Ga naar inhoud
GENEGEERD

Werken aan energie-onafhankelijkheid


lewieke

Aanbevolen berichten

Ik moet t even opzoeken. 15w voor die op 220v, 10w voor die op 24v. Als de stroom uitgaat draait enkel de 24v. De batterij houdt het dan zonder bijladen 24 u.

 

Ik heb ook nog een kleine omvormer gekocht die 17-40v omvormt naar 12v 10a. Die kan ik dan gebruiken om kleine 12v spots te laten werken zodat we heel lang stroom hebben. Nu nog een kleine staande lamp knutselen en de spotjes (die ik nog liggen heb) inbouwen.

@wodan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 114
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Na lang wikken en wegen heb ik uiteindelijk besloten een zonneboiler te plaatsen. Ik voorzie in een ruim gedimensioneerd exemplaar dat tijdens zonnige dagen zal instaan voor de productie van mijn warm water. Om dat op te slaan maak ik gebruik van een 600l rvs boiler. Dit moet me toelaten mijn gasverwarming veel meer en langer uit te laten, zonder aan comfort in te boeten. Binnen uiterlijk 6 weken moet dat project rond zijn. De Vlaamse overheid voorziet in een subsidie van 50%. De besparing op mijn gasfaktuur bedraagt minimaal 250€/jaar. De totale investering kost ongeveer 5000€, plaatsing, aanpassing van de bestaande installatie en papierwerk inbegrepen.

http://www.duitse-zonneboiler.be/Zonnecollectoren.htm

 

Hiermee dringen we ons energieverbruik nog verder terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons nachtverbruik piekte plots. Bij nazicht bleek het verbruik van onze 14 jaar oude vriezer flink de hoogte in te gaan. Het ding stond ongeveer 50% van de tijd te draaien wat erop wijst dat koelgas ontsnapt en het vriezen niet meer optimaal gebeurt. De vrieskast krijgt ook steeds sneller last van aangevroren ijs.

 

We investeerden in een hyperzuinig model van Bosch A+++ 360l. Dit toestel zal 200 kwh per jaar verbruiken en ons toelaten grotere hoeveelheden voedingsmiddelen in te slaan. Dit toestel kwam als beste uit tests in Duitsland. 720€

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amai, 200kwh, damn dat verbruikt zo een ding. Ik zit op een jaarverbruik van 1300kwh alles samen!

Ik vraag me af wat onze frigo verbruikt, en vrij recent model maar de klasse is onbekend.

 

Ik ga eens van die verbruik meterkes kopen denk ik, iemand enige tips waar ik dat goedkoop (online) en goed kan vinden?

 

Was opnieuw gas op steken en dichtingen vernieuwen geen (financieel rendabeler) optie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amai, 200kwh, damn dat verbruikt zo een ding. Ik zit op een jaarverbruik van 1300kwh alles samen!

Ik vraag me af wat onze frigo verbruikt, en vrij recent model maar de klasse is onbekend.

 

Ik ga eens van die verbruik meterkes kopen denk ik, iemand enige tips waar ik dat goedkoop (online) en goed kan vinden?

 

Was opnieuw gas op steken en dichtingen vernieuwen geen (financieel rendabeler) optie?

 

Voor een apparaat van 14 jaar vind ik dat niet. De koelgassen die worden gebruikt mogen enkel gebruikt worden door erkende koeltechnici en dan heb je natuurlijk nog geen garantie dat alles goed gaat werken. Ik vermoed dat we ongeveer de maximale levensduur van het apparaat bereikt hebben. Op de keper beschouwd kost onze koelkast ongeveer 40€ per jaar, dat is aanvaardbaar.

 

200 kwh is minimaal. De vorige was een heel zuinig apparaat maar verbruikte de laatste paar weken ongeveer 1.5 kwh per dag.

 

Die verbruiksmeters (je hebt er maar één nodig, je kan ze roteren tussen je apparaten, koop je gewoon bij Gamma of Hubo. Een basismodel betaal je minder dan 15€, ook bij Conrad kan je ze kopen. http://www.conrad.be

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag zijn mijn 12x 250wp full black zonnepanelen geplaatst.

Het systeem zal circa 2700kw gaan opleveren.

 

Maar wat bij een langere stroomuitval zei ik tegen de installateur (zwager) ?

