Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Vraag] Preppen: Wat is Prio nr 1?


bot mes

Aanbevolen berichten

@prepass Zoals ik schreef ik denk dat@Vladimir het goed bedoelde , maar inderdaad het tijdsbestek is wat overdreven .;)

maar als je of midden op de dag in de woestijn zou lopen of hier een paar uur open en bloot in weinig kleren bij -10 C en dan vooral een stevige wind en vochtige lucht

dan ben je toch erg blij met een schuilplekje :) vuurtje stoken midden op de dag in de woestijn lijkt me niet slim ;) anderzijds s'nachts weer wel :rolleyes:

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Zou nog wat verder willen gaan dan @Vladimir...onderkoeling (of uitdroging door hitte bv in de woestijn) is binnen een paar uur funest. Bescherming tegen kou, regen en/of hitte zou dus prio 1 moeten zijn. Het liefst in mobiele vorm dmv kleding en schoeisel (droge sokken!!!)zodat je ondertussen op zoek kunt gaan naar nr 2 (water) en 3 (voedsel). Vuur kan hierbij helpen, maar is iet mobiel. Bij -10 in een t-shirt lopen kan (respect!), maar met alle respect houd je dat niet lang vol omdat het te veel energie kost!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels het ging erom dat vuurmaken prio1 is? Maar ok, ieder 'n mening voor de prio's :D
@prepass ik zei niet dat vuur maken nr 1 was , ik schreef ''shelter '' bescherming tegen de natuur elementen is nr 1 ik heb wel geschreven dat vuur belangrijk

was zeker omdat het verschillende belangrijke functies heeft dat is toch wat anders :) @Pjotr klinkt leuk in mobiele vorm dmv kleding , maar kleding is erg beperkt ook al gebruik je dure high tech spullen dan leg je het binnen de kortste keren toch af tegen moeder natuur

zeker als dat extreem wordt

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ugh, de "rule of 3".

 

Prio 1: Zorgen dat je kan ademen. Anders is 't in max 3 minuten klaar.

Prio 2: Zorg voor onderdak, bescherming tegen de elementen. Bij kou is vuur hier absoluut een belangrijk onderdeel van. Zorg voor verschillende manieren om vuur te kunnen maken *EN* zorg dat je niet Prio 1 opfucked door fout fikkie te stoken en CO vergiftiging op te lopen. Geen onderdak in slechte omstandigheden geeft je zo'n 3 uur voordat 't over is.

Prio 3: Drinkwater. Geen water -> 3 dagen en je bent klaar.

Prio 4: Voedsel. 3 weken geen voedsel -> dood.

 

Een mes is een belangrijk hulpmiddel voor Prio 2, verzorg je mes daarom goed en zorg dat je er meerdere hebt. Bijlen, zagen e.d. allemaal goed verzorgen. Voor Prio 1 heb je echter niets aan een mes, dus een mes is absoluut niet 't belangrijkste en je mes kunnen slijpen is al helemaal bijzaak. Zolang je een beetje een okee mes hebt dan kan je makkelijk een onderdak bouwen zonder dat je je mes helemaal verziekt hebt. Slijpen is dus leuk maar komt pas later, prio 5 ofzo zou ik zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

koudlassen kan ook altijd nog wel erg tijd rovend maar het werkt ,

 

stukje van wikipedia

 

Vreten (koudlassen) is een verschijnsel dat optreedt als twee, meestal gelijksoortige, materialen met een hoge druk tegen elkaar worden gedrukt. De materialen (koud)lassen (kleven) dan aan elkaar.

 

Meestal treedt het vreetverschijnsel op bij een schroefverbinding. De verbinding is dan in de meeste gevallen niet meer demonteerbaar.

 

Het verschijnsel vreten zal bij schroefdraadverbindingen gemaakt van austenitisch roestvast staal ten opzichte van de „normale” staalsoorten vaker optreden. Om dit vreten te voorkomen, worden vaak verzinkte bouten gebruikt. Het zink zal zich als een smeermiddel gedragen en hiermee voorkomen dat de schroefdraadverbinding gaat vreten.

 

Een algemene vuistregel om het verschijnsel vreten te voorkomen, is om de contactvlakken bij een verbinding uit twee verschillende materialen te kiezen. Hiermee wordt het risico op vreten aanzienlijk verkleind.

 

 

hamster

 

@bot mes: Water en voedsel.. maar ok, dat staat niet in je lijstje.

 

Dan 1: tuinieren, 2: mes slijpen, daarna hout bewerken en touw maken. Lassen zal wel niet veel meer gebeuren, heb je bakken met stroom voor nodig of speciale gassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
  • 1 maand later...

Ik weet het precieze antwoord : KENNIS !!

Het is een beetje moeilijke vraag omdat we de omstandigheden niet kennen. Het is erg van belang in wat voor omstandigheden je terecht denkt te komen. Als je in de zomer in Spanje terechtkomt dan is het wel handig om te weten hoe je aan water en voedsel kan komen, warmte is dan een stuk minder van belang. Kom je in de winter in Canada terecht dan zou ik zeggen dat het wel handig is om vuur te kunnen maken en handig te zijn in het bouwen van een shelter.

In Nederland zijn er shelters genoeg te vinden, dus het vinden van voedsel (wat niet meer in de supermarkt ligt) is dan wel handig, zoet water genoeg dus daar hoef je niet veel voor te doen, geen bijzondere skills voor te hebben iig. De rivier zit vol genoeg voor iedereen. Ik bedoel: wat is voor ons hier in Nederland nu belangrijk als de samenleving in elkaar dondert , want daar gaat het toch om als prepper? Prioriteit nr 1 lijkt me dan voedsel want dat wordt niet meer aangevoerd via normale kanalen en je voorraadkastje is dan snel leeg, de prioriteiten van survival zijn dan al voorzien (shelter, vuur, water, gereedschappen, enz.) Het is wat anders als je wilt gaan "survivallen". Als ik dan in een regenwoud wordt gedropt dan zou ik het wel fin vinden een machete te hebben anders kan ik geeneens vooruitkomen om droog hout te zoeken voor mijn vuurtje.... Het ligt dus eerst aan de omstandigheden....

