Ga naar inhoud
GENEGEERD

Onbekend terrein voor vele


Jtbhunter

Aanbevolen berichten

Ik heb me huis te koop staan. Waarschijnlijk maak ik als ik het al verkocht krijg aardig wat schuld. Tja, verlies lopen iedere maand is ook geen optie. Thuis werd ik gek vsn de muren. Tja alles kost geld helaas.

 

Dus ik ben terug gegaan naar mijn bekent terrein. Ik had een zeilbootje gekocht, omgebouwd zodat het een beetje leefbaar is. Van de winter zijn kou en eenzaamheid de zwaarste problemen. Voordeel vanaf het water is dat je alles zelf in de hand hebt. Ik heb kennissen dus dat scheelt ook kwa lig plaats. Ik hoop uiteindel iets groter te kopen, ik heb me groot vaarbewijs dus kwa lengte geen begrenzing.

 

Voordelen van op het water wonen en leven is sowieso dat je alles zelf in de hand hebt. Voldoening als je het goed regelt is groter. Heb je last van de buurman, dan gooi je je touwtjes los en gaat verder.

 

Omdat je op een boot toch al accu's hebt, zijn zonnepanel makkelijk er bij.te zetten. Warmte is beste vanaf een hout kachel, besef wel dat de lucht toevoer vanaf buiten komt. Maak een externe verbranding. Besef ook dat je dan een aardig hout voorraad moey hebben. Grote en isolatie bepalen voor een groot gedeelte het verbruikt.

 

Meeste grotere boten/schepen hebben een genarator voor stroom. Alles aan boord kan je omrekenen naar diesel. Nu dit is juist dat gene wat je zo min mogelijk wilt gebruiken. Wind genarators zijn aanboord vaak onhandig helaas, hoewel de modele nu vaker meerdere keuzes hebben dan alleen de klasieken molen met wieken.

 

Natuurlijk zijn er veel onpraktische rede te befenken als je vanaf het eater leefd. Vervoer aan de wal is al 1 ding. Dagelijks werken aan de wal verplicht men tot een beperkte plek. Je bent op jezelf gewezen is kan in je voor en nadeel werken.

 

Skills moet men sowieso ook ontwikkelen. Je moet verstand hebben van heel de boot. Als je andere mensen jou problemen telkens laat oplossen dan zal je je hooft vanzelf een x stoten. 1 van de zaken wat ik mezelf laatst geleerd heb is het breien van een drijfnet of warnet. Hoewel het illegaal is dit te gebruiken net als fuiken is deze skills zeer belangrijk.

 

Vroeger was ik een echte sport visser, totdat er iets knapte. Ik vind gericht vis vangen, vangen naar behoefte en gericht op 1 soort persoonlijk niet erg. Erger vind ik sport vissers die vissen traumatiseren en terug zetten. Vis naar behoefte en zet niks terug en gebruik alles. Ik geloof dat dat beter is voor de vis stand. Vissen is een oude skill juist om te overleven. Vissen voor je eigen fun, ik vind het egoistisch.

 

Het gekken van een war netje breien is eigelijk de simpelheid ervan. Ervaring komt erna vanzelf dus verwacht eerste netje niet perfect. Overal rond de wereld ligt er wel stukken scheep touw op stranden. De nylon touwen zijn het beste. Met een stukje scheeptouw van 1,5m kan je makkelijk al een netje van 6m breien. Het is alleen heel wat werk om het touw los te pluizen en stukjes aan mekaar te knopen.

 

Dus geef mij maar het water. Al dat gezeik aan de wal, hehe typische landrotten gedrag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Jtbhunter, op een boot ga je toch niet stoken met hout. :confused:

 

Ik heb vorige week een petroleum-kacheltje gekocht die afkomstig is van een rijnaak.

Bij continue gebruik (dag&nacht) verbruikt het zo'n 10 ltr./maand... en dan is het bloedje warm in je kajuit(je).

Tegelijkertijd kun je er ook nog een lekkere stoofschotel of soepje op bereiden, en dient het als een lichtbron.

 

Dus, ik zou zeggen, WEG met die houtkachel. :cool:

 

Gr. en suc6, Martin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien heb je al alternatieve verlichting zoals olielampen en olieverwarming. Niet alleen maar op elektra blindvaren.

Ik heb een kennis die ook al zijn leven lang heeft gevaren en overal verstand van heeft. Maar afgelopen voorjaar viel de stroom uit in zijn jacht.