Want wij preppers denken daar natuurlijk aan;)

 

Hij heeft bij 2 panelen elk een splitter geplaatst met eigen kabels naar binnen.

Dus 2 x 250watt en 2x41volt.

Beide krijgen een eigen digitale laadregelaar van 30amp en max 480watt bij 12v(max input 47v) Deze kosten 30euro per stuk.

 

Verder moet ik nog 2 geschikte tractie accu,s van 12v kopen zonder accuzuur.

Ik vul de accu,s pas met zuur als het echt voor langere tijd foute boel is, zo kan ik de accu,s zonder gebruik gewoon 15jaar opslaan.

 

De zuivere sinus omvormer van 12v naar 220v met 1200w piek en 600w continu is ook besteld.

Deze kost 60euro.

 

De 2 panelen blijven op deze manier gewoon deel uitmaken van het complete systeem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Vandaag afrekening in de bus gekregen voor de verbruikte stroom :

 

400 kwh minder verbruikt dan geproduceerd in dagtarief.

161 kwh verbruikt in nachttarief.

 

Totale afrekening 12.32€ voor een volledig jaar.

 

Door de plaatsing van één teller ipv een dag/nachtteller zal ik volgend jaar alle stroom opgebruiken. Er komt volgend jaar een heffing van ongeveer 250€, vandaar dat ik ook alle stroom wil opsouperen. De overtollige stroom zal worden omgezet in warmte voor de boiler. In de toekomst wil ik een elektrische wagen gebruiken om de stroom op te slaan. Dit is nog niet aan de orde.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag afrekening in de bus gekregen voor de verbruikte stroom :

 

400 kwh minder verbruikt dan geproduceerd in dagtarief.

161 kwh verbruikt in nachttarief.

 

Totale afrekening 12.32€ voor een volledig jaar.

 

Door de plaatsing van één teller ipv een dag/nachtteller zal ik volgend jaar alle stroom opgebruiken. Er komt volgend jaar een heffing van ongeveer 250€, vandaar dat ik ook alle stroom wil opsouperen. De overtollige stroom zal worden omgezet in warmte voor de boiler. In de toekomst wil ik een elektrische wagen gebruiken om de stroom op te slaan. Dit is nog niet aan de orde.

 

Mooi bedrag voor een heel jaar energie. ;-) Zo heb je de investering er snel uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag afrekening in de bus gekregen voor de verbruikte stroom :

400 kwh minder verbruikt dan geproduceerd in dagtarief.

161 kwh verbruikt in nachttarief.

Totale afrekening 12.32€ voor een volledig jaar.

Door de plaatsing van één teller ipv een dag/nachtteller zal ik volgend jaar alle stroom opgebruiken. Er komt volgend jaar een heffing van ongeveer 250€, vandaar dat ik ook alle stroom wil opsouperen. De overtollige stroom zal worden omgezet in warmte voor de boiler. In de toekomst wil ik een elektrische wagen gebruiken om de stroom op te slaan. Dit is nog niet aan de orde.

 

Kijk, daar doe je het voor.

Goed bezig !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Vandaag de laaste halogeens in onze woning vervangen door led-spots. Er was een kleine aanpassing aan de sockets nodig. Die kocht ik van een eindereeks voor 10€. Wie interesse heeft in led-lampen, op vandaag kan ik ze aanbieden aan niet te kloppen prijzen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de laaste halogeens in onze woning vervangen door led-spots. Er was een kleine aanpassing aan de sockets nodig. Die kocht ik van een eindereeks voor 10€. Wie interesse heeft in led-lampen, op vandaag kan ik ze aanbieden aan niet te kloppen prijzen.

En hoe is de kwaliteit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Als je je halogeenspots wisselt met LED, kan je dan nog dimmen?

 

Niet altijd.

Ligt aan LED type en trafo.

 

Trafo, voor de niet 220v varianten, is een belangrijk onderdeel. Sommige trafo's werken nl. alleen bij een minimale "afname" aan stroom,

Zo maar je setje badkamerverlichting van 12v 5x20W zou wel eens niet kunnen werken. Je moet dan ook de trafo nog vervangen.

