Ga naar inhoud
GENEGEERD

Met fietsdyamo met batterypack een accu opladen, en hoe lang bij 20 km/u


cotweetje

Aanbevolen berichten

Mijn eerste vraag:

Ik was benieuwd of je met een fietsdynamo met battery pack, een accu of generator zoals bv: goalzero zonnegenerator kon opladen.

Met de gedachtegang: als je een externe warmtebron als de zon kunt opvangen en omvormen, waarom niet de al opgeslagen energie van een batterypack, het zou mooi zijn als je die kon overzetten via een usb-kabel, die je in een stekker kunt doen, alleen dan niet in het stopcontact maar in je generator, overladen of terugladen :)

 

Je kan met pedal power Pedalpower 4i (6700mAH) aangesloten op je Son naafdynamo, je gps en mobiele telefoons opladen , maar bestaat er iets dat je je opgeladen battery pack, kan op of inladen in een accu/generator of iets dergelijks, dat je via je computer of applicatie, je de opgeslagen energie van de kleine batterypack over kunt zetten, zodat ie weer leeg is, je accu of generator ietsje voller, en dan laad de batterypack weer op tijdens de rit naar je werk.

 

Dan kun je met je generator, licht en zwaardere elektrische apparaten draaien, zoals bv. een elektrische kachel van 1500/2000 Watt.

Het zou zonde zijn, als je battery pack vol is, je de nieuwe energie die je genereert tijdens het fietsen niet opslaat/gebruikt, terwijl thuis de energierekening doorloopt.

 

Specificaties, son delux dynamo Vermogen 6V / 3W, rendement, 65% bij 15 km/h in 28"-wiel, Vermogensopname bij licht uit 0,4 W bij 15 km/h in 28"-wiel.

Opslag capaciteit batter pack: 6700mAH

 

 

Mijn tweede vraag is:

Hoe lang zou het duren met een gemiddelde snelheid van 20km/uur om bijvoorbeeld 2000 watt te sparen

 

 

 

Termen van het internet:

 

Volt X Ampére = Watt.

 

mAh is een maat voor de energieinhoud of capaciteit van een batterij.

Een batterij van bijv 900 mAh kan 900 milliAmpere leveren gedurende een uur (en dan istie leeg) of

450 mAh gedurende 2 uur enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot

Wow @cotweetje, ik ben bang, dat je het een en ander door elkaar haalt.

 

1. Je battery-pack is opgeladen en dan wil je daar een accu mee opladen? Waarom neem je niet nog een paar extra batterijen of packs?

2. Je wilt een elektrische kachel (zeg even 200 W) aansturen met een dynamo van 3 W? En dan hebben we het nog niet eens over de verschillende voltages.

Dat kan niet.

3. Je wilt je accu OF generator iets voller maken? Een generator kan niet voller, die levert gewoon energie, zolang je hem in beweging zet.

 

Een accu kost ongeveer 200 euro (als voorbeeld):

 

http://www.ikwilzonneenergie.nl/epages/61494231.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61494231/Products/%22Victron%20Gel%20accu%2012V%2080-90Ah%22

 

Een battery-pack kost ongeveer 10 euro (zo maar een willekeurige):

 

http://www.ikwilzonneenergie.nl/epages/61494231.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61494231/Products/%22Victron%20Gel%20accu%2012V%2080-90Ah%22

 

Haal gewoon een oplader voor oplaadbare batterijen en wat extra batterijen. B.v.:

 

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/200170/Varta-Power-Play-LCD-oplader-USB-57070201401

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ter achtergrondinfo, ik fiets elke dag naar mijn werk, 1,5 uur op een dag, en in de gedachtegang van duurzame energie waarom energie verspillen.

