Ga naar inhoud
GENEGEERD

FFP3 masker te gebruiken na vervaldatum?


Aanbevolen berichten

Vraagje: ik kan een leuke hoeveelheid FFP3 maskers kopen voor een heel zacht prijsje. Het addertje is dat de vervaldatum inmiddels ruim is verstreken.

Mijn insteek in deze aankoop is dat "iets beter is dan niets".

 

Ik zou alleen graag willen weten waarop deze vervaldatum is gebaseerd en of deze maskers ook na hun "THT" nog enigszins veilig te gebruiken zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Vraagje: ik kan een leuke hoeveelheid FFP3 maskers kopen voor een heel zacht prijsje. Het addertje is dat de vervaldatum inmiddels ruim is verstreken.

Mijn insteek in deze aankoop is dat "iets beter is dan niets".

 

Ik zou alleen graag willen weten waarop deze vervaldatum is gebaseerd en of deze maskers ook na hun "THT" nog enigszins veilig te gebruiken zijn?

 

Vooropgesteld dat ze nooit zijn blootgesteld aan de buitenlucht, kun je ze zonder problemen gebruiken.

Het zijn namelijk stofmaskers. Ze filteren alleen stof, geen virussen o.i.d.

Er zitten dus ook geen stoffen in waarvan de werkzaamheid kan afnemen... het is slechts een filter.

 

Gr. en suc6, Martin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

FFP3 zegt alleen iets over het type filter, maar niets over welk masker ?

Je kan de simpel DHZ maskertje hebben, tot een FFP3 APEX filter op een volgelaatsmasker..

Dus iets zinvols hierover zeggen is onmogelijk...

 

Sorry, ik was inderdaad nogal onvolledig.

Het betreffen half-gelaats maskers met partikelfilter en verstelbare bandjes.

 

@Wolverine. Ik snap je insteek. We hebben meerdere nieuwe FFP3 maskers mochten we deze nodig hebben.

Het is dan ook geen kwestie van verkeerd bezuinigen op onze gezondheid, maar meer een extra (aanvullende) verzekering.

Mocht de pleuris langer duren dan hebben we deze maskers nog als extra reserve.

Of we kunnen vrienden, familie of buren (personen die niets hebben voorbereid) deze maskers geven zodat ze zich in ieder geval nog iets kunnen beschermen,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is ook het merk en type van belang.

 

Een Dräger X-plore® 1330 FFP3: met uitademventiel, kent nu eenmaal andere aanbevelingen dan de 3M ™ 8835 Stof/nevel/metaaldamp-masker.

 

de voldoen beide aan FFP3, ze zijn beide witte dikke stoffen filters, ze hebben beide een uitademventiel,

Er zijn ook FFP3 maskers zonder uitademventiel, en die gaan aanzienlijk korter mee in gebruik. Echter daar kan het ventiel niet beschadigen.

 

Ik begreep, dat er vaak ook actieve kool in dit soort filters zitten, en die langzaam hun werking min of meer verliest.. Echter de gebruiksaanwijzing van de fabrikant is min of meer leidend toch ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey hallo.

Ik vroeg me eigenlijk af waarom je bezuinigd op je eigen veiligheid!?

 

Het rubber uitademventiel zou uit kunnen drogen waardoor het gaat lekken en je dus bij inademen niet meer door de filterstof ademd.

Ikzelf zou nieuwe kopen...

 

Bezuinigen op veiligheid hebben ze hier patent op.

FFP3 masker tegen MERS Ziekte(zucht)

Mensen dit zijn maskers die ik gebruik bij een verbouwing om stof tegen te houden.

Leuk voor de prep shop om mensen geld uit hun zak te toveren maar geeft geen garantie tegen een virus!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bezuinigen op veiligheid hebben ze hier patent op.

FFP3 masker tegen MERS Ziekte(zucht)

Mensen dit zijn maskers die ik gebruik bij een verbouwing om stof tegen te houden.

Leuk voor de prep shop om mensen geld uit hun zak te toveren maar geeft geen garantie tegen een virus!

 

Beetje domme aanname, om te stellen dat ze tegen virussen verkocht/gekocht zijn.

Is die discussie al niet gevoerd?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijke beschermingsmiddelen, beschermen alleen als ze juist gebruikt worden.. Een halfgelaatsmasker FFP3 beschermt (Mits goed gebruikt) prima tegen besmettingen met de toegangsweg de luchtwegen, slijmvliezen in neus en mond. Zeker als de besmettingshaard in minuscule druppelvorm rond waard.

Alleen dit soort maskers beschermt, niet op huid op huidcontact, slijmvliezen bij ogen en oren, daarvoor zijn aanvullende maatregelen nodig.

