. Dit zijn extreem dure middelen.

8. Met een goede vluchtsmasker, en een regenpak/spuitoverall, laarsen, handschoenen en duchtape, een drukhouder met vloeibare zachte zeep, sponzen, komt je al wel een heel eind. 15 tot 30 minuten vluchttijd. Duurt het langer,. heb je per definitie een probleem..

9. Punt 8 wil opwaarderen, kan je aparte volgelaatsmasker nemen, met een goede A2B2E2K2 Hg P3R. , ach dan kan je het misschien rekken met een 30 minuten.

10 Punt 8 word nog beter met een motorondersteund luchtzuiverend adembescherming systeem met een volgelaatsmaskers en dan hou je het misschien wel een paar uur uit.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 82
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Las vorige week in de berichtgeving over Syrië dat je dat je dat dus juist niet moet doen. Veel van de slachtoffers waren mensen die in hun kelders waren gekropen. Maar de gifgassen zijn zwaarder dan lucht en zakken dus juist naar de grond. Bovendien zijn ze relatief vluchtig, maar dus niet in zo'n afgesloten ruimte.

 

PUR. en dan stikken.

 

vergeet niet dat ik ook nog die mexicaanse griep maskers heb!! Die zullen ook niet veel uithalen behalve bij een pandemie of zo...

 

nouja, ik hoef me ook niet zo heel veel zorgen te maken als jullie in het drukke en overvolle Nederland. Ik zou ook echt niet weten wat er hier voor gas langs zou kunnen komen drijven, er is hier niets interessants in de buurt (met buurt bedoel ik minstens 100km rondom) Dus ik verwacht hier nooit gasmaskers nodig te hebben, en als dat wel zo zou zijn... denk ik dat zo ongeveer de hele wereld (of in ieder geval Europa) er toch al aan is en het toch niet veel zin heeft om nog een paar uur langer te leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@rescue

 

Heldere post. En blij met het regenpak-ducttape etc verhaal.

 

Kun je ons dan alleen wel iets meer details geven over die vluchtmaskers van 25-30 euro?

Want die klinken dan nog wel als een interessante optie.

En is daar nog training voor nodig om ze goed te gebruiken of wijst dat zich redelijk wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder al te veel in detail te treden, jaren geleden (1992) was ik actief in de internationale handel waarbij ik toch wel vaak in contact kwam met militairen. Een van de mensen die ik onmoette was een Israëlische kolonel die mij uitnodigde in zijn woning boven Haifa, in de buurt van Libanon. Hij -dat snapte ik pas achteraf- toonde mij de maatregelen die hij nam om zijn gezin te beschermen. Naast automatische wapens, best een flinke hoeveelheid voedsel en water, toonde hij me vol trots een kamer die hij 'gasdicht' kon maken mbhv duct tape en plastic enz. Het was een kamer met 1 raam, de kamer was karig ingericht en moest zijn gezin bescherming bieden bij beschietingen met gifgas door de Hezbollah. Zou dat niet eenvoudiger en betrouwbaarder zijn dan maskers ? 1 kamer in je woning voorzien die gasdicht kan afgesloten worden, tot de gifwolk overwaait ? Hoe je dat aanpakt ? Geen idee, ik had er toen te weinig oog voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

toonde hij me vol trots een kamer die hij 'gasdicht' kon maken mbhv duct tape en plastic enz. Het was een kamer met 1 raam, de kamer was karig ingericht en moest zijn gezin bescherming bieden bij beschietingen met gifgas door de Hezbollah. Zou dat niet eenvoudiger en betrouwbaarder zijn dan maskers ? 1 kamer in je woning voorzien die gasdicht kan afgesloten worden, tot de gifwolk overwaait ? Hoe je dat aanpakt ? Geen idee, ik had er toen te weinig oog voor.

 

We hebben een keer een vergelijkbaar scenario op teamspeak besproken. Een luchtdichte kamer, bijvoorbeeld je badkamer als maatregel tegen luchtvervuiling of iets dergelijks.

Al snel kwamen we er achter dan dit niet echt handig is in verband met de zuurstof die op een gegeven moment op gaat.