 

Ik ben nu wel eens benieuwd naar de prijzen van:

GU10, 230V en de multivoltage,

12v 50mm rond variant en

12v 32mm rond variant MR11/GU4 (?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben onze afrekening aardagas gekregen. We zijn er in geslaagd niet meer te verbruiken dan voorgaande jaren, ondanks opgroeiende kinderen en een stijgende verwarmingsbehoefte voor de studeerkamers. In een jaar verbruikten we 14287kwh aan aardgas, voor een bedrag van 653€. Door het aanschaffen van de zonneboiler hopen we de faktuur nog verder naar beneden te drukken. We verstoken voor ongeveer 250€ aan brandhout (of steenkool in noodgevallen).

 

Onze elektriciteit produceren we zelf.

 

Sinds vandaag is de kogel door de kerk. We willen ook onafhankelijker worden van het stadswaternet. We vangen nu al regenwater op en verbruiken op jaarbasis ongeveer 30m3 aan water. Door te investeren in een boorput willen we ook deze kost verder drukken. De drinkwaterprijs is tegenwoordig dermate hoog dat de investering er in een vijftal jaar uit is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Razend ben ik. Op onze overheid omdat ze voor de zoveelste keer contractbreuk plegen. Eerst word je aangemoedigd om PV panelen te leggen, je investeert je spaargeld en nadien betaal je een belasting (lees netvergoeding) omdat je van het net gebruik maakt, terwijl dat werd gebruikt als argument. De overheid zat enkele jaren geleden verlegen met het halen van de 20/20 -norm.

 

De vraag is alleen : wat doe je er aan?

 

In mijn geval is dat verder streven naar onafhankelijkheid, ook op het vlak van energie. En daarvoor moet je natuurlijk eerst gaan meten. Pas daarna kan je een oplossing bedenken. Het probleem is dat ik weer eens in snelheid gepakt ben door onze ®overheid.

 

Concreet : de vaatwasser dus.

 

Wat vooraf ging :

- We investeerden al in PV panelen.

- We investeerden in een zonneboiler voor de productie van sanitair warm water en verwarmingsondersteuning.

- We investeerden in energiezuinige apparaten, ook een relatief zuinige vaatwasser.

- De eenvoudige maatregelen om energie te besparen hebben we al eerder genomen.

 

Kunnen we nog beter?

 

Enkele kleine aanpassingen kunnen nog wel, en alle kleine beetjes helpen. Is het financieel misschien wat minder aantrekkelijk, het ecologisch voordeel blijft in elk geval.

 

Vandaag ben ik begonnen met het meten van het energieverbruik van de vaatwasser, nadàt ik die aansloot op de warm water toevoer. Het aangeleverde water is tussen 40 en50° warm (en wordt wekelijks naar hogere teperaturen verwarmd om eventuele ongewenste organismen te doden). De vaatwasser is nièt voorzien voor een hotfill. Toch trek ik me daar niets van aan. Ik vertrouw er op dat de elektronica in het spul wel kan detecteren of het water warm genoeg is. De vaatwasser spoelt ook met warm water. Van het waterverbruik op zich heb ik geen idee en daar ga ik ook niet gelijk tijd in investeren. Ik vermoed dat het waterverbruik ergens tussen 10 en 12l ligt.

 

Die energie wordt geleverd door de PV panelen waarvoor we vandaag het net als buffer gebruiken. In de toekomst streven we naar zo veel mogelijk verbruik op het ogenblik van de stroomproductie. Dit zal ons toelaten om niet langer met een salderingsregeling te werken, waardoor ik de netvergoeding (400€/jaar op basis van het omvormervermogen) zal kunnen ontwijken én nog verder onafhankelijk kan worden.

 

 

Voor 1 cyclus verbruikte ik (met een volle vaatwasser) en met aanlevering van water op 44° - 1.1Kwh aan energie. De cyclus werd uitgevoerd op 65°, de hoogste stand van deze vaatwasser, bestemd voor een relatief vuile vaat (hoewel dat niet nodig was).

 

De volgende afwasbeurt wordt gedaan op de laagste stand, 50°, wellicht zal dat een flinke besparing opleveren omdat er niet/nauwelijks meer zal moeten bijverwarmd worden.

 

Daarnaast is er nog een spoelfunctie.

 

Wellicht is het interessanter om de vaat voor te spoelen en nadien af te wassen op de laagste stand. Potten en pannen worden eigenlijk zelden in de vaatwasser gedropt. Die worden met de hand afgewassen omdat ze dan netter zijn én de potten in een betere toestand blijven. Na 17 jaar gebruik zien onze potten en pannen er nog altijd stràlend en blinkend uit!