 

Als je een generator niet kan opladen, hoe zit het dan met de: goalzero zonnegenerator die wordt ook opgeladen via zon-energie, waarom niet door een fiets naafdynamo, dat is in feite niks anders dan een kleine windmolen, een diesel generator geneert stroom door de diesel(motor), een batterypack gekoppeld aan een naafdynamo door mijn trapbeweging, een windmolen door de wind. een zonnepaneel door de warmte van de zon.

Ik kan met de naafdynamo een extern apparaat opladen als een battery pack of gsm die normaal opgeladen wordt via een stopcontact of usb kabel via computer? Als een batterypack vol zit, zou je die energie toch kunnen overdragen naar een extern apparaat in plaats van je mobiele telefoon, waar van een generator naar je mobiele telefoon en niet terug.

Windmolens slaan toch ook hun opgewekte energie op en geven het dan af aan een elektriciteit's netwerk.

 

Als tijd geen issue is hoe lang doe je erover.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ter achtergrondinfo, ik fiets elke dag naar mijn werk, 1,5 uur op een dag, en in de gedachtegang van duurzame energie waarom energie verspillen.

 

Als je een generator niet kan opladen, hoe zit het dan met de: goalzero zonnegenerator die wordt ook opgeladen via zon-energie, waarom niet door een fiets naafdynamo, dat is in feite niks anders dan een kleine windmolen, een diesel generator geneert stroom door de diesel(motor), een batterypack gekoppeld aan een naafdynamo door mijn trapbeweging, een windmolen door de wind. een zonnepaneel door de warmte van de zon.

Ik kan met de naafdynamo een extern apparaat opladen als een battery pack of gsm die normaal opgeladen wordt via een stopcontact of usb kabel via computer? Als een batterypack vol zit, zou je die energie toch kunnen overdragen naar een extern apparaat in plaats van je mobiele telefoon, waar van een generator naar je mobiele telefoon en niet terug.

Windmolens slaan toch ook hun opgewekte energie op en geven het dan af aan een elektriciteit's netwerk.

 

Als tijd geen issue is hoe lang doe je erover.

 

De juiste term voor die Goal Zero is: Generator Kit. M.a.w., er zit een accu bij.

 

Verder is je verhaal en vraagstelling erg verward.

Hoe lang, doe je waar over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, @cotweetje

 

Zoek eens op het topic " zonnepaneel voor in de tropen"

 

Daar staat redelijk banaal beschreven wat spanning, stroom, vermogen, energie enz is en hoe deze samenhangen.

 

Als je dat verhaal snapt kun je zelf die vragen beantwoorden.

Alles hangt af met wat je van stroom wilt voorzien.

Dus stel een kachel van 3000 watt laten draaien gedurende 5 uur (bijzet kachel is al snel 1000 - 3000 watt, genoeg om een kamertje warm te houden in de winter)

Dan moet je dus met jou naaf dynamo van 3 watt duizend personen 5 uur laten fietsen.

 

Hoop dat dit voorbeeld je een beetje een richting geeft?

( jezelf voortbewegen is een enorme besparing tov een auto, maar om zelf energie op te wekken..., dan wordt pas duidelijk hoe belachelijk goedkoop onze huidige energie is en hoe belachelijk veel we verbruiken)

 

Prep ze,

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, je wekt geen nieuwe energie op, je zet enkel energie om. Alles hier op aarde is de omzetting van energie, er wordt geen energie opgewekt in de ware zin van het woord.

 

Ik persoonlijk vind het een schande dat dit niet op de lagere school al onderwezen wordt.

 

Pff het is lang geleden.... Maar ik weet bijna zeker dat ik niet slim genoeg was om dat zelf verzonnen te hebben dus het wordt wel degelijk op school onderwezen ?

 

 

Even verder gaan:D :

Als dit principe gestand blijft...

 

Dan was al die energie er al voor de oerknal.

Dan zou dus het universum een soort oscillerende toestand zijn ( op een voor ons lange tijdschaal)

Stel dan dat elke nieuwe cycle nieuwe natuurwetten oplevert?

