Ga naar inhoud
GENEGEERD

HELP waar moet ik beginnen


berry

Aanbevolen berichten

hallo preppers

 

Sinds kort heb ik na lang denken besloten dat ik een prepper wil worden.. niet afhankelijk zijn van de overheid ( waar je in mijn ogen vrij weinig aan hebt ), ik wil voor mijn gezin kunnen zorgen als de economische crises volledig in elkaar stort, of als de ellende in Syrië escaleert tot een 3de wereldoorlog.

 

hoe meer de media angst probeert te zaaien onder het volk, des te meer krijg ik de drang om (zo goed als) volledig zelfstanding te kunnen worden, zodat we niet hulpeloos staan.

 

maar ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen.. wat zijn de struikelblokken..? waar kan ik tegen een normale prijs spulletjes vinden..? hoe kan je het beste water opslaan, met welke filters..? wat voor gasmaskers adviseren jullie..? enz enz

 

me eerste stap is gemaakt..: deze week komt er iemand een offerte maken voor rolluiken rondom heel het huis.. het is een begin.

 

alvast bedankt

 

mvg Berry

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Persoonlijk ben ik voor klein beginnen. bij de boodschappen wat meer meenemen zodat je rustig aan een voorraad opbouwt, ( natuurlijk wat lang houdbare dingen betreft )

Zo heb ik ook een eigen water filter gemaakt ( gebruik ik nu alleen voor de planten maar even koken en ik kan het ook drinken )

Natuurlijk moet je ook wel iets hebben om op te koken , Dan kan je allerlei richtingen op. ( ik ben aan het sparen voor zonne-energie zodat ik elektrisch kan koken )

Als je een tuin hebt kun je alvast beginnen met groentes en fruit verbouwen en leren inmaken op verschillende manieren,

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo preppers

 

Sinds kort heb ik na lang denken besloten dat ik een prepper wil worden.. niet afhankelijk zijn van de overheid ( waar je in mijn ogen vrij weinig aan hebt ), ik wil voor mijn gezin kunnen zorgen als de economische crises volledig in elkaar stort, of als de ellende in Syrië escaleert tot een 3de wereldoorlog.

 

hoe meer de media angst probeert te zaaien onder het volk, des te meer krijg ik de drang om (zo goed als) volledig zelfstanding te kunnen worden, zodat we niet hulpeloos staan.

 

maar ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen.. wat zijn de struikelblokken..? waar kan ik tegen een normale prijs spulletjes vinden..? hoe kan je het beste water opslaan, met welke filters..? wat voor gasmaskers adviseren jullie..? enz enz

 

me eerste stap is gemaakt..: deze week komt er iemand een offerte maken voor rolluiken rondom heel het huis.. het is een begin.

 

alvast bedankt

 

mvg Berry

 

Hallo Berry, ik zou beginnen met het doorspitten van dit forum, ik denk dat je dan al snel een beeld hebt over wat de verschillende struikelblokken zijn, wat basic zaken en vooral hoe divers de maatregelen van velen zijn. Inderdaad klein beginnen, naarmate je meer prept en er over nadenkt zul je zien dat je ideeën en inzichten verschuiven en je zeker in het begin keuzes maakt waarvan je later denkt dat het beter had gekund. Dus wel beginnen met basics als water, voedsel, koken/warmte maar eventuele grotere zaken goed onderzoeken voor je echt geld uit geeft. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Berry en welkom hier!

 

Gezien het feit dat je rolluiken wilt laten installeren, geeft het idee dat je uitgaat van een "Bug In".

Met andere woorden: als de pleuris uitbreekt dan blijf je waarschijnlijk in je eigen huis.

 

Als ik jou was, en ik zou moeten beginnen, zou ik als eerste mijn voedsel en water voorraad op peil brengen.

Dus: pasta, tomatenpuree, ingeblikte ham, gedroogde pasta maaltijden, blikken soep, rijst, bonen, (Hak) mexicaanse groentenmix uit een potje), smak, knakworst, blikjes tonijn etc.

En water! Koop meerdere pakken Bar le Duc of van die gemakkelijke 0.5 liter flesjes water van de Lidl voor € 0.69 cent voor 6 stuks. Bednk dat je liter water pp per dag nodig hebt voor de basis levensbehoeften (dus geen doortrekken van de WC of douchen).

 

Daarna: koop een camping-gasstel en een gevulde fles met gas zodat je kunt koken als de stroom uitvalt.

En vergeet de kaarsen niet! Ik geloof dat de Action de goedkoopste waxine lichtjes heeft. Je verlicht er niet alleen je kamer mee, maar het verwarmt de boel ook nog eens.

 

Verder lijkt het me erg belangrijk dat je fatsoenlijke schoenen, een goede winterjas en overige kleding hebt. In een echte SHTF zijn die onmisbaar.