 

Indien de kamer luchtdicht wordt afgesloten, houdt dit in, dat er geen lucht meer in of uit kan. Uiteindelijk raakt de zuurstof op en stik je.

Een kamer die niet hermetisch is afgesloten, bevat gaten en kieren, zelfs die je niet kunt zien. Er zal altijd lucht in en uit kunnen stromen, ook al is dit minimaal. Maar je kunt zeker onwel worden bij het gebrek aan frisse lucht.

Herinner me dat we hadden uitgerekend dat je hier met 2 volwassenen en 2 kinderen 6-8 uur kon zitten voordat je duf wordt en de eerste symptomen krijgt.

 

Voor een paar uur is het dus wel te doen, maar stel je voor dat het windstil is. Of bij een gif-gas-aanval is de concentratie wellicht zo hoog dat de wind ook niet helpt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie weer veel klokken en klepels, en vele experts, die soms hele zinnige en soms ook net even de plank misslaan..

 

1. Als je niets hebt, kan je je ook niet beschermen, en als de kennis ontbreekt, helpen de beste hulpmiddelen niet..

2. Soms is het middel erger dan de kwaal. Over dumpmiddelen, is al genoeg gezegd..

3. Hoe weet je dat het moment is, om je PBM aan te doen, Zonder een goede vorm van early detectie, en detectie systemen, ben je al dood, voor dat je het in de gaten hebt.. Daarnaast moet je even weten welke termijn moet je overbruggen om weg te komen, uit de hotzone en warmzone, van de gevaarlijke stoffen.

4. Er bestaan nieuwe maskers van 25 tot 30 euro, die prima je een kwartier lang heel goed beschermen, en je een vluchtweg kunnen bezorgen.

5. Als je PBM bestaat uit alleen een gasmasker, met de duurste filters.. ga je nog steeds dood. Dus je moet ook denken aan een minimale bescherming met goede spuitoveral met kapuchon, laarsen, handschoenen en ducktape. Veel chemische stoffen worden door je huid en slijmvliezen geabsorbeerd.

6. Je zult zeker ook moeten denken aan decontaminatieprocedures en middelen, anders ben je gevlucht, en in een safe, zone, en ga je alsnog dood, bij het uitkleden.

7. Denk aan omgevingen waar te weinig zuurstof kan zijn, door brand etc. werkt alleen onafhankelijke adembescherming, en dan heb je ongeveer een 30 minuten inzettijd, tenzij je een meeruren aansluiting hebt, en meerdere grote cilinders van 10 liter of meer. Dit zijn extreem dure middelen.

8. Met een goede vluchtsmasker, en een regenpak/spuitoverall, laarsen, handschoenen en duchtape, een drukhouder met vloeibare zachte zeep, sponzen, komt je al wel een heel eind. 15 tot 30 minuten vluchttijd. Duurt het langer,. heb je per definitie een probleem..

9. Punt 8 wil opwaarderen, kan je aparte volgelaatsmasker nemen, met een goede A2B2E2K2 Hg P3R. , ach dan kan je het misschien rekken met een 30 minuten.

10 Punt 8 word nog beter met een motorondersteund luchtzuiverend adembescherming systeem met een volgelaatsmaskers en dan hou je het misschien wel een paar uur uit.

Ik heb je recent al een kudo gegeven. Dus bij deze nog eentje :D

Punt 5 en 6 zijn inderdaad van groot belang. Ik had ze niet benoemd omdat me het eerlijk gezegd wel logisch leek, aangezien er ook een aantal lui chemsuits bij de dump halen. Tyvek overals zijn er in vele maten en goed betaalbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...

Ik heb plenty ffp3'tjes, moet toch ergens de grens trekken. Mocht ik niet in huis kunnen blijven in geval van, dan zal ik zolang 'buiten', oftewel in besmettingsgevaar zijn dat ik niet verwacht dat ik daar genoeg filters voor mee kan nemen :)

Dus mocht het zover komen dan gaan de deuren op slot en dan zien we wel hoe lang het duurt. Of niet :/

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig om te lezen dat preppers hier hun mening aanpassen.

Dit noem ik actief reageren op recente ontwikkelingen!

