Ga naar inhoud
GENEGEERD

Werken aan energie-onafhankelijkheid: Verwarming


lewieke

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 114
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Intussen is het systeem helemaal operationeel, al zijn er nog wat kleine werkjes. Wat ik vandaag en gisteren deed :

 

- de laatste hand gelegd aan de programmatuur.

- de laatste 10 high pipes geïnstalleerd.

- nog 1 rechtstreekse aansluiting maken met het stroomnet, nog een zekering er tussen en nadien nog het leidingwerk wegwerken en het systeem zou moeten werken.

- het lekje van gisteren werd gedicht met wat teflon tape.

- de installatie weer op druk gezet met de druk van de waterleiding. De invloed op de hoeveelheid glycol is minimaal.

 

Intussen heb ik ook een beter zicht op de kosten.

 

- highpipes, boiler met rvs leidingen, controller en pompgroep kosten ongeveer 3500€

- aansluitleidingen in RVS 40 m 400€

- koperen leidingen, koppelstukken, dichtingen (meer dan 100 à 1€/st) +/- 1000€

- magneetventielen 3weg en 2weg 4 st 300€

- montagetijd 40u à 25€ 1000€

- diverse kleine artikels 200€

- mijn eigen studietijd, programmeerwerk, optimaliseren van de programmatuur, montage van elektrische leidingen en sondes, plaatsing van ondergrondse leidingen, aanpassen van kast, isoleren, samenstellen en aanpassen van de draagframes, montage van de highpipes, hulp bij montage reken ik even niet mee. Ik besteedde ongeveer 50 à 60 u aan effectieve aan dit project.

 

Totaalbudget 6200€

Subsidiedossier wordt deze week afgewerkt : +/- 2700€ tegemoetkoming

 

Saldo 3500€

 

Dankzij de belastingbetaler ben ik net weer een stukje energieonafhankelijker geworden. Vorig jaar bedroeg mijn gasrekening 1000€ voor het hele jaar. Dit omvatte ongeveer 1800m3 verbruik. Na 7 maanden heb ik nu een verbruik van 600m3. Dit betekent dat we tot begin maart nog ongeveer 400m3 mogen verbruiken om de targets te halen. De gasprijs is ietwat gedaald, wat een meevallertje is.

 

Vanaf nu wil ik die rekening reduceren tot 500 à 600€. Dit komt voor rekening van de zonneboiler die normaliter voldoende vermogen moet leveren om vanaf april tot eind september voldoende energie te leveren voor het sanitair warm water. De verwarming krijgt ondersteuning door de boiler. Het elekrategoed wil ik in de boiler 'blazen' waardoor ik mijn overproductie opsoupeer (goed voor een gasbesparing van 120 à 150€).

 

Met de forser uitgevallen rekening (dankzij mijn optimalisering, extra leidingwerk en sturingen) komt de terugverdientijd op 7 à 8 jaar. Het systeem laat ik niet extra verzekeren. Het is een relatief schadeongevoelig product én de leverancier leverde 6 highpipes te veel, waardoor er wel eentje mag breken. Ik wil wel uitkijken om eventueel een stevig pvc zeil te kopen om het systeem te beschermen in geval van hevige hagel. Het systeem zorgt voor een blijvende energiebesparing omdat ieder opgevangen zonnestraaltje optimaal wordt ingezet.

 

Voor de verwarming van onze woning maken we gebruik van een inbouwhaard. We verstoken hierin ongeveer 200€ aan brandhout per jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankzij het mottige winterweer, de overtrokken hemel zijn de resultaten van de zonneboiler momenteel ondermaats. Een paar eerste conclusies kan ik al trekken :

 

- het systeem werkt op het eerste gezicht wel.

 

- Bij zonneschijn verwarmen de collectoren razendsnel. Zelfs bij de huidige temperaturen worden ze warm genoeg om warmte af te geven aan mijn buffervat. De onderzijde wordt hierdoor verwarmd waardoor ik feitelijk voorverwarmd water krijg. Tijdens de huidige winterse omstandigheden zou een groter collectoroppervlak beter zijn. Even overwegen of het de (bijkomende) investering wel waard is.

