Ga naar inhoud
GENEGEERD

Water uit de lucht halen?


Johnny BravoNL

Aanbevolen berichten

Tijdens een van mijn zoektochten naar "prepdingen" kwam ik het volgende tegen:

 

De Skywater!

 

Eerst een korte omschrijving:

 

"Skywater® machines make drinking water from humidity in the air. Island Sky®’s patented adiabatic distillation technology, leads the industry in air to water technology. Skywater® atmospheric water generators, or AWG's can extract more water vapor in varied climates than most air to water devices worldwide. As water shortages persist around the world, Skywater® products provide effective emergency water solutions." Bla, bla, bla...

 

Welnu, het betreft hier dus apparatuur (ja, die stuk kan, en ja, die stroom nodig heeft) welke water kan onttrekken uit de lucht.

 

Een aantal specs van de Skywater 14:

Plumbing: Requires no plumbing.

Water tank capacity floor model: 5 gallons, 19 Liters.

Electrical consumption: 2 Kilowatt hour per gallon of water produced in humid conditions for the 110v models. 2 Kilowatt hour per gallon of water produced in humid conditions for the 220v models.

Consumables: Air filter –Replace every 6- months depending on air quality Water filter – Replace twice a year, up to 10,000 gallons (37,850 liters).

 

En dit is een beetje jammer: Replacement parts: Proprietary Filters, available through Island Sky® Corporation. Compressor and fan motor available worldwide or through Island Sky® .

 

Maarrrrr: Water output performance: Up to 14 gallons per day in Optimal Conditions; 3 gallons per day at 40% Relative Humidity.

 

Afbeelding:

 

14SKYNEW.jpg.885dfa76a816286f62e0923c16aa5d58.jpg

 

Filmpje! (Groter model).

 

 

Wat vinden jullie? Kansloos ding? Weegt de opbrengst niet op tegen de powerconsumptie? Draaien je zonnepanelen overuren?

 

Of is dit iets...

 

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

 

Grtn.,

 

JB

 

P.S.: HIIIIIIEEEEEEEEEERRRR de link naar de website.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Tja, leuk ding maar ik zou ook de prijs wel willen weten en daarnaast voor welk scenario je het ding zou willen hebben. Tijdens een shtf lijkt het me niets, afhankelijk van stroom en vervangingsonderdelen. Voor je het weet ga je het water dat dit ding produceert lasnog verder zuiveren door koken of het door een ander filter te halen.

Mooi idee om water te produceren "terwijl je slaapt" maar de zorgen die je je maakt over luchtvochtigheid en inderdaad stroom consumptie die je misschien wel ergens anders voor nodig hebt.

Als de prijs relatief laag ligt leuk om erbij te hebben maar als apparaat voor noodgevallen lijkt het mij niets, ook omdat de opbrengst dus per dag aardig kan variëren, als een gezin er van afhankelijk is wil je toch redelijk voorspelbaar weten hoeveel water je dagelijks beschikbaar hebt.

Ik zou dan toch kiezen voor low tech oplossingen, bijvoorbeeld de Sawyer Squeeze, al is het maar als back up.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het niets. Ik hou meer van lowtech oplossingen. Heb het idee dat het één of ander ding is van "Hey Mike, de Tell Sell sukkel".........Ik kan er natuurlijk compleet naast zitten. Dan nog hou ik meer van eenvoudigere oplossingen....:D

Oja, een gravity filter (Katadyn Camp, Berkey etc) werken ook zonder stroom en zijn zeer eenvoudig. Werken ook als je er niet bij bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

JB ik denk dat mijn stroom leverancier dol blij met mij zal zijn.

En mocht er een SHTF zijn dan kan ik er nog wel 20 panelen bij leggen anders heb ik niet te drinken.

Het is een mooi ding maar hij gebruikt te veel.

Tevens zit ik een beetje met water uit de lucht halen.

Tijdens SHTF zal je veel rare luchtjes hebben zoals lijken.

Ik denk niet dat het water zo lekker zal smaken.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay, kansloos dus, ik had al zo'n idee. Maarja, wie weet zitten hier mensen met 1000 vierkante meter zonnepanelen ergens... ;)

 

Ik zal NOOIT meer iets waar een stekker aan zit op het forum zetten, hahaha!

 

Mzzl,

 

JB

 

Eindelijk! Johnny goes offgrid! Yeehaa!.........ohhhhh sh!t toch niet volgens mij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn broer heeft zo'n apparaat. Maar hij woont in een tropisch klimaat, waar de luchtvochtigheid veel hoger is dan hier (en de elektriciteit een stuk goedkoper).

Ik heb er ook wel eens voor gekeken, maar bij ons in NL is de luchtvochtigheid binnen eigenlijk te laag. En de stroomkosten zijn hier ook veel te hoog. Daarnaast niet goedkoop om aan te schaffen...

 

Filters hoeven niet vaak vervangen volgens mij, kan je ook zelf schoonmaken geloof ik.

 

Wel jammer, want het is super zuiver en lekker water wat eruit komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nederland = waterland.