 

Blijft leuk om over te filosoferen...

 

( mijn samenvatting: we kunnen ons bestaan onmogelijk genoeg waarderen ( in tegenstelling tot wat we nu aan het doen zijn) )

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze

Ik heb een elektrische fiets met een programmeerbare controller. Je kan die instellen op energierecuperatie maar dat trapt verduiveld veel harder omdat je elektromotor je trapkracht gaat afremmen doordat je een magnetisch verld opwekt dat wordt omgezet in energie.

 

Het mooiste voorbeeld zijn die simpele hometrainers waarbij een instelbare band die om het wiel loopt de benodigde kracht bepaalt.

Als je die lekker zwaar zet dan trap je jezelf binnen een half uur compleet van de wereld......

Al die energie wordt direct in warmte omgezet, en voel maar na dat halfuurtje hoe warm dat vliegwiel is geworden.......

 

Dat is dus hoeveel energie het kost om zo'n vliegwiel iets te verwarmen door energie uit spierkracht...

 

Dan krijg je wat respect voor die paar takjes hout, die over jaren energie hebben opgeslagen, en waarmee je schijnbaar moeiteloos je potje kunt koken...

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

@cotweetje Leuke vraag. Ik zat aan iets soort gelijks te denken om door middel van een fietswiel met daarop of daaraan een dynamo bevestigd een windmolen te maken om daarmee accu's op te laden. Je kan natuurlijk ook gebruik maken van meerdere dynamo's op 1 wiel en gebruik maken van tandwielen en de versnellingen.

 

Maar zoals jij hem stelt heb je 1 dynamo en een 2000watt accu die helemaal leeg is en je wilt weten hoe lang het duurt voordat hij is opgeladen.

Dan ben je wel een goeie 667 uur aan het fietsen voordat je hem vol hebt. Want je dynamo levert 3 Watt dus als je 2000/3=667uur.

Maar dan heb je nog zo iets als rendement van een dynamo. Een beetje dynamo levert max 50% rendement. Zou dat dan betekenen dat je 1334 uur moet trappen voordat je hem vol hebt? Ik weet het niet, voor mij is het ook allemaal nieuw. Maar wel leuk :D.

 

Oja nog zo iets. Je dynamo levert wisselspanning en het vervelende daarvan is dat je het niet kan opslaan in bv een accu, daarvoor heb je een gelijkstroomrichter nodig zodat je gelijkspanning krijgt maar dan zou je in theorie met 55 dagen non-stop fietsen wel je accuutje vol hebben.

 

Hieronder een paar linkjes die je kunnen helpen om te controleren of ik het goed zeg of gewoon omdat je er meer van wilt weten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsdynamo

http://www.groen7.nl/alles-over-laadtijden-bereik-en-accus-deel-2/

http://www.popschoolmaastricht.nl/college_spanning_stroom.php

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even verder gaan:D :

Als dit principe gestand blijft...

 

Dan was al die energie er al voor de oerknal.

Dan zou dus het universum een soort oscillerende toestand zijn ( op een voor ons lange tijdschaal)

Stel dan dat elke nieuwe cycle nieuwe natuurwetten oplevert?

 

Blijft leuk om over te filosoferen...

 

M-Theorie, daar doel je toch op? Poeh, dat is een tijd geleden! http://nl.wikipedia.org/wiki/M_theorie

 

Geeft een mogelijke verklaring voor wat er voor de Big Bang was en hoe deze is onstaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals het bij mij over komt :) ...lijkt het jouw een goed gevoel te geven om van je fietstocht wat energie op te slaan via je 6 volt dynamo in een accu.

Met 1 dynamo, een gelijkrichter zoals al genoemd, een spanningsregelaar en wat soldeer geduld, zou je mogelijk een telefoon kunnen laden als je lang en snel genoeg fietst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is geen "voor de oerknal", bedenk dat ook de tijd ontstond met de oerknal.