 

- De kleine meerkost die ik maakte om 2 kringen te maken, aangestuurd door een elektromagnetisch ventiel lijkt verantwoord. De 2 collectoren werken onafhankelijk van elkaar. De sturing werkt uitstekend.

 

- De kleine meerkost voor het bypass systeem is erg efficiënt. De temperatuursensoren vergelijken de temperatuur tussen het buffervat en de aanvoerleiding. Zodra de temperatuur hoog genoeg is in de aanvoerleiding gaat het magneetventiel open en wordt de warmte 'geladen'. Op die manier is er nooit energieverlies door koude vloeistof in de leidingen. De controller doet uitstekend zijn werk.

 

- De retourleidign van de cv wordt ook aangestuurd door de controller. Als het retourwater kouder is dan wat er zich in de buffer bevindt, wordt het koude water in de boiler geladen en het warmere water gebruikt om de cv warm te houden. Dit systeem werkt prima.

 

- Nu deze stap ongeveer afgewerkt is, bekijk ik even de mogelijkheid om onafhankelijk(er) te worden van het gasnet én een besparing te realiseren. Een pelletketel lijkt een logische oplossing in het verhaal. De voorwaarde is dat de investering binnen een redelijke termijn moet kunnen terugverdiend worden, we over voldoende gebruiksgemak beschikken, de grondstoffen vlot verkrijgbaar zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag heeft de zon 450 l van 15 naar 23 graden verwarmd. Dit staat voor ongeveer 4.5 kwh. Niet erg veel, maar toch goed voor 0.5m3 gas dat we anders hadden moeten verstoken. Bovendien is het winter, was er maar een waterzonnetje en liggen de temperaturen erg laag. Zodra de zon maar een beetje schijn schieten de temperaturen omhoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de definitieve rekening gekregen voor de installatie. De kosten vallen fors hoger uit dan gebudgetteerd omdat we een paar inschattingsfouten maakten :

 

- door het gebruik van vooral koperen koppelstukken en -buizen valt de rekening bijna 1000€ hoger uit dan begroot.

 

Totale kosten 6800€ met een subsidie van 2700€, dit maakt een eigen inbreng van 4000€.

Om de investering te verantwoorden moet het systeem 500€ per jaar op de verwarmingsrekening besparen. Dat is iets meer dan voorzien. Om dit te realiseren wil ik toch nog een paar maatregelen nemen :

 

- in het tussenseizoen gaat de verwarming uit waardoor 50 à 75 € extra wordt bespaard op gasverbruik. De zon zal de warmwaterbehoefte moeten opvangen.

- een elektrische weerstand wordt in het systeem gemonteerd waardoor mijn overschot aan elektriciteit in de boiler 'geblazen' wordt, goed voor 1500 kwh per jaar à 0.1€/kwh (gasprijs) is een bijkomende besparing van 150€.

 

In combinatie met een lager gasverbruik komen we zo (krap) op een besparing van 500€.

 

Voor dit jaar lijkt het er op dat we de target ongeveer zullen behalen. We verbruikten sinds 01.05.14 ongeveer 600m3 gas, goed voor ongeveer 7000 kwh.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koper is duur, het voordeel is dat het lang mee gaat :) Kunststof leiding had mogelijks ook een optie geweest die goedkoper was uitgevallen.

ik denk dat koper beter is en adhv andere posts denk ik dat @lewieke meer voor kwaliteit kiest

ps heb de tekst van gorki nooit in prepper perspectief bekeken maar inderdaad toepasselijk :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke: mooie prestatie. Ik heb respect voor mensen die zo iets op zich nemen.

Goed verhaal ook, mooie foto's EN het werkt ook nog ;-)

 

Het is nog een beetje afwachten of ik het ding rendabel krijg. In elk geval schiet de temperatuur omhoog zodra er een heldere hemel is. Dit is de slechtste periode van het jaar.