Dus donker en koud, geen verlichting. Was niet snel te vinden. Einde vakantie overdag naar huis gevaren. Kan denk ik dan zonder elektra.

Dus wil er maar mee zeggen dat je vooral op het water niet alleen maar op elektra kunt rekenen.

(Zoals @CrossbowClan al aangeeft is petroleum een goed alternatief voor olielampen en verwarming

Je kunt er zelfs een mooie bootverlichting van kopen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb me huis te koop staan. Waarschijnlijk maak ik als ik het al verkocht krijg aardig wat schuld. Tja, verlies lopen iedere maand is ook geen optie.

 

Je kan alleen winst of verlies maken zodra je de woning verkoopt, ook al verwacht ik dat de huizenprijzen voorlopig blijven dalen; dat hoeft niet het geval te zijn bij jou. Ik las trouwens een paar dagen geleden op de belastingdienst website, dat je de rente over de restschuld mag aftrekken v/d belasting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ieder zijn ding. Heb vorig jaar ook een boot gekocht. Gelderblom sportfisherman. Maar als je even geen voortstuwing hebt dan ben je overal aan

overgeleverd. Stroming, wind en de goden. Je raakt zo aan lager wal. (4x gehad)

 

Heb dat ding weer weggedaan, voor mij nooit geen bootje meer.

 

Petroleum stoken, of gas geeft vocht als bijproduct. Niet fijn met je voorraad eten aan boord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien is dit typisch landrotten gedrag maar zou je je tuin niet gaan missen? ik heb bijvoorbeeld al na een paar dagen dat ik toch graag weer even langs mijn moestuin wil lopen om te kijken hoe het met de plantjes gaat en kijken of ik wat kan verbeteren aan mijn regenwater opvang systeem. misschien zijn er op een boot wel net dit soort dingen te doen maar ben toch nieuwsgierig.

 

mvg, Mp

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jtbhunter, op een boot ga je toch niet stoken met hout. :confused:

 

Ik heb vorige week een petroleum-kacheltje gekocht die afkomstig is van een rijnaak.

Bij continue gebruik (dag&nacht) verbruikt het zo'n 10 ltr./maand... en dan is het bloedje warm in je kajuit(je).

Tegelijkertijd kun je er ook nog een lekkere stoofschotel of soepje op bereiden, en dient het als een lichtbron.

 

Dus, ik zou zeggen, WEG met die houtkachel. :cool:

 

Gr. en suc6, Martin.

 

Kun je me meer vertellen over die kachel!? 10 liter par maand..... lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. Ik stook in een een 2.4Kw petroleum kachel ongeveer 3 liter per nacht!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je me meer vertellen over die kachel!? 10 liter par maand..... lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. Ik stook in een een 2.4Kw petroleum kachel ongeveer 3 liter per nacht!!

 

Klinkt realistisch... 2,8Kw petroleumkachel hier, draait ongeveer 4 uur op een liter, op vol vermogen.

Een kajuit is wel een stuk kleiner dan mijn woonkamer uiteraard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een kleine ruimte zoals en kleine kajuit zou men een olielamp kunnen nemen die ook behoorlijk warmte afgeeft, zoals de Dietz Jupiter 2500.

Deze verbruikt 2 liter in 72 uur. dus bij benadering kan je dan met 10 liter per maand uit. Dus niet 24 uur per dag aan maar wel elke avond en eventueel een gedeelte van de nacht. Wel goed ventileren uiiteraard.

Dan is er zowel licht als warmte, wel de Zibro Kristal gebruiken is beter voor de gezondheid. Kost nu zo'n 55 euro per 20 liter.

Een petroleum stel om op te koken en zuinig aan doen dan kan het misschien net met 20 liter petroleum. Dus voor 1 maand

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je me meer vertellen over die kachel!? 10 liter par maand..... lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. Ik stook in een een 2.4Kw petroleum kachel ongeveer 3 liter per nacht!!

 

Misschien is het een 0,24Kw brander? In een kleine ruimte met evt goede isolatie hoef je minder te stoken dan in een grote ruimte. Overigens ben ik ook benieuwd naar het merk/type.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, opslag en tuin is beste aan de wal. Toch hoeft dit geen punt te zijn.

 

voordeel van hout is dat het er altijd wel is. Je wilt niet open vuur aan boord hebben. Dan heb je een koolmonixide gevaar. Benxine, gas etc ook altijd verwijderen. Simpel weg, een boot is een badkuip, zware gassen blijvrn hangen. Mijn verwarming nu is een standkachel. De verbranding lucht zuigt hij van buiten. Dus dit is extrene verbranding.

