Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Vraag] Kruipruimte gebruiken als shelter of opslagplek?


Aapje

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Het opslaan van spullen gaat daar vaak prima. 't Is er koel en donker. Wel de verpakking aanpassen op de te verwachten beestjes.

 

Een kruipruimte uitgraven, daar moet je erg mee uitkijken en is meestal een slecht plan. Je kunt hier de integriteit van je fundering mee aantasten.

'k Heb er zelf ook aan zitten denken, maar ik ben geen bouwkundige en als 't niet goed gaat is de schade groot.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De kruipruimte kan een hele goede plek wezen. Ikzelf heb er ook gebruik van gemaakt. Toch is er iets waar je echt rekening mee dient te houden. In de kruipruimte van huizen, hoopt zich vaak het gas Radon op, ik geloof samen met thoron, maar die laatste weet ik niet helemaal zeker. Dit is een licht radioactief gas, dat bij langdurige blootstelling kanker kan veroorzaken. Het bind zich aan de stof in de lucht, die vervolgens ingeademd wordt. Langdurig verblijven in e kruipruimte is dus niet gezond. Ook sporen van schimmels die goed gedijen in de vaak vochtige ruimte kunnen een gezondheidsprobleem geven.

Verder, als het een droge ruimte is, is opslaan van voedsel en water geen probleem. persoonlijk zou ik dan wel uitsluitend werken met lucht/water dichte tonnen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het opslaan van spullen gaat daar vaak prima. 't Is er koel en donker. Wel de verpakking aanpassen op de te verwachten beestjes.

 

Een kruipruimte uitgraven, daar moet je erg mee uitkijken en is meestal een slecht plan. Je kunt hier de integriteit van je fundering mee aantasten.

'k Heb er zelf ook aan zitten denken, maar ik ben geen bouwkundige en als 't niet goed gaat is de schade groot.

 

Klopt helemaal, wat echt levensgevaarlijk is, is het weggraven van zand onder de fundering. Dit kan echter een kind bedenken lijkt mij. In nieuwbouw is vaak sprake van lange betonnen liggers, die als fundering werken. Daar kun je in het midden rustig een metertje of 2 weghalen, dat gaat geen kant op.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Grootste risico van kruipruimtes die ook moeilijk op te lossen is is de hoge luchtvochtigheid.

Daar kan veel voedsel en verpakkingen niet tegen.

Dus goed verpakken is een mist voor die spullen, denk ook aan blik dat zal gaan roesten!

 

Verder is bijna elke kruipruimte/kelder perfect voor opslag of redelijk makkelijk goed geschikt te maken..

Moeilijkste is vaak de tweede uitgang die ik ingeval van een bugin toch wel zou willen/adviseren...

 

Prep ze,

K a n s

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt mij inderdaad niet heel slim om (ongecontroleerd) je kruipruimte uit te graven. Er zijn wel bedrijven die dit doen (met een soort gigastofzuiger meen ik). Dit kost natuurlijk wel een hoop knaken.

 

Spullen kan je er prima opslaan, mits koel en droog. Wat ik je zou aanraden als preventief middel, zijn een paar vochtvreters (er zijn flink wat merken, maar in mijn ervaring is bison de beste), om het vocht dat er eventueel is aan te trekken.

Ook zou ik er eens schoonmaken en hier en daar wat muizenvalletjes (diervriendelijk, of niet.... wat je zelf wil) neerzetten.

 

Wat je ook nog kan doen: alles goed verpakken, in van die kunststof boxen doen met een paar zakjes silicagel (gratis bij aankoop van wat dan ook..) en dan zo'n goeie klikdeksel erop.

 

groetjes!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar:

 

Als je van je kruipruimte een geheime verstop plek voor jezelf maakt, en er gaat iets mis, dus jij kruipt erin.

Vervolgens stort je huis half in.

Gaan mensen dan ook zoeken in de kruipruimte naar jou, als ze niet eens zeker weten of je thuis was ?

 

Er is geen nooduitgang.

 

Daarom vind ik het ongeschikt als 'shelter'

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar:

 

Als je van je kruipruimte een geheime verstop plek voor jezelf maakt, en er gaat iets mis, dus jij kruipt erin.

Vervolgens stort je huis half in.

Gaan mensen dan ook zoeken in de kruipruimte naar jou, als ze niet eens zeker weten of je thuis was ?

 

Er is geen nooduitgang.