 

De volgende stap die we nemen is een bijkomende isolering van onze woning (die op zich al redelijk energiezuinig is). We willen de energiezuinigheid op een hoger niveau tillen omdat we er van uit gaan dat energie in de toekomst alleen maar schaarser wordt. We hebben met zekerheid onze onafhankelijkheid vergroot, alleen de mate waarin is nog niet helemaal duidelijk, dat is nog even wachten en rekenen. Binnen een jaar kan ik de situatie inschatten.

 

Daarnaast is nog een ander doel bereikt. Ons steeds waardelozer wordend banksaldo is gereduceerd en nuttig geïnvesteerd. Ook dat stemt mij gelukkig. Het zal al een slimme politicus moeten zijn die hier nog belastingen op wil heffen. Voor de rest van onze spaarcenten zoeken we nog een bestemming.

 

Waar ik nu in gedachten mee speel is het kopen van een tweedehands pellet-cv-ketel. Die kan ik in principe aansluiten op de nieuwe installatie, vergroot ik de onafhankelijkheid van monopolisten, maak ik het heffen van belastingen (en bijkomende lasten op aardgas) moeilijker. Het zou me ook toelaten om pellets te kopen in het buitenland (lees Nederland, Frankrijk, Oost-Europa) waardoor ik minder afhankelijk word van de overheid. Eventueel zouden we met een aantal particulieren een oplegger van 35t pellets kunnen aanschaffen en die buiten het normale circuit om kunnen verdelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is nog een beetje afwachten of ik het ding rendabel krijg. In elk geval schiet de temperatuur omhoog zodra er een heldere hemel is. Dit is de slechtste periode van het jaar.

 

De volgende stap die we nemen is een bijkomende isolering van onze woning (die op zich al redelijk energiezuinig is). We willen de energiezuinigheid op een hoger niveau tillen omdat we er van uit gaan dat energie in de toekomst alleen maar schaarser wordt. We hebben met zekerheid onze onafhankelijkheid vergroot, alleen de mate waarin is nog niet helemaal duidelijk, dat is nog even wachten en rekenen. Binnen een jaar kan ik de situatie inschatten.

 

Daarnaast is nog een ander doel bereikt. Ons steeds waardelozer wordend banksaldo is gereduceerd en nuttig geïnvesteerd. Ook dat stemt mij gelukkig.

:D

 

Het zal al een slimme politicus moeten zijn die hier nog belastingen op wil heffen. Voor de rest van onze spaarcenten zoeken we nog een bestemming.

Dat is de goden verzoeken.... NIET DOEN!

 

Waar ik nu in gedachten mee speel is het kopen van een tweedehands pellet-cv-ketel. Die kan ik in principe aansluiten op de nieuwe installatie, vergroot ik de onafhankelijkheid van monopolisten, maak ik het heffen van belastingen (en bijkomende lasten op aardgas) moeilijker. Het zou me ook toelaten om pellets te kopen in het buitenland (lees Nederland, Frankrijk, Oost-Europa) waardoor ik minder afhankelijk word van de overheid. Eventueel zouden we met een aantal particulieren een oplegger van 35t pellets kunnen aanschaffen en die buiten het normale circuit om kunnen verdelen.

Iets waar ik ook al langer over denk... Pellets zijn goed te stapelen in zakken, hebben vrij hoge energie densiteit en als dat parallel kan werken met de gasgestookte centrale verwarming, zie ik mogelijkheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:D

Iets waar ik ook al langer over denk... Pellets zijn goed te stapelen in zakken, hebben vrij hoge energie densiteit en als dat parallel kan werken met de gasgestookte centrale verwarming, zie ik mogelijkheden.

 

Het systeem is nu polyvalent inzetbaar. Alle soorten energiebronnen kunnen aangesloten worden op mijn boiler. Zo wil ik in de toekomst kunnen 'springen' naar de goedkoopste energiebron.

 

- Na ontvangst van de subsidies wordt een elektrische weerstand ingebouwd (al aangekocht) die mijn overproductie opstookt.

- Een warmptepomp kan aangesloten worden

- Een houtvergassings- of pelletkachel

- ...