Ik zou zeggen : zorg dat je van alles weet hoe het moet dat je altijd jezelf kan redden in moeilijke omstandigheden. Dat je een vuurtje kan maken, dat je weet hoe je een beschutting kan maken tegen de invloeden, dat je weet hoe je aan voedsel kan komen en dat je daarbij weet wat voor voedsel belangrijk is !!! Het hebben van een machete om die kokosnoot open te krijgen is leuk maar je kan niet leven van alleen kokosnoten , sterker nog daar ga je aan ten onder. Voedselkennis is dus ook erg belangrijk. Welke planten kan je eigenlijk eten? Dat zijn er meer dan je denkt: een simpele paardenbloem bijvoorbeeld, ik noem maar wat. We eten in Nederland: sla , andijvie, groene dingen, zou je dan ook niet (in nood) gras kunnen eten?? Ook zoiets. Als je gaat zoeken vind je niets anders dan dat je gras niet kan eten maar dat kan wel degelijk. In de vorm van de zaden of in de vorm van de juiste soort en mechanisch behandeld (persen) Kennis...

Wat is de belangrijkste "skill" ? Daar kan je geen antwoord op geven zonder de omstandigheden te weten. Zorg dat je alles kan en weet, dat is de belangrijkste "skill"..... Kennis weegt niets en is altijd bij je....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke discussie, wat belangrijker is, kennis of vaardigheden. In mijn ogen kan het een niet zonder het ander. Er is een mooi woord voor wat je nodig hebt in het leven: competenties. Je bent competent als je over de juiste kennis, vaardigheden, houding beschikt. Als je de competent wil zijn in de skill vuurmaken en je mist een van de drie (kennis, vaardigheden,houding) kun je het het vuur misschien wel aankrijgen maar kost het je heel veel energie. Dit kun je oplossen door aan je competent zijn te werken of door samen te werken.

 

Ik vind dat als je begint met preppen, begin dan met skills die je interesseren. Preppen moet tenslotte ook leuk zijn. Als het je geen voldaan gevoel geeft hou je het niet vol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Belangrijk ding is ook: Geen paniek! Zodra je in paniek bent denk je niet meer na en is 't snel over. Niet direct vanalles gaan doen, eerst even nadenken over je situatie (natuurlijk niet als je in een zinkende auto oid zit duh...) en dan pas doen wat nodig is.

Ik denk dat je veel paniek kan voorkomen door van tevoren over verschillende situaties na te denken zodat je al weet wat je moet gaan doen en je voor te bereiden. Daarom preppen we immers, zodat we niet als een kudde idioten supermarkten moeten gaan plunderen met alle gevaren van dien.

 

Wat kennis betreft: Weet hoe je jezelf warm genoeg houdt, genoeg energie en water inneemt en leer de signalen die je lichaam je geeft herkennen en hoe je erop reageert.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Was het maar zo simpel "don't panic".

Je raakt in paniek of niet, dat heb je psygisch niet in de hand en hangt af van je voorbereiding of ervaring in een bepaalde situatie. Dat kan je niet plannen. Als je in paniek raakt , dan raak je in paniek en kan je niet meer rationeel nadenken. Je kan niet zeggen: OK... nu ineens moeilijke situatie...es even denken... nu niet in paniek raken... ow ja, dat was het, ok ..ik dan raak nu niet in paniek"!.. ..Zo werkt dat niet.

Zet je 100 mensen in een "panieksituatie" dan zullen er 95 in paniek raken en on-rationele dingen doen en er zijn er misschien 5 die de situatie rationeel zullen beoordelen en gaan plannen en de boel zullen gaan proberen te redden. Dat heb je of dat heb je niet. Ik geloof niet dat je, tegen iemand die in paniek is, kan zeggen: "wees niet in paniek". Dat zullen ze niet horen of misschien wel horen maar niet weten wat ze met het advies moeten doen. De reden waarom jou eigen kind die in paniek raakt (om wat dan ook) jou geruststelling wel aanneemt en rustiger zal worden, maar als je een kind van een ander die in paniek is wilt geruststellen je geen contact kan krijgen en 'm of 'r niet kan kalmeren. Het beeld van een kind in paniek die niet te kalmeren valt , ineens, wanneer weer in haar moeders armen, volledig kalmeert. Dan is de factor vertrouwd en de gedachte van leiderschap (en kennis en ervaring in problemen oplossen wat een kind zelf nog niet heeft) weer terug.

Je zou alleen niet in paniek raken als je bent voorbereid op wat gaat komen en de situatie kan overzien of iets dergelijks al wel verwacht had en er dus al eerder over hebt nagedacht. Het is wat krom omschreven en ik weet het niet goed uit te drukken misschien. Maar tegen iemand die er nog nooit mee bezig is geweest roepen : "don't panic:" zal niet helpen. Een ieder die meedenkt in een panieksituatie zal er al eens over nagedacht hebben. Ervaring hebbend met skills of niet, maar hij/zij zal zeker het hoofd koel houden en gaan nadenken wat te doen. Een ieder die hier op het forum zit heeft er dus al wel eens over nagedacht van : "wat als" en zijn dus al bezig geweest met. Dan ligt het alleen nog aan hun kennis: "how too and what to do".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...