 

Daarom vind ik het ongeschikt als 'shelter'

 

Misschien is het dan geen slecht idee van te zorgen dat je een voorhamer, een moker met beitels, een aantal koevoeten, een pikhouwel, een spade, een schop, een pensbaar erbij in verstopt, kan je jezelf een weg naar buiten graven :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afhankelijk van een aantal reeds genoemde factoren (onder zee niveau, vochtigheidsgraad, type fundering, meerdere uitgangen, verpakkingsmaterialen en ongedierte) is een kruipruimte een uitstekende opslagruimte en wellicht zelfs shelter!... Vele onderduikplekken in WO II waren zolders, andere kelders, maar vaak zat ook kruipruimtes. Er zijn zat mensen nog in leven omdat ze de beschikking hadden over een dergelijke plek... Radon is in nederland een minimaal issue (moderne nieuwbouwwoningen met gebrek aan tocht en ventilatie en radioactiviteit uit beton is zo mogelijk een veel groter probleem in NL), en vaak is het leven kiezen uit 2 kwaden...

 

Je hoeft zelfs niet persee je kruipruimte uit te graven als het om oslag gaat. Die halve meter maakt het niet bijzonder makkelijk om al je zooi erin en uit te krijgen, maar als het om Bug in spul gaat, heb je tijd om te klooien en een enorm oppervlak om mee te werken...

 

Als je bereid bent om er wat werk van te maken heb ik nog wel een idee voor opslag in je kruipruimte...

 

Vloerbalken liggen zo gemiddeld een centimeter of 60 uit mekaar... Neem een kamer waar je voldoende vrij vloeroppervlak hebt om erbij te kunnen... Maak drie bakken uit watervast verlijmd multiplex van een meter of 3 lang, precies zo breed dat ze tussen je vloerbalken passen en 10 centimeter minder diep dan de afstand tussen de bodem van je kruipruimte en de onderkant van je vloerplanken... Maak om en om (telkens 2 balken overslaand) een luik in je vloer ter grote van de bakken (2 luiken van 1,5 meter werkt mooi) en hang de bakken in de uitsparingen tussen de vloerbalken op...

 

Zo heb je een bak, hangend tussen de vloerbalken die vrij hangt van de bodem (10 cm) zodattie geen vocht optrekt uit de grond, en ook de vrije luchtstroom onder je huis niet blokeerd (daarom sla je ook telkens 2 balken over en wellicht hang je ze zelfs in half-steens-verband op)

 

Je kan de bakken net zo mooi maken als je zelf wil... Afgelakt en praktisch luchtdicht gemaakt met eigen deksels en tochtstrip of ruw en alleen afgedicht door de vloerluiken... Als je de vloerluiken uit 2 delen van 1,5 meter maakt, kan je wellicht makkelijker alleen iets uit de linker of rechter kant van de bak halen zonder je hele kamer uit te hoeven ruimen en is het luik ook minder zwaar zodat je vrouw of kinderen er in geval van nood ook mee kunnen werken...

 

Persoonlijk zou ik ze gebruiken om materieel in op te slaan... Reddingsvlotje, peddels, gasstellen, lampen en ander groot en lomp materiaal en niet zo zeer voedsel... Jerrycans of tonnen water kunnen rustig op het zand staan en hoeven niet in de kisten... (Denk aan spreiding zodat je de luchtstroom onder je huis niet gehinderd wordt)

 

Als je je kruipruimte geschikt wil maken voor bewoning zou ik alle eerder genoemde tips in acht nemen, en raad ik wel aan dit professioneel te laten doen... Maar een slecht idee is het niet in mijn opinie...

 

Goed pad, zonnig spoor...

 

Anvil

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn oma en opa in WW2 hadden daar alle zilveren / koperen huisraad en natuurlijk blikken met eten verstopt..incl de kinderfietsen van mijn ooms en tantes..en in eind 45 hadden ze nog alles ;)

en als kleine jongen zat ik altijd naar opa's 40/45 verhalen te luisten..waarvan de meeste hij ze ter plekke verzon..omg..wat mis ik deze man

greetz zippo

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

wat ik af en toe teruglees hier is het niet blokkeren van de luchtstroom onder je huis. waar dient dit voor? ik wist niet eens dat er daar lucht moet stromen. en radioactiviteit uit beton?

 

Ventilatie is tegen het vocht.

 

Radon (een radioactief van nature voorkomend edelgas) komt niet alleen uit beton, maar ook bv grondwater.

 

In een onvoldoende geventileerde kruipruimte kan dat zich ophopen. Aangezien het kankerverwekkend is, altijd zorgen dat je niet alles afkit en dicht isoleert.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...