Kortom alles wordt mogelijk. Daarnaast heb ik nog wat andere ideeën in mijn hoge hoed zitten, maar daarvoor staat mijn project nog niet ver genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdens mijn laatste verbouwing van de badkamer op de eerste verdieping hebben we direct een WTW unit aangebracht voor het douchewater. Deze warmteterugwinning buis warmt het koude aanvoerwater alvast op met de restwarmte wat anders door de afvoer zou verdwijnen.

 

wtw.JPG.a2fb391e362a137502c674aa5b2dd19d.jpg

 

wtw1.JPG.68cfe6e729df7a224a71d11d62d56ba8.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Een zoveelste overval van de overheid op mijn portefeuille. Binnekort krijg ik een belasting in bus geschoven voor gebruik van het stroomnet. Samengevat : Er bestond en subsidieregeling waarvan ik gebruik maakte, nu komt er dus een belasting op het gebruik van het net als buffer. De hele namiddag al ben ik ziedend van woede en zoek ik oplossingen om die belasting te omzeilen.

 

Om dat te bereiken moet ik natuuriljk eerst de stroom verbruiken op het ogenblik dat ie geproduceerd wordt. Aangezien het moeilijk (en duur) is om stroom op te slaan zijn er nog een paar mogelijkheden :

 

- de stroom omzetten in warmte (en opslaan in de zonneboiler)

- de stroom omzetten in koude (vriezer, airoc, ...)

- de stroom opslaan in batterijen (fiets- ...)

 

Er stellen zich een paar problemen. Omdat ik werk met een ferrarismeter die terugdraait weet je dus niet hoeveel je exact teruglevert. Om dat op te vangen moet je dus :

 

1/ de zonnestroom meten

2/ de verbruiksstroom meten

3/ het verschil berekenen

4/ de vraag sturen in functie van het overschot

 

 

Na een middagje speuren op het net vond ik de beste en eenvoudigste oplossing :

 

[ATTACH=CONFIG]15408[/ATTACH]

 

De overproductie aan stroom wil ik inzetten om mijn boiler te verwarmen. Dit zal me -in combinatie met mijn heat pipes- toelaten om minder gasafhankelijk te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nu komt er dus een belasting op het gebruik van het net als buffer

 

Ik kon via google geen nieuws hierover vinden, gaat die belasting hetzelfde werken als in NL (BTW per teruggeleverde kWh)? Op dit forum is de nederlandse situatie besproken in andere topics; BTW op aanschaf van ze zonnepanelen ed kun je terugvragen, als je niet teveel terugleverd dan val je onder de kleine ondernemersregeling en hoef je geen BTW af te dragen.

 

Volgens mij kun je in NL gratis een meter met terugtelmechanisme krijgen als je jouw installatie aanmeld bij de netbeheerder, niet aanmelden kan ook maar dan ben je iets van €350 kwijt als je zo'n nieuwer model meter wilt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@dR3 heb je een oude zwarte meter draait gewoon terug.

Voordeel daarvan is dat je minder Inkoopt in plaats van terug levert.

Je krijgt namelijk minder euro per kwh wat je terug levert dan dat je normaal betaald per kwh.

Voorbeeld: Bij een nieuwe slimme meter betaal je bijvoorbeeld 22 cent en kopen ze voor 18 cent.

Oude meter draait terug dus je verbruik (die 22 cent) is lager dus op papier krijg je dan dus 22 cent per kwh.

Maar je zit nog wel met die btw rompslomp dus genaaid word je toch wel.

Nederlandse regelgeving.

 

En die nieuwe meter willen ze je gaan verplichten.

Hier komt er voorlopig geen een te zitten

 

België is helemaal op hol geslagen met regels en subsidies dat kan @lewieke beter uitleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een gejammer allemaal.

In de tijd voor de zonnepanelen moesten we gewoon betalen.

 

Met een ferrarismeter krijg je 1 op 1 retour (bespaar je)

 

In Holland is een slimme meter niet verplicht. Sterker nog als je weigert en je oude zwarte doosje gaat kapot dan moeten ze die gewoon vervangen door eenzelfde type.