 

Bron, Transmissieroute, incubatietijd en besmettelijkheid, Besmettelijke periode zijn per ziektebeeld, belangrijk te weten.. Het RIVM website is een prima bron van informatie in deze, Daarnaast vind je veel op WIP.NL , zoek daar even naar procedures voor ambulancediensten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

Ik heb zitten zoeken op internet om te kijken hoelang je maskertjes zoals die de prepshop nu verkoopt kunt gebruiken als je ze eenmaal uit de verpakking hebt gehaald. De consensus lijkt te zijn dat je ze kunt blijven gebruiken totdat de elastiekjes verdrogen of breken, of tot het neusklipje niet meer goed werkt. Kortom, zolang er een goede sluiting is kun je 'm blijven gebruiken. Of dit nu hetzelfde is bij gebruik alleen tegen stofdeeltjes of dat dit ook zo is bij gebruik tegen virussen is mij nog steeds niet helemaal duidelijk geworden bij het zoeken op internet.

 

Iemand hier een andere mening of meer info over?

 

Als het inderdaad zo is dat je ze zolang ze maar goed sluiten kunt gebruiken zou je er aan een stuk of 30 zat hebben. Weekje tot 10 dagen zal ie 't wel blijven doen als je er niet op gaan zitten of ze opvouwt. Kortom, voorzichtig mee omgaat.

Wel wordt op 1 van de sites die ik heb bekeken (zijn er teveel om te linken, bovendien heb ik de url's niet bewaard. Ben al een paar dagen af en aan aan het zoeken) aangeraden om als je ze even afdoet ze op te hangen. Zo kan eventele vochtigheid door ademen verdampen. Stop je ze in een plastic zakje tot de volgende keer, dan kan die niet en kunnen er schimmels etc.. gaan groeien die op zich weer minder leuk zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@phaelin ik heb regelmatig met snuitjes gewerkt (ander woord voor de wegwerp FFP3'tjes) het zijn niet voor niets wegwerp maskertjes.. Na gebruik weggooien dus..

En als je ze even afdoet, hang je ze even onder je kin, althans zo deden wij dat, of gewoon op je voorhoofd.. hahaha.. (bij stofbelasting)

Enige punt is de veroudering van de elastieken en het ontluchtingsklepje....

 

grts Wisks

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...
Ik wil zelf voor in mijn schooltas FFP3 maskers kopen. Kan je die van de prepshop hergebruiken? En waar kan ik er anders van die dunne kopen?

Mvg,

Dauntless

 

Standaard FFP3 maskertjes kan je slechts 1x gebruiken, idem met de "dunne" waar je naar verwijst.

 

ik gebruik de FFP3 maskertjes van de prepshop als ik thuis in mijn werkplaast bezig ben omdat het de enige zijn dat ik tot nu toe gevonden heb waarvan m'n bril niet bedoomd raakt :)

(of een chemicalien-masker van 3M, die zitten ook lekker)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 jaren later...

Wij vragen ons af nu er een tekort is aan maskers waar door de zorg in nood komt, wij ze niet te desinfecteren, en weer klaar voor hergebruik, dat is toch beter dat dat de zorg moet inkrimpen.

Heeft iemand daar misschien een verlossend antwoord op, waar de zorg iets aan kan hebben.

Misschien de heer @vheeswijk???

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden, JJ&A zei:

Wij vragen ons af nu er een tekort is aan maskers waar door de zorg in nood komt, wij ze niet te desinfecteren, en weer klaar voor hergebruik, dat is toch beter dat dat de zorg moet inkrimpen.

Heeft iemand daar misschien een verlossend antwoord op, waar de zorg iets aan kan hebben.

Misschien de heer @vheeswijk???

 

Ik ken deze maskers niet. Ik kan er niets zinnigs over zeggen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is al heel lang geen aandacht voor voorraden voor dit soort calamiteiten.   En in de zorg en groothandels wordt eigenlijk alleen nog gewerkt met just-in-time logistiek. 

In de zorg werden nog nauwelijks Persoonlijk beschermingsmiddelen gebruikt als FFP3 maskers.   Om dat dit soort besmettelijke infectieziekten in Nederland zeer zeldzaam waren. 
En meestal werden chirurgische maskers gezien als adequate maskers.   Dat zijn ze trouwens niet.  Ze zijn bedoeld om de patiënt niet te besmetten, maar niet om de drager te beschermen.

Veel van dit soort middelen worden niet meer in Nederland gemaakt. En we zijn dus afhankelijk van voorraden van groothandels.  Een chirurgische masker of een FFP3 masker kan NIET gedesinfecteerd worden, en daarna de zelfde vorm van bescherming leveren.  De meeste zijn allemaal bewust disposable. 

Er is een te kort, en omdat dit nu in heel de wereld speelt, kunnen de fabrikanten niet zo snel produceren en logistieke keten vullen. 
De enige reden waarom men tegen burgers framed dat maskers niet werken,  is ook dat hier hamsteren voorkomen wordt. 