 

Ondanks dat ik een redelijk principieel mannetje ben, beroep me graag op het recht op Vrijheid van Meningsverandering :)

 

Sterker nog, dat zouden meer mensen moeten doen. In de politiek lijkt het een vloek, maar in werkelijkheid is het een zegen. Bless ya!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Ik heb plenty ffp3'tjes, moet toch ergens de grens trekken. Mocht ik niet in huis kunnen blijven in geval van, dan zal ik zolang 'buiten', oftewel in besmettingsgevaar zijn dat ik niet verwacht dat ik daar genoeg filters voor mee kan nemen :)

Dus mocht het zover komen dan gaan de deuren op slot en dan zien we wel hoe lang het duurt. Of niet :/

 

Hoe denken de bezitters van gasmaskers over de opmerking van Phaelin? Blijven jullie net zolang binnen zitten totdat de dodelijke lading is geweken, of hebben hjullie een manier om zoveel filters mee te nemen dat jullie uit de gevarenzone kunnen komen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben ze uit onze Tijd in tel aviv,ik krijg via vrienden nog steeds verse filters.trouwens Israel heeft prima masker ook voor kinderen. Ik heb 3 militair een 6 burger masker.geen verschil in kwaliteit.ik denk dat als ik ze niet al had ik ze niet zo kopen,maar ik woon middel of nowhere ,bij de botlek is het een andere verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is al zoveel over gesproken, de zoekfunctie had een hoop dubbel gepost kunnen voorkomen. Ik citeer uit eigen werk;

 

Men vergeet dat je een gasmasker niet zomaar kan aanschaffen en er dan vanuit kan gaan dat je (ondanks je CBRN-filter) het er levend vanaf gaat brengen. Het is belangrijk om je (dure) masker geregeld te testen. Voor je gevoel zit zon masker goed luchtdicht, zelfs als de gebruikerstest goed gaat. ECHTER, is het nog steeds mogelijk dat je onder daadwerkelijke omstandigheden nog steeds kapot gaat aan de schadelijke gassen in je omgeving. Hoe? Doordat het masker toch nog lekt, maar dan op microscopische schaal, wat je niet merkt tijdens het gebruik. Met de huidige generaties strijdgassen is zelfs de kleinste dosis dodelijk of ernstig verwondend.

 

In het prepper-walhalla genaamd Defensie worden de gasmaskers geregeld getest met de zgn 'Portacount' dit is een apparaat dat op deze microscopische schaal het aantal schadelijke stoffen meet, en in hoeverre het masker op dit niveau afsluit. Zelfs 'onze' kwaliteitsmaskers van MSA falen geregeld. Dit zit m niet in de kwaliteit van het masker, maar aan de juiste maatvoering per persoon.

 

Dit is een Portacount -> http://www.tsi.com/Portacount-Respirator-Fit-Tester-8030/

Zo werkt een Portacount -> www.youtube.com/watch?v=-VGUvL9R8Jw

 

Conclusie:

Denk niet met het aanschaffen van een gasmasker dat je er bent. Zorg dat je weet wat je doet, wees bekend met de werkwijze van het masker, en de juiste reactiedrill op een CBRN-aanval/situatie met jouw specifieke masker. Oefen hiermee, en berg het zo op dat je het meteen kan pakken. En tot slot, als je investeert in een goed masker, doe dan ook de investering in een Portacount. Dan weet je zeker dat het masker werkt wanneer je het het meeste nodig hebt. Immers, van liggen stuiptrekken en schuimbekken wordt je familie én je mede-preppers niet veel beter.

 

En dan ga ik nog niet eens in op de reactie op een besmetting met CBRN-strijdmiddelen, iets met antropine auto-injectoren enzo :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Jeetje, wat een topic. Hoe langer het wordt en hoe meer mensen reageren, hoe moeilijker de keus voor mij is. Ik ben inmiddels wel op het punt aangekomen dat ik geen geld meer wil stoppen in dumpstore-gasmaskers.

 

Maar dan. Dräger, MSA of Spasciani, dat werk. Lijkt me goed spul, maar zonder speciale kleding ben je alsnog nergens, en in het geval van blootstelling aan gassen of stoffen moet je je ook nog volledig kunnen reinigen. En dan is er nog het verhaal van Nazdrovje, wat de hele exercitie van het kopen van en oefenen met gasmaskers weer enigszins onzinnig doet lijken, omdat je wanneer je ze nodig hebt alsnog de lul bent vanwege de microscopische lekken.

