Ga naar inhoud
GENEGEERD

Preppers.nl geeft kogelwerend vest weg (t.w.v. 700 euro)

Mr. Gold
 Share

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 274
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Een dankwoord en verantwoording.

Alllereerst wil ik Engarde bedanken voor het beschikbaar stellen van deze prachtige prijs. Ik realiseer me dat het ook een briljante marketingstunt is, maar je moet het toch doen! Bedankt, en ik durf wel te garanderen dat dit een win-win situatie is.

Dank voor de admins en in bijzonder Mr. Gold die op een leuke en democratische wijze de 'verloting' vorm heeft gegeven. Ik begreep dat Lewieke met het voorstel voor de goudkoers prognose is gekomen; een erg goed idee (voor mij welteverstaan, nu achteraf;))

Verder @lewieke, @Jalemari, @prepass, @tom, @AWOL, @Geert, @Wonderland, @wodan, @Kans, @Johnny BravoNL, @backschless, @Dr.Prepper, @martin, @caroline, @Alice, @Heksenboot, @Ronin Kogaratsu, @appelflapje, @dr.acula, @crossfire, @zippo, @niki, @Charlie, @Greener, @Keyser Suze, @Miss Jade, @IsaBo, @Raycoupe, @zwellever, @Mr. Gold,

Hartelijk dank voor jullie felicitaties, mijn telefoon wandelde door de push messages inderdaad vannacht bijna mijn nachtkastje af. Het is een toffe prijs en een kogelwerend vest is meer dan een hebbeding. Bij preppen draait het voor een groot deel om risicoanalyses, waarbij iedereen - misschien zonder het te weten - het sommetje 'kans x gevolg' maakt, en dat afzet tegenover beschikbaar budget. Als je in de Botlek woont, geef je eerder € 400 aan een gasmasker uit, dan wanneer je op Schiermonnikoog zit te preppen. En met 6 meter beneden NAP vind je een (opblaasbare) boot ook een goede investering. De kans op een incident is reëel, en de impact groot genoeg om preventief te investeren.

Maar hoe zit dat met een kogelwerend vest? De kans op een steek- of schotwond is misschien klein, maar de impact is letterlijk huge. En omdat de impact zo groot is, is het goed om daar serieus over na te denken. Afgelopen zondagavond werd ik daar nog op een opmerkelijke wijze mee confronteerd. Rond 23.00 liepen mijn vrouw en op een nabijgelegen dijk; dat doen we zeker 3x per week. Achter ons hoorden we een luidruchtige kleine auto aankomen: lekke uitlaat, ramen open en brallende jongeren. Terwijl ze ons passeerden losten ze 2 schoten met een alarmpistool, waarop mijn vrouw en ik wegdoken. Voor hun een grap, voor ons toch wel serieus.

Tenslotte de hamvraag: was mijn schatting een lucky shot, of was daar over nagedacht? Maakte ik meer of minder kans dan de anderen..

M.i. waren mijn kansen om te winnen aanmerkelijk groter dan die van de meeste anderen. Een korte analyse:

Een week geleden stond de koers op ca. $1395. Zoals altijd en zeker op de beurs: het kan vriezen en het kan dooien.

Vanwege de opgelopen spanning in het Midden Oosten leek een stijging aannemelijk en dat zag je terug in de ramingen: van de 65 deelnemers, gingen er 55 uit van een stijging. En dat terwijl bekend was dat er nog flink diplomatiek onderhandeld moest worden, Europa inclusief de UK aangaven zich afzijdig te willen houden en het overleg met de G20 top nog moest volgen. Ik ging er - net als de meesten hier - wel vanuit dat Amerika overgaat tot een aanval, maar niet voor 6 september 23:00 uur en de impact op de goudprijs nihil zou zijn.

De tweede aanname die ik heb genomen is dat de prijs niet onder de $1350 zou komen, en ook niet boven de $1500.

Ik heb van iedereen op zondagavond de ramingen in een sheet gezet en gesorteerd op hoogte. Vervolgens heb ik alle 'delta's' in een grafiek gezet en gezocht waar de grootste verschillen waren. Het is logisch dat als vijf mensen tussen de $1400 en $1410 zitten, die minder kans maken dan wanneer je die range in je eentje hebt.

Toen werd het makkelijk. De gap tussen Martin en Prepass was 20 dollar! Ik ben dan met $1390 tussen gaan zitten waarbij ik zou winnen tussen de $1385 en $1395: een bereik van 11 dollar net onder de huidige koers. Om het zichtbaar te maken heb ik bijgaande grafiek gemaakt.

[ATTACH=CONFIG]5203[/ATTACH]

Terugkomend op het kans x gevolg: wat de koers ook zou worden, ik had op voorhand al veel meer kans dan de anderen. Niet door naar macro economie te kijken, maar naar de statistiek in z'n meest basale vorm. Ik wil niemand de les lezen, maar ik hoop dat jullie er wat van leren.

Succes met preppen!

F150

• Leuk 2
Link naar reactie

@f150

Goede en slimme manier om op deze manier je kans te berekenen. Diepe buiging!

Dat is de reden dat ik ook betrekkelijk laat m'n inzending heb gegeven. Ik heb het op haast dezelfde manier benaderd. Dé lastige variabele voor mij was het hele Syrië verhaal....plus het idee dat de markt toch wel gemanipuleerd wordt....

Nogmaals succes met je vest. Je hebt 'm in mijn ogen ook echt verdiend op de manier hoe je het hebt benaderd!

Link naar reactie

• Admin
@martin en @prepass Zo dichtbij en toch verloren. Jullie hebben een troostprijs verdiend en kom hier maandag op terug. Nu ga ik naar Alkmaar toe voor de Gaaf Groen beurs van morgen.

Als jullie mij een PM sturen krijg je een mooie bescherming tegen de zon (i.p.v. kogels) een T-shirt van Engarde en een eenmalige korting van 20% in onze prepshop.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...