 

Water is net een jungle. Goede voorbereiding is belangrijk. Probeer daarom 2 vormen van aandrijving te hebben. Als zeilboot zijnde is het iets makkelijker. Als je alleen een binnen motor hebt, dan kan een buiten boord motor rekje met 5 pk motor al genoeg zijn. Bij grotere boten kan je denken aan ern bij bootje. En buiten dat alles behoor je ook een anker klaar te hebben.

 

Op het water ben je afhankelijk van jezelf, goede voorbereiding is halve werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een kleine ruimte zoals en kleine kajuit zou men een olielamp kunnen nemen die ook behoorlijk warmte afgeeft, zoals de Dietz Jupiter 2500.

Deze verbruikt 2 liter in 72 uur. dus bij benadering kan je dan met 10 liter per maand uit. Dus niet 24 uur per dag aan maar wel elke avond en eventueel een gedeelte van de nacht. Wel goed ventileren uiiteraard.

Dan is er zowel licht als warmte, wel de Zibro Kristal gebruiken is beter voor de gezondheid. Kost nu zo'n 55 euro per 20 liter.

Een petroleum stel om op te koken en zuinig aan doen dan kan het misschien net met 20 liter petroleum. Dus voor 1 maand

 

Dat is een mooie lamp! Ik heb naast mijn 2.4 Kw petroleum kachel ook nog een Petromax 500, geeft veel licht en behoorlijk warmte. Hier kan volgens mij als extra ipv een gloeikousje een hitte straler ingezet worden. http://www.olielampen.nl/downloads/Radiator.pdf

 

 

Ik koop 20 liter voor 22 euro in Frankrijk :) en die vaatjes bewaar ik voor diesel. Heb er 3 in nl (60 liter achterin en 60liter in de tank, genoeg voor de hele reis).

Ook is zo'n multifuel stove (loopt nog een ander draadje over) mogelijk bruikbaar als je er een pannetje schoon zand op zet. Deze maak je warm en laat je stralen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hakin9, @Raycoupe, @Tom en @dR3

 

Ik heb me dan waarschijnlijk slecht laten voorlichten... heb hem vorige week gekocht van een kennis en die heeft dat gezegd, of ik heb hem verkeerd begrepen. :o

 

Er zit veel verf op, dus ik moet hem nog schoonmaken, maar nu zie ik op de voorkant de naam KOGY staan (weet niet of dat de merknaam of dealernaam is) en op de zijkant staat Model 500.

Meer info heb ik op dit moment niet. Zal binnenkort eens een foto posten.

Bij de prijs zat ook een 3-pits brander waar 1 pan op kan staan. Daarop staat Origineel Haller.

 

In elk geval bedankt voor de info... nu weet ik beter hoeveel petroleum ik moet opslaan. :D

 

Gr. en suc6, Martin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hakin9, @Raycoupe, @Tom en @dR3

 

Ik heb me dan waarschijnlijk slecht laten voorlichten... heb hem vorige week gekocht van een kennis en die heeft dat gezegd, of ik heb hem verkeerd begrepen. :o

 

Er zit veel verf op, dus ik moet hem nog schoonmaken, maar nu zie ik op de voorkant de naam KOGY staan (weet niet of dat de merknaam of dealernaam is) en op de zijkant staat Model 500.

Meer info heb ik op dit moment niet. Zal binnenkort eens een foto posten.

Bij de prijs zat ook een 3-pits brander waar 1 pan op kan staan. Daarop staat Origineel Haller.

 

In elk geval bedankt voor de info... nu weet ik beter hoeveel petroleum ik moet opslaan. :D

 

Gr. en suc6, Martin.

 

Het belangrijkste onderdeel is voor je model nog te krijgen :), de kous: http://www.poele-petrole.com/meche-sh5-rca86-hsh5-poeles-a-petrole-cosmos-eurostove-kogi-toyoset-zibro/product_info.php/products_id/38/language/en?osCsid=4c18a1f67a660bc07736e27defd66e82

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Dan is er zowel licht als warmte, wel de Zibro Kristal gebruiken is beter voor de gezondheid. Kost nu zo'n 55 euro per 20 liter.

 

Die Dietz ziet er goed uit, zelf heb ik een 'Feuerhand 276 stk 70' goed voor 70 uur. Ik kan de thread niet meer vinden, maar ik las een paar jaar terug dat de Zibro Kristal knal hetzelfde is als de 99% pure lampenolie van de Action. Momenteel aan €1.99 de liter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...