 

Vragen aan de (naar ik begrijp) bezitters van gasmaskers @Nazdrovje, @prepass, @f150, @Simurgh, @Dr.Prepper en @Greener:

 

- Hoe schatten jullie het risico van de "microscopische lekken" in? Houden jullie hier bewust rekening mee of niet?

- Hebben jullie behalve gasmaskers en filters ook allemaal beschermende kleding en manieren om jezelf volledig te ontsmetten na blootstelling, en in hoeverre achten jullie dit noodzakelijk?

- Wat is een goede richtlijn om aan te houden als het aan komt op reservefilters? Preppen jullie wat gasmaksers betreft alleen op "tijd genoeg om weg te komen"?

- Detectie. Wat als je een gasmasker nodig hebt, maar het niet weet? Valt hier ook voor te preppen en zo ja, hoe?

 

Ik begrijp dat ik momenteel veel vraag en heb er een hekel aan alleen maar te "consumeren", maar zie mijn gerichte vragen als een waardering van expertise en ervaring die ik op dit vlak nu eenmaal volledig ontbeer. Een soms warrige discussie op het forum levert ook niet altijd duidelijkheid. Elk antwoord op mijn vragen wordt hogelijk gewaardeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vragen aan de (naar ik begrijp) bezitters van gasmaskers @Nazdrovje, @prepass, @f150, @Simurgh, @Dr.Prepper en @Greener:

 

- Hoe schatten jullie het risico van de "microscopische lekken" in? Houden jullie hier bewust rekening mee of niet?

- Hebben jullie behalve gasmaskers en filters ook allemaal beschermende kleding en manieren om jezelf volledig te ontsmetten na blootstelling, en in hoeverre achten jullie dit noodzakelijk?

- Wat is een goede richtlijn om aan te houden als het aan komt op reservefilters? Preppen jullie wat gasmaksers betreft alleen op "tijd genoeg om weg te komen"?

- Detectie. Wat als je een gasmasker nodig hebt, maar het niet weet? Valt hier ook voor te preppen en zo ja, hoe?

 

@Molonneke, even voor de duidelijkheid. Ik ben zelf geen bezitter van zgn cbrn uitrusting maar ik heb deze wel in 'bruikleen' van de baas. En ben door deze ook hierin opgeleid om instructie te geven en toe te zien op de juiste wijze van ontsmetting van besmette personen, uitrusting en voertuigen. Waarom heb ik deze spullen niet zelf? Omdat ik er de noodzaak niet toe zie. Ik verwacht dat de kans zo klein is dat er CBRN achtige meuk in mijn omgeving verschijnt dat het niet de moeite waard is om deze op zich vrij dure prep aan te gaan. Maar jouw vragen kan ik best beantwoorden.

 

- Het risico van de eventuele (mirco-)lekken staat eigenlijk gelijk aan de dreiging van het gas/sproeisel/biologisch middel waar je mee in aanraking komt. Bij traangas zal je niets of nauwelijks iets merken, misschien een licht prikkeltje in de neus. Maar bij military-grade zenuwgassen zal je al snel symptomen ontwikkelen en zelfs snel het bewustzijn/leven verliezen aangezien de kleinste dosis al dodelijk kan zijn.

 

- Zie bovenstaande, dus nee. Te veel materiaal en te kostbaar in aanschaf, onderhoud intensief en hoge vervangingskosten.

 

- Dat is afhankelijk van wat je tracht te bereiken. Mijn baas gaat uit van oorlogsomstandigheden waarbij de eenheden nog 'dingen dienen te doen' waarbij er van uitgegaan wordt dat iemand maximaal 24hr in een besmette omgeving kan verkeren waarna hij ontsmet dient te worden. (Dat is dus inclusief voeding/water via cbrn bestendige systemen).

 

- Ja, er zijn speciale detectie apparaten die je zou kunnen aanschaffen, vrij duur. Goedkoper zijn speciale detectie stickers, minder duur..