 

Je hoeft op veel plekken niet diep te graven of je hebt al een waterput. We hebben veel oppervlakte water. Ik kan me scenario's bedenken waarin dit handig kan zijn maar persoonlijk zou ik hem niet snel aanschaffen met dezelfde reden die @prepass al aangeeft. Ik heb liever lowtech/old skool.

 

Neemt niet weg dat een boer met een schuur vol zonnepanelen wellicht baat heeft bij zo'n apparaat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De uitleg in het Engels kan ik niet lezen (was die dag niet op school ) maar volgens mij werkt dit gelijk een bouwdroger . Die halen ook het water uit de lucht . Wel zo een ding heb ik staan en ik verzeker u het is geen goedkoop ding . Voor het geld heb je een hoop waterfilters .

 

Geert

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

ik denk eerlijk gezegd niet echt dat het water wat in de lucht zit geifecteerd kan zijn met een lijklucht of bacterien

 

maar het enige probleem is wel dat die apparaten een bassin hebben waar vliegen en muggen weer graag in nestelen . . .

 

en wat ook werd gezegd, Nederland is waterland, erg veel tekort zul je hier niet hebben want hier ontstaat alleen waterschaarste bij de uiterste extremen, bijvoorbeeld een ijstijd waarbij onze rivieren niet worden aangevuld met vers smeltwater en ondertussen toch gewoon leegstromen. of extreme droogte waarbij heel veel water verdampt en er bijna geen neerlag is, maar zowiezo als de regering dan nog overeind staat zal die wel regels instellen, net als bij de extreme hitte toen mijn moeder klein was, maar extreme droogte gaat uiteindelijk wel over, al heb je dan natuurlijk weer het probleem dat al het water naar beneden STORT, daardoor zullen de vele ( uitgedroogde ) VEEN-dijkjes het niet meer houden en dan heb je een overstroming ( ook lullig, eerst droogte en dan een overstroming :rolleyes: ) maar goed, in Nl zal dus niet zo heel snel eend droogte ontstaan, en als er wel droogte is gaan we met zijn allen gezellig naar Zandvoort ( of in dat geval, net een stukje "dieper" ;) )

 

tuurlijk zijn het handige apparaten, maar in Nederland lijkt het me niet snel nodig eerlijk gezegd, mede ook door de complicaties lijkt het me ook niet haalbaar hier.

 

Maar ik had nog wel een vraag, waarom zijn we zomers altijd zo aan het klagen dat het zo klam ( VOCHTIG ) is? en waarom vinden wee die tropische landen ( sorry als het de verkeerde categorie is maar: Spanje, Turkije, Griekenland . . . ) daar is het juist zo "lekker" warm omdat er een LAGE luchtvochtigheid is waardoor je zweet makkelijk verdampt en je lichaam je temperatuur makkelijker kan regelen ( het is dus "klam

en "vies warm" omdat de lucht al vrij verzadigt is en er weinig meer zweet bij kan dus kan je zweet niet verdampen en blijf je warm en zweterig )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 jaren later...

Er is een bushcrafter die voor ons een kastje wil maken die 3 tot 4 liter water per dag uit de lucht kan halen.

Het kastje is maar 30 bij 14 cm, en nog geen kilo wegen.

Ik ben heel benieuwd.

 

Zijn berichtje: ik wil er best eentje voor u maken en toesturen....ik maak ze van hout, hout heb ik genoeg, kost dus niks

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Ik heb een lucht ontvochtiger en volgens mij doet hij hetzelfde, kost een fractie en het energieverbruik valt ook wel mee en je bereikt er twee doelen mee.

De bak met water kun je naar een jerrycan leiden en dan naar behoefte met een dompelpomp naar een kraan leiden. Ik heb er dan nog een set filters tussen om het water te voorzien van gezonde mineralen en te ontdoen van mogelijke vervuiling.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 26-6-2022 om 21:54, Ratman zei:

Ik heb een lucht ontvochtiger en volgens mij doet hij hetzelfde, kost een fractie en het energieverbruik valt ook wel mee en je bereikt er twee doelen mee.

De bak met water kun je naar een jerrycan leiden en dan naar behoefte met een dompelpomp naar een kraan leiden. Ik heb er dan nog een set filters tussen om het water te voorzien van gezonde mineralen en te ontdoen van mogelijke vervuiling.

 

Op 26-6-2022 om 21:54, Ratman zei:

Ik heb een lucht ontvochtiger en volgens mij doet hij hetzelfde, kost een fractie en het energieverbruik valt ook wel mee en je bereikt er twee doelen mee.

De bak met water kun je naar een jerrycan leiden en dan naar behoefte met een dompelpomp naar een kraan leiden. Ik heb er dan nog een set filters tussen om het water te voorzien van gezonde mineralen en te ontdoen van mogelijke vervuiling.

Goed idee om een lucht ont vochtiger te gebruiken om water te maken... om te filteren lijkt mij onnodig omdat het uiteindelijk gestileerd water is .... en dat is het reinste water zonder vervuiling.. mits het apparaat  schone lucht kan aanzuigen..? Verder is gestileerd water heel gezond water... zie: https://elixerwater.nl/9-fabels-over-gedestilleerd-water-drinken/  Dit is een mooie oplossing voor noodgevallen, mits je stroom hebt..?  en voor 200,- euro heb je een zonnepaneel en omvormer.. en ben je onafhankelijk..! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Niemand ooit gehoord van Peltier elementen?