 

Bedenk gewoon wat je nodig hebt als je meerdere dagen zonder water, stroom of gas in je huis zit: je weet dan al snel wat je nodig hebt.

Succes :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo en welkom @berry ...

Leuk om te lezen dat je deze stap heb gezet en wat je beweegredenen zijn... E kunt hier talloze info vinden over wat je wilt weten, gebruik simpelweg het zoekbalkje toet het woord bijv. Gasmasker in en filter op titel. Dan krijg je alleen gestarte onderwerpen mbt gasmaskers...

 

Ook hebben we een voorstelronde kan je terug vinden in de koffiecorner, word vaak op prijs gesteld dat je je even voorstelt, waar je interesses qua preppen naar uit gaan, wat je te nu toe al heb gepreppt en wat mogelijke scenario's zijn volgens jou. Veel heb je hierboven al vermeld, niet te moeilijk doen even kopiëren en plakken ;) ..

 

Mbt het preppen en hoe te beginnen is voor iedereen anders.

Wij zijn begonnen met voedsel, blikken soep/bonen/vis/fruit/ragout/knakworstjes/tomatenpuree enz , pasta, rijst, bouillonblokjes, thee, suiker, zout enz enz ... Blikken staat een tht datum op tot 2016/17, niet op letten, zolang er geen deuken in zitten niets aan de hand.

Water kan je bijvoorbeeld in een waterton opslaan klein dopje dunne bleek en na 1 jaar verversen, maar ik zou qua water gewoon beginnen met pakken of flessen.. Wij hebben daarna een liferaft aangeschaft, maar wij sluiten een overstroming niet uit, terwijl anderen dat gelul vinden, dus puur persoonlijk...

Ik zou zowizo een BOB (bug-out-bag) klaar zetten met spullen die je mee kan nemen in geval van nood... Denk een beetje aan onverwachts kamperen, wat moet er mee? Iets om vuur mee te maken, lichtbron, slaapzak, lichtgewicht tentje, eenpitsbrander, aluminium pannensetje, wat noodels, soepjes, energie bars, water enz... Sas boekje, touw en zo kan ik wel even door gaan... Er zijn verschillende scenario's en je kan je niet overal op voorbereiden. Maar begin bij de basis behoeftes. Vanuit daar uitbreiden .

 

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi roodhaar bedankt voor je specifieke tips, daar hebben we erg veel aan..

 

we gaan eigenlijk wel uit van een 'Bug in" want ik ben van mening dat je eigen omgeving het meest vertrouwt is, ik realiseer me wel natuurlijk dat je je op het onverwachte moet voorbereiden, maargoed zoals ik al zei we beginnen net pas.. we zijn nog groentjes;)

 

gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo en welkom @berry ...

Leuk om te lezen dat je deze stap heb gezet en wat je beweegredenen zijn... E kunt hier talloze info vinden over wat je wilt weten, gebruik simpelweg het zoekbalkje toet het woord bijv. Gasmasker in en filter op titel. Dan krijg je alleen gestarte onderwerpen mbt gasmaskers...

 

Ook hebben we een voorstelronde kan je terug vinden in de koffiecorner, word vaak op prijs gesteld dat je je even voorstelt, waar je interesses qua preppen naar uit gaan, wat je te nu toe al heb gepreppt en wat mogelijke scenario's zijn volgens jou. Veel heb je hierboven al vermeld, niet te moeilijk doen even kopiëren en plakken ;) ..

 

Mbt het preppen en hoe te beginnen is voor iedereen anders.

Wij zijn begonnen met voedsel, blikken soep/bonen/vis/fruit/ragout/knakworstjes/tomatenpuree enz , pasta, rijst, bouillonblokjes, thee, suiker, zout enz enz ... Blikken staat een tht datum op tot 2016/17, niet op letten, zolang er geen deuken in zitten niets aan de hand.

Water kan je bijvoorbeeld in een waterton opslaan klein dopje dunne bleek en na 1 jaar verversen, maar ik zou qua water gewoon beginnen met pakken of flessen.. Wij hebben daarna een liferaft aangeschaft, maar wij sluiten een overstroming niet uit, terwijl anderen dat gelul vinden, dus puur persoonlijk...

Ik zou zowizo een BOB (bug-out-bag) klaar zetten met spullen die je mee kan nemen in geval van nood... Denk een beetje aan onverwachts kamperen, wat moet er mee? Iets om vut mee te maken, lichtbron, slaapzak, lichtgewicht tentje, eenpitsbrander, aluminium pannensetje, wat noodels, soepjes, energie bars, water enz... Sas boekje, touw en zo kan ik wel even door gaan... Er zijn verschillende scenario's en je kan je niet overal op voorbereiden. Maar begin bij de basis behoeftes. Vanuit daar uitbreiden .