 

 

Tot zover, vragen staat vrij!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Molonneke

 

Wij hebben beschermende overalls en overschoenen in diverse types. Tevens hebben we mogelijkheden om ons zelf te de-contamineren (geen hi-tech/professionele decon straat) welke werkbaar en getest zijn op goede werking. Ik ga in ons geval uit van een chemische ramp. Hierop zijn onze filters ook gebaseerd evenals onze andere beschermingsmiddelen. Ik heb geen speciale chemische detectie apparatuur.

Ik wil opmerken dat de reacties van @rescue en @Nazdrovje zeer waardevol zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

- Hoe schatten jullie het risico van de "microscopische lekken" in? Houden jullie hier bewust rekening mee of niet?

- Hebben jullie behalve gasmaskers en filters ook allemaal beschermende kleding en manieren om jezelf volledig te ontsmetten na blootstelling, en in hoeverre achten jullie dit noodzakelijk?

- Wat is een goede richtlijn om aan te houden als het aan komt op reservefilters? Preppen jullie wat gasmaksers betreft alleen op "tijd genoeg om weg te komen"?

- Detectie. Wat als je een gasmasker nodig hebt, maar het niet weet? Valt hier ook voor te preppen en zo ja, hoe?

 

Goeie vragen @molloneke. Wil je echt klaar zijn voor een serieuze aanval met strijdgassen, komt er inderdaad meer bij kijken dat het kopen van een masker. Er zijn een aantal soorten gassen zoals:

- zuurstofverdringende gassen (cyanogeenchloride, blauwzuur en koolstofmonoxide)

- blaartrekkende gassen (zwavel-mosterdgas, stikstof-mosterdgas, lewisiet)

- zenuwgassen (sarin, soman, tabun)

- verstikkende gassen (chloorgassen, fosgeen, difosgeen)

- irritantia (agent 15, kolokol-1)

- traangassen (pepperspray, CS-gas, CN-gas, CR-gas)

 

De meeste gassen kunnen ook hun schadelijke of zelfs dodelijke werken hebben bij contact met de huid/ogen. Behalve het voorkomen van inademing, moet dus je gehele lichaam beschermd zijn. Tel dat op bij het ontbreken van goede detectie apparatuur, gebrek aan ervaring, microscopische lekken etc, en je komt al snel tot de conclusie dat een masker je zelden in deze situaties gaat helpen. De antwoorden van @Nazdrovje zijn zeer nuttig en verhelderend.

 

Neemt niet weg dat ik toch beschik over maskers maar dan om andere redenen. Ik heb ze meer liggen om te voorkomen dat je onnodig (veel) schadelijke deeltjes inademt bij industriële branden, of om inademing van pathogenen, irriterende middelen, oplosmiddelen te beperken. Ik heb het dan over situaties die min of meer gecontroleerd zijn zoals een Shell brand of Moerdijk brand.

 

Zelf speel ik met de gedachte om een van mijn kelderruimtes om te bouwen tot panic room, en deze luchtdicht te maken, met de mogelijkheid snel overdruk te creëren en een goed filter te kopen of te maken met een combinatie van industriele paneelfilters (HEPA/ULPA, actieve kool, glasvezel) en een handmatig te bedienen pomp.

 

Zijn er mensen met gedegen luchtfilter ervaring op het forum?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is een draadje over ventilatie hier: http://preppers.nl/forum/archive/index.php/t-6579.html

 

Gevonden met google, zoekfunctie vond veel te veel. Heb 't niet allemaal doorgelezen, ik heb ervoor gekozen niet te investeren in gasmaskers en bijbehorend spul, gewoon omdat het buiten mijn budget zit als ik het goed doen wil. Maar misschien staat er wat info in waar je wat aan hebt.

 

Denk er ook aan dat als je een bunker/panic room hebt met een ventilatie systeem dat dat ergens naar buiten moet. Dat is dan gelijk een punt dat je goed moet verbergen en/of beveiligen zag ik ergens ooit op een doomsday preppers aflevering. Mensen die in je bunker willen hoeven alleen maar je ventilatie dicht te maken en je komt op een gegeven moment vanzelf naar buiten :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...