 

Natuurlijk vind de nuon-nen onder ons het niet leuk dat Jan Modaal onafhankelijk wordt en dus zal men keer op keer weer proberen om hem/haar een poot uit te trekken. Maar is dat ook zo ? Gewoon betalen voor wat je krijgt is toch niet zo erg.

En zeg nu eerlijk we betalen toch niets voor al die kabels in de grond en in de lucht.

 

Als we moeten betalen is veel oneerlijk. Maar die lichtjes in de kerstboom moeten aan. En vuurwerk zal knallen. Tis maar net hoe de pet staat.

 

Wil je onafhankelijk zijn ? Wees dan een prepper en laat je afsluiten. Dan betaal je niets en ben jezelf baas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Belgische situatie :

 

Tot voor een jaar

- subsidies voor geleverde stroom, afhankelijk van het moment van installatie

- belastingkorting op aankoop panelen

- geen netvergoeding voor het gebruik van het net

- btw 6% op de panelen bij een woning ouder dan 5 jaar

 

Nu :

- voor nieuwe is er geen subsidie

- geen belastingaftrek

- wel netvergoeding

 

In beide situaties een ferrarismeter die terugdraait. Je gebruikt het net als buffer maar krijgt een faktuur van (afhankelijk vab de distributeur) ongeveer 100€ per 1000kva die je omvormer aankan. De belasting is forfaitair en houdt geen rekening met je reële productie, ligging, ... . In mijn geval betaal ik 400€ per jaar, waaree je tegenwoordig 2800 kwh koopt. Aangezien mijn verbruik tegenwoordig hooguit 3000 kwh is, had ik me de investering wel kunnen besparen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het niet... ofwel krijg je groene stroomcertificaten en wordt je dus bovenop de teruggeleverde stroom welke verrekend wordt aan dezelfde prijs als waarvoor je afneemt (geen slimme meter)

betaald en moet je niet jammeren dat je extra netbufferbelasting betaalt, ofwel krijg je geen groene stroomcertificaten uitbetaald en weet de overheid NIET dat je het net als buffer gebruikt en hoef

je ook geen netbufferbelasting te betalen (Deze laatste is toch forfaitair, dus wat je ook doet, je betaalt?)

 

Het is of het één, of het ander. Dat onze overheid niet verstandig omspringt met haar geld en dit nu enigszins 'rechttrekt' op haar zo superieure manier die in jouw vlees snijdt lewieke, dat had zelfs

een blinde zien aankomen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het niet... ofwel krijg je groene stroomcertificaten en wordt je dus bovenop de teruggeleverde stroom welke verrekend wordt aan dezelfde prijs als waarvoor je afneemt (geen slimme meter)

betaald en moet je niet jammeren dat je extra netbufferbelasting betaalt, ofwel krijg je geen groene stroomcertificaten uitbetaald en weet de overheid NIET dat je het net als buffer gebruikt en hoef

je ook geen netbufferbelasting te betalen (Deze laatste is toch forfaitair, dus wat je ook doet, je betaalt?)

 

Het is of het één, of het ander. Dat onze overheid niet verstandig omspringt met haar geld en dit nu enigszins 'rechttrekt' op haar zo superieure manier die in jouw vlees snijdt lewieke, dat had zelfs

een blinde zien aankomen...

 

Ik krijg natuurlijk wel GSC's en IK had 'm wel zien aankomen maar veel anderen niet. Het leggen van panelen netgekoppeld is een overtreding van de regelgeving die naar goede belgische gewoonte waarop zeer zware straffen staan. Mijn persoonlijke situatie is wèl nogwinstgevend. Bovendien heb ik een eenvoudige oplossing als het een verliespost wordt. Dan gaat de stekker er uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn geval betaal ik 400€ per jaar, waarmee je tegenwoordig 2800 kwh koopt. Aangezien mijn verbruik tegenwoordig hooguit 3000 kwh is, had ik me de investering wel kunnen besparen.

 

Met €400 p/j en de overige kosten voor transport, huur meter, administratie, belasting wordt het wel interessant om nog eens na te rekenen of een off-the-grid oplossing goedkoper wordt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...