Dit zijn kleine 'tegeltjes' van 4cm bij 4cm voor enkele euro's per stuk te koop. Er zitten draden aan bedoeld voor 12Volt meestal 2 of 3 Ampere. Dit is een solid state warmtepomp, het ene vlak van de tegel wordt warm, de andere kant wordt koud. Maximaal temperatuur verschil ongeveer 50 of 60 C°. Zet er 2 of 3 tegen elkaar dan kun je gemakkelijk een kant laten bevriezen, en de luchtvochtigheid wordt ijs. Niet vergeten de hete kant van de tegeltjes een koel rib te plaatsen zodat de warmte goed weg kan, scheelt veel stroom. Zoals gezegd werkt op 12 volt dus kan rechtstreeks op een zonnepaneel aangesloten worden. Zijn te koop bij denisdeal, bangood, aliexpress , ook in NL te koop maar wel een stuk duurder. Wanneer je een beetje kan knutselen kun je de koude lucht die al ontvochtigt is terug leiden naar de lucht die nog gekoeld moet worden, zo kun je een kompact klein watermakertje maken zonder bewegende delen. Zijn dus nagenoeg onverslijtbaar, tenzij je er een klei fan blowertje bij zet om de lucht te verplaatsen, deze gaan na enkele duizenden uren wel stuk.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi Louis, dank voor je  bijdrage! 

Nu begrijp ik wat dat "blokje met twee draadjes" is, het is een speciaal tegeltje 😉!

Ik heb daar idd nog nooit van gehoord.

Maar het lijkt me een heel handig en toepasbaar iets.

Daar moet iets mee te knutselen zijn!

 

Leuk dat je lid van het forum geworden bent, ik heet je dan ook van harte welkom hier !!!

 

groet,mevr.Grijpstra

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden, Louis zei:

Niemand ooit gehoord van Peltier elementen?

Dit zijn kleine 'tegeltjes' van 4cm bij 4cm voor enkele euro's per stuk te koop. Er zitten draden aan bedoeld voor 12Volt meestal 2 of 3 Ampere. Dit is een solid state warmtepomp, het ene vlak van de tegel wordt warm, de andere kant wordt koud. Maximaal temperatuur verschil ongeveer 50 of 60 C°. Zet er 2 of 3 tegen elkaar dan kun je gemakkelijk een kant laten bevriezen, en de luchtvochtigheid wordt ijs. Niet vergeten de hete kant van de tegeltjes een koel rib te plaatsen zodat de warmte goed weg kan, scheelt veel stroom. Zoals gezegd werkt op 12 volt dus kan rechtstreeks op een zonnepaneel aangesloten worden. Zijn te koop bij denisdeal, bangood, aliexpress , ook in NL te koop maar wel een stuk duurder. Wanneer je een beetje kan knutselen kun je de koude lucht die al ontvochtigt is terug leiden naar de lucht die nog gekoeld moet worden, zo kun je een kompact klein watermakertje maken zonder bewegende delen. Zijn dus nagenoeg onverslijtbaar, tenzij je er een klei fan blowertje bij zet om de lucht te verplaatsen, deze gaan na enkele duizenden uren wel stuk.

 

Zou daar wel eens een mooi step-by-step verslag met foto's van willen zien...  

Dus daar staan we altijd voor open he! ;) 

 

Welkom, leuk, een "Wille Wortel" in de groep ; ) 

aangepast door Mir
Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, Mir zei:

Zou daar wel eens een mooi step-by-step verslag met foto's van willen zien...  

 

@Mir,

Tja...nou moet je niet een nieuw lid gelijk kopschuw gaan zitten maken door om foto's te gaan zitten zeuren/ vragen.

en een step-by-step verslag nogal liefst,toemaar... het is ook niet gauw goed🤣🤣🤣

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, tsja voor mij is het nogal nieuw dit preppers forum. Maar zal.mijn best doen.

Te beginnen met deze peltier tegeltjes.

Wanneer je er een stel verzameld hebt kun je ze in serie( dus de plus van de ene aan de min van de andere) schakelen en allemaal met dezelfde kant naar het kampvuurtje richten. De andere kant koelen met een natte doek en er komt stroom uit, en spanning natuurlijk. Als je een houtkachel hebt gaat het ook, allemaal tegen de kachel duwen en je hebt een bescheiden energiebron. Ik heb het zelf geprobeert en had 10 stuks nodig om met een hete kachel mijn telefoon op te laden.

 

Andersom kan het ook je leven redden.

In geval van een extreme hittegolf kan je enkele tegeltjes op je pols plaatsen en een batterij Pac aan je onderarm en dat is dan echt genoeg om het zweet van je voorhoofd te doen verdwijnen. Heb een een YouTube filmpje gevonden met iemand die dit deed en ging in de volle zon bij 38C° stenen sjouwen voor een half uur!!  Geen probleem werkt echt

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...