Maar de energie inhoud van het universum is inderdaad constant, daarom wordt het ook steeds kouder in het heelal (vanwege het uitdijen).

Uiteindelijk sterft het heelal de koude dood: er is alleen nog maar leegte en een extreem laag energie niveau, geen materie meer.

 

Oscilleren is niet nodig.

 

Btw: Het leven "leeft" op de rand van een enorme energie bron (de zon) en het verlies van deze energie in de ruimte. Leven is een letterlijk een randverschijning.

 

Hmm dit als de waarheid brengen gaat me nogal ver...

 

En zeker de zin "bedenk dat tijd ontstond met de oerknal" heb ikzelf moeite mee.

Tijd is iets wat wij definieren in ons huidige universum met de geldende en bekende natuurwetten als basis.

 

Als voor de oerknal een universum bestond met andere natuurwetten dan zie ik absoluit niet in waarom dit niet zou kunnen?

 

Juist de andere beredenatie: voor de oeknal was er niks dat vind ik moeilijk.

Hoe is dan de energie op het moment van de oerknal ontstaan?

Wat heeft die oerknal veroorzaakt?

 

Het iedee dat het huidige universum bv weer zou kunnen gaan krimpen en ineenstorten in bv een super zwart gat en dat daaruit weer een oerknal ontstaat met nieuwe prijzen en kansen spreekt mij veel meer aan...

 

Maar goed ik zie dit als filosoferen, als je dan een stelt te weten dat er geen pre oerknal bestaat en dat het einde of eind status van het huidige universum bekent is en iets statisch is en gedefinieerd dan houd het filosoferen of de discussie snel op :(

 

Grt

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is geen "voor de oerknal", bedenk dat ook de tijd ontstond met de oerknal.

Maar de energie inhoud van het universum is inderdaad constant, daarom wordt het ook steeds kouder in het heelal (vanwege het uitdijen).

Uiteindelijk sterft het heelal de koude dood: er is alleen nog maar leegte en een extreem laag energie niveau, geen materie meer.

 

Oscilleren is niet nodig.

 

Btw: Het leven "leeft" op de rand van een enorme energie bron (de zon) en het verlies van deze energie in de ruimte. Leven is een letterlijk een randverschijning.

 

De basis theorie van de oerknal stamt uit 1948... ontdekking van achtergrondruis in 1964 en de inflatietheorie (zeg maar definitieve versie van de oerknal) uit 1978.

 

En weet je wat het leuke is, men is daarna verder gegaan met denken!

 

Vandaar dat er inmiddels andere theorieën zijn over het hoe en wat van de oerknal. Diverse stringtheorieen, die werden geünificeerd tot de M-theorie (zie voor link vorige post).

 

Om het populair uit te leggen, in deze theorie bestaan tweedimensionale membranen (branen genoemd) die je kunt zien als naast elkaar hangende wapperende vellen papier. Als de energie in zo'n braan netjes homogeen verspreid is over de gehele braan (entropie), trilt/wappert hij niet meer en worden branen tot elkaar aangetrokken. Een botsing op 1 punt tussen deze branen is volgens de M-theorie de oerknal.

 

Ja maar, is die M-theorie nu het walhalla en de verklaring voor alles en iedereen? Waarschijnlijk niet. :p De mens komt steeds tot nieuwe inzichten.

 

We weten nu dat Newton er aardig naast zat, maar toch kun je met zijn theorie prima een wolkenkrabber bouwen. Binnen die parameters klopt de theorie, we weten alleen nu dat bij hoge snelheden (> 10% lichtsnelheid) er afwijkingen onstaan.

 

Simpelweg roepen dat er niets voor de oerknal was vind ik nogal ouderwets. Ok, dat werd onderwezen in het hoger onderwijs in de jaren 80, maar inmiddels zijn we al een stuk verder! Ben ik effe blij dat ik pas een decennium later natuurkunde gestudeerd heb. :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

De basis theorie van de oerknal stamt uit 1948... ontdekking van achtergrondruis in 1964 en de inflatietheorie (zeg maar definitieve versie van de oerknal) uit 1978.

