Ga naar inhoud
GENEGEERD

Azijn !


Chinaka

Aanbevolen berichten

Vraag me al geruime tijd af of er mensen zijn die zelf hun azijn brouwen. Appel cider of wijn of gewoon gemengd fruit azijn.

Nu mijn vraag is. Stel je woont in een stad en je wil een moeder kweken heeft luchtverontreiniging daar geen invloed op?

Of je woont in een omgeving met veel spar bv, heeft dat invloed op het eindresultaat?

Gewoon wat vraagjes voor deze die het weten en mss een boost om mensen aan te zetten tot hun eigen azijn te brouwen.

 

Groetjes Chin

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Wij maken zelf azijn. Heel eenvoudig. De overschotjes van wijnflessen gooien we in een grotere 'kruik', die laten we een paar dagen open staan in de keuken. Daarna doen we er een stukje keukenpapier over met een elastiekje. Dat zet je weg en vergeet je.

 

Na een tijdje gooi je alles door een filterzakje in een nieuwe fles. Waarna je uitstekende wijnazijn hebt. In Frankrijk wordt daar ook wel een vinaigrier gebruik. Ik heb ook wel ns gezien dat n dame er een goede fles Bordeaux in kapte. Dat vond ik er over. De wijnazijn die wij gebruiken in vinaigrettes smaakt verrukkelijk en kan je in de winkel eenvoudigweg niet kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij maken zelf azijn. Heel eenvoudig. De overschotjes van wijnflessen gooien we in een grotere 'kruik', die laten we een paar dagen open staan in de keuken. Daarna doen we er een stukje keukenpapier over met een elastiekje. Dat zet je weg en vergeet je.

 

Na een tijdje gooi je alles door een filterzakje in een nieuwe fles. Waarna je uitstekende wijnazijn hebt. In Frankrijk wordt daar ook wel een vinaigrier gebruik. Ik heb ook wel ns gezien dat n dame er een goede fles Bordeaux in kapte. Dat vond ik er over. De wijnazijn die wij gebruiken in vinaigrettes smaakt verrukkelijk en kan je in de winkel eenvoudigweg niet kopen.

Ik heb dat een paar keer moeten lezen. Jij laat die fles of bokaal wat dan ook een paar dagen open staan.Dus denk ik open en bloot met vrije luchttoevoer. Hmm fruitvliegjes zie ik overal.

Dan dek je het af? Maar die fruitvliegjes en meer heeft vrije toegang gekregen voor een paar dagen.

Dan gaat de boel door een filter, dus ook de basis van azijn de moeder. Kan, het werkt zo. Maar door de moeder te gebruiken / hergebruiken maak je nog betere azijn.

De moeder is die massa die bovenaan komt drijven. Al wat zink is dood. Nu beantwoord dat mijn vraag nog niet maar cool dat je dat ook doet.

 

 

Groetjes Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die fruitvliegjes zorgen dat je wijn azijn wordt. Zij zijn de oorzaak. Eentje is in principe voldoende. Als het eenmaal werkt, dan vul je gewoon je fles aan. Momenteel heb ik een plastic fles 5 l staan met een papiertje over, die staat er zeker al 4 j. Binnenkort haal ik er weer wat azijn uit, dan is er weer plaats voor verse wijn, en zo is de cirkel rond. Bij het filteren wordt alle rommel weggegooid. Je filtert toch niet alles in één keer helder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die fruitvliegjes zorgen dat je wijn azijn wordt. Zij zijn de oorzaak. Eentje is in principe voldoende. Als het eenmaal werkt, dan vul je gewoon je fles aan. Momenteel heb ik een plastic fles 5 l staan met een papiertje over, die staat er zeker al 4 j. Binnenkort haal ik er weer wat azijn uit, dan is er weer plaats voor verse wijn, en zo is de cirkel rond. Bij het filteren wordt alle rommel weggegooid. Je filtert toch niet alles in één keer helder.

 

Ai ! Oke we moeten hier on the same page komen. Het zijn niet de fruitvliegjes die wijn of wat dan ook omzetten in azijn dat zijn goede bacteriën in de lucht.

Bewijs ! Dek je bokaal of fles af met kaasdoek, geen fruitvlieg kan daar in maar je verkrijgt wel azijn.

Maar soit deze wetenschap creëert alleen maar een beter eind product. Dat wil niet zeggen dat jou manier fout is. Maar het idee dat ik vliegjes eet ( Krijg rillingen ) hahaha

Nu ik geef toe dat ik nog nooit een basis van 4 jaar heb gebruikt en dat moet gewoon spectaculair zijn.

Vandaar ook mijn oorspronkelijke vraag. Hoe zit dat in bepaalde omgevingen? Zou dat invloed hebben op je eind product?

 

Groetjes Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij als "wijnliefhebber" is het eerder de vraag hoe voorkom ik dat ik azijn krijg ipv de wijn op zijn hoogtepunt.

Dus azijn maken kan onmogelijk moeilijk zijn?

Gewoon een vruchtensap laten vergisten en laten staan....