Wil je beschermen tegen druppelbescherming als een virus,  is alleen een masker niet voldoende, zeker niet als je zorg moet verlenen dus een dichte nabijheid hebben. 
Ik heb hier eerder 2015 al iets overgeschreven.



 


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 15-3-2020 om 20:42, JJ&A zei:

Wij vragen ons af nu er een tekort is aan maskers waar door de zorg in nood komt, wij ze niet te desinfecteren, en weer klaar voor hergebruik,

dat is toch beter dat dat de zorg moet inkrimpen.

Heeft iemand daar misschien een verlossend antwoord op, waar de zorg iets aan kan hebben.

Misschien de heer @vheeswijk???

 

Ja mijn idee was nog niet zo slecht:

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/18/waterstofperoxide-geeft-mondkapje-tweede-ronde-a3994196

Een mooi stuk info wat je moet lezen,

misschien zijn er handigerts onder ons die er wat mee kunnen

 

Ook TU Delft geeft adviezen

.https://www.tudelft.nl/2020/3me/maart/tu-delft-werkt-met-reinier-de-graaf-en-vsm-aan-herbruikbare-mondmaskers/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar mij idee kunnen mondkapjes ook behandeld worden met stikstof om ze goed te bevriezen.

Dan kan je ze ook sneller weer gebruiken, en stikstof is voldoende in ziekenhuizen aanwezig en het proces is denk ik niet duur.

 

Ik heb de tip ook door gestuurd,

 

Beste mensen van het UMCG,

Heel misschien heb ik een waardevolle tip voor jullie wat betreft het ontsmetten van de Mondkapjes.

Ze goed behandelen met stikstof, en ze kunnen zo weer gebruikt worden..
Dit graag doorsturen naar de corvid-19 afdeling.

Waarom ik dit doe jullie hebben mijn leven gered.

Kan ik ook een reactie terug krijgen.

Met een hartelijke groet,
Fam *******.
**-**-19**
Verzekering Menzis: *********

 

Update 29-10-2020

Wij gebruiken de mondkapjes na een dag of vier gewoon weer opnieuw dan zijn de virussen wel de pijp uit.

(theoretisch  zouden ze twee dagen kunnen overleven, in druppelvorm maar ook zonder vocht, in de lucht zwevend en op voorwerpen.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...
Op 25-8-2013 om 22:16, Roodhaar zei:

Vraagje: ik kan een leuke hoeveelheid FFP3 maskers kopen voor een heel zacht prijsje. Het addertje is dat de vervaldatum inmiddels ruim is verstreken.

Mijn insteek in deze aankoop is dat "iets beter is dan niets".

 

Ik zou alleen graag willen weten waarop deze vervaldatum is gebaseerd en of deze maskers ook na hun "THT" nog enigszins veilig te gebruiken zijn?

Wij hebben nog al wat jaren geleden FFP2 mondneus kapjes gekocht en het verbaasde mij gisteren toen we door een winkelcentrum scharrelden dat deze ook aardig wat geurtjes weg neemt, dat had ik niet verwacht, en dat ook nog omdat ze aardig wat jaartjes geleden zijn gekocht.

Ik zal even kijken wat voor datum er op staat.😉

 

Update.

Datum, gegevens;

AGKI

Art.FMP2

EN 149:2001

0121

 

We gebruiken het al een maand of wat, beter dan de goedkope rommel, die niet een fatsoenlijk aansluiten, laat staan goed filteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Nog steeds heb ik het zelfde mond/neuskapje in gebruik, nog steeds filter hij de meeste geurtjes, en daar mee ook heb bewijs dat deze goed sluitend is, dus ook goed beschermd tegen virussen, dat staat voor mij als een paal boven water..

In tegenstelling tot verschillende andere kapjes die ik heb gekocht en uit geprobeerd, deze sluiten niet goed af en filteren lang niet zo veel geurtjes als bovenstaande filter.

 

De goedkope blauwe mond/neuskapjes gaan met het ademen een beetje van het gezicht afstaan het dunne metaal draadje wat het kapje op de neus goed moet afsluiten is te dun en is daar door niet goed af te sluiten daar heb ik een dikkere draad in gedaan, het is even steviger aandrukken maar sluit dan beter, maar het blijft een grove filter die als een grove zeef is die te veel door laat, en geheel ongeschikt is voor een terdege bescherming, waar men nu pas van af wil, wat een slecht beleid van de overheid.

 

En veel mensen hangen het ook gewoon onder de neus of gebruiken het als onderkin bescherming, en gelijk hebben ze want ze kunnen amper bescherming bieden.

 

En met het uitademing blijft alle vocht in binnen in het kapje en bij lang dragen is het gezicht nat, ook langs het kapje verdwijnt geen vocht omdat het veel beter afsluit dan de andere kapjes.

Dat is mijn ervaring en conclusie 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...