 

[ATTACH=CONFIG]19930[/ATTACH]

 

 

 

* Bij aankoop van stroom.

 

Coldfill : vullen met koudwater

Hotfill : vullen met voorverwarmd water. Let wel, ook het warme water moet bij de meeste mensen met dure energie verwarmd worden. Dat kost ongeveer 8ct per kwh als je hiervoor gebruik maakt van aardgas. In mijn geval probeer ik de investering in de zonneboiler te rentabiliseren. Behalve de (grote) investering zijn er nauwelijks andere kosten.

 

Voorlopige conclusie :

 

Het is veilig om te stellen dat de hogere programma's meer elektriciteit verbruiken omdat er meer warmte moet opgewekt worden. Daarnaast stijgt ook het waterverbruik aanzienlijk (niet gemeten, maar ik hoor de pomp langer draaien). Hierdoor loopt de kostprijs (in normale omstandigheden) en de milieubelasting fors op. Door te kiezen voor een 'lager' programma kan je aanzienlijk in de kosten besparen.

 

Nu nog een leiding van de boiler naar de wasmachine, een thermostatische mengkraan en we drukken het stroomverbruik nog verder. Daarna onderzoek ik hoe het mogelijk zou zijn onafhankelijk te worden van de producenten en de overheid. En dat mag best wat kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Razend ben ik. Op onze overheid omdat ze voor de zoveelste keer contractbreuk plegen. Eerst word je aangemoedigd om PV panelen te leggen, je investeert je spaargeld en nadien betaal je een belasting (lees netvergoeding) omdat je van het net gebruik maakt, terwijl dat werd gebruikt als argument. De overheid zat enkele jaren geleden verlegen met het halen van de 20/20 -norm.

 

De vraag is alleen : wat doe je er aan?

 

In mijn geval is dat verder streven naar onafhankelijkheid, ook op het vlak van energie. En daarvoor moet je natuurlijk eerst gaan meten. Pas daarna kan je een oplossing bedenken. Het probleem is dat ik weer eens in snelheid gepakt ben door onze ®overheid.

 

Concreet : de vaatwasser dus.

 

Wat vooraf ging :

- We investeerden al in PV panelen.

- We investeerden in een zonneboiler voor de productie van sanitair warm water en verwarmingsondersteuning.

- We investeerden in energiezuinige apparaten, ook een relatief zuinige vaatwasser.

- De eenvoudige maatregelen om energie te besparen hebben we al eerder genomen.

 

Kunnen we nog beter?

 

Enkele kleine aanpassingen kunnen nog wel, en alle kleine beetjes helpen. Is het financieel misschien wat minder aantrekkelijk, het ecologisch voordeel blijft in elk geval.

 

Vandaag ben ik begonnen met het meten van het energieverbruik van de vaatwasser, nadàt ik die aansloot op de warm water toevoer. Het aangeleverde water is tussen 40 en50° warm (en wordt wekelijks naar hogere teperaturen verwarmd om eventuele ongewenste organismen te doden). De vaatwasser is nièt voorzien voor een hotfill. Toch trek ik me daar niets van aan. Ik vertrouw er op dat de elektronica in het spul wel kan detecteren of het water warm genoeg is. De vaatwasser spoelt ook met warm water. Van het waterverbruik op zich heb ik geen idee en daar ga ik ook niet gelijk tijd in investeren. Ik vermoed dat het waterverbruik ergens tussen 10 en 12l ligt.

 

Die energie wordt geleverd door de PV panelen waarvoor we vandaag het net als buffer gebruiken. In de toekomst streven we naar zo veel mogelijk verbruik op het ogenblik van de stroomproductie. Dit zal ons toelaten om niet langer met een salderingsregeling te werken, waardoor ik de netvergoeding (400€/jaar op basis van het omvormervermogen) zal kunnen ontwijken én nog verder onafhankelijk kan worden.

 

 

Voor 1 cyclus verbruikte ik (met een volle vaatwasser) en met aanlevering van water op 44° - 1.1Kwh aan energie. De cyclus werd uitgevoerd op 65°, de hoogste stand van deze vaatwasser, bestemd voor een relatief vuile vaat (hoewel dat niet nodig was).