 

Ik moet wel zeggen dat ik een fles die niet meer goed is, richting azijn is gegaan, weg mik omdat ik verder zelf eigenlijk geen azijn gebruik....

 

Ik weet dus niet of er een groot verschil is tussen die wijnazijn, wijn die zuur geworden is, en de azijn die je in de winkel koopt.

Als je er de was mee wilt behandelen dan valt de oude rode wijn vaak af tenzij je alles bordeaux rood wil hebben :o

 

Heb wel azijn ergens op de preppersplank staan omdat het volgens een pdf dat ik bij mijn preppersbibliotheek heb staan voor enorm veel zaken bruikbaar is. Helaas is azijn niet onbeperkt houdbaar, dacht ik..

 

Dus aanvullende tips zal ik met belangstelling lezen.

 

Weer een van de 100.000 preppers probleempjes....

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kans

 

Als je natuurlijk véél azijn hebt kan je die weggooien. Als je je azijn lang genoeg laat staan en filtert, dan heb je prima wijnazijn. Doe maar eens de proef op de som. Gewoon eens een fles wegzetten zoals beschreven. De wijnazijn van wijn die jij maakt zal onnoemelijk veel beter zijn dan de chemische rommel uit de winkel. Azijn is bovenal een voedingsproduct. Gebruik jouw eigen azijn eens in de keuken en je wil geen andere meer. voor een slaatje, voor vinegrette, Je zou het kunnen gebruiken voor het inleggen van augurken en komkommers, en alsjeblieft niet voor de was. Je bespaart ook nog eens de aankoop van azijn. Wie het kleine niet eert ... . Volgens mij is dat een probleem opgelost ipv gemaakt. De azijn die ik heb staan is jaaaaaaaaaaaaren oud. Niks mis mee. Witte wijn, witte azijn, rode wijn, rode azijn. 't ziet er nog leuk uit ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kans: Weet niet veel van wijn maar wat ik wel weet is dat wanneer wijn verzuurd het nog geen azijn is.

Het kan dan wel een azijn geur ( zuur ) hebben maar dat staat ver van azijn en zeker van goede azijn.

De reden is eenvoudig, gesloten omgeving.

Is azijn maken moeilijk nee ,zoals wijn gewoon wat fruit laten rijpen en gisten zekers.

En voor al die brouwsels een beetje kennis betreffende de chemie.

Pasteur ondekte de azijnzuurbacteriën ergens in 1800 dacht ik.

Jouw prep azijn zou het goedkope spul moeten zijn waar je mee reiningen kan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms moet je je meerdere erkennen. In juist of fout. Maar vliegen in mijn eten no way! Een gesloten fles wijn die verzuurd is geen bruikbare azijn in pre.

Als dat daadwerkelijk zou zijn zou elke fles wijn van jaren oud gebruikt worden om het meest dure azijn ter wereld te maken. Sorry dat werkt zo niet.

Ik dacht educatief iets op te steken . My bad for now.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@CrossbowClan @Chinaka azijn heeft verschrikkelijk veel toepassingen naast culinair :rolleyes:

http://www.rd.com/home/150-household-uses-for-vinegar/

ik ben geen kenner van azijn hoor maar wikipedia zegt dat de bacterie die wijn omzet in azijn in het hout zit

(iets waar ik me wel wat bij kan voorstellen )

http://nl.wikipedia.org/wiki/Azijn

Voor de prepper is azijn zeker een goed middel want je kan er veel mee desinfecteren !

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 vliegje is er nodig. Vraag maar aan de wijnmakers onder de preppers @Kans Stel dat er op een zomerse avond 1 vliegje in je wijnglas valt, gooi je dan ook gelijk het hele glas weg ? @Chinaka
Oke genoeg is genoeg. Steek je vlieg daar waar ze niet bromt. Azijn wordt verkregen door azijnzuurbacteriën. NIET door jou fruitvliegen. Wat jij doet is alles wat vliegt de kans geven om te kotsen en schijten in wat je nadien lekkere azijn noemt. Even een voorbeeld: Jou open fles wordt niet alleen bezocht door die lieve kleine fruitvliegjes maar ook door "Strontvliegen" Wss een wesp of een bij . Jou oma wijze van azijn maken ( twijfel of die niet beter wisten) zou Pasteur zich laten omdraaien in z'n graf. Ben jij zo een van die mensen die een mol levend begraaft? Hoe naïef kan je blijven?
Link naar reactie
Delen op andere sites

fruitvliegjes zorgen dat je wijn azijn wordt. Zij zijn de oorzaak. Eentje is in principe voldoende
...met alle respect, maar dit is niet wat er gebeurd.

 

De bacterie die nodig is zit in de lucht, en het tijdelijk openlaten van de fles geeft de gelegenheid aan de bacterie het te kunnen besmetten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ook hier word azijn gemakt, nu een hoop mangoschill en pit in een pot met kasdoek erop. door de hoge temperatuur heb je hier binnen 6 weken prima azijn. het is een prima manier om je fruit schill te gebruiken. wij gebruiken ook azijn om schoon te maken.dat en thuis gemakt groene zeep is het enige dat wij in huis hebben.oh ja, je kun ook je haar spoelen met azijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...