 

En weet je wat het leuke is, men is daarna verder gegaan met denken!

 

Vandaar dat er inmiddels andere theorieën zijn over het hoe en wat van de oerknal. Diverse stringtheorieen, die werden geünificeerd tot de M-theorie (zie voor link vorige post).

 

Om het populair uit te leggen, in deze theorie bestaan tweedimensionale membranen (branen genoemd) die je kunt zien als naast elkaar hangende wapperende vellen papier. Als de energie in zo'n braan netjes homogeen verspreid is over de gehele braan (entropie), trilt/wappert hij niet meer en worden branen tot elkaar aangetrokken. Een botsing op 1 punt tussen deze branen is volgens de M-theorie de oerknal.

 

Ja maar, is die M-theorie nu het walhalla en de verklaring voor alles en iedereen? Waarschijnlijk niet. :p De mens komt steeds tot nieuwe inzichten.

 

We weten nu dat Newton er aardig naast zat, maar toch kun je met zijn theorie prima een wolkenkrabber bouwen. Binnen die parameters klopt de theorie, we weten alleen nu dat bij hoge snelheden (> 10% lichtsnelheid) er afwijkingen onstaan.

 

Simpelweg roepen dat er niets voor de oerknal was vind ik nogal ouderwets. Ok, dat werd onderwezen in het hoger onderwijs in de jaren 80, maar inmiddels zijn we al een stuk verder! Ben ik effe blij dat ik pas een decennium later natuurkunde gestudeerd heb. :o

 

Lijkt wel Chinees voor mij . Was die dag vermoedelijk afwezig op school als het uitgelegd werd .

Maar nu terug toe de pont . Kan ik met een auto dynamo waar ik wieken aan monteer stroom op wekken en een batterij mee opladen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Lijkt wel Chinees voor mij . Was die dag vermoedelijk afwezig op school als het uitgelegd werd .

Maar nu terug toe de pont . Kan ik met een auto dynamo waar ik wieken aan monteer stroom op wekken en een batterij mee opladen .

 

Geert

 

Ja, met behulp van aanpassingen:

 

http://users.skynet.be/Windmolens/Pagina%2013%20andere%20schakelmogelijkheden.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je echt gaat verdiepen in wind energie zal je er achter komen dat dat niet gaat werken.

Of ze staan stil door te weinig wind of in mijn geval staan ze stil door te veel wind.

Er zit een beveiliging in die bij te veel wind de windmolen stil zet.

Bij mijn bol is dat dus het geval.

Zelf maken door middel van spoelen wikkelen en magneten te gebruiken is duurder als een model uit de winkel halen.

Zonne energie werkt beter en geeft geen storing aan je communicatie apparatuur.

Ga maar eens naast zo'n ding staan met je gewone radio.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een kleine fietsdynamo accu's opladen is verspilde moeite, in mijn ogen.

Je bent voor een heel klein beetje, heel lang bezig.

 

Ik ben blij dat ik voor off-grid zonne-energie heb gekozen.

Eenmaal installeren en je hoeft verder niets te doen, voor het opladen.

Ik heb nu met wat moeite een 100Wp setje met accu bij elkaar geschraapt.

Laatst viel een heel wijk-huisje uit, 2 dorpen, voor de helft zonder. Zo ook mijn flat. Niets deed het meer, ook de lift etc. niet.

Ik was 1 van de weinige die wel een beetje energie had. )

Ik ben nu aan het sparen voor 600Wp extra, en zodra ik die heb ga ik helemaal off-grid met elektra.

Daarbij ga ik ook zelf eten kweken, aangezien de supermarkten alleen nog maar troep verkopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...