 

De volgende afwasbeurt wordt gedaan op de laagste stand, 50°, wellicht zal dat een flinke besparing opleveren omdat er niet/nauwelijks meer zal moeten bijverwarmd worden.

 

Daarnaast is er nog een spoelfunctie.

 

Wellicht is het interessanter om de vaat voor te spoelen en nadien af te wassen op de laagste stand. Potten en pannen worden eigenlijk zelden in de vaatwasser gedropt. Die worden met de hand afgewassen omdat ze dan netter zijn én de potten in een betere toestand blijven. Na 17 jaar gebruik zien onze potten en pannen er nog altijd stràlend en blinkend uit!

 

[ATTACH=CONFIG]19929[/ATTACH]

 

 

 

* Bij aankoop van stroom.

 

Coldfill : vullen met koudwater

Hotfill : vullen met voorverwarmd water. Let wel, ook het warme water moet bij de meeste mensen met dure energie verwarmd worden. Dat kost ongeveer 8ct per kwh als je hiervoor gebruik maakt van aardgas. In mijn geval probeer ik de investering in de zonneboiler te rentabiliseren. Behalve de (grote) investering zijn er nauwelijks andere kosten.

 

Voorlopige conclusie :

 

Het is veilig om te stellen dat de hogere programma's meer elektriciteit verbruiken omdat er meer warmte moet opgewekt worden. Daarnaast stijgt ook het waterverbruik aanzienlijk (niet gemeten, maar ik hoor de pomp langer draaien). Hierdoor loopt de kostprijs (in normale omstandigheden) en de milieubelasting fors op. Door te kiezen voor een 'lager' programma kan je aanzienlijk in de kosten besparen.

 

Nu nog een leiding van de boiler naar de wasmachine, een thermostatische mengkraan en we drukken het stroomverbruik nog verder. Daarna onderzoek ik hoe het mogelijk zou zijn onafhankelijk te worden van de producenten en de overheid. En dat mag best wat kosten.

Vraagje buiten dit bericht om, je hebt zonnepanelen, aangesloten op het net of ook op accu's?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje buiten dit bericht om, je hebt zonnepanelen, aangesloten op het net of ook op accu's?

 

Op het net. Een batterijbuffer voldoet momenteel (nog) niet aan mijn wensen op het vlak van vermogen en kostprijs. We willen onze (schaarse) middelen zo efficiënt mogelijk inzetten en investeringen in besparingen realiseren met geld dat we ook echt uitspaarden. Bovendien los je met een batterijbuffer nog het probleem zomer/winter niet op. Momenteel zou het financieel interessanter zijn om te investeren in meer PV panelen om de winterproductie te laten toenemen. De geproduceerde stroom zou dan off-grid kunnen gebruikt worden. (Bijvoorbeeld om de boiler naar een hogere temperatuur te jagen, water op te pompen, inverteerbare airco te laten draaien, ...)

 

Door de elektrische fietsen heb ik momenteel 2 batterijen van 500w die worden geladen. In geval van nood kunnen die LifePo4 batterijen op 36v gebruikt worden om in noodverlichting te voorzien. Hiervoor heb ik een setje met een DC/DC omvormer, verstraler, anderson connector, ... geknutseld.

 

Ik bestudeer al een hele tijd de mogelijkheid om energie op te slaan die geproduceerd wordt door de pv panelen. Zo wil ik mijn nachtverbruik indekken door eigen dagproductie. Tijdens de winter is er niet genoeg zonlicht dus zijn er ofwel meer panelen nodig, ofwel andere energiebronnen. De technologie wordt nog niet in massa geproduceerd, waardoor deze technieken momenteel nog te duur zijn. Ik reken op snelle ontwikkelingen binnen de autoindustrie. Tesla heeft alvast een aanzet gegeven, al zijn er andere alternatieven.

 

Als ik de energie kan opslaan tegen een prijs die de investering, het risico en onderhoud dekt, dan wil ik er voor gaan. Naar mijn berekeningen (nog te verfijnen) kan ik mijn autarkiegraad fors verhogen met een bufferbatterij van pakweg 3kw. Momenteel loop ik aan tegen de hoge aanschafkost, de korte levensduur en de mogelijke technische problemen.

 

PS. Was het nodig om het hele bericht te kopiëren om je vraag te stellen? Het ziet er alvast niet leuk uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...