 

Groetjes

 

 

 

hoi zizzy ik word hier helemaal vrolijk van.. wat een welkom hiero!! :D

 

ik ga morgen een lijst opstellen.. even wat dingen op papier zetten, we hebben nu zoveel dingen waarmee we aan de slag kunnen.

 

groeten

 

ps ik ga me gelijk ff voorstellen;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf ook nog niet zo lang bezig, maar mijn eerste actie is de aanschaf van een waterfilter geweest. De tweede levensbehoefte is water. (eerste is zuurstof) Je water voorraad raakt een keer op en dan zul je moeten gaan filteren. Je kunt je water ook koken maar dan verbruik je (onnodig) veel brandstof. En tot je een filter hebt zorg voor een fles dunne bleek. niet lekker maar klaart ook de klus 3 druppels in een liter water en dan 30 minuten laten staan (3-1-30 om het makkelijk te onthouden).

En tegelijkertijd kun je starten met de aanleg van een voedsel voorraad...

succes. BOB

Link naar reactie
Delen op andere sites

@berry als eerste van harte welkom:)

 

natuurlijk raad ik je aan om de zoekfunctie gebruiken maar toen ik met preppen begon wist ik van alles maar een heel klein beetje en is het best lastig om een overzicht te krijgen van alles wat je nodig hebt, ik ben dus begonnen met een klein notitie boekje en dan in verschillende catogorieën dingen op te schrijven die ik wou hebben zoals: Medisch, onderdak, verdediging, koken, tools enz. dan krijg je al snel een idee van wat je nodig hebt en kun je later ook beginnen met een BOL te zoeken en verschillende routes oefenen maar ik alweer veel te snel.

 

maar wat ik dus aanraad is om klein te beginnen en alles juist vanaf het begin overzichtelijk te houden zo kun je ook beter inschatten wat je nodig hebt:)

 

erg veel plezier op dit forum:)

 

mvg, Mp

Link naar reactie
Delen op andere sites

welkom hier, je vind een schat aan info hier ook betreffende de situatie rondom Syrië. ( zie internationaal midden-oosten )

En je vraag "help waar moet ik beginnen": je kunt 3 min zonder zuurstof, 3 dagen zonder water, 3 weken zonder voedsel. Van daaruit kun je denk ik het beste de boel opbouwen!

 

groetjes van dit aapje

Link naar reactie
Delen op andere sites

@berry ga dan wel voor handmatige rolluiken (geen elektrische, ook al zou je offgrid met zonnepanelen gaan later).

 

 

Handmatig? Helemaal mee eens. Ik heb ook van die rolluiken, maar heb er veel spijt van dat ik elektrische heb. Wanneer bijv. bij brand de stroom uitvalt, zit ik als een rat in de val. (gelukkig heeft deze rat bij elk raam met luik een set werkhandschoenen en een breekijzer hangen).

Elektrisch? Handig, maar niet veilig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

welkom @berry stel gerust je vragen, het wordt altijd gewaardeerd als je eerst de zoekfunctie gebruikt....werk gewoon rustig aan een BOB, een voorraadje eten en water, een waterfilter, een leuk all round mes, veel dingen kun je in de http://www.prepshop.nl vinden. Meer messen bij je lokale handelaar of http://www.knivesandtools.nl en koop je een multitool, dan is Leatherman altijd goed. Zaklampen ook bij knivesandtools alsook bij de prepshop. Leef je uit. Kom ook eens op een bijeenkomst, de meeste preppers zijn raar maar wel vriendelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo @berry ,

Welkom op dit preppers forum.

Je hebt al heel veel goede info ontvangen en je kan hier schat aan informatie vinden en uren doorbrengen en als je iets niet weet, is er altijd wel iemand die je op weg kan helpen.

Zo te lezen, ben je al een heel eind op de goede weg.

Ikzelf ben een stuk wijzer geworden en voel me helemaal thuis op deze site. is wel verslavend:D maar daar ben je misschien ook al achter gekomen.

Met vriendelijke groet, Popeye.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou als aanvulling kunnen aangeven:

Indien je huisdieren hebt, vergeet die ook niet mee te rekenen: hooi? eten & drinken?

Ook zou ik medicijnen kopen. Een extra pakje paracetamol. Iets voor de verkoudheid enz.

 

En als je nu ook al begint met consuminderen. Minder stroom/gas gebruiken. Meer op de fiets doen (scheelt weer brandstof) dan houd je meer over en kun je ook meer preps aanschaffen. Daarnaast leer je ook met ''minder'' ''leven''

 

Welkom op het forum, fijn dat je er bent ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...