Ga naar inhoud
GENEGEERD

Teveel tomaten, dus inmaken


Flos

Aanbevolen berichten

Ik heb nu met het warme weer te veel tomaten . Ook heb ik er wat gekregen van de buurman en wat van mijn zwager .

Dus in maken .

Hoe ga ik te werk

Ik heb een kleine 10 kg tomaten .

Ik ontdoe ze van het groen en snij ze midden door .

In mijn grootste kookpan breng ik ze langzaam aan de kook , zonder water aan toe te voegen .

Af en toe eens om roeren .

Als het voor het grootste deel puree is draai ik ze door de Passé-Vite . Dit om de pellen er uit te krijgen .

Een tweede maal zeef ik ze door een punt zeef . Dit om de pitten er uit te krijgen .

Dan moet de pulp rusten . Om bet dik te laten zakken en het water komt boven aan te staan .

Met een sauslepel schep ik zoveel mogelijk water weg af . ( gooi dit weg ) .

Tussen door heb ik mijn bokalen uit gekookt . En de deksels liggen in het koken water .

Ik berg de tomaten pulp weer aan de kook en voeg er 1 afgestreken eetlepel zout aan toe .

In mijn warme bokalen giet ik dan de pulp , sluit ik met een warm deksel .

Die ik ondersteboven laat afkoelen . Op een theedoek .

Een maal af gekoeld mogen ze gewoon recht op staan .

Dit op een koele donkere plaats , dus in mijn kelder .

Hoe doen jullie dit .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik heb nu met het warme weer te veel tomaten . Ook heb ik er wat gekregen van de buurman en wat van mijn zwager .

Dus in maken .

Hoe ga ik te werk

Ik heb een kleine 10 kg tomaten .

Ik ontdoe ze van het groen en snij ze midden door .

In mijn grootste kookpan breng ik ze langzaam aan de kook , zonder water aan toe te voegen .

Af en toe eens om roeren .

Als het voor het grootste deel puree is draai ik ze door de Passé-Vite . Dit om de pellen er uit te krijgen .

Een tweede maal zeef ik ze door een punt zeef . Dit om de pitten er uit te krijgen .

Dan moet de pulp rusten . Om bet dik te laten zakken en het water komt boven aan te staan .

Met een sauslepel schep ik zoveel mogelijk water weg af . ( gooi dit weg ) .

Tussen door heb ik mijn bokalen uit gekookt . En de deksels liggen in het koken water .

Ik berg de tomaten pulp weer aan de kook en voeg er 1 afgestreken eetlepel zout aan toe .

In mijn warme bokalen giet ik dan de pulp , sluit ik met een warm deksel .

Die ik ondersteboven laat afkoelen . Op een theedoek .

Een maal af gekoeld mogen ze gewoon recht op staan .

Dit op een koele donkere plaats , dus in mijn kelder .

Hoe doen jullie dit .

 

Geert

 

Ik maak altijd gigantische ketels pastasaus, genoeg om de rest van het jaar heerlijke spaghetti te eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak er vaak een basis saus van, dus alleen met een beetje ui en knoflook, peper en zout. Wellicht omdat ik tomatensaus toch altijd met die vier ingrediënten combineer. ;)

 

Het water, wat boven op de pulp komt te staan, kun je volgens mij ook nog gebruiken... 'k Kan niet op de naam komen (franse naam), of was dat toch weer wat anders?

'k zal eens een culinaire vriendin van me bellen, die weet het wel. :o

 

Mijn tomaten beginnen net met rijpen (met alles wat laat begonnen), dus ik moet nog even geduld hebben.

 

edit: Tomaten essence, een soort hangop van tomaten. http://www.koksforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=7&t=6802

Of het water wat bovenop de pulp komt te staan bij het koken hetzelfde is, betwijfel ik nu.

 

Kun je het niet even proeven @Geert?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik doe bij het inmaken van tomaten in waterbad altijd wat balsemico azijn erbij om de ph waarde zo te houden dat er geen botulisme in kan groieen ( grown). een beetje zuiker versteek trouwens de smak van tomaten ,ong een eetlepel per pound tomaten.ben nu druk bezig met een solar dehydrator, ook voor tomaten. je kun ook in de oven tomaten drogen ,ong 8 uren op